ptb´s USC vinylvask prosjekt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SteinLarsen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.06.2009
    Antall liker
    1.345
    Sted
    Nykirke
    Torget vurderinger
    5
    Hei

Følger prosjektet ditt med spenning, har en UL vasker i bestilling med tanke på å lage en platevasker.
    Har ikke kjøpt motor ennå, men ser det er mye å velge i. Hvilken effekt er det på motoren du har valgt?

Stein

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Det tillater jeg meg å svare på, ettersom jeg også kan gi deg en link til hvor du kan få tak i den:

Wholesale Gear Motor - Buy DC 12V/3rpm/50kg.cm High-torque Worm Gear Motor,planet Geared Motor,micro Dc Motor,Free Shipping, $39.39 | DHgate

Effekten er langt på vei underordnet, ettersom det skal ganske lite krefter til å rotere 8-10 LP'er.

Ellers kan du ta en titt i min egen tråd om temaet, for å se om du kan samle noen ideer derfra også?
    Lykke til med byggingen! :)

http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/69817-nok-et-vinylvaskprosjekt.html

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.518
    Torget vurderinger
    4
    Det står " ITEM SOLD OUT " på denne motoren.
    Har vel blitt for mange vinylvask prosjekter :rolleyes:

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.580
    Sted
    Hus
    Håper ikke dette går utover meg Scrooge?? :rolleyes:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ooops! Og jeg som rett og slett sitte på gjerdet til feriepengene kommer.....

Sist redigert av en moderator:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Håper ikke dette går utover meg Scrooge?? :rolleyes:
    Vel, det er ikke godt å si?
    De fire motorene jeg i sin tid bestilte, er i alle fall brukt til de fire vaskerne jeg relativt snart er ferdig med.
    Får jeg ikke tak i flere, sitter jeg "in deep shit" :(

@ptb: Beklager at det blir litt OT-skravling i tråden din! Men forhåpentligvis blir jeg / vi tilgitt for det?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Skjønner at @Scrooge ser litt mørkt på dette, ja. Det er vel pre-produsert en god del inngående deler beregnet på denne motoren. Håper for all del det løser seg.

For min del, så valgte jeg den motoren fordi @Scrooge hadde valgt den, og den hadde (mer enn) greie spesifikasjoner mht krefter, turtall og lavt strømtrekk. Fikk også låne én av hans motorer i påvente at min skulle komme fra Kina.

Motoren er i utgangspunktet "overkill" i forhold til den belastningen den skal arbeide under. For de som kún er på prosjekterings-stadiet foreløpig så spørs det om ikke modell TS32Z370-1650 eller -5300 kanskje er vel så egnet til formålet (om jeg da leser spesifikasjonene på de riktig). Spesielt -5300, som det ser ut til at har et turtall på 0,6 o/min.
    TS-32Z370--DC motor,gear motor,actuator motor,stepper motor

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    @ptb: Beklager at det blir litt OT-skravling i tråden din! Men forhåpentligvis blir jeg / vi tilgitt for det?
    No problemas - dette er jo av "allmen" interesse for de som sitter med planer om å bygge vasker:)

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    :)

Jo, den motoren kan jo være et alternativ?
    Jeg skal uansett sende en mail ila kvelden. Får ikke gjort det før, da jeg ikke husker typebetegnelsen på de motorene jeg hittil har brukt...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

Tenkte mest generelt for andre som er i støpeskjeén. Legg merke til at den har andre innfestingsmål og annen akseldiam enn den motor vi har brukt. I tillegg er jo også turtallet avvikende. For deg å benytte denne vil jo føre til større endringer. En annen sak er jo at heller ikke denne ser ut til å være tilgjengelig gjennom DHgate, så Tsini Motor Insustry må kontaktes okke som.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129

Jeg skal uansett sende en mail ila kvelden. Får ikke gjort det før, da jeg ikke husker typebetegnelsen på de motorene jeg hittil har brukt...
    Da har jeg fått svar på mail fra Tsinymotor.com:

Dear Nilsen

Thanks for your email!

Ye, this motor we have it in stock, model TS-JSX4458-505, what quantity do you need pls?

Thanks and regards

Avril

Faren over, for denne gang! ;)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Så det er mao fullt mulig å handle direkte fra de.

Da bør jo de som er i en prosjekteringsfase sterkt vurdere TZ32Z370-5300 som et alternativ. Om det stemmer med 0,4 o/min på 12V så behøver strengt tatt ikke den nedgeares i det hele tatt om man kjører den på 9V.
    Det åpner jo for en mye enklere konstruksjon da motoren i utgangspunktet kan drive spindlen direkte.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kul tråd dette.
    Noe å tenke på til vinteren :)
    Det er bare å sette i gang - vinteren er rett rundt hjørnet.

Om man ikke setter spes. krav til estetikk, så er det forholdsvis enkelt å lage en funksjonell vasker, selv med begrenset tilgang til verktøy. Om motoren TZ32Z370-5300 er egnet er det heller ingen behov for "gearkasse". Den kan kobles direkte mot enden av spindlen med f.eks. en silikonslangestump.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    ^ Så det er mao fullt mulig å handle direkte fra de..
    Ja, det ser slik ut, heldigvis!
    Jeg skal i alle fall gjøre en henvendelse ila kvelden, for å avklare dette med betaling etc..

