PSU med Jung superregulator ferdigbygd

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Hola!

Følgende er et prosjekt jeg startet på for over et år siden, og som det virkelig har gått tregt med. Det dreier seg om en strømforsyning til Apogee MiniDac som jeg bruker som lydkort via USB på PC-en. Det følger en ganske vanlig veggvorte med MiniDac'en, og selv om den har noe lureri innabords som gjør at den kan akseptere 9-14V DC, tenkte jeg at en super-psu måtte prøves, da jeg ellers er svært fornøyd med MiniDac, og har den erfaringen at ren strømforsyning er superkritisk for digitalt utstyr.

Prosjektet er basert på JSR-03 superregulator fra Per Anders Sjøstrøm. Overflatemonterte deler er bare hat å jobbe med for en amatør som meg, derfor bestilte jeg den like godt ferdigbygd for SEK 600, hvilket jeg synes er svært rimelig. JSR-03 generer kun ~1uV støy, altså latterlig lavt - typisk ligger dette rundt 1 mV på gode strømforsyninger.

I tillegg brukes en RFB-02 likeretterbro (overdimensjonert, veit det) med snubber-nettverk og kjøleribber. Denne loddet jeg selv, da det ikke er noe SMD inne i bildet. I tillegg bruker jeg en Jensen 4-pols elektrolyttkondensator til glatting/reservoar, og en 60VAC 2x9Vs trafo fra ELFA. Kabelen som leverer DC til MiniDAC'en er en skjermet styresignalsak fra ELFA.

Jeg er en kjempeamatør når det gjelder elektronikk, så man kan vel si at "designet" i større grad er basert på overdimensjonering og rykter om hva som er bra enn noen form for teknisk kompetanse.

JSR-03 kan bygges på mange forskjellige måter og med forskjellige deler, og den jeg fikk fra Per Anders benyttet bl.a AD825 og LM317T, og leverte 13,63 volt med maks 1A strømtrekk. Det skulle vise seg at MiniDAC-en trakk mer strøm enn JSR-03 greide å levere over tid, og siden LM317 automatisk kutter når den blir for varm, fikk jeg ca. 10 sekunder med moro før PSU-et kuttet ut. Gøy. Kuren? Plukke opp noen passelige kjøleribber hos ELFA og montere på JSR-03s LM317T-regulatorer, med Arctic Silver og det hele. :)

Så nå spiller det som bare det - jeg har byttet litt fram og tilbake, og selv om det slett ikke er natt og dag, er det markant mer punsj og autoritet i bassen, litt større og mer oversiktlig lydbilde og mykere lyd. Liveopptak har av en eller annen grunn blitt veldig vitale. Tomlene opp! Det ble ikke så billig til syvende og sist, det her, og totalprisen endte på ca. to lapper. Siden jeg ikke gidder å bruke penger på hifi lenger, synes jeg det er litt dyrt per ytelsesenhet tjent, men for et par år siden ville jeg sikkert syntes det var billig. Nåvel, her er et bilde:



Større versjon: http://tinyurl.com/27emun


Her kommer altså nettspenningen inn nederst til høyre, og likespenning ut øverst til høyre. Jord brukes kun til skjerm/sjassis.

Tusen hjertelig takk til Birger (BHO) som hjalp meg med å stanse ut bakplata! :D :D :D

Linker:
http://www.sjostromaudio.com/_unsql/hifi/rfb02/index.html
http://www.sjostromaudio.com/_unsql/hifi/jsr03/index.html
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Etter et par dager og mange plater i forskjellige sjangre, merker jeg at oppløsningen har blitt betraktelig bedre. Basslinjer er svært mye lettere å følge, og ting som overdubs på vokal er åpenbare, og lett å skille fra choruseffekt. Det er rett og slett bedre plass på scenen. Lyden er også glattere og mer naturlig, hvilket betyr at det har skjedd noe RIKTIG når det går hånd i hånd med høyere oppløsning. :D
 

peranders

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Göteborg, Sverige
Snyggt fast jag hade nog låtit kretskorten vara monterade med riktiga distanser, speciellt regulatorn. Man vet aldrig hur bra plasten är i elektriskt hänseende.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Takk - det er silikongummi, så det skulle ikke være noe problem med isolasjonsevnen - men det kan kanskje skape krøll ved de relativt høye frekvensene deler av superregulatoren opererer med?

