Problem med oppkobling via RIAA

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Hei alle,

Jeg har hatt platespilleren min pakket sammen i et halvt år nå, og har nettopp pakket det opp til stor glede, men etterfølgende stor fortvilelse. Følgende oppsett:

- Forsterker Denon DRA-295
- Høyttalere PSB 300
- Platespiller AKAI AP-B21
- RIAA Cambridge CP1

Jeg får nemlig ikke til å koble sammen platespiller <--> RIAA <---> forsterker. Det eneste jeg hører er en veldig svak lyd fra platespilleren, altså jeg får ikke forsterket lyden derfra noenting.

Noe jeg trodde var grunnen var at jeg nylig så at strømadapteren til CP1 var ødelagt, så jeg måtte finne en alternativ løsning. Den opprinnelige strømadapteren hadde følgende spesifikasjoner:

IMG_0785.jpeg


Selv om jeg vet at man bør bruke originale deler her, har jeg forsøkt med to forskjellige adaptere, en 6V/300mA og en på 12V/1000mA. Begge gangene lyser CP1 så det virker som den får (noe) strøm.

Oppsettet mitt er som følger: kobling fra platespiller til CP1 (MM) og RCA fra CP1 (Output) til forsterker (i dette tilfellet TAPE)
IMG_0924.jpeg
IMG_0925.jpeg
IMG_0926.jpeg


Er det en vesentlig koblingsfeil jeg har gjort her? Eller er det simpelthen så enkelt at jeg må skaffe meg den originale Cambridge strømadapteren? Andre forslag?

På forhånd tusen takk!
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.904
Antall liker
18.510
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Hva skjer om du prøver å benytte AUS inngangen i steden?
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
644
Antall liker
922
Sted
Bodø
Det originale adapteret er altså på 12Volt vekselstrøm.
Så den burde virke med det 12V/1000mA adapteret. At den nok er likestrøm bør ikke ha noe å si.
Prøvd andre innganger på forsterkeren, (CD f.eks.)?
 

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Innlegg
3.462
Antall liker
2.433
Sted
vest
Om du bruke tapeingangen, så trykk in tape på fårsterkern
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.704
Torget vurderinger
1
Er det AC eller DC adapter du prøver å bruke som erstatning? Cambridge RIAAen skal vel ha 12 VAC 0,5 A.

EDIT: dersom strømforsyningen i Cambridge CP1 er bygd opp på samme måte som i andre RIAAer fra Cambridge så skal den ha AC inn for å fungere på rett måte. Den bruker da en AC-koblet spenningsdobler før likerettingen, og en ev DC forsyning vil ikke fungere.

Mvh
KJ
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.179
Antall liker
5.093
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
DC inn bør også fungere. Hvis spenningen er høy nok. Sikkert en regulator på innsiden.
Tynn og lav lyd tyder på manglende RIAA korreksjon og lavt gain.
 

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Takk for alle svar så langt.

1. Det fungerer ikke å benytte inngang AUX eller noen av de andre inngangene.
2. Den adapteren jeg bruker nå er denne: Så den er allerede vekselstrøm

IMG_0930.jpeg


Men det kan altså være at CP1 ikke virker skikkelig SELV OM lyset ved siden av på-knappen lyser? Jeg funderer forstatt på om jeg hat gjort noe fundamentalt galt i oppsettet.

Ev noen tips mtp hvor man kan få tak i en sånn original Cambridge adapter?

Snorre
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.704
Torget vurderinger
1
Nei den tivol-vorta gir DC ut.

På andre RIAAer fra Cambridge så ser det ut til at lysdioden får strøm rett fra inntaket og før den AC koblede spenningsdobleren. Den kan da lyse også med DC inn selv om resten av RIAAen ikke får de spenningene som den skal ha.

Mvh
KJ
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.704
Torget vurderinger
1
Hva er det som er feil med den originale strømforsyningen ?

Både kjell.com og Clas ohlson har 12 VAC adaptre som kanskje kan passe (avhengig av kontakt):

Kjell.com har også kontakter med skrutilkobling som kan passe i Cambridge RIAAen :

Mvh
KJ
 

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Angående den opprinnelige adapteren: Den ene "piggen" inn til veggkontakten er løs, så man får ingen strøm. OK, da skal jeg gjøre et utvidet google-søk!

Takk igjen
 

snorre89

Medlem
Ble medlem
26.12.2017
Innlegg
30
Antall liker
5
Oppdatering: Fikk denne i posten i dag og testa nå. Det fungerer utmerket! Jeg trodde ærlig talt det godt kunne være mer omfattende problematikk. Men da har jeg altså lært at AC og DC, det er ikke det samme, men sammen er de et høvelig rockeband.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
4.704
Torget vurderinger
1
Kjekt at det løste seg.

mvh
KJ
 
Topp Bunn