Problemer med støy etter kjøp av ny power amp

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Mottok sist uke min nye Densen B340 som er første steg på veien til (aktiv) tri-amping av Mi3 fra Audiovector. Bruker midlertidig en B100 som pre-amp. CD spiller er B410, alle fra Densen.

Problemet et en ganske kraftig støy fra høytalerne når anlegget er skrudd på. Støyen blir ikke høyere når jeg skrur opp volumet. Er en relativt kraftig støy, hører den godt selv 10 meter fra høytalerne. Har prøvd å bytte høytalerkabler, signalkabler og stikkontakter fra ulike kurser i alle tenkelige og utenkelige kombinasjoner.

Det eneste som får støyen til å forsvinne er:
1. Fjerne signalkabel mellom pre- og power amp. Pre-amp trenger ikke engang være skrudd på, støyen kommer så fort disse er koblet sammen.
2. Plugge pre-amp og cd spiller i strømuttak uten jord. Da byttes støyen ut med en ikke fult så høy, litt lysere støy.

Noen som kan hjelpe meg her?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Du må beskrive støyene med noen ord.
Er det sus og høyfrekvent støy, er det mye sannsynlig at det er forsterkeren som har skylda.
Hvis det er nettrelatert (50 eller 100Hz) brum, har du trolig skylda selv. Det vil si at du har fått noen uheldig forbindelser som lager jordsløyfer med brum som resultat.
I tilfellet 50Hz brum er det mest sannsylig eksterne forhold som uheldig kabling og sammenkobling.
Er det 100Hz brum stammer den mest sannsylig fra strømforsyningen i forsterkeren(e).
Har du jord koblet til anlegget?
Hvis JA, fjern den forbindelsen.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Er ikke 50/100Hz støy. Mer sus og høyfrekvent støy ja.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
janan skrev:
Er ikke 50/100Hz støy. Mer sus og høyfrekvent støy ja.
Mener du jevnt sus, eller er det andre støy-komponenter innblandet?
Kommer det likt fra begge høyttalerne. (gå helt nær når du sjekker dette?) Støyen er der om du slår av forforsterkeren, men hva om du fjerner støpselet fra vegguttaket? Hva skjer om du bruker signalkabler alene, uten forforsterker i den andre enden? Hva skjer om du bruker bare en stk signalkabel? Har du anledning til å prøve med en annen forforsterker eller annen lydkilde? Kan du prøve med helt korte signalkabler? Har du anledning til å prøve med dempeledd mellom forsterkerne? Hvordan virker effektforsterkeren med kortsluttet inngang? Kanskje svaret på noen av disse spørsmålene kan bringe oss nærmere årsaken. No
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
1. Har du antennekabel i nærheten av kablene til forsterkeren?
2. Er ampen ballansert og bruker du i så fall de ubalanserte inngangene?
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Holmium skrev:
1. Har du antennekabel i nærheten av kablene til forsterkeren?
Som oftest er det vel dette som er problemet (støy på skjermen i antennekabelen).

Ville absolutt prøvd å nappe ut antenne kabelen fra boksen i veggen.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Holmium skrev:
1. Har du antennekabel i nærheten av kablene til forsterkeren?
2. Er ampen ballansert og bruker du i så fall de ubalanserte inngangene?
1. Nei, kun scart og internettkabel. (Kabeltv fra Lyse).
2. Ampen har kun ubalanserte inn/utganger.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.467
Antall liker
26.640
Torget vurderinger
24
Prøv uten kabeltv tilkoblet dersom dette er koblet sammen med anlegget.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Dr.No skrev:
janan skrev:
Er ikke 50/100Hz støy. Mer sus og høyfrekvent støy ja.
Mener du jevnt sus, eller er det andre støy-komponenter innblandet?
Kommer det likt fra begge høyttalerne. (gå helt nær når du sjekker dette?) Støyen er der om du slår av forforsterkeren, men hva om du fjerner støpselet fra vegguttaket? Hva skjer om du bruker signalkabler alene, uten forforsterker i den andre enden? Hva skjer om du bruker bare en stk signalkabel? Har du anledning til å prøve med en annen forforsterker eller annen lydkilde? Kan du prøve med helt korte signalkabler? Har du anledning til å prøve med dempeledd mellom forsterkerne? Hvordan virker effektforsterkeren med kortsluttet inngang? Kanskje svaret på noen av disse spørsmålene kan bringe oss nærmere årsaken. No
Jevn sus og lik støy fra begge høytalerne.
Støyen forsvinner faktisk når jeg drar ut støpselet til pre-ampen og cd spiller ja!
Skal prøve litt videre med de andre tingene du spør om.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Fosse skrev:
Prøv uten kabeltv tilkoblet dersom dette er koblet sammen med anlegget.
Ingen forskjell med tv, kabeltv, dvd og video utkoblet.
Prøvde også tidligere med nettfilter til preamp og cd spiller uten noe resultat.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
janan skrev:
Fosse skrev:
Prøv uten kabeltv tilkoblet dersom dette er koblet sammen med anlegget.
Ingen forskjell med tv, kabeltv, dvd og video utkoblet.
Prøvde også tidligere med nettfilter til preamp og cd spiller uten noe resultat.
Ja, det er viktig å koble alt fra! Poenget er jo å sirkle inn feilkilden, og da må man forenkle mest mulig.
Når nå alt er frakoblet fra forforsterker, inkludert CD spiller, står du fast ved den opprindelige fremstilling, menlig at det suser selv om forforsterkeren er avslått? Og at susingen blir borte hvis du trekker ut støpselet? No
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
janan skrev:
Er ikke 50/100Hz støy. Mer sus og høyfrekvent støy ja.
Du kan godt kalle allt som er uønsket for støy, men det er viktig å skille 50Hz / 100Hz fra annen støy for å finne ut av problemet. Nett relatert "støy" er ofte forårsaket lokalt. Av eieren i form av uheldig sammenkobling og feil bruk av jord.
Sus og høyfrekvent støy er i de fleste tilfeller generert i en forsterker. Dersom støyen din blir borte når du kobler i fra signalet til utgangsforsterkeren, er det ikke sistnevnte som er problemet.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Kjørte følgende test i går:

