PSB

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Ja det er bare den Devaliten har en liten sjønnhets feil inni " les ASR rewievet
    De kan ha helt rett, men etter å ha levd med den i 6 år uten noen problemer så er ikke tester så viktige, dessuten oppstod ikke problemet før PSB. Så hvis man skal gjøre et feilsøk, så oppstod problemet med bare et par av 4 til sammen. Occam's razor kommer jo inn her.

    Du nevnte også at jeg kanskje må tilbake til Kef, jeg er enig at jeg kanskje ble litt avhengig, og trenger et Kef fiks hehe. Oppgradering fra Kef Ref 1 er helt uaktuelt. Blir abstinensene for store så må jeg vel gå til ØyvindL som selger de på torget :D Jeg har vurdert Q serien bare for å ha Kef i hus. Btw, iflg Steve Guttenberg så nevnte han at B600 var langt bedre enn LS 50. Rett nok i hans ører. Kanskje jeg bare skal gi det litt tid før jeg gjør noe impulsivt. Det blir jo dyrt etter hvert. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.338
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gi de noen timer spilling. Eksperimenter med plassering, "toe in" etc. Iflg. målinger (soundstage) så har de en ok frekvensgang og forholdsvis lav forvrengning.
    Skulle det ikke funke - skift ut og innse at PSB kanskje ikke var for deg :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Gi de noen timer spilling. Eksperimenter med plassering, "toe in" etc. Iflg. målinger (soundstage) så har de en ok frekvensgang og forholdsvis lav forvrengning.
    Skulle det ikke funke - skift ut og innse at PSB kanskje ikke var for deg :)
    Det er akkurat det som er problemet, de måler bra. Men de har jo ikke målt min subjektive oppfatning hehe. Jeg må nok leve med de en stund før jeg tar en endelig avgjørelse. :)
    Har gjort eksperimenteringen, de endte mindre toe in, og kortere avstand mellom de. Det ser ut som det har hjulpet noe. Men ikke på pukkelen. De står 60 cm fra bakvegg, noe mer får de ikke :D
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.916
    Antall liker
    1.083
    dropp nedover i frekvens da, kanskje det gjør det mindre engasjerende.

     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    dropp nedover i frekvens da, kanskje det gjør det mindre engasjerende.
    Det er mulig jeg ordla meg litt galt, det ble mindre engasjerende pga mellomtonen har en litt irriterende lyd. Det er ikke noe i veien med bassen i mitt rom. Forsterkeren står på -3db, så den er veldig bassmektig. Jeg har en JL Audio sub for de dypeste oppgavene. Den er skrudd av nå mens jeg tester ut PSB. Kanskje det er den toppen du ser rundt 1.5khz jeg hører?
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.743
    Antall liker
    1.508
    Sted
    Sætre
    Det er akkurat det som er problemet, de måler bra. Men de har jo ikke målt min subjektive oppfatning hehe. Jeg må nok leve med de en stund før jeg tar en endelig avgjørelse. :)
    Har gjort eksperimenteringen, de endte mindre toe in, og kortere avstand mellom de. Det ser ut som det har hjulpet noe. Men ikke på pukkelen. De står 60 cm fra bakvegg, noe mer får de ikke :D
    Du kan prøve å flytte de nærmere bakvegg også. Jeg er litt nysgjerrig , hvordan ser rommet ut ?
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Du kan prøve å flytte de nærmere bakvegg også. Jeg er litt nysgjerrig , hvordan ser rommet ut ?
    Hele leiligheten er en åpen løsning, Så gang, stue og kjøkken i ett. Så L formet er vel hva jeg mener. Liten halv vegg skiller gang og stue. Her blir bass fanget opp. Jeg sitter der kun når jeg bruker PCn.

    Det er litt vanskeligere og sette de bakover pga subben står i veien. Jeg vet ikke med den målingen, men i rommet mitt har de ingen mangel på bass. Jeg har skrudd ned bass på forsterkeren for å få de til å slutte med boomingen sin :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.357
    Antall liker
    2.971
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det kansje løser seg . Du må bare ut av firkanten " litt : ) og lage deg en sweet spot ,,, du , godstolen og HT dine : )

    Går an å teste det som midlertidig løsning : )
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.743
    Antall liker
    1.508
    Sted
    Sætre
    Hele leiligheten er en åpen løsning, Så gang, stue og kjøkken i ett. Så L formet er vel hva jeg mener. Liten halv vegg skiller gang og stue. Her blir bass fanget opp. Jeg sitter der kun når jeg bruker PCn.

