Problemer med filer ved kjøp av musikk på iTunes....

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei

Når jeg kjøper musikk på iTunes store laster musikken seg ned som "kjøpt AAC" filer eller "beskyttet AAC fil" Hvorfor gjør den det når jeg har satt innstillingene til Apple Lossless? Når jeg ripper inn en cd så legger den seg i Apple Lossless.

Torsen
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Hei Torsen,

Apple leverer kun filer med 128kbits og 256kbits. Det er litt forskjell fra album til album. De albumene som er merket med PRO blir levert i 256kbits.

Apple leverer med andre ord musikk med forholdsvis dårlig kvalitet.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
davalex skrev:
Hei Torsen,

Apple leverer kun filer med 128kbits og 256kbits. Det er litt forskjell fra album til album. De albumene som er merket med PRO blir levert i 256kbits.

Apple leverer med andre ord musikk med forholdsvis dårlig kvalitet.
Faen, det er jo helt håpløst! Hvor kan jeg ellers kjøpe musikk med god kvalitet, og samtidig kjøre det rett inn på iTunes?
 

davalex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
124
Antall liker
0
Torsen skrev:
Faen, det er jo helt håpløst! Hvor kan jeg ellers kjøpe musikk med god kvalitet, og samtidig kjøre det rett inn på iTunes?
Ja, det er håpløst! Jeg vet egentlig ikke om noen som tilbyr god kvalitet på musikk man kan laste ned. Men jeg renger med at det er noen andre her på forumet som gjør det?

personlig så kjøper jeg heller platen og legger den inn itunes selv. Koster litt mer å kjøpe plata, men det er det verdt.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
http://www.hdtracks.com/ (flac kan konverteres bitperfekt til Apple Lossless)

I det siste har det forresten blitt billigere å kjøpe cder (på nett) enn å laste ned.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Slik valutakursene er for tiden er det best å handle hos butikker som tar betaling i britiske pund, f.eks. amazon.co.uk. De trekker fra 15% britisk moms også, og frakten er vanligvis rimelig. Play.com har frakt inkludert i alle priser og sender alle cder enkeltvis.

Som et eksempel på hvor mye cder er verdt for tiden kan jeg nevne at jeg nylig kjøpte en boks med 22 cder med toppkvalitets Stravinskyinnspillinger for under 200 og en boks med 50 cder med musikk fra det klassiske feinschmeckerselskapet DHM til ca 500. Amazon.fr selger en Maria Callas-boks fra EMI med 70 cder til 30 EUR.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Det er egentlig tragisk at filer man kjøpet på nettet ikke er tilgjenglig i lossless format i ALLE tilfeller. At man kan velge mellom full CD kvalitet, eller ikke. Itunes, som har dette, kan jo selge sitt eget lossless format om de skulle ønske det, men ha det DRM fritt slik at det kan konverteres til FLAC eller MP3 for de som ønsker det. Dette er funksjonalitet som kan opprettes i iTunes. Jeg for min del kommer aldri til å kjøpe en komprimert musikk fil på nettet. Punktum.
 
L

labrador

Gjest
iTunes: etter at AAC-filen er lastet ned kan man konvertere denne til Apple Lossless.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Men det blir jo meningsløst, du får ikke kvaliteten tilbake når du konverterer en lossy fil til lossless.
 
L

labrador

Gjest
Tja, har ikke så mye greie på det, så skal ikke uttale meg for bastant. Jeg registrerer bare at en og samme låt lagt inn fra CD som apple lossless innehar nøyaktig samme egenskaper som nedlastet AAC-fil konvertert til lossless mht type, størrelse, bitfrekvens og samplingsfrekvens. Forstår ikke helt kvalitetsforskjellen .
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
AAC er et lossy format. Det betyr at komprimeringsalgoritmen tar vekk deler av lyden for å gjøre filen mindre. Denne lyden er tapt for alltid. Så hvis du konverterer AAC-filen til Lossless puffes den bare opp med luft så å si, lydkvaliteten får du ikke tilbake.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Tuxflux skrev:
Det er egentlig tragisk at filer man kjøpet på nettet ikke er tilgjenglig i lossless format i ALLE tilfeller. At man kan velge mellom full CD kvalitet, eller ikke. Itunes, som har dette, kan jo selge sitt eget lossless format om de skulle ønske det, men ha det DRM fritt slik at det kan konverteres til FLAC eller MP3 for de som ønsker det. Dette er funksjonalitet som kan opprettes i iTunes. Jeg for min del kommer aldri til å kjøpe en komprimert musikk fil på nettet. Punktum.
Enig!! CD har blitt billig!! ripper de heller i lossless
 