1. Startet med alt frakoblet.
2. Koblet høytalerne til effektforsterker.
3. Koblet strøm til effektforsterkeren.
4. Skru på effektforsterkeren
Resultat: Ingen støy overhode.
5. Skru av effektforsterker.
6. Koblet for- og effektforsterker sammen med signalkabel.
7. Skru på effektforsterker.
Resultat: Ingen støy.
8. Skru av effektforsterker.
9. Koble strøm til forforsterker.
10. Skru på effektforsterker.
Resultat: Støy!

Samme skjer når jeg kobler strøm til cd spiller (og cd, for og effekt er koblet sammen med signalkabel). Ser ut til at støyen oppstår så fort jeg kobler strøm til forforsterker eller cd spiller.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
janan skrev:
Samme skjer når jeg kobler strøm til cd spiller (og cd, for og effekt er koblet sammen med signalkabel). Ser ut til at støyen oppstår så fort jeg kobler strøm til forforsterker eller cd spiller.
Prøv å koble disse og effektrinnet til ujordet stikkontakt.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Audiomix skrev:
limvingen skrev:
Prøv å koble disse og effektrinnet til ujordet stikkontakt.
Ingen jord, ingen problemer :)
Desverre, hadde det bare vært så vell...

Tok en test å prøvde alle mulige kombinasjoner av stikk med og uten jord.
Var helt klart veldig ulik støy jeg opplevde da, men allikevel støy. Best resultat fikk jeg ved å bruke ujordet stikk til effekt, og jordet stikk til preamp og cd. Da fikk jeg "kun" en høyfrekvent piping/susing.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Dårlig jord? For å sjekke dette kan du koble anlegget til bare ujordete kontakter, og deretter føre en separat ledning fra nærmeste kaldtvannsrør (sørg for god forbindelse til metallet i røret) og til jordkontakten på støpselet til et av apparatene (primært forforsterkeren). Hvis alle problemene blir borte, må du få ordnet jorden. Vanligvis er det en ledning som sitter fast i en solid klemme på et vannrør i husets kjeller. En annen ting er hvorvidt disse apparatene skal kunne virke helt fint uten jording, derom vet jeg ingenting. No


ps
En annen ting er at problemet ikke egentlig behøver å ha noe med dette å gjøre. For eksempel kan høyfrekvent selvsving i en krets forandres, alt etter hvorvidt apparatene er tilkoblet jordet stikk eller ikke.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Best resultat fikk jeg ved å bruke ujordet stikk til effekt, og jordet stikk til preamp og cd. Da fikk jeg "kun" en høyfrekvent piping/susing.
[/quote]
Alt det du hører av sus, støy og brum.............. kommer det far høyttaleren eller noe annet sted?
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Audiomix skrev:
Best resultat fikk jeg ved å bruke ujordet stikk til effekt, og jordet stikk til preamp og cd. Da fikk jeg "kun" en høyfrekvent piping/susing.
Alt det du hører av sus, støy og brum.............. kommer det far høyttaleren eller noe annet sted?

[/quote]

Kun fra høytalerne.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Fikk et tips fra Thomas Sillesen hos Densen om å prøve med skjermet signalkabel. Noen som vet hvilke merker som har slike, og hvor jeg kan få tak i de?