Takker så meget for et supert produkt, Per Anders - hele prosjektet står og faller på kvaliteten på JSR-03, som representerer ferdigpakket ingeniørkunst på høyt nivå. Det kule med JSR-03 bortsett fra den lave støyen, er at den tåler 5-10 ganger høyere effekt enn tilsvarende produkter jeg har sett på. ;D
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
Hei, dette såg meget intressant ut. :)
Veldig pent!

Jeg vurderer å finne på noe med strøforsyningen til min Monica Dac.
Kan du fortelle meg hva RFB02, rectifier bridge egentlig gjør? (jeg er litt grønn på dette)
Men jeg er nyskjerrig -så jeg lærer..... :)

Lurer på om jeg kunne laget noe mer eller mindre identisk til min?
Monica'en trenger 12v og trekker 100-200mA.

Hva tror du?
 

peranders

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Göteborg, Sverige
Det du ser på bilden är:
Transformator
Likriktarbrygga (som kan vara 4 dioder, en färdig modul eller en diskret uppbyggt med supersnabba dioder)
Glättningskondensator
Regulator
= stabil och brusfri spänning ut.
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
Takk for svar Per-Anders :D

Har sendt deg en mail.

Tror dette blir et nytt prosjekt...

Siden jeg er litt grønn her: Hva er dingsen som sitter på nettbrønnen og hva gjør den?
OK -det var sikkert et skikkelig teit spørsmål.. ???

mvh
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
KMMM skrev:
Takk for svar Per-Anders :D

Har sendt deg en mail.

Tror dette blir et nytt prosjekt...
Det tror jeg definitivt du vil ha moro av - ingenting er mer kresent på ren strøm enn digitale kretser, i min erfaring. Jeg har en Monica2 liggende sjøl også, btw. "Dingsen" er en termosikring. :)
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
Hei,

Da har jeg bestilt RBF-02 og JSR-03.
Hvilke verdi bruker du på glattings kondensatoren? Hvor mye bør jeg bruke når DAC-en trekker 100-200mA (12v)?
Og en liten ting til, -hvor kan jeg kjøpe kondensatorer med disse verdiene?
Trenger litt tips her. Er nybegynner ;)

Tusen takk for tolmodige svar :D

Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
KMMM skrev:
Hei,

Da har jeg bestilt RBF-02 og JSR-03.
Hvilke verdi bruker du på glattings kondensatoren? Hvor mye bør jeg bruke når DAC-en trekker 100-200mA (12v)?
Og en liten ting til, -hvor kan jeg kjøpe kondensatorer med disse verdiene?
Trenger litt tips her. Er nybegynner ;)

Tusen takk for tolmodige svar :D

Mvh
Du trenger:
1) tollmodighet!
2) kontroll med ekstremitetene!
3) mer tollmodighet + klart hode ! Dvs. lek med nettspenning når man er fyllesyk anbefales ikke!
4) kabinett ?
5) nettledning (lang nok til å kanibalisere den slik at du også har til intern kobling av nettforbindelsene), nettinntak, nettbryter, sikkring, sikkringsholder ?
6) trafo, minimum ca 2X15VAC og 6VA?
7) koblingsledninger for oppkobling?
8) el.lytter 2X1000µF 35V? - mye vill ha mer men det er en grei start
9) kabler og kontakter for kobling mellom ekstern strømforsyning og DAC?
etc.?

