Problemer med Parasond HCA-806a 6-kanals effektforsker

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Hei,

er det noen her på forumet som er litt mer kyndig innen forsterker elektronikk enn meg, som kan gi meg noen tips/råd angående en Parasound effektforsterker?

Har hatt den inne hos en radio reperatør som har tatt en funksjonkontroll av den, og dem sier at den virker som den skal. Og konkluderer med at det er bruker feil som er problemet. Noe som jeg ikke er helt enig i, ettersom jeg har brukerhåndboken og har lest den grundig gjentatte ganger, for å være helt sikker på at jeg gjør alle tilkoblinger osv riktig.

Problemet er som følger:

Når jeg brokobler kanal 3/4 og 5/6, får jeg lyd i fra 3/4, men må da ha justert volumet på max, under max er det nesten ingen lyd i kanalen, dette gir da en del trafo støy på kjøpet. 5/6 kommer i det utgangspunktet ikke noen lyd, men ved å justere på volumet til kanalen på max kommer det noe lyd periodisk, men dette er så lavt at jeg må legge øret innpå horndiskanten for å høre. På begge de brokobolet kanalene skurrer det nå jeg vrir på volumet.

Det samme skjer mer eller mindre ved standard oppkobling av kanal 2, 3, 4, 5 og 6. Kanal 1 gir litt lyd, men må også her må jeg legge øret innpå diskanthornet for å høre. Alle kanalene skurrer ved justering av volum.



For meg virker det som at feil må ligge på tilkoblingene til RCA-kabelen og volumkontrollene til kanalene. Uten at jeg har kompetansen til å kunne konstantere dette med sikkerhet.

Håper mitt forsøk på å forklare problemistillingen gir mening for noe av dere. Alle tips og råd tas imot med stor takk.:)
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
-og hvordan fungerer i vanlig stereo modus? altså uten brokobling.
-Gain potmetrene er i hvilken position?
-i brokobling: er ikke bare et av inngangene som skal ha signal? eller begge inngangene? les dette i bruksanvisning eller legg frem link.

det var ikke lett å lese på dette bilde de forskjellige innstillinger desverre

HCA-806---0B.jpg
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
-og hvordan fungerer i vanlig stereo modus? altså uten brokobling.
Ved vanlig 6-kanals drift så er det som nevnt ovenfor, kanalene fra 2-6 har ikke noe særlig volum under max gain, og skurrer når jeg justerer på gain. Kanal 1 gir nesten ikke noe lyd selv med gain på max.
-Gain potmetrene er i hvilken position?
Må stilles på max for å få noen lyd av betydning brokolbet eller vanlig 6 kanals
-i brokobling: er ikke bare et av inngangene som skal ha signal? eller begge inngangene? les dette i bruksanvisning eller legg frem link.
Slik jeg forstår bruksanvisningen, så skal RCA-inn på kanal 4 og 6, når 4/5 og 5/6 er brokoblet. Her er link til brukerkhåndboken: http://www.parasound.com/pdfs/vintage/hca806aom.pdf
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
hvis den også feiler ved normal 6 kanal drift, så er det noe feil, leste fort over bruksanvisningen og det stemmer slik du har forklart.

At det kommer lyd -selv om det bare er skurring- tyder på at protection kretsen ikke er aktivert, og det er veldig positiv sånt sett, da det betyr at det ikke er DC spenning i utgangene :) men det er litt rart at service mannen fikk alt til å fungere uten feil. Kunne ikke du be han fortelle deg i hvilken posisjoner han prøvde eller brukte? :) tror det hadde vært det enkleste.

Men ellers utifra det du beskriver får jeg mistanke at det er velger inngang kretsen som kan være noe feil med.... om den er relle styrt eller c-mos vet jeg ikke, eller så enkelt som de bryterne som man ser bak, de kan jo self trenge et par dropper med kontakt spray kanskje? og husk at det må stå på "off" den velger for "innput loop"