Da bør jo de som er i en prosjekteringsfase sterkt vurdere TZ32Z370-5300 som et alternativ. Om det stemmer med 0,4 o/min på 12V så behøver strengt tatt ikke den nedgeares i det hele tatt om man kjører den på 9V.
    Det åpner jo for en mye enklere konstruksjon da motoren i utgangspunktet kan drive spindlen direkte.
    Joda, det er sikkert mange som ønsker seg en "billig og bra"-utførelse også, selv om jeg personlig ikke er voldsomt fascinert av slike "kvartpåtolv"-løsninger.......

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ..... selv om jeg personlig ikke er voldsomt fascinert av slike "kvartpåtolv"-løsninger.......
    Det har vi jo sett og erfart av dine ulike prosjekter:). Vi som kjenner deg vet jo at du nettopp trigges av- og finner stor glede i å tenke ut og konstruere finurlige og samtidig funksjonelle løsninger. I tillegg ivaretas de estetiske aspektene også. Du tar jo motet fra de fleste;)

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Hehehe, er det såå ille da? ;);)

Meningen er vel heller å inspirere.
    Men samtidig må jeg nok innrømme at jeg nok er en litt større "idiot" enn de fleste, når det kommer til konstruksjoner, detaljer og estetikk.
    Og skjønner samtidig at det slett ikke er alle gitt å få til, eller ha mulighet for, å få til det samme.
    Jeg er jo så heldig å besitte en verktøypark litt utenom det vanlige, så den kan jo ta noe av "skylda" for at det blir som det blir...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Neida, det er ikke helt stillstand her:p

Det går som smått fremover, men det er egentlig mange små tidkrevende arbeidsoperasjoner. Det skal dreies, bores, slipes, gjenges, lakkeres osv.

1.jpg

Som tidligere nevnt er denne SAN-plasten mindre god å jobbe med - også ved gjenging. Må være ytterst forsiktig.

Pr. dato er jeg omtrent så langt som dette. Årsaken til at modulene ikke henger på vaskeren er at det skal slipes inn "styrespor" på kanten av vaskeren slik at drivmodulen ikke kan bevege seg sideveis langs kanten, men forbli i senter. Opphenget er derfor bevisst lagt 1 mm for trangt til å træs nedpå uten at det er slipt til.

1.jpg

Så her kún provosorisk satt opp

Det som gjenstår nå er å dreie til spindelen og avstandsboss til denne, lodde fast ledninger og den ovennevnte slipingen.

1.jpg

Den venstre enheten på bildet skal henge på ene siden av vaskeren og drivmodulen på den andre siden. Her kun illustrativt satt opp med kun en kort akselstump.

Selvom jeg "brenner" litt etter å få prøvevasket, så stresser jeg ikke. Dette er hobby, og da holder jeg på primært når det er lystbetont:)

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da er drivenheten 100% ferdig - og testet. Den klokker inn på 4 min 33 sek/runde m/veggvorte på 7,5v.

1.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Damned close to cleaning vinyl!

Nå er det mer eller mindre kún noen små detaljer igjen før det kan vaskes vinyl.

1.jpg

Det gjenstår å feste drevet til spindlen, lage et låseboss til motsatt side og kappe til lengden på spindlen litt.

1.jpg

Her foran noe av vinylen som snart skal til vask.

1.jpg

Drivenheten.

1.jpg

Eneste modifisering som er gjort på vaskeren er å slipe inn et spor på begge sider slik at drivenheten og støtteadapteret ikke kan beveges sideveis. Da vil spindlen alltid forbli i senter.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Flotte saker!

Om ikke lenge blir vel Norge det landet med størst tetthet av lydvaskere… og den reneste vinylen!

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Riktig så vakkert, og sikkert funksjonelt nok i lange baner. Godt jobba! :)

@ Dr Dong: Savner du vaskeren din? Den har jo vært ferdig en stund, men av forskjellige årsaker har den vært "kjekk å ha".
    Om det kniper kan jeg sikkert stikke ned til deg en dag / kveld, med vaskeren under armen....

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Riktig så vakkert, og sikkert funksjonelt nok i lange baner. Godt jobba! :)
    .
    Takker:)
    Ja, selvom det gjenstår praktisk test, så ser jeg ingen grunn til at den ikke skulle fungere etter hensikten.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Da vasker vi plater:)

1.jpg

Første test er kjørt i 12 minutter m/3 "offerplater" som jeg vil teste litt med først for å sjekke at alt er i orden.
    Og det ser bra ut så langt. Den ene plata har fått stedvis slike hvite felter/flekker i ytterkanten som også andre har opplevd ser jeg. Nå står de foreløpig til tørk, så noe videre inspeksjon har jeg ikke gjort.

Noe møkk er det i karet, både materie som har sunket til bunnen, men også partikler som flyter rundt. Karet ble rengjort 100% før testen, så alt stammer fra de 3 testplatene.

Men.... Det virker som om platene blir veldig statiske, og umiddelbart etter de tas opp tiltrekker seg støvpartikler. Har andre opplevd det samme.

Væsken er vann m/ca 10-15% blåsprit og 2 dråper zalo.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Ja, jeg har (som du vet), også opplevd dette med hvite flekker i selve ytterkanten, mer enn en gang. Hva som er årsaken til dette har jeg ikke klart å finne ut, men strengt tatt så bekymrer det meg lite. De lar seg uansett fjerne med en mikrofiberklut...
    Rillene i seg selv er jo fullstendig frie for slikt - det