    Det er litt vanskeligere og sette de bakover pga subben står i veien. Jeg vet ikke med den målingen, men i rommet mitt har de ingen mangel på bass. Jeg har skrudd ned bass på forsterkeren for å få de til å slutte med boomingen sin :)
    Hele leiligheten er en åpen løsning, Så gang, stue og kjøkken i ett. Så L formet er vel hva jeg mener. Liten halv vegg skiller gang og stue. Her blir bass fanget opp. Jeg sitter der kun når jeg bruker PCn.

    Det er litt vanskeligere og sette de bakover pga subben står i veien. Jeg vet ikke med den målingen, men i rommet mitt har de ingen mangel på bass. Jeg har skrudd ned bass på forsterkeren for å få de til å slutte med boomingen sin :)
    Wall reflections or back reflections generate a set of cancellations at different frequencies (also called comb filtering). The first cancellation notch can be between 6 dB and 20 dB deep. Equalization of the monitor output level does not help, as the same level change applies also to the reflected sound.

    monitorplacement cancellation


    The first solution is to flush mount the monitors into a hard wall (creating a very large baffle) eliminating the rear wall reflections and therefore cancellations. Another possibility is to place the monitor very close to the wall minimising the gap. This raises the lowest cancellation frequency so high that the monitor has become forward-directing, and the cancellation no longer occurs. Remember that the low frequency boost should be compensated for when the monitor is mounted close to the wall (up to +6 dB gain).

    Alternatively, the monitor could be moved considerably further away from the wall to eliminate back reflections. The cancellation frequency will be lowered below the low frequency cut-off of the monitor. When the monitor is moved away from the walls, it also moves close to the listener. This increases the direct sound level and reduces the reflected sound level which improves the sound quality.

    Acoustical treatment of the walls is another solution. It could mean modifying the wall and making it very absorptive so that the amplitude of the reflected energy is small and does not cancel the direct sound. When a subwoofer is used to reproduce low frequencies the monitors can be placed more freely. The subwoofer(s) should be placed close to the wall(s). The monitors could be placed at distances where low frequency notches do not occur in their pass-band.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Wall reflections or back reflections generate a set of cancellations at different frequencies (also called comb filtering). The first cancellation notch can be between 6 dB and 20 dB deep. Equalization of the monitor output level does not help, as the same level change applies also to the reflected sound.

    monitorplacement cancellation


    The first solution is to flush mount the monitors into a hard wall (creating a very large baffle) eliminating the rear wall reflections and therefore cancellations. Another possibility is to place the monitor very close to the wall minimising the gap. This raises the lowest cancellation frequency so high that the monitor has become forward-directing, and the cancellation no longer occurs. Remember that the low frequency boost should be compensated for when the monitor is mounted close to the wall (up to +6 dB gain).

    Alternatively, the monitor could be moved considerably further away from the wall to eliminate back reflections. The cancellation frequency will be lowered below the low frequency cut-off of the monitor. When the monitor is moved away from the walls, it also moves close to the listener. This increases the direct sound level and reduces the reflected sound level which improves the sound quality.

    Acoustical treatment of the walls is another solution. It could mean modifying the wall and making it very absorptive so that the amplitude of the reflected energy is small and does not cancel the direct sound. When a subwoofer is used to reproduce low frequencies the monitors can be placed more freely. The subwoofer(s) should be placed close to the wall(s). The monitors could be placed at distances where low frequency notches do not occur in their pass-band.
    Når jeg lytter, og/eller det er kveld så er det fire fag med gardiner bak høyttaleren. På siden treffer den en myke dunputer som er plassert oppå seteryggen av en stoff sofa. Den andre siden har bare en stol som er laget av stoff den treffer, ingen vegg. Uansett. Dette er et spesifikt problem med denne høyttaleren, ingen andre. Å dempe stuen mer gjør det anstrengende å snakke. Med andre ord. Det er ikke forsterkeren, ikke rommet, det er kanskje det at høyttalerne ikke er helt innspilt enda. :) Uansett takk for innspill her :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Det kansje løser seg . Du må bare ut av firkanten " litt : ) og lage deg en sweet spot ,,, du , godstolen og HT dine : )

