Prosjekt HFS DIY D/A-konverter

R

RID

Gjest
Hei

Slenger ut en liten ide her.
HFS-høyttaleren ble jo aldri noe av, så hva med et annet sammarbeidsprosjekt?

En DIY-DAC?

I mitt hode kunne jo det blitt et morsomt prosjekt.

Mulig, eller for vanskelig for DIY?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.021
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er sikkert ok det. Noterer at det er veldig populært å konstruere nos dacer rundt omkring.
Basert enten på TDA1541, TDA1543,TDA1545,PCM63 eller f.eks. AD1865. Sistnevnte har jeg noen av.
Gjerne en nos dac med et rør eller to er interessant.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Hørtes veldig spennende ut, men desverre vet jeg ikke ut/inn på en loddebolt annet enn at den blir ganske varm i den ene enden.

jeg er klar for en HFS DIY aktiv sub. Det hadde vært moro siden gode musikk subber koster skjorta. Er ihvertfall på det rene at vi burde ha en eller annen HFS gadget.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Kunne vært artig med en rimelig DAC med rør i utgangstrinnet ja! Om enn bare for å få lekt seg litt med den beryktede rørlyden, samt "tube rolling" og hele den greia der :)

EsE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2004
Antall liker
0
Det fins vel såpass mange diy dac'er på internett at det blir vanskelig å lage noe som er bedre enn det som er å finne til en rimelig penge. Men det blir noe av dette er jeg med! Morsomt å lage billig, bra dac til kompis/pc/playstation. :)

R

RID

Gjest
jeg er klar for en HFS DIY aktiv sub. Det hadde vært moro siden gode musikk subber koster skjorta. Er ihvertfall på det rene at vi burde ha en eller annen HFS gadget.
Jadda, jadda..........

Tror vi legger DAC'en død.... ;)

MEN, jeg er heeelt med på en DIY-HFS aktiv sub.
Personlig har jeg lyst på en 8-tommers liten terning med kraftig forsterker.

Er dette noe vi kan spinne videre på?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Støtter forslaget om bruk av 8", men hvorfor ikke 2 stk... Hadde jeg hatt noen kr til overs nå, skulle jeg laget "noe" og drevet det med forsterker i tråden "mye forsterker for pengene" :)

mvh

R

RID

Gjest
Jo, 2 stk er nok en god ide!
Da kan de stå på hver sin side og utligne trykket fra hverandre i kassen.

Tenkte på at vi burde utnytte våre "lokale" produsenter.
Lyd-interiør og Midgard.

Kanskje de kommer med element-forslag?

Har SEAS noen elementer som kunne vært aktuelle her?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Høres ut som det kan bli et bass-suplement til HFLS-1 :p

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Er det ikke bare å starte en egen tråd, og begynne med "brain-storming" :)

R

Rojoh

Gjest
Ja, de fleste ønsker sikkert å ha noe som passer helt med egne ønsker. ;)

Kan se om man finner litt inspirasjon her.

Mvh. Johan.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Hadde helt glemt denne her. Drit at jeg ikke har noe som helst peiling på å bygge høyttalere. Jeg kunne se for meg en 10" med slave, og et beist av forsterker.
Bare for å begynne en plass.

Basselement:
Peerless XXLS269SWR - 8 ohm - 830843, pris pr. stk 1390,-

Slave:
Peerless XLS269SLAVE - 830481, pris pr. stk 890,-

Forsterker:
Hypex HS 200 Subforsterker, pris pr.stk 2998,-

Litt mdf og folie/lakk så er man vel i mål på ca 5500,-.
Som sagt, jeg aner overhodet ikke hva jeg prater om, men nå har vi ihvertfall ett forslag. Helt billig ble det kanskje ikke, men.......

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.683
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Vet dette ikke er helt "bra", men gjør det alikevel. HiFiForumet har en "endeløs" tråd om bass-suplement til HFLS1: LINK
Har ikke orka å lest gjennom hele. Masse snikk snakk på frekvens kurver....

tem

Medlem
Ble medlem
14.11.2004
Antall liker
0
Som forsterker burde jo Hypex DS4.0 være et klart alternativ til HS200.Eltek skal vel ha 4000,- for den.Keiga må jo også vurderes.

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Antall liker
0
Hadde helt glemt denne her. Drit at jeg ikke har noe som helst peiling på å bygge høyttalere. Jeg kunne se for meg en 10" med slave, og et beist av forsterker.
Bare for å begynne en plass.

Basselement:
Peerless XXLS269SWR - 8 ohm - 830843, pris pr. stk 1390,-

Slave:      
Peerless XLS269SLAVE - 830481, pris pr. stk 890,-

Forsterker:
Hypex HS 200 Subforsterker, pris pr.stk 2998,-

Litt mdf og folie/lakk så er man vel i mål på ca 5500,-.
Som sagt, jeg aner overhodet ikke hva jeg prater om, men nå har vi ihvertfall ett forslag. Helt billig ble det kanskje ikke, men.......

Brukte disse elementene i et DYI sett som jeg har brukt inntill nylig, mrn i et litt annet oppsett; Eltek exact topp, 2x10xls +2x10 slave xls, alt sammen i samme kasse, altså totalt 4stk 10" og 4stk slaver til et par ht. Brukte aktiv deling på dette, og noen beist til forsterkere. DP 2000h, en til hver ht. Bass?? ja... det kan man si.. ;)
Ht står her enda ,men jeg har ikke noe å drive dem med.Kanskje guttungen kan overta dem endag? :-/

-Y

R

Ronny_D

Gjest
Hmmmm.... HFS DIY Dagens/Aktivitet omformes.
jaja hvem kunne vel tenke seg at man skulle klare å holde seg til emne i stedet for å starte en ny tråd.

