Problemer med frekvensdipp på 45-55 hz

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Hei

Med kun frontene i drift opplever jeg en ganske markant dropp i området 45-55 hz. Skal poste noen kurver her, med og uten subb senere.

Noen som har noen akutte triks for å fjerne denne dippen? Høyttalere inn, ut, frem eller tilbake? Akustiske tiltak?
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Da har jeg laget noen kurver, så er ute etter forslag til forbedringer.


Lys grønn: kun fronter
Blå: kun sub
Rosa: front og sub, deling 60hz
Gul: front og sub, deling 60hz, med PEQ på subben
Hvit: kun sub med PEQ



PEQ er lik på begge alternativene.


Er det noe håp her..?
 

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.593
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er alltid håp. Jeg tror det som skjer er stående bølger i rommet, sånn at både toppen ved 40 Hz og kanselleringen ved 50-60 Hz oppstår når høyttalerne driver rommet slik at det oppstår hhv konstruktiv og destruktiv interferens i lytteposisjonen. Du ser noe lignende ved de doble frekvensene, noe som tyder på at det er snakk om halve og hele bølgelengder her.

Det kunne vært interessant å se hva som skjer hvis du fasevender sub'en, ettersom det ser ut som den driver rommet på samme måte som hovedhøyttalerne. Er du heldig, vil 180 grader fasevending av suben jevne ut ganske mye - eller kanskje ikke.

Jeg ville prøvd å flytte litt rundt på hovedhøyttalerne og lytteposisjonen for å forsøke å finne plasseringer som jevner ut den responsen best mulig. Vanskelig å gi noen "patentoppskrift", men her er noen retningslinjer:
http://www.realtraps.com/art_room-setup.htm

Deretter ville jeg prøvd meg litt frem med delefrekvens og fase mellom sub og hovedhøyttalere. Du trenger ikke å dele høypass og lavpass ved samme frekvens. Du kan f eks beholde sub'en ved 60 Hz og kutte hovedhøyttalerne noe høyere, kanskje ved 70-80 Hz, slik at de fyller ut litt i kanselleringen ved 60 Hz, men ikke bidrar til den resonansen ved 40 Hz. Raggsokker (eller lignende) i bassrefleksporter er også et hendig virkemiddel for å justere avrullingen i hovedhøyttalerne.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mitt råd er, flytt høyttalere. Det kan se ut som du har en romkanselering på 45-55Hz og romforsterkning litt lengre ned i frekvens. Har du en tegning av rominnredningen og plasseringen?
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Her er tegning av rom og sofa..med forslag til dempeplateoppsett. Høyttalerplasseringen er circa.. Subben står der den svarte firkanten er på bilde 2 og 3. Best plassering ifølge krypemetoden..

De røde strekene er dempeplater på vegg. 60x120. Densitet på ca 80kg/m3. De røde firkantene er plater som kommer i taket - kanskje..De grønne er "eggekartong skumgummi" fra biltema.
 

Vedlegg

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Har følgende raske kommentarer:
Sofaen står midt i rommet som kan gi romkanseleringer. Flytt sofaen nærmere høytalerne!
Plasser høyttalerne symmetrisk i rommet, hvis ikke vil høyre og venstre høyttaler gi forskjellig lyd.
Få front høyttalerne ut godt i fra bakveggen, de trenger luft rundt seg.
Plasser sofa og høyttaler så de står i en likebenet trekant.
Prøv diffusjon i stede for demplater. Tenk på hvilke frekvenser du ønsker å dempe.. Du løser ikke en frekvensdipp på 45-55 Hz med dempeplater :D
Skaff deg en sub til i andre hjørnet for bedre frekvensgang.
Bruk EQ ;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.593
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig i alt John_Harald nettopp skrev. Du kan også flytte både høyttalere og lytteposisjon bakover, sånn at lytteposisjonen havner et stykke fra midten av rommet.