    Går an å teste det som midlertidig løsning : )
    Ja, det er ikke umulig å få til. Men hvorfor skal jeg tilpasse meg liksom? hehe. Jeg skriver en del, og leser vel og merke, selv da hører jeg om ting er som det skal, og det går fint på lavt volum, men når jeg skrur opp er det enkelte låter som høres ut som det er negler på en tavle. Jeg tror kanskje det er innspilling, vi får se, eller så blir det Kef igjen :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Men etter erfaring ville jeg prøvet en annen analog amplifier med vekt på en god dac .

    bladelius ampene er mosfet og mye del kl A `,,,ellers prøvd deg japansk ala luxman , marantz , sony , eller norske elektrocompaniet .
    Jeg har tenkt litt på det du sa, kanskje det er slik at klasse D kanskje ikke er ideelt for B600, hva tenker du om Rotel 1592 mk2?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.357
    Antall liker
    2.971
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tenkt litt på det du sa, kanskje det er slik at klasse D kanskje ikke er ideelt for B600, hva tenker du om Rotel 1592 mk2?
    Yes ,, I am analog man "
    Når det gjelder definisjon fase og båndbredde er jeg ikke i tvil selv om hva som er favorittene her

    Kjenner ikke rotellen for annet enn de ganger jeg reparerte dem . ( så vil ikke anbefale

    I disse strømspare tider er jeg litt opptatt av class G

    Arcam A25 ,,, uten å ha hørt den ,,,men får skryt ,,, en optimert AB amplier
    Ville prøv å få lyttet på en slik ,,, før evt overgang / tilbake gang til kef : )


     
    Sist redigert:

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.206
    Antall liker
    37.451
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tenkt litt på det du sa, kanskje det er slik at klasse D kanskje ikke er ideelt for B600, hva tenker du om Rotel 1592 mk2?
    Har klasse "d" her, langt varmere i klangen enn hva jeg hadde med ec aw250.
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Yes ,, I am analog man "
    Når det gjelder definisjon fase og båndbredde er jeg ikke i tvil selv om hva som er favorittene her

    Kjenner ikke rotellen for annet enn de ganger jeg reparerte dem . ( så vil ikke anbefale

    I disse strømspare tider er jeg litt opptatt av class G

    Arcam A25 ,,, uten å ha hørt den ,,,men får skryt ,,, en optimert AB amplier
    Ville prøv å få lyttet på en slik ,,, før evt overgang / tilbake gang til kef : )


    Dette ser veldig interessant ut. Den så ikke så verst ut heller. Ble litt opptatt i går. Jeg fant en løsning på problemet. Neste gang skal jeg ha denne i tankene. :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    kjøpe en forsterker til 30k for å prøve fixe et problem i et par høyttalere til 30k, som ikke var der før høres ut som en dårlig deal imo
    Hehe. Ja det har du helt rett i. Jeg fant en løsning på det. Så nå må jeg selge unna litt av det jeg har etter hvert. Jeg får se om PSB liker dette eller ei, beklager min kryptiske forklaring her. Jeg må bare teste det ut for å kunne uttale meg :)
     

    Kathrine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.01.2017
    Innlegg
    481
    Antall liker
    719
    Har klasse "d" her, langt varmere i klangen enn hva jeg hadde med ec aw250.
    Jo det er klart, jeg tror ikke det er forsterkeren heller. Det er en oppbrytning i mellomtonen. Lyder som ikke skal være der. De er svært unge enda, så jeg vil gi de litt tid.
     

    inc

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.06.2006
    Innlegg
    110
    Antall liker
    11
    Hei

    Noen her som har hørt de nye PSB Imagine B50 enda?
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    139
    Antall liker
    77
    Får melde meg inn her og med et impulskjøp på Image 1B. Og var kun mellomtone som funket på den ene 😆

    PXL_20240413_095654662.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn