Problem med riaa

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei!
Håper på å få litt hjelp til feilsøking av en riaa før jeg evt må sende den inn til rep.
Fikk et problem i dag med min ASR Basis Exclusive. Den ene av 2 innganger spraker på høyre kanal. Både i strøm og batteridrift. Inngang #1 er helt tyst mens inngang #2 har sprakelyd som sagt i høyre kanal. Har hatt oppe riaa-delen(todelt riaa med strømforsyning/batteri). Kondensatorene ser helt fine ut, har dyttet forsiktig på alle komponenter med en spisepinne. Har også flippet på dip-switchene uten at det bedret noe. Dette er en modell fra 2008 men var inne til service ca 2019 hvor det ble skiftet noen komponenter. Håper jeg kan ordne dette selv siden det er mye styr og store tunge esker som må sendes.

Takker for svar.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
Spraker det med og eĺler uten signal ? Spraker det ev uten pu tilkoblet ? Har du prøvd på bytte om på kanalene ? Hhv signal inn og signal ut ? Etc.

Mvh
KJ
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei
Denne riaa er kun MC.
Ja, har prøvd å bytte om på xlr ut til preamp og da flytter spakingen over til den andre høyttaleren.
Tydelig at problemet ligger i høyre kanal på inngang #2
Mvh Espen
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei
Denne riaa er kun MC.
Ja, har prøvd å bytte om på xlr ut til preamp og da flytter spakingen over til den andre høyttaleren.
Tydelig at problemet ligger i høyre kanal på inngang #2

Mvh Espen
Flytter du problemet med å bytte om på kablane mellom riaa og pre, kan jo feilen ligge i sjølve kabelen!?

Har du prøvd å bytte om høgre/venstre også mellom platespiller og riaa? Flytter sprakinga seg da?

Mvh Arild 😊
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Flytter du problemet med å bytte om på kablane mellom riaa og pre, kan jo feilen ligge i sjølve kabelen!?

Har du prøvd å bytte om høgre/venstre også mellom platespiller og riaa? Flytter sprakinga seg da?

Mvh Arild 😊
Hei og takk Arild
Når jeg flytter platespiller til inngang #1 så er det dønn tyst. Tror nok ikke det er noe galt med kablene.
Mvh Espen
 

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Innlegg
913
Antall liker
532
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
7
Hei og takk Arild
Når jeg flytter platespiller til inngang #1 så er det dønn tyst. Tror nok ikke det er noe galt med kablene.
Mvh Espen
Altså - Når du bytter høgre/venstre på utgangen på riaa (mot pre), så flytter feilen seg også til andre sida. Om du først byter om på riia, og konstaterer at feilen byter side, og så byter om på pre, og feilen går tilbake, så skulle dei kablane være friskmeldt.


Kva skjer når du bytter høgre/venstre på inngangen på riaa (frå platespiller). Er da feilen fortsatt i samme kanal? Er den det, er vel feilen mest truleg i riaa - og då i den kanalen som spraker.

Mvh Arild 😊
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Feilen er der selv om jeg tar ut xlr kontakten på den kanalen.
Mvh
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Da har jeg funnet synderen. OP ampen på kanal B. Tok den ut og det ble helt stille.
Burde jeg bytte alle som er like eller holder det med den som er defekt?
Vet noen om hvor jeg får tak i nøyaktig lik(e)?

IMG20240424213008.jpg
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.361
Torget vurderinger
1
Det kan potensielt være så enkelt at det er en vaklende kontakt i sokkelen (evt et loddepunkt til sokkelen) til ICen. Prøv å sette den tilbake bare for å sjekke. Bytt ev om på ICene mellom høyre og venstre kanal for å sjekke at feilen følger ICen.

Dersom det er ICen som er feil så er det ikke nødvendig å bytte den andre kanalen som fungerer.

Nye kan du kjøpe f.eks. her

mvh
KJ
 
Sist redigert:

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
115
Antall liker
116
Hei ELJ,

Du skal selvfølgelig prøve at gøre som KJ siger for at konstaterer at det er IC'en som reelt er defekt.