innput sensitivity er 1 volt, så der kan neste hva som helst være bra nok til å gi maks effekt -har du prøvd med et annen kilde? cd spiller direkte koblet feks (men husk å skru ned til det laveste følsomhet i gain) eller ipod, slik at du utelukker mulig feil fra kilden :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Jeg har en slik en, og det er som mwt sier at den burde virke som vanlig i 6 kanals drift med volumpotmetrene på max i hvert fall. Jeg vil bare legge til at støy fra volumpotmetrene hadde jeg på min også. Forsterkeren virket fint men støy kunne komme og gå uten at jeg justerte på de og de støyet alltid når de ble justert på. Jeg tok de fra hverandre og renset alle 6 (masse jobb). De ble betraktelig bedre men ikke helt bra. Det er nok best å bytte de ut med nye (noe jeg ikke har gjort enda). I og med at reparatøren fikk den til å fungere fint kan det virke som at hun bare har testet med max volum og ikke lagt merke til støyen. Som en kjapp fiks kan du prøve å spraye volumpotmetrene med en elektronikk rensespray mens du vrir dem frem og tilbake. F.eks denne http://biltema.no/no/Bilpleie/Ovrig/Elektronikkrengjoring-36457/
Fortell oss hvordan det går :)
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker så mye for gode tips og råd. Har nå prøvd med å koble cd-spiller direkte til Parasounden. Da ble test resultatene som følger:

Ved vanlig 6-kanals drift:
  • Kanal 1 - Smalt til engang ved justering av volum, men ingen lyd.
  • Kanal 2 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.
  • Kanal 3 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.
  • Kanal 4 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.
  • Kanal 5 - Først ingen lyd, smalt til ved volum justering, så kom det lyd. Fungerte da fint på alle volum innstillinger. Kun litt skurring ved justering i det lavere volum området etter det første smellet.
  • Kanal 6 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.

Ved brokobling av kanal 3/4 og 5/6:
  • Kanal 3/4 - Fungerer fint, god lyd uten skurring ved justering av volum.
  • Kanal 5/6 - Først ingen lyd, smalt til ett par ganger ved volum justering, så kom det lyd. Skurring ved justering av volum i det lave volum området.

Det jeg får ut av dette er at kanal 1 og 5 har problemer og fungerer ikke slik som dem skal. Samt at det må være noe feil med preout på min Onkyo NR807, siden det blir så lavt volum når jeg kjører signalveien gjennom den. :confused:

Har vært i kontakt med Moer(radio reparatøren), dem har bedt meg om å komme innom med Parasounden slik at vi kunne prøve den sammen. Det skal jeg gjøre siden det opplagt er noe feil med kanal 1 og 5. Men det at preout på Onkyoen tilsynelatende ikke virker bekymrer meg litt. Har prøvd å lese meg klok i brukerhåndboken, men har ikke kunnet finne noe konkret der. Så da spør jeg rett og slett dere, kloke hoder her på forumet!:cool: Er det noen innstillinger som må gjøres for å kunne benytte seg av preout på frontene?.?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Dette høres for meg ut som potmeterproblemer. Nye kvalitetspot koster en del penger (spesielt hvis du skal gjøre dette gjennom et reparasjonsfirma), så hvis du ikke trenger/bruker disse kan du be reparatøren lodde på en en liten kortsutningsbro på alle 6 så er du kvitt problemene en gang for alle. Forsterkeren vil da fungere som før men selvfølgelig med max volum hele tiden. Onkyoen er det vanskelig å si noe om.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
Takker så mye for gode tips og råd. Har nå prøvd med å koble cd-spiller direkte til Parasounden. Da ble test resultatene som følger:

Ved vanlig 6-kanals drift:
  • Kanal 1 - Smalt til engang ved justering av volum, men ingen lyd.
  • Kanal 2 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.
  • Kanal 3 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.
  • Kanal 4 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.
  • Kanal 5 - Først ingen lyd, smalt til ved volum justering, så kom det lyd. Fungerte da fint på alle volum innstillinger. Kun litt skurring ved justering i det lavere volum området etter det første smellet.
  • Kanal 6 - Fungerer fint på alle volum innstillinger, ingen skurring ved justering.

Ved brokobling av kanal 3/4 og 5/6:
  • Kanal 3/4 - Fungerer fint, god lyd uten skurring ved justering av volum.
  • Kanal 5/6 - Først ingen lyd, smalt til ett par ganger ved volum justering, så kom det lyd. Skurring ved justering av volum i det lave volum området.

