Problem med rørforsterker (Rogers E20a)

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Heisann!

Har fått i oppdrag av en kamerat å fikse rør-forsterkeren hans. For andre gang har det oppstått et problem jeg tenkte å forhøre meg litt om her:

Forsterkeren har fungert fint i 2-3 år, men plutselig en dag begynner det å sprake i den ene høytaleren, og så viser det seg at en av effektmotstandene som sitter nær det ene røret er svart-brent. Samtidig "freser" og "knistrer" det inni det ene røret. Byttet effektmotstand og rør for kameraten forrige gang dette skjedde og etter det har alt vært bare moro. Nå ser det derimot ut til at problemet er tilbake. Noen som har noen ide om hva problemet kan være? Det er vel ikke naturlig oppførsel? Rør er vel "forbruksvare", men ikke i så stor grad? Og det er vel ikke vanlig at rørene takker for seg på denne måten?

Forsterkeren er av typen Rogers E20a og er bygget i 1998.

Håper på svar...

MVH Jarle
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Denne forsterkeren har 12ax7 i inngangstrinnet, 6sn7 i fasesplitter og 2x6l6GT som utgangsrør. Du må vel først si hvilket av disse rørene det gjelder, selv om det er nokså sannsynlig at det er et av utgangsrørene.

Jeg er nokså nybegynner selv på rør, men kanskje vi får litt mer hjelp om vi først kommer i gang.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Foreslår å sjekke om det er rør med evt. dårlig renome som kan være benyttet begge ganger.

Jeg antar at de brente motstandene er katodemotstander som er svakt dimensjonert nettop for at de skal brenne av ved feili røret, i stedet for at utgangstrafo ødelegges.

Svein.
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Hei!

Takker for rask respons...

Det sitter 4 identiske rør nærmest utgangen. Disse er av typen "Golden Dragon 6L 6GC". Det er et av disse som har brent seg. I tillegg, som nevnt, en av effektmotstandene ved dette røret. Tenkte å ganske gå litt opp i dimensjon når det gjaldt effekten denne motstanden tålte. Men kanskje det er som du sier, Svein_B, kanskje denne fungerer som en slags "sikring" for å beskytte f.eks. utgangstrafo.. I såfall er det jo ikke så lurt å overdimensjonere...?

MVH Jarle
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Sjekk for sikkerhets skyld om det kan være mulig lekkasje i koblingskondensator til det røret som er røket.
Dersom det er samme rør-posisjon som er brent igjen er dette en mulig feilkilde.

Svein.
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Har du skjema? Det vil være til stor hjelp ved feilsøking.
Har du multimeter? Hvis nei, skaff deg et gult et.
Normalt bruk over 2-3 år er lite for slike rør.
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Har du skjema? Det vil være til stor hjelp ved feilsøking.
Har du multimeter? Hvis nei, skaff deg et gult et.
Normalt bruk over 2-3 år er lite for slike rør.

Hei! :)

Nei, desverre! Har ikke skjema... Men multimeter har jeg, så noen målinger kan jeg få til. Sammenligne høyre og venstre kanal, etc... Du sier at 2-3 år er for kort levetid, noe som ante meg... Men er det ikke veldig rart at forsterkeren har en feil som først blir synlig hvert 2-3 år ved normal bruk?

MVH Jarle
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
... Men er det ikke veldig rart at forsterkeren har en feil som først blir synlig hvert 2-3 år ved normal bruk?

MVH Jarle
Tja, kanskje konstruksjonen er slik at rørene har høy tomgangsstrøm, da slites de vel fortere. Eller det kan være dårlig luftsirkulasjon?

Når du har skiftet rør og brente motstand(er) bør du sjekke spesielt arbeidspunkt for utg. rørene.
Dersom det er ren katode-bias, og motstanden har endret seg (minsket) med årene, blir strømmen høyere, og så .........


Svein
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.111
Antall liker
1.119
Sted
'
Tja, kanskje konstruksjonen er slik at rørene har høy tomgangsstrøm
Man kan jo begynne å lure. Jeg kjenner ikke til denne forsterkeren, men i følge omtale på nettet så skal den levere 20W i klasse A push-pull vha et par 6L6. Siden jeg ikke har skjemaet foran meg så skal jeg ikke si at det er umulig, men at det er en rimelig tøff oppgave for 6L6 er hevet over enhver tvil.

Jan E Veiset
NO-6600
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.111
Antall liker
1.119
Sted
'
Siden dette skal være tech-hjørnet skal jeg forsøke å begrunne det jeg sier ut i fra et teknisk ståsted:

Klasse A fordrer at ingen av rørene går i cut-off (slutter å bidra med effekt), i det øyeblikk de gjør det er vi over i klasse B. En åpenbar metode for å oppnå dette er å justere opp tomgangsstrømmen. Jo høyere tomgangsstrøm et push-pull par kjøres på, jo høyere blir maksimum teoretisk grense for å levere effekt i klasse A.
Matematisk ser det noe slikt ut:
PmaxA = (2 x Iq/sqrt(2)) ^2 x (Ra-a/4)  

I tillegg til tomgangsstrøm (Iq) er utgangstrafoens primærimpedans (Ra-a) en viktig faktor. Det siste er vesentlig: Jo høyere primærimpedans jo høyere teoretisk grense for PmaxA, men samtidig lavere utgangseffekt ved samme forsyningsspenning. Det finnes med andre ord en grense for hvor høy Ra-a kan være og hvor mye effekt som omsettes:  
PmaxAB = (Ua/sqrt(2))^2 / (Ra-a/4)

For å ta eksemplet med 6L6 så er en normal anodelast for dette røret rundt 5k Ra-a og maks strøm som kan trekkes kontinuerlig Imax=160mA med begrensning om maks anodetap Pa=19W. Ved en forsyningsspenning på f eks 350V begrenses Imax til Pa/350 = 54mA.
Med en primærlast på 5k gi dette PmaxA=7.3W altså en god del under de 20 oppgitte. Ikke kan jeg øke tomgangsstrømmen Iq (da vil anode smelte) men jeg kan øke Ra-a.
Ved Ra-a = 14k får jeg en teoretisk PmaxA på 20Watt, men primærlasten har nå blitt så høy at det ikke er mulig å ta ut denne effekten uten å øke forsyningsspenningen. Noe som medfører at Iq må senkes og Ra-a økes ytterligere.

Ut i fra en teknisk betraktning er 6L6 ikke en spesiell god kandidat for 20 W i ren klasse A (i alle fall ikke på papiret en lørdags formiddag). 6550 og KT88 er bedre egnet.

Jan E Veiset
NO-6600
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Hei!

Takker for fine svar!
Rør er generelt ikke min sterkeste side, men jeg forstod hovedpoengene dine...
Hva kan i tilfelle gjøres med dette? Er det greit å bytte om på rørtypene? Du foreslår 6550 og KT88. Har disse de samme spesifikajonene slik at de kan erstatte 6L6?

MVH Jarle
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.111
Antall liker
1.119
Sted
'
Nei, du kan som regel ikke bytte direkte fra 6L6 over til 6550 eller KT88.

Jan E Veiset
NO-6600
 
D

dig_it_all

Gjest
Hei!
Jeg mener å huske at disse forsterkerne ble fabrikert av Audio Note for Rogers. (E20a/E40a).
Hvis problemet ikke går over kan kanskje norsk importør av Audio Note gi råd.

http://www.audiocompaniet.no
 
Topp Bunn