Problemer med gammel lp spiller!!

Plugge

Fersking
Ble medlem
09.08.2016
Antall liker
0
Sted
Stjørdal
Hei, håper noen kan hjelpe meg angående følgende:

Har en gammel Aiwa LX110 lp-spiller som er koblet til mitt så vidt nyere Nad anlegg. Alle funksjoner og knapper på spilleren fungerer greit så her er det ingen problemer å sette på vinylperlene å la deilig lyd fylle stua, men en ting irriterer meg veldig. Det oppstår en susende lyd som kommer å går
ved avspilling. Den kan for korte perioder stoppes ved at jeg flytter på bryteren som justerer følsomheten til en sensor, (vet ikke hva denne sensoren gjør) men suset kommer tilbake innen få sekunder.
Det spiller liten rolle om det er nye eller gamle lper som spilles.

Noen som vet hva dette kan skyldes og muligens også hva som kan fikse problemet?
Kan også legge til at spilleren har lenge vært lagret på loftet og at ingen deler er skiftet på maaange år.

Håper på svar
Plugge

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
18.574
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Kan lyden være jordingsbrum? Går det jording mellom platespiller og forsterker på denne?

Plugge

Fersking
Ble medlem
09.08.2016
Antall liker
0
Sted
Stjørdal
Hei, ja det er jording mellom spiller og forsterker.
Men det suser, ingen brumming å høre.

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Antall liker
155
Kunne du funnet ut litt mer om den litt mystiske bryteren? Virker litt som om den betyr noe, men jeg kjenner ikke utstyret ditt. Kun med platespilleren som kilde det skjer? Og skjedde ikke med platespilleren og annet utstyr?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Vel, dette er jo en direkte drevet spiller med tagentialarm med programmerbar track avspilling, "30" brytere og helautomatisk.
Med andre ord stappfull av elektronikk.
Kan jo være hva som helst.
Men som Jorgen1 er inne på, hva gjør den mystiske bryteren.
Brukermanualen liggr nu på vinyl engine på nettet så hva bryteren gjør burde jo være en smal sak å sjekke.

Vedlegg

Sist redigert:
Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.274
Sted
Laksevåg - Bergen
Denne sensoren har vel noe med justering av følsomhet på scanning-funksjonen på tangentarmen å gjøre. Tror feilen kan ligge i at arm/headshell ikke er skikkelig justert. Men har ikke snøring på hvordan dette gjøres på en slik spiller.

Plugge

Fersking
Ble medlem
09.08.2016
Antall liker
0
Sted
Stjørdal
Pick up er støyfri, sjekket flere ganger.
Er enig i at sensoren justerer følsomhet, har opplevd at armen ikke "finner" sangene hvis bryteren står på Low.
Kjøres armen over på High, finner den alle.
Suset oppstår kun ved bruk av LP -spiller.

Topp Bunn