Jeg har IC'en på lager. Du kan godt få nogle af mig.
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Det kan potensielt være så enkelt at det er en vaklende kontakt i sokkelen (evt et loddepunkt til sokkelen) til ICen. Prøv å sette den tilbake bare for å sjekke. Bytt ev om på ICene mellom høyre og venstre kanal for å sjekke at feilen følger ICen.

Dersom det er ICen som er feil så er det ikke nødvendig å bytte den andre kanalen som fungerer.

Bye kan du kjøpe f.eks. her

mvh
KJ
Hei!
Jeg tok ut IC og det ble helt stille i den kanalen som var problemet. Regner med og håper det er det som er problemet.
Mvh Espen
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei ELJ,

Du skal selvfølgelig prøve at gøre som KJ siger for at konstaterer at det er IC'en som reelt er defekt.

Jeg har IC'en på lager. Du kan godt få nogle af mig.
Herlig :)
Jeg sender deg en melding.
Mvh Espen
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Det kan potensielt være så enkelt at det er en vaklende kontakt i sokkelen (evt et loddepunkt til sokkelen) til ICen. Prøv å sette den tilbake bare for å sjekke. Bytt ev om på ICene mellom høyre og venstre kanal for å sjekke at feilen følger ICen.

Dersom det er ICen som er feil så er det ikke nødvendig å bytte den andre kanalen som fungerer.

Bye kan du kjøpe f.eks. her

mvh
KJ
Satte den inn i sokkelen og støy var tilbake. Prøvde å viggle litt på sokkelen men det var ingen endring i støy, dessverre.
Mvh Espen
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Prøv å kryssbytte mot andre kanalen, for å bekrefte at det faktisk er IC-en... er jo enkelt når de står i sokler...
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Prøv å kryssbytte mot andre kanalen, for å bekrefte at det faktisk er IC-en... er jo enkelt når de står i sokler...
De sitter ganske tight i soklene. Tør ikke ta løs de som fungerer..... Bøyde bena på den som var problemet da jeg tok den løs men fikk rettet dem og satt den på plass igjen. Har 2 inputˋs så jeg bruker "A" inngangen inntil videre. Takker for fornuftig forslag. Ny IC er snart på tur så da får jeg sjekket at det er det som er problemet som jeg tror(og ASR tror)
Mvh Espen
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå finnes det spesialverktøy for å ta ut IC-er, men jeg har for det aller meste brukt tynne små skrutrekkere inn fra endene for å jiggle løs slike... rolig og bit for bit..
Når de skal inn igjen er det viktig at beina er opplinet parallelle og rettvinklet ift sokkelen... ser at det i alle fall er brukt kvalitetssokler.. er litt motstand i de der..
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.086
Antall liker
20.359
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Som @Aurora skriver over.
Og jeg også ville absolutt prøve å bytte venstre/høyre IC, fordi..........
At det blev tyst sier bare, at du stoppet signalet ved IC´en.
Om det er selve IC´en eller noe i kjeden før den, sier det ingenting om....... Derfor ;)
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Som @Aurora skriver over.
Og jeg også ville absolutt prøve å bytte venstre/høyre IC, fordi..........
At det blev tyst sier bare, at du stoppet signalet ved IC´en.
Om det er selve IC´en eller noe i kjeden før den, sier det ingenting om....... Derfor ;)
Helt enig men ASR mener det er IC som har sviktet. Har ikke verktøy for å ta dem ut av sokkelen og ramponerte den jeg mener er feil med ganske mye da jeg fikk den ut av sokkelen. Etter mye styr så fikk jeg rettet beina såpass at den skled på plass. Krysser fingrene for at det er den det er noe feil med. Hvis ikke så må den inn til rep.
Mvh Espen
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.139
Antall liker
1.891
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Som @Aurora skriver over.
Og jeg også ville absolutt prøve å bytte venstre/høyre IC, fordi..........
At det blev tyst sier bare, at du stoppet signalet ved IC´en.
Om det er selve IC´en eller noe i kjeden før den, sier det ingenting om....... Derfor ;)
Kunne ikke dy meg og byttet IC fra den friske siden. Det gikk bra. Lyden er i orden så det var IC som er i uorden.
 
Topp Bunn