Sorry for teskje-metoden men du sier du vil ha det på et fat. Bruker DACen kun 1X12V DC eller har den også en negativ foryning på 12V DC?

mvh
KJ

EDIT: tingeltanglet kan de kjøpe hos f.eks. www.elfa.se (de har butikk med begrenset utvalg på Sandaker i Oslo, hvor du også evt. kan hente nettbestillinger)
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
KJ skrev:
Du trenger:
1) tollmodighet!
2) kontroll med ekstremitetene!
3) mer tollmodighet + klart hode ! Dvs. lek med nettspenning når man er fyllesyk anbefales ikke!
4) kabinett ?
5) nettledning (lang nok til å kanibalisere den slik at du også har til intern kobling av nettforbindelsene), nettinntak, nettbryter, sikkring, sikkringsholder ?
6) trafo, minimum ca 2X15VAC og 6VA?
7) koblingsledninger for oppkobling?
8 ) el.lytter 2X1000µF 35V? - mye vill ha mer men det er en grei start
9) kabler og kontakter for kobling mellom ekstern strømforsyning og DAC?
etc.?

Sorry for teskje-metoden men du sier du vil ha det på et fat. Bruker DACen kun 1X12V DC eller har den også en negativ foryning på 12V DC?

mvh
KJ

Hei!

Tusen takk for svar! Jeg er en tilhenger av teskjeer ;)

1) sjekk
2) sjekk
3) sjekk
4) sjekk
5) sjekk
6) Det må jeg skaffe. Hva med en 60VAC 2x9Vs trafo fra ELFA slik som nightbeaver har brukt?
Jeg har en 15V-0-15V ringkjerne trafo liggende kanskje jeg heller skal bruke den??
7) sjekk
8 ) OK. 2X1000µF 35V er en grei start, men hva er det OPTIMALE, og hvem selger det?
9) sjekk

Så vidt jeg vet bruker Monica DAC'en bare 1x12 volt.
Her ser du den:



Mvh
 

Vedlegg

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Fint at du går opp løypa KMMM! ;D Vi lurer på det samme og er begge fan av teskjemetoden! ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
KMMM skrev:
...
6) Det må jeg skaffe. Hva med en 60VAC 2x9Vs trafo fra ELFA slik som nightbeaver har brukt?
Jeg har en 15V-0-15V ringkjerne trafo liggende kanskje jeg heller skal bruke den??
...
Litt begrepsavklaring: VAC=vekselspenning; VA=VoltAmpere, som for de fleste praktiske formål er tilnærmet lik Watt. Ved avvik er «kravene» til VA høyere enn «kravene» til Watt. Du trenger med andre ord en trafo på minimum 1X15VAC 3VA, Høyere VA er uproblematisk, men koster penger, høyere spenning enn 15VAC-18VAC er ikke nødvendig. Høyere spenning enn 15VAC innebærer at du må vurdere hvilke spenninger påfølgende komponenter (først og fremst kondensatorer) tåler.

En trafo med to separate sekunder viknlinger (dvs 2X V contra V-0-V) er mer fleksibel ift. til den konkrete anvendelsen. Ved 2X 9V kan du seriekoble viklingene før likeretting og du har 1X 18V som er mer enn tilstrekkelig. Med 2X15V kan du paralellkoble sekundærviklingene. Dersom du bruker en trafo med V-0-V bør du vlege en trafo med utgangsspenning på mellom 7V-0-7V og 9V-0-9V. Ved 15V-0-15V vil du enten få en vikling til overs (dvs du tar spenningen mellom 15V-0), eller dersom du tar spenningen fra ytterpunktene av sekundærviklingen og lar 0 «flyte» ender du opp med 30V, ved 30V bør du evt. gå opp til 50V-63V på ladelyttene etter likeretting. Bortsett fra spenningen på ladelyttene er spenningen i forrannevnte VAC. Ved «full bridge» likeretting får du en DC spenning som ligger ca 1,4X over vekselspenningen (dvs kvadratroten av 2 minus spenningsfallet over likeretterdiodene). I forhold til nominell VAC-spenning bør du mht. dimensjoneringen av spenningsfølsome komponenter (kondensatorer m.v.) legge på et par sikkerhetsmarginer: 1) +10% for variasjoner i nettspenningen, og 2) spec for ubelastet spenning fra trafoen (trafoer har høyere spenning ut uten belastning enn ved nominell maks mbelastning), velg deretter kondensatorer o.l. som minimum klarer beregnet maks spennig etter likeretting.