Her er flere oppskrifter:
http://www.gcaudio.com/resources/howtos/speakerplacement.html

Legg merke til tommelfingerreglene på den siden:
The goal in determining the position in the room is to excite as few of the standing waves as possible. A number of sources have suggested formulas to find rough placement. Here a couple I’ve seen. Where x is the distance from the side wall to the center of the speaker and y is the distance from the back wall to the center of the woofer. 1) x = (0.277) x (room width), y = (0.450) x (room width). If this puts the speakers too far out into the listening room use x = (0.277) x room width, y = (0.353) x room width. 2) x = (0.276) x (room width), y = (0.618) x (ceiling height).
Hvis du starter med en av de høyttalerplasseringene og så plasserer lytteposisjonen slik at høyttalere og lytteposisjon danner en likesidet trekant, altså samme avstand mellom høyttalerne som fra hver høyttaler til lytteposisjonen, vil jeg tro du har et brukbart utgangspunkt for videre eksperimentering. 2-3 cm i en eller annen retning kan gjøre ganske stor forskjell, så ta små steg og vær tålmodig.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Ja, er nødt til å prøve meg mer frem her. Noe stalltips om hvor lagt unna vegger og bakvegg høyttalerene bør stå?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.593
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Se tommelfingerreglene jeg siterte rett over, f eks:
- Avstand sidevegg til midten av høyttaler = 0,276 x bredden av rommet = 1,1 m
- Avstand bakvegg til fronten av høyttaleren = 0,618 x takhøyden = ?

Da blir avstanden mellom høyttalerne = 0,448 x bredden av rommet = 1,79 m og avstanden fra hver høyttaler til lytteposisjon blir det samme. Da kan du enkelt regne ut at avstanden fra linjen mellom høyttalerfrontene til lytteposisjon blir 0,388 x bredden av rommet = 1,55 m.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Takk for hjelpen. Blir mer måling og forskning på saken imorgen og helga. Skal poste noen flere kurver når jeg får litt bedre resultater..
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Blir et veldig smalt lydbilde med 1,79m mellom høyttalerne.

Foreslår heller at du bruker godt med demping på sideveggene og får de ihvertfall 3m fra hverandre og heller 1m ut fra frontvegg. Ville forsøkt å plassere sub mellom høyttalerne med forskjellige avstander til frontvegg for testing, slik at den ikke får for mye gain fra hjørnet.

John_Harald skrev:
Prøv diffusjon i stede for demplater. Tenk på hvilke frekvenser du ønsker å dempe.. Du løser ikke en frekvensdipp på 45-55 Hz med dempeplater :D
Skjønte ikke helt denne konklusjonen? Kan man løse 45-55Hz dippen med diffusjon?
Min klare preferanse er helt klart å bruke demping i stedet for diffusjon. Du kan spille 10m utenfor veggen, dersom du har dempet godt :)
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Har prøve diverse plasseringer av sofa og høyttalere nå, men resultatet er omtrent det samme. Bare en forskyvning av dipper og peaker med 5-10 hz opp og ned avhengig av plassering.

Hvor "viktig" er lyden rundt 50 hz kontra frekvensene over og under?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.593
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
tommy_sn skrev:
Hvor "viktig" er lyden rundt 50 hz kontra frekvensene over og under?
50 Hz er omtrent der en stortromme holder til. Kanselleringen du ser rundt 100 Hz (refleksjon fra frontvegg) vil også gå utover trøkk og rytme, så helheten her blir nok litt tam. Toppen ved 40 Hz er i laveste laget til å kompensere for dette, men den vil fremheve de aller dypeste tonene på en firestrengs bassgitar eller kontrabass. Se vedlegget, som viser litt om hvilke lyder som holder til ved hvilken frekvens. Noen ganger kan det være viktig nok å flytte en slik resonans fra en musikalsk viktig frekvens til en frekvens som ikke har så mye å si, selv om du ikke blir kvitt den.

Prøvde du å fasevende sub'en?
 

Vedlegg

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Prøvde å fasevende subben ja, og da ble dipen enda mer markant. Peaken ble noe redusert, men hjelper vel egentlig lite når dippen ble værre..