Hvor kan man finne oppskrift på egg og bacon ?

R

Rojoh

Gjest
Først trenger man en HG-EB/C. (HøneGris-EggBacon Converter). Ypperlig til Heavy Me(t)al. ;D
Mvh. Johan.

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Holder selv på med en DIY sub med 2 peerless SLS 8 tommere i push-pull config drevet av en hypex HS200!

Er selv ganske spent på resultatet, skal snart legge siste hånd på verket...Bare tiden strekker til da. :-/

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Antall liker
0
Hmmmm....    HFS DIY Dagens/Aktivitet omformes.
jaja hvem kunne vel tenke seg at man skulle klare å holde seg til emne i stedet for å starte en ny tråd.

Sjekk om ikke Ingrid E H. har noe... kanskje noe ferdig også, juksa litt....

Y

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Jeg for min del har ikke lagt HFS-høyttaleren død, men jeg har heller ikke fullført noe.

En sub til denne har jeg hatt i tankene en stund, og det gjør det interessant å lage HFS-høyttaleren mindre enn først tenkt. Imidlertid synes jeg det ville være interessant å kunne integrere suben (e) passivt også, men da må vi kikke på løsninger som ikke gir så mye trykk.

R

Ronny_D

Gjest
Jeg for min del har ikke lagt HFS-høyttaleren død, men jeg har heller ikke fullført noe.

En sub til denne har jeg hatt i tankene en stund, og det gjør det interessant å lage HFS-høyttaleren mindre enn først tenkt. Imidlertid synes jeg det ville være interessant å kunne integrere suben (e) passivt også, men da må vi kikke på løsninger som ikke gir så mye trykk.
Ja der er du inne på noe, man kunne jo nøye seg med ett par 8" i hver kasse når alt er inne på tanken om SUB MED FORSTERKER.

R

Ronny_D

Gjest
Tenker du på 2x8" mellomtone + sub nå?
Ja det er da minimum, jeg er av den generasjonen som bare kan irriteres over èn type musikk, på èn spessiell måte. ): Heismusikk spilt lavt ;)

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.435
Torget vurderinger
2
Hvorfor plasserer vi høyttalerne våre på spikes
og forsterkerne på silent tech,

når det plutselig er helt greit å felle en hypex inn i mdf-kabinettet når det heter sub ?

R

Ronny_D

Gjest
Hvorfor plasserer vi høyttalerne våre på spikes
og forsterkerne på silent tech,

når det plutselig er helt greit å felle en hypex inn i mdf-kabinettet når det heter sub ?
Hm jeg lurer på hvem du vi'er deg med?
Og hvilke fart har nå disse stakkars elektroner som blir så forstyrret av litt vibrasjon, opp mot noen titalls milli g (vibrasjon) antar jeg.
mener du at du nettopp har oppdaget at det ofte er forsterkere innebygget i mange subber på markedet, siden det kommer så plutselig...... plutselig.... plutselig var det flere innlegg i tråden...
Grunnen til at forsterkere ofte settes på noe vibrasjonsabsorberende etterlikningnende billig materiale har nok sammenheng med pris, og at enkelte produsenter bruker trafoer av heller laber (mekanisk)kvalitet med billig montasje. Det er da forplantningen av vibrasjon FRA trafo man forsøker unngå forsterkes(mekanisk) i større flater.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.435
Torget vurderinger
2
Jeg vi'er meg ikke så veldig egentlig, mine forsterkere står på 4 lag med mdf og jeg har to subber med forsterkere felt inn i kabinettet, og veggmonterte monitorer.
Allikevel har en stund lurt på om det hadde vært bedre om forsterkerne var utenfor kabinettet.
Som du sier vil jo vibrasjonene fra trafoen forplante seg i kabinettet , ikke sant ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.342
Sted
Østfold
Det er viktig å ha godt med Bubees, Shaki stones, mus og små filtknapper på veggene. Har du nok av dette, samt kvitteringen på kablene så trenger du ikke tenke rasjonelt.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Mmmmm, synd denne tråden ble lagt død. Men det sklir jo som vanlig helt ut. Både DAC, HSF og en aktiv sub er jo interessante.

Hva med å starte med et tak på hva dette skal koste? Det er viktig å sette priser på dette så folk flest kan være med på moroa. Bare se på HFLS-1 til Roda, han er kjempe førnøud til et bygge til snaut 5k. Og det er det mange andre nordmenn og svensker som er også.
Hadde noe sånt blitt gjennomført, hadde vi hatt masse å diskutere om på denne DIY-siden. Selv mener jeg alle tre nevnte prosjekter er interessante.
Her er mitt forslag til budgetter:

DAC: 2000,- eks. kabinett.

HFS: 4000,- eks. kabinett.

Aktiv sub til musikk, helst 8" : 4000,- uten kabinett.

Kunne dette vært realistisk?
Det som da er viktig, er at man holder seg innenfor budgett rammene, og ikke legger på en tusing nå og da som så lett blir gjort. "Men for bare 2k til så kan vi kjøpe....bla bla" Skjønner dere hva jeg mener?

Topp Bunn