...
8 ) OK. 2X1000µF 35V er en grei start, men hva er det OPTIMALE, og hvem selger det?
...
2X i ovennevnte var med tanke på at du evt. trenger +/- 12V og ikke bare +12V, så med en forsyningsspenning på 12V så trenger du kun 1X 1000µF. 1000µF er for ditt formål egentlig mer enn nok, men hva som er optimalt avhenger helt og holdent av hvilke parametre som skal optimeres, og hvor kritisk kostnad er. Dersom du aldri har tenkt å se deg til bake kan du godt kjøpe den største kondisen du finner og får plasse til, det marginale utbyttet over 1000µF vil imidlertid være svært lite (nødvendigvis ikke umerkelig eller ubetydelig men sannsyligvis bagatellmessig). ELFA har mange alternativer å velge mellom, selv liker jeg disse to variantene:
,
Det er en «longlife» type med lav impedans.

Dersom du skal maksimere kapasitet kan du alltids vurdere 22 000µF/35V utgaven av denne:

Den bruker jeg to av i forforsterkeren min ... dvs med god margun mye mer enn nødvendig.

Eller dersom cost-no-objekt er veien din, og du ikke har betydelige plassrestriksjoner så kan du vurdere 100 000µF/40V utgaven av denne:


Men som nevnt i første omgang er 1X1000µF «tilstrekkelig». Du kan evt. senere eksperimentere for å finne noe du synes virker bedre.

mvh
KJ
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
TAKK :)

Her var det mye bra info.
Skal se om jeg forstår det.

mvh
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Monica funker bra med 12-14 volt. Du bør ha 18 VAC (t.d. 2x9V seriekoplet) fra trafoen til likeretteren for ikke å få for lav spenning til regulatoren. Jeg er litt presset på tid fram til fredag, men kan komme tilbake med mer detaljert info om du har tålmodighet til å vente til helga. ;)

Imens kan du jo se på å få lagd en deleliste til RFB-02, Per-Anders har forslag på hjemmesida si.
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
Nightbeaver skrev:
Monica funker bra med 12-14 volt. Du bør ha 18 VAC (t.d. 2x9V seriekoplet) fra trafoen til likeretteren for ikke å få for lav spenning til regulatoren. Jeg er litt presset på tid fram til fredag, men kan komme tilbake med mer detaljert info om du har tålmodighet til å vente til helga. ;)

Imens kan du jo se på å få lagd en deleliste til RFB-02, Per-Anders har forslag på hjemmesida si.
Det høres veldig bra ut! :D
Takk skal du ha! Jeg er tolmodig som bare det (nesten). Får ikke begynt på noe før tidligst neste uke så det er ingen problem.
Jeg har sett på delelisten og skal studere den en gang til.

Takker for tips og svar så langt. Det blir nok flere spørsmål etter hvert. :p

mvh
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Hei, jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan vi finner rette trafoen (Jeg holder på med identisk prosjekt som KMMM) :)
Vil f.eks denne fra Elfa fungere? 20 VA 2×9 V~ (56-132-52) Her vil vi vel få 18 VAC på sekundærsiden hvis vi gjør slik som Nightbeaver sier? Ville det være en fordel å kjøpe en trafo som er f. eks 36VA/60VA 2×9 V~?

Skjønner lite, men prøver å lære :)

På forhånd takk!

Mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
Raist skrev:
Hei, jeg skjønner fortsatt ikke helt hvordan vi finner rette trafoen (Jeg holder på med identisk prosjekt som KMMM) :)
Vil f.eks denne fra Elfa fungere? 20 VA 2×9 V~ (56-132-52) Her vil vi vel få 18 VAC på sekundærsiden hvis vi gjør slik som Nightbeaver sier? Ville det være en fordel å kjøpe en trafo som er f. eks 36VA/60VA 2×9 V~?

Skjønner lite, men prøver å lære :)

På forhånd takk!