Noen teori om hvorfor akkurat disse frekvensene forsvinner? Er jo selvfølgelig pga lengde, bredde og høyde på rommet..men hvilke av disse variablene er værst?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.025
Antall liker
38.593
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tipper det er kombinasjonen av 4 m bredde og 8 m lengde som gjør susen. Du får en hel bølgelengde på langs av rommet ved noen-og-førti Hz, sånn ca, og en halv bølgelengde på tvers ved omtrent samme frekvens. Da vil du få en svingemodus hvor du får minst utslag ved den halve lengden av rommet, ca ved lytteposisjon, og størst utslag midt i de to halvdelene av rommet. De store avvikene hos deg er omtrent ved den frekvensen, pluss/minus litt. Generelt vil det føre til store avvik når dimensjonene i rommet er multipler av hverandre, og mindre avvik når det ikke er noen enkle matematiske forhold mellom dimensjonene i rommet.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.050
Antall liker
1.853
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
EHED skrev:
Blir et veldig smalt lydbilde med 1,79m mellom høyttalerne.

Foreslår heller at du bruker godt med demping på sideveggene og får de ihvertfall 3m fra hverandre og heller 1m ut fra frontvegg. Ville forsøkt å plassere sub mellom høyttalerne med forskjellige avstander til frontvegg for testing, slik at den ikke får for mye gain fra hjørnet.

John_Harald skrev:
Prøv diffusjon i stede for demplater. Tenk på hvilke frekvenser du ønsker å dempe.. Du løser ikke en frekvensdipp på 45-55 Hz med dempeplater :D
Skjønte ikke helt denne konklusjonen? Kan man løse 45-55Hz dippen med diffusjon?
Min klare preferanse er helt klart å bruke demping i stedet for diffusjon. Du kan spille 10m utenfor veggen, dersom du har dempet godt :)
Mine preferanser er å dempe basspeaker med Helmholtz-resonator. Bassdipp løser man med annen plassering av lytteposisjon, annen høyttalerpalssering, innredning av lytterommet, justering av fase og EQ. I motsettning til deg, foretrekker jeg helt klart å bruke diffusjon på resten av frekvensomsådet, i stedet for å absorbosjon. Kan ikke fordra et overdempet rom.Men folk er forskjellige. Har hørt både det dempede rommet til Stig Erik Tangen og et rom innredet av Svanå Miljöteknik, foretrekker det klart det siste :) http://www.diffusor.com
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Bruker med hell også disse "høyballene" i lytterommet mitt:

Stjeler en bildelink fra mteinum: Du ser bassfellene lengst bort i bildet bak fronthøyttalerne.
http://www.flickr.com/photos/mortenteinum/5524354777/

Her er litt om hvordan de ble lagd:
http://avforum.no/forum/hvilket-uts...ekino-logger-ut-takker-meg-76.html#post917076

Disse tar godt ned til 60Hz og rydder opp veldig oppover til 200Hz hos meg. Ikke koster det veldig mye å prøve det ut heller :)
Plasseres i de hjørnene du måler best bass for å knekke av stående bølger.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
EHED: hvilken post i tråden din beskriver disse bassfellene? Kommer ikke til den ved å bruke linken her..
Hvorfor tok du ikke bare en hele, ferdig innpakket isolasjonsrull? Hvilken forskjell ville det gjort med dempingen?

niels: Har romkorreksjon med en Denon 3805 ja, men den gjør ikke akkurat underverker i dette tilfellet..dessverre..
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Post 1503 i tråden på AVForum!

Ved å bruke en hel rull pakket i plast, så vil diskanten reflekteres og jeg ønsket å ta hele spekteret.
Tror også luften i midten av høyballene gjør at den tar enda bedre enn bare en pakke. Pakken er vel også veldig komprimert, og det skal være litt luft i fibrene for å dempe godt.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Anbefales dette i alle hjørnene? Kanskje jeg får lage meg noen slike..
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
tommy_sn skrev:
Anbefales dette i alle hjørnene? Kanskje jeg får lage meg noen slike..
Jeg ville begynt med 2 hjørner ihvertfall, men prøv å finne ut hvor det er mest bass og plasser de der.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Tror jeg glemte å nevne at det er fliser på gulvet...taket er vist også senket noe ifølge tidligere eier. Her er det panel med gips over samt 70mm isolasjon. Og det er brukt lydbøyler.
 

tommy_sn

Medlem
Ble medlem
29.05.2002
Innlegg
27
Antall liker
0
Mener det er 2.28m under taket.

Subben står på en auralex dempeplate jeg faktisk ikke har prøvd uten. Noen som har erfaringer med disse på flisgulv under svs-sub med nedadslående element?
 
Topp Bunn