Det jeg får ut av dette er at kanal 1 og 5 har problemer og fungerer ikke slik som dem skal. Samt at det må være noe feil med preout på min Onkyo NR807, siden det blir så lavt volum når jeg kjører signalveien gjennom den. :confused:

Har vært i kontakt med Moer(radio reparatøren), dem har bedt meg om å komme innom med Parasounden slik at vi kunne prøve den sammen. Det skal jeg gjøre siden det opplagt er noe feil med kanal 1 og 5. Men det at preout på Onkyoen tilsynelatende ikke virker bekymrer meg litt. Har prøvd å lese meg klok i brukerhåndboken, men har ikke kunnet finne noe konkret der. Så da spør jeg rett og slett dere, kloke hoder her på forumet!:cool: Er det noen innstillinger som må gjøres for å kunne benytte seg av preout på frontene?.?

ja, det er bare feil i potmetrene som armand nevner allrede, men bruk rense spray, jeg tror det vil hjelpe faktisk. Men med ampen av så kan du vri potmetrene fort frem og tilbake mange ganger -ofte pleier å hjelpe litt på skurrende potmetrer.

Det er ikke å anbefale å kortslutte potmetrene, da blir max gain og det betyr helt enkelt "max støy" også..... :) men du kan heller lese verdien på potmetrene og sette 2 motstander av halve verdien hver der de loddes sammen, og midt punktet tilsvarer glideren på potmetrenen, og en av endene inngangene der signalen går inn og det andre ende går til jord... ;) da har du gain i det som tilsvarer midt punktet som pleier å være det anbefalte "1v sensivity" bruk metall motstandere på 0,25w/1% :) men egentlig dette er jo ikke noe stor problem da du kan justere alle potmetrene til samme stilling en gang for alle -fin justeringen kan også gjøres i receiveren/DSP som regel.

Den onkyo kjenner jeg ikke, men ofte kan det være stillinger som kan la deg velge å bruke innebygde forsterkere eller externe, først i siste nevnte kommer signal på de RCA utgangene. Moderne processorer bruker mye ic kretser for å switche signalene og ikke mekaniske relleer som er dyrere -ofte kan disse icene feile da de er av cmos typer som er veldig ømfintlig for statisk spenning. Men vi får satse på at det er bruker feil -personlig sluttet jeg med surrerundt lyd for mange år siden :p

kommer forresten ikke signal i de andre kanalene fra onkyon?
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Igjen, takker for gode og konkrete råd og tips Armand og mwt. Har så langt fått mer hjelp en hva jeg i utgangspunktet hadde turt å håpe på.;):)

Har fått tak i elektrorens og skal prøve å se om jeg får renset potmeterene i dag. Vist det hjelper og eliminerer feilene på kanal 1 og 5, er det bare å prøve å finne ut hvorfor det kommer så lavt volum ut fra pre out på Onkyo`n.

Brukte litt tid i går på å søke på problemet ved hjelp av google. Kom over en forumtråd på AVSforum. Der var det en som hadde en Onkyo 1007, som hadde et tilsvarende problem med en Emotiva XPA 7. Løsningen hans ble å skifte ut Onkyo´n med en receiver av et annet merke, pga utgangs spenningen på pre out var på kun 0.2V (200mV). Men han hadde problemer med alle pre out kanalene, selv sub pre out, og der har ikke jeg noe problemer. Også var det snakk om dårlig impedans match?.?

Ikke at jeg har forstått så mye av det jeg leste i den tråden, men tror jeg forstår at risken er at Onkyo´n ikke fungerer med Parasounden.?.

Uansett, skal få renset Parasounden så skal jeg gjøre noen forsøk med de andre pre out kanalene.
 
Sist redigert:

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Hei folkens,
da har jeg vært hos Moer Radio/TV - Service. Det ble en litt pinlig seanse i grunn... Er vel kanskje best å ta det fra starten.

Jeg har fått ikke gjort noen forsøk videre utover det som er forklart tidligere, altså ingen rens av potensiometrene. Men fikk et lite ledig øyeblikk idag med mulighet for å kunne dra nedenom Moer Radio/TV Service i dems åpningstid. Så jeg sjekket først opp problemet slik som beskrevet tidligere, altså ved å koble CD/Blu-Ray-spiller direkte til Parasounden. Og kunne konstantere at det var fremdeles noe feil med kanal 1 og 5, i tillegg kom lyden på kanal 2 litt til og fra denne gangen.