Mvh
Objektivt er det ikke noe stort poeng å gå veldig mye opp i trafostørrelse på småsignalutstyr. Større trafoer har dog en mer stabil utgangsspenning vs. belastning, men dette bør ikke ha særlig betydning i denne sammenhengen. På den andre siden er ikke prisforskjellen pr stykk på ringkjerner særlig dramatisk for de små størrelsene vi her snakker om. Subjektivt er den noen som mener at større ringkjerner gir mer ro og overskudd i lydbildet. Dersom du har en trafo som passer så bruk det, dersom ikke ... smak og behag; 20VA 2X9VAC passer til jobben det samme med 36VA og 60VA. Har du plassresitriksjoner å ta hensyn til?

mvh
KJ
 

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Innlegg
784
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Hva slags kabinett har du brukt Nightbeaver? Ser veldig bra ut! :)
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Kabinettet er av typen Hammond, kjøpt hos ELFA; søk etter "profil serie 1455". Disse er det ganske ok pris på, synes jeg.

DC-ut-kabelen er av typen Ölflex (55-818-22), som har 2x0,75 m^2 ledere. Det er lurt å ha litt tverrsnitt på kablingen for likestrømmen. Hullene på JSR-03 passer til 0,75 m^2 kabling, og jeg liker godt ELFA sin silikonisolerte koplingstråd (55-570-38), som er svært lett å avisolere og tåler høy varme og spenning. Den resterende kablingen mellom RFB-02 og lade-/glattelytten er vanlig 1.5 m^2 strømkabel. Jeg har brukt flertrådet kabling for å slippe å kjempe med massive ledere og tilhørende skader på print og selvbilde, men det er jo massive ledere som er det ultimate, skal man tro ryktebørsen.

Trafoen er 60VA, 2x9V, hvilket gir 18V med seriekoplede sekundærvindinger. Prisdifferansene er som KJ påpeker ikke så store, og jeg har sett flere anekdotiske rapporter om at overdimensjonering av trafoen gir lydmessig gevinst. Ved å kaste penger på trafoen kjøper jeg meg ut av evt. konsekvenser av egen uvitenhet her.

Kondensatoren er som nevnt en 22000 uF/40V Jensen 4-pols - av mange respektable og semirespektable navn utnevnt til den ultimate kondensatoren i strømforsyninger. Denne kjøpte jeg hos Motron, og den kostet rundt 400, hvilket i hvert fall den gang var helt ok pris ift. webshopper i utlandet. I forhold til spenning er det greit å dimensjonere slik at kondensatoren er nominert til minimum 160% av den man opererer med i kretsen, både i forhold til sikkerhet og levetid. Mer info om kopling av denne kondensatoren:

http://www.referenceaudiomods.com/phpBB2/viewtopic.php?t=24

Mitt RFB-02-kort var feilmarkert, slik at likerettere med to ben (t.d. MUR820) må monteres annerledes enn det som er markert. Sjekk evt. med Per Anders om dette fortsatt er tilfelle med nyere utgaver. Bortsett fra det er printet luksuriøst laget, med TYKKE kopperbaner og smart design ift. varmeavledning. Jeg brukte 4xMUR3020 (3 ben), og min RFB-02 med kjøleribber og det hele tåler dermed peakstrømmer opp til 200A. Dette er det groveste eksemplet på overdimensjonering hittil, og RFB-02'en min hadde vel følt seg mer hjemme i en kilowattamp. Det ultimate innen likerettere skal være Cree silisiumdioder, som har bortimot null recovery time, så det kan jo sjekkes opp av den driftige DIY'er. Jeg hadde allerede bygd min da jeg ble oppmerksom på dem. Se

http://www.partsconnexion.com/catalog/semiconductors.html

Som tidligere nevnt ble det litt hett rundt ørene til JSR-03, og dette løste jeg ved å kjøpe inn to kjøleribber av typen KS29.1 fra ELFA. Disse ble montert med langsiden horisontalt for å få plass i boksen. Jeg borret også noen hull i topplokket over JSR-03 for å få luftet ut mer av varmen. Selv ved 200-300mA vil jeg tro det er gunstig å montere kjøleribber på de to TO220-enhetene på regulatoren. Bruk kjølepasta, som man får kjøpt rimelig i bittesmå poser i databutikker.

Til slutt er det verdt å nevne at jeg ikke kjører såkalt balansert strømforsyning med V-, 0, V+, da det er overflødig, og ville krevd en JSR-05 (den negative versjonen av JSR-03) i tillegg.

