Project vs. Goldring?

draab

Fersking
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei har lett litt rundt på forumet her, men ikke funnet noe konkret svar på følgende:
Skal ha en platespiller for å spille av min gamle samling. Valget står mellom Project Debut og Goldring 1.2. Ser ikke de helt store forskjellene, så er det noen som kan anbefale den ene foran den andre om det i det hele tatt er noen forskjeller?
Ser også at Hi-fi klubben har en ny modell: Argon TT-1 som er i samme klasse som overnevnte. Noen som har erfaringer med denne?

Takker for svar
mvh
dråb
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er ikke godt å mene noe om hvilken spiller som skulle være mest egnet når man ikke vet noe om spillevaner, musikk eller utstyr forøvrig  :D

Alle "vanlige" platespillere i billig-enden (fra Rega, NAD, Goldring, Project osv) er jo blitt svært så gode til prisen, med hver sine styrker og svakheter. I denne enden har spillerne såklart betydelige svakheter, spørsmålet er hvilken sett svakheter vil du kunne leve med i ditt system til ditt bruk.. ingen av de er "best".

Mvh Vidar P
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Men det er vel en bedre arm, isolert sett, på Goldringen Vidar P? Hvordan det er med matching arm/drivver og drivverk i seg selv skal jeg avstå fra å mene noe om.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig Fosse. Disse ProJect-armene har jeg ikke heller så mye til overs for.
Selv hadde jeg sikkert valgt meg Goldring eller NAD C555 (Rega P2) i denne enden av platespillermarkedet. Vil mene at de muligens utgjør de beste allround'erne.
Pu'ene er jo ikke imponerende på noen av de (Elektra), men det virker. Litt etterhvert hadde det neppe vært dumt å kjøpe en litt bedre pu, f.eks fra 1000-serien til Goldring..

Argon har jeg aldri hverken hørt eller hørt noe om.. men den så jo ut som en kjip Rega-kopi på bildet da..

Mvh Vidar P
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Enig Fosse. Disse ProJect-armene har jeg ikke heller så mye til overs for.
Selv hadde jeg sikkert valgt meg Goldring eller NAD C555 (Rega P2) i denne enden av platespillermarkedet. Vil mene at de muligens utgjør de beste allround'erne.
Pu'ene er jo ikke imponerende på noen av de (Elektra), men det virker. Litt etterhvert hadde det neppe vært dumt å kjøpe en litt bedre pu, f.eks fra 1000-serien til Goldring..

Argon har jeg aldri hverken hørt eller hørt noe om.. men den så jo ut som en kjip Rega-kopi på bildet da..

Mvh Vidar P
Rega P3 er vel den rimeligste platespilleren på markedet som gir ordentlig god platespillerlyd. Er man en fattiglus og har et mer begrenset budsjett er i utgangspunktet ikke lydforskjellen på Rega-variantene til Goldring/NAD og Project veldig stor, men Rega-variantene kan oppgraderes relativt kraftig med en bedre pickup enn utgangspunktet. Project-armen har en begrenset kvalitet og potensiale for oppgradering i så måte, men er driftsikker og har automatikk/halvautomatikk som mange sette pris på.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ikke uenig i det, men prisen på en P3 med egnet PU blir jo litt over de som trådstarter nevnte..

Han har ikke oppgitt hvilket system han har, og skulle det være et godt system med høy oppløsning så ville jeg aldri ha gått for så billige spillere. Jeg pleier jo også å være forkjemper av innkjøp av så gode kilder som mulig.
Skulle det imidlertid være et svært så enkelt system, og han vil kun ha mulighet for å sporadisk spille gamle skiver en sjelden gang for innholdet sin del, så slipper han jo forsåvidt unna med en Goldring eller NAD, eller hva?

Mvh Vidar P
 

draab

Fersking
Ble medlem
20.09.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
Takker for svar!
Er klar over svake pick up'er på modellene jeg nevnte, men electraen som sitter på Goldring er vel kanskje hakket bedre en den på Project-spilleren? (tror det er en billig ortofon) Uansett; kan skiftes med tid og stunder. I tillegg, som Fosse nevner, en bedre arm på Goldring.
Har ikke allverden av system, er bare ute etter en grei spiller for å få spilt lp-samlingen fra 80 tallet ;)
Går nok for Goldringen da.
Takk igjen!
 
Topp Bunn