Så da ringte jeg ganske så selvsikker inn, med konstanter feil på 3 kanaler, og avtalte tid for å komme inn med forsterkeren. Når jeg kommer dit og vi begynner å prøver ut forsterkeren, kanal for kanal, så virker alt helt feilfritt!?! Enda jeg forsikret meg om at problemene var tilstede før jeg dro inn til dem.?.
Selv i brokoblet modus virket forsterkeren helt utmerket, og slik var den når han hadde den inne sist. Altså det er virkelig ingen feil med forsterkeren. Så da må problemet være hos meg.

Men hva kan det være?

Oppsettet er slik: Tecsonic Blu-Ray-spiller - Biltema RCA Phono kabel - Fnky høyttalerkabler - Parasound - Klipsch RF62Mk1.

Jeg ser selv at første potensielle feilkilde vil kunne være kablene, da først og fremst phono kablene. Men alt dette virker helt feilfritt uten om Parasounden, dvs. når jeg bruker forsterkerdelene i Onkyo´n. Så da er min neste tanke at Parasounden krever en høyere signalspenning inn en hva mine komponenter gir. Da blir mitt spørsmål, vil det hjelpe med en DAC som en "signal" forsterker? Eller finnes det andre mer egnet produkter til formålet?

Og for all del, det er høy sannsynlighet for at jeg bommer totalt med ovennevnt hypotese. Så kom mer en gjerne med andre gode forslag. Alle tips og råd tas imot med stor takk! :)
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Skjønner nå at jeg bommer helt med å tro at jeg kan bruke en DAC til å "forsterke" spenningen på et analogt-signal, for det er jo tross alt en digital til analog konverter. Det jeg egentlig tenker på er en analog til analog signal forsterker, vist det i det hele tatte finnes. Så litt flau over mit eget forslag..

Har undersøkt brukerhåndbøkene for Parasound og Onkyo´n litt mer. Parasoounden har en input sensitivity på 1.0V, mens Onkyo´n har en output level og impedance på 0,2V/470 k ohm. Dette er på REC out, pre out er ikke oppgitt, men regner med det er likt.

Radioreparatøren på Moer nevnte noe om at normal spenning ut bruker å ligge på ca. 0,75V og det var det han hadde inn på Parasounden når han testet den. Og det er jo betydelig nærmere 1V.

Spørsmålet mitt blir da, kan det være at Onkyo´n leverer for lav signalspenning til at Parasounden skal kunne fungere korrekt?
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Om Onkyo ikke klarer å levere ut 1V...er det "feil-vare", og nesten umulig å matche med noe som helst...
-de fleste pre-amper leverer glatt 2-5V+ om de "må".
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
ja, det var ganske så lav ut spenning, men med gain på forsterkeren "kan" kompenseres for den lave signalen, ulempen er self at det blir støy. Standar er 0,7v= 0dB men din amp trenger 1v for oppnå maks effekt, men vil nok tro at din amp har sikkert 6dB ekstra i gain, men som cobra nevner er jo vanligere med over 1volt på de aller fleste signal utganger -rec out er litt mer varierende da ofte er bare en ren parallell kobling med brukte inngangen, og mer sjelden et eget dedikert buffer trinn imellom som i gode gamle dager til kassett spillerne :)

Men alt i alt så skulle du fått enn noe lav signal i alle utgangene til receiveren -noe det virker å ikke gi/prestere heller.... best å sjekke det før garanti tiden løper ut kanskje? :) men egentlig ganske merkelig at den er bare på 0,2volt, egentlig jeg har ikke tenkt over det da jeg tar for gitt at moderne apparater har gjerne minst 2 volt ut :( men greit å ha i tankene når man skaffer seg en sånn "surre-rundt lyd " receiver -jeg sluttet med det for flere år siden, bare rå og ekte stereo som gjelder her i gården og aldri før har vært mer fornøyd på alle måter ;)
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Takker for innspill. :)

Fikk noe ledig tid i går til å prøve ut litt mer.


Ved å bytte ut bilteam kabelen med en annen biltema kabel som jeg hadde liggende fikk jeg oppsettet til å virker gjennom preout på receiveren. Men da kun i stereo, dvs. når jeg spilte musikk.
Så lykken VAR stor, men kortvarig. For når jeg glad og fornøyd skulle prøve med en film kom det nesten ikke noe lyd men mye trafo støy ifra frontene.?. Forsøkte litt fram og tilbake med justering av volum til frontene fra receiveren, hjalp ikke noe nevneverdig. Gain på Parasounden har jeg på ca. kl12 for å få minst mulig støy.

Skal prøve å kjøre en romkalibrering gjennom receiveren og se om det hjelper. Vist ikke, så tror jeg at jeg gir opp Parasounden, selger den og gjør som deg mwt, bruker pengene på et ok 2.0(1) oppsett til stuen isteden..
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Må neste bare sparke liv i den gamle tråden min

Etter egentlig å ha gitt opp Pararsounden tidligere i vinter, har den i grunn bare blitt stående. Helt frem til i våres da jeg fikk ett tips om å prøve å skifte strømkabelen inn på Parasounden. Av en eller annen grunn gjorde dette at jeg fikk godt med liv i den oppkoblet med Onkyoen. Og enda bedre ble det da jeg juni/juli kjøpte en ny Onkyo TX-NR717, dvs. jeg har pr. nå ikke et Gain problem. Er glad og fornøyd med det. J
Men sliter fremdeles med skurring på kanal 3-4 og 5-6 brokoblet, og at lyden på disse kanalene kan falle bort på lavere volumer, samt en del trafo støy.
Har sendt forespørsel om problemstillingen til Parasound og fått denne tilbakemeldingen: Hi Tony, Sounds like the amplifier needs new speaker output relays. With age the contacts can become oxidized.

Det virker for meg at det kan være noen sannheter i dette. Så jeg har demontert forsterkeren og kontrollert releene så godt det lar seg gjøre uten å måtte lodde dem ut. Og det er gjennomsiktige plast hus på dem, altså godt med innsyn. Kan ikke si at jeg ser noen tegn til oksidasjon på noen av releene, ser for meg ut som nye. Har kontrollert alt av loddepunkter, som for øvrig ser bra ut stor sett over alt, bortsett fra på softstart kortet og potmeter- og inputkortet. Der var det en del punkter som jeg loddet over og la på noen mer loddetinn. Har ikke montert sammen og prøvd forsterkeren etter dette enda, for jeg har et spørsmål jeg håper å få svar på før jeg klasker i sammen og prøver.

Jeg ser at PCB-kortet til de tre høyttaler utgangene 4, 5 og 6, altså tre av de brokoblete kanalene, er svært buet i forhold til det andre. Noe som for meg tyder på at denne siden har vært mest brukt og dermed mest varm.

Uansett, det jeg lurer på er: Når jeg ser på og sammenligner disse to kortene så ser dem helt like ut, med alt av tilkoblinger releer osv. Bortsett fra transistormerkingene, dvs. merkingen er likt nummerert, men har et undernummer som er på henholdsvis 760 på venstre siden og 750/740 på høyre siden. Har disse numrene noen større betydning, eller kan jeg gjøre som tenkt og bytte side på disse kortene for å se om problemene flytter side?

Kjappe tilbakemeldinger er ønsket og settes svært stor pris på. :)

Legger ved ett par bilder fra innsiden:
IMAG0639.jpg

IMAG0640.jpg

IMAG0610.jpg
 

cb_600

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.02.2011
Innlegg
413
Antall liker
352
Sted
Stokke
Torget vurderinger
12
Ettersom tilbakemeldingene uteble, klasket jeg parasounden sammen og testet den. Og jammen meg så virker den nå helt feilfritt. Ingen skurr på noen av kanalen, og spiller bra selv brokoblet. Å ta en runde over loddepunktene viste seg å være nokså lurt. Flaks for meg. :p

Takker igjen for tidligere gode tilbakemeldinger i tråden min. ;)

Bilde av herligheten uten toppdeksel for de som måtte være interessert.
IMAG0644.jpg
 
Topp Bunn