Da har jeg vel dekket det meste? Til slutt vil jeg bare poengtere at en ultimat løsning ville krevd ombygging av DAC-en, da den har vanlige regulatorer internt som faktisk genererer støy. Det jeg har oppnådd er med andre ord å legge forholdene best mulig til rette fram til den interne reguleringen i DAC-en. Det samme gjelder Monica 2 - denne bruker jo både 7805 og 317T. Neste prosjekt er kanskje å bytte ut disse med t.d. Tent Labs regulatorer? ;D
 

KMMM

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
196
Antall liker
68
Knall bra!

Her fikk jeg svar på mye jeg lurte på! Takk! :D

mvh
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Nightbeaver skrev:
Til slutt vil jeg bare poengtere at en ultimat løsning ville krevd ombygging av DAC-en, da den har vanlige regulatorer internt som faktisk genererer støy. Det jeg har oppnådd er med andre ord å legge forholdene best mulig til rette fram til den interne reguleringen i DAC-en. Det samme gjelder Monica 2 - denne bruker jo både 7805 og 317T. Neste prosjekt er kanskje å bytte ut disse med t.d. Tent Labs regulatorer? ;D
Blir det ikkje overkill med superregulator før den integrerte som du seier genererer støy? Då blir superregulatoren pre-reg for den integrerte i praksis. Når du først har superregulator, ville det då ikkje vere best slik du seier å implementere den i printet og heller ha ein enklare pre-reg før den? Bygde i si tid Jung/Didden sine superregulatorar, dvs ein modifisert versjon. Eit av forslaga som Jung anbefalte der var nettopp å bruke ein enkel pre-reg som grovregulerte spenninga. Så fekk superregulatoren i oppgåve å finjustere. Noko av poenget med superregulatoren var nettopp å få støyen så lav som råd. Skulle ikkje forundre meg om du fekk bedre resultat med ein superregulator i staden for fleire vanlege tre-beins (Dersom det er snakk om same spenning vel og merke) Du kunne då kable til den som var mest kritisk og så kable derifrå til den/ dei andre. Så kunne du bruke ein av tre-beins-regulatorane som pre-reg og dermed gi superregulatoren best mogeleg arbeidvilkår.

Sigurd
 

peranders

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Göteborg, Sverige
Nightbeaver skrev:
Mitt RFB-02-kort var feilmarkert, slik at likerettere med to ben (t.d. MUR820) må monteres annerledes enn det som er markert.
Alla dioder ska vara vända så att de ligger emot kylflänsen. När jag lade in A och C manuellt i lödmasken på undersidan så blev det fel på två ställen. Monterar man ifrån komponentsidan så stämmer det. Hur gjorde du?
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Blir det ikkje overkill med superregulator før den integrerte som du seier genererer støy?
Det ville vært bedre å gå til verks internt i DAC-en. Litt av grunnen til at jeg valgte å lage en veldig avansert veggvorte i stedet, er at jeg etterhvert har en del ting som tar 12VDC inn, og at jeg dermed kunne teste ut opplegget med disse. En annen ting er at DAC-en er 95% SMD, hvilket gjør det svært lite attraktivt for meg å modde den. Sjansene for at noe går galt eller blir suboptimalt er relativt store med undertegnede bak spakene. Jeg har loddet litt på SMD-print tidligere, og selv om det gikk greit nok, fikk jeg dosen.

Alla dioder ska vara vända så att de ligger emot kylflänsen. När jag lade in A och C manuellt i lödmasken på undersidan så blev det fel på två ställen. Monterar man ifrån komponentsidan så stämmer det. Hur gjorde du?
Det er over et år siden, så jeg husker ikke eksakt hvilken side jeg fulgte markeringene på. Det ble i alle fall ikke riktig, så da var det nok feil side. ;)
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
En annen ting er at DAC-en er 95% SMD, hvilket gjør det svært lite attraktivt for meg å modde den.
Ja, SMD er klart ei utfordring! Er regulatorane i DAC-en også SMD?
Bygde også mine superregulatorar for å prøve ut. Gjorde store utslag i ein forforsterkar og RIAA (AIR, L. Clausen-konstruksjon frå high fidelity). I prosjektet med Jung sin superregulator i audioXpress fann dei ut at superregulatoren også gjorde store utslag i digitale smh.
Forresten, går det greitt med lang kabel mellom regulator og DAC? På den originale superregulatoren skulle det vere så kort kabel som råd og det kunne uansett vere fare for sjølvsving.