L

labrador

Gjest
Bach_Man skrev:
AAC er et lossy format. Det betyr at komprimeringsalgoritmen tar vekk deler av lyden for å gjøre filen mindre. Denne lyden er tapt for alltid. Så hvis du konverterer AAC-filen til Lossless puffes den bare opp med luft så å si, lydkvaliteten får du ikke tilbake.
Fint med en oppklaring angående dette,-avslører sikkert en uvitenhet på området, - men skjønner fremdeles ikke.
Å rippe en CD til apple lossless er optimalt mht lydkvalitet. Å konvertere AAC-filer til apple lossless er tydligvis ikke å anbefale selv om egenskapene på filene er de samme. Er det forskjellige typer apple lossless, er sistnevnte en slags "jukse-applelossless" ?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
AAC er komprimert Apple Lossless er ikke det (i utgangspunktet).
Jeg fatter ikke hvorfor det skal kjøpes over iTunes, er det så jævla billig eller ::)
Kvaliteten er i hvert fall komprimert, 128 og 256 er nevnt over her.
Jeg er iTunes bruker og fan, cdene mine kjøper jeg stort sett på PK, og om en ikke på liv og død må ha de med en gang de kommer ut, så blir mange av de svært raskt ganske billige.
Så ripper jeg de som andre her også gjør i Apple Lossless, lyden? klager ikke jeg (nå for tiden


Forresten. ikke umulig at du ikke hører forskjell på A-Lossless og f.eks. 256 MP3, men hvorfor da konvertere til A.L., det har vel ingen hensikt?
Mvh.KW
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
labrador skrev:
Er det forskjellige typer apple lossless, er sistnevnte en slags "jukse-applelossless" ?
Den er lossless i forhold til AAC-filen. Men AAC er har redusert kvalitet i forhold til cd.

Hvis du sjekker bitraten har sikkert losslessfilen samme bitrate som AAC, mens en losslessfil som er rippet fra cd har mye høyere bitrate (typisk i området 5-900kbps).
 
L

labrador

Gjest
Bach_Man skrev:
labrador skrev:
Er det forskjellige typer apple lossless, er sistnevnte en slags "jukse-applelossless" ?
Den er lossless i forhold til AAC-filen. Men AAC er har redusert kvalitet i forhold til cd.

Hvis du sjekker bitraten har sikkert losslessfilen samme bitrate som AAC, mens en losslessfil som er rippet fra cd har mye høyere bitrate (typisk i området 5-900kbps).
Nei, AAC 256kbps AAC konvertert 944, CD 948
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Ja du har rett, prøvde denne konverteringen selv. Men lydkvaliteten blir uansett ikke som cd, så det eneste du oppnår er større filstørrelse for samme lyd.
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
Man kan se på det slik:

Lossy formater
Eks. MP3, AAC, OGG Vorbis,WMA
Dette er formater hvor data/informasjon i musikken har blitt fjernet for å gjøre selve filen mindre. Det vil si at informasjon har gått tapt i forhold til original inspillingen, og det vil den være for alltid. Man vil aldri kunne få denne informasjonen tilbake med mindre man ripper eller tar en ny kopi fra original CD eller format som har all den originale dataen til masteren.

Lossless formater
Eks. FLAC, WAV, Apple Lossless, WMA Lossless
Her er absolutt all data/informasjon intakt. Lydmessig og datamessig inneholden denne filen akkurat samme informasjon som original CD/master. Formater som FLAC og Apple Lossless komprimerer filen litt, men tar aldri bort noe informasjon fra selve musikken. Filstørrelsen blir mindre, men aldri så liten og MP3 spiller vennlig som overnenvnte formater. Man kan konvertere fra dette formatet til andre hvis man ønsker, men da kan kvalitet gå tapt hvis man konverterer til et format som er "lossy", eg. de som er beskrevet ovenfor.

Håper dette kan gi deg litt avklaring labrador. :)
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
labrador skrev:
iTunes: etter at AAC-filen er lastet ned kan man konvertere denne til Apple Lossless.
Dette er meningsløst, lage gull av gråstein, vann til vin, etc. er ikke mulig.

Du kan lese en kort wikipediabeskrivelse av lossy vs. lossless her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossy_data_compression
Har du noe i et lossy format er det ingen vei tilbake, men du kan jo "kamuflere" det som noe annet, lyden vil dog alltid være dårlig...
 
L

labrador

Gjest
ceroxol skrev:
labrador skrev:
iTunes: etter at AAC-filen er lastet ned kan man konvertere denne til Apple Lossless.
Dette er meningsløst, lage gull av gråstein, vann til vin, etc. er ikke mulig.

Du kan lese en kort wikipediabeskrivelse av lossy vs. lossless her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless
http://en.wikipedia.org/wiki/Lossy_data_compression
Har du noe i et lossy format er det ingen vei tilbake, men du kan jo "kamuflere" det som noe annet, lyden vil dog alltid være dårlig...
Som dere skjønner,-kunnskapsmessig ikke helt på høyden mht dette temaet. For min del- nyttig og avklarende. Takker! Legger planene om innkjøp av pc/AE/Dac på hylla, fortsetter med vinyl som hovedkilde inntil kvalitetsmessig bedre løsninger er tilgjengelig.
 
M

marsboer

Gjest
Kvalitetsmessige løsninger er jo tilgjengelig, bare ikke via kjøp av musikk fra itunes.
Man må bare rippe CDen selv, så er problemet løst.

Dessverre så er den eneste tjenesten som faktisk hadde et stort og variert utvalg av lossless for kjøp ikke lenger tilgjengelig.
 
Topp Bunn