Må også si jeg er meget imponert over servicen til Densen. Laget en post på deres forum og fikk svar fra sjefen selv etter mindre enn et døgn.

Hi Janan,

Nordost cables are non-shielded, and as such picks up a lot of noise.

On wednesday or thursday I have time, and will try to simulate your system, to see what goes wrong. However I suspect it could be your cables.
_________________
Best regards

Thomas Sillesen

Head Honcho Densen Audio Tech.
Det kaller jeg god service :)
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Ja, men akkurat det tipset var litt rart, i og med at 99.9% av alle signalkabler er skjermet. Forøvrig sier instinktet mitt at det er noe i veien med forforsterkeren, men det er altså bare et instinkt. No
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Dr.No skrev:
Ja, men akkurat det tipset var litt rart, i og med at 99.9% av alle signalkabler er skjermet. Forøvrig sier instinktet mitt at det er noe i veien med forforsterkeren, men det er altså bare et instinkt. No
Typisk at jeg da sitter med 2 stk fra de 0.1% som ikke er skjermet (Nordost). Ja ja, får ta meg en tur å kjøpe noen billige kabler som er skjermet og se om det hjelper.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg syns du sa at du hadde pøvd forskjellig. Men det var bare forskjellige Nordoster? :)

Jeg må bare le hvis feilen lå i bruk av "eksotisk" kabel. Rare kabler er det best å holde seg unna. Både av tekniske og prismessige grunner, så og si. No.
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Dr.No skrev:
Jeg syns du sa at du hadde pøvd forskjellig. Men det var bare forskjellige Nordoster? :)

Jeg må bare le hvis feilen lå i bruk av "eksotisk" kabel. Rare kabler er det best å holde seg unna. Både av tekniske og prismessige grunner, så og si. No.
Prøvde med "skikkelige" kabler i går kveld, men ingen bedring i støyen desverre. Hvis noe, så ble det faktisk verre!
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Dr.No skrev:
Dårlig jord? For å sjekke dette kan du koble anlegget til bare ujordete kontakter, og deretter føre en separat ledning fra nærmeste kaldtvannsrør (sørg for god forbindelse til metallet i røret) og til jordkontakten på støpselet til et av apparatene (primært forforsterkeren). Hvis alle problemene blir borte, må du få ordnet jorden. Vanligvis er det en ledning som sitter fast i en solid klemme på et vannrør i husets kjeller. En annen ting er hvorvidt disse apparatene skal kunne virke helt fint uten jording, derom vet jeg ingenting. No
Prøvde dette også, men til ingen nytte desverre. Fremdeles like mye støy.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.169
Antall liker
5.079
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
janan skrev:
Prøvde dette også, men til ingen nytte desverre. Fremdeles like mye støy.
Hvor mye er egentlig "mye støy"?
Godt hørbart fra din lytteposisjon eller må du legge øret inn til høyttaleren?
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Audiomix skrev:
janan skrev:
Prøvde dette også, men til ingen nytte desverre. Fremdeles like mye støy.
Hvor mye er egentlig "mye støy"?
Godt hørbart fra din lytteposisjon eller må du legge øret inn til høyttaleren?
Godt hørbar 10 meter vekke, sannsynligvis hørbar til 15-20 meter fra høytalerne.
 
K

kbwh

Gjest
Kan du fortelle hvilke "skikkelige kabler" du brukte? Har du prøvd helt vanlig "lakrissnor"?
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Valentino skrev:
Kan du fortelle hvilke "skikkelige kabler" du brukte? Har du prøvd helt vanlig "lakrissnor"?
Har testet med:
QED Qunex 1 fra HiFi klubben
Noen 10 år gamle norost (ca 500,- for 10 år siden), er disse jeg bruker normalt.
"Lakrissnor" fra elkjøp
Noen gamle/dårlige/billige fra Monster
 
K

kbwh

Gjest
Hmm, jeg tror også at B100 er synderen her.
Kan du gjøre den systematiske metoden du beskrev i svar #12 med forsterkeriet plassert et annet sted, bare for å sjekke at ikke B100 plukker opp et eller annet rf-ruskomsnusk der den står nå?
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Valentino skrev:
Hmm, jeg tror også at B100 er synderen her.
Kan du gjøre den systematiske metoden du beskrev i svar #12 med forsterkeriet plassert et annet sted, bare for å sjekke at ikke B100 plukker opp et eller annet rf-ruskomsnusk der den står nå?
Enig med deg i at B100 sannsynligvis er synderen her.
Skal ta å slepe forsterkerne ned i kjelleren å prøve der. Hvis ikke dette virker blir de nok sendt til rep.
 
Topp Bunn