Sigurd
 

peranders

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Göteborg, Sverige
En regulator ska sitta så nära "förbrukaren" som möjligt. Förbrukaren kräver i regel en så lågohmig spänningsmatning som möjligt. En kabel ger 1 uH per meter. Redan vid kan 5-10 cm försämras utimpedansen. En lösning är förstås att avkoppla "förbrukaren" men å andra sidan så har du infört en antenn som dels kan plocka upp støy men även sända ut.

Kompakta lösningar är att sträva efter.
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Det var difor eg spurde om det med lang kabel slik det ser ut på bildet. Tenkte at det kanskje er ein betre idé å plassere regulatoren i DAC-kabinettet.

Sigurd
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
peranders skrev:
En regulator ska sitta så nära "förbrukaren" som möjligt. Förbrukaren kräver i regel en så lågohmig spänningsmatning som möjligt. En kabel ger 1 uH per meter. Redan vid kan 5-10 cm försämras utimpedansen. En lösning är förstås att avkoppla "förbrukaren" men å andra sidan så har du infört en antenn som dels kan plocka upp støy men även sända ut.

Kompakta lösningar är att sträva efter.
Et avledet moment er at «Jung-regulatorene» har en svært lav utgangsimpedans vs. frekvens, og svært god lastregulering (dvs spenningen varierer lite med varierende last). Alle rede med 10 cm 1mm2 kabel (0,002 ohm), så begynner kabelresistansen å degradere lastreguleringen til et nivå som tilsvarer 78XX regulatorer, «thus» bør man vurdere å bruke «remote sensing» når regulatorer av dette kaliberet tilkobles med kabelstumper og evt. kontakter/terminaler.

mvh
KJ
 

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Innlegg
500
Antall liker
5
Eg brukte Didden sitt opplegg for "remote sensing". Eg brukte også RC ledd for å unngå sjølvsving. Det blir fort opp mot 10 cm når det skal implementerast i ein eksisterande konstruksjon. Dessutan er det litt på lykke å fromme med layout og kabelstrekk om det blir sjølvsving med slike breibandsregulatorar når ein er amatør uten tilgang til måleutstyr. Då er det veldig greitt når gode regulatorar et tatt med i konstruksjonen i utgangspunktet. Det er tilfelle i eit par kit eg har frå Erno Borbely.

Sigurd
 

peranders

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Innlegg
18
Antall liker
0
Sted
Göteborg, Sverige
Man får ta den ledningslängd som bjuds men inte ha onödigt långa ledningar. Notera också att "sense" funktionen tillåter bara EN förbrukare.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Interessant! Ledningen på bildet er skjermet og er bortimot så kort som mulig, dvs. ca. 10 cm fra print til print.

Såvidt jeg forstår, dreier "remote sense" seg om å kople pluss og minus fra forbrukspunktet tilbake til sense v+ og sense gnd. Stemmer det?

Jeg antar kablingen som benyttes bør være identisk i lengde og tverrsnitt som den eksisterende?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
Nightbeaver skrev:
Interessant! Ledningen på bildet er skjermet og er bortimot så kort som mulig, dvs. ca. 10 cm fra print til print.

Såvidt jeg forstår, dreier "remote sense" seg om å kople pluss og minus fra forbrukspunktet tilbake til sense v+ og sense gnd. Stemmer det?

Jeg antar kablingen som benyttes bør være identisk i lengde og tverrsnitt som den eksisterende?
Det går normalt lite strøm i sense-linjen, så tverrsnittet bør ikke være kritisk. Kablene i senselinjen kan godt snoes omhverandre (twisted pair).

mvh
KJ
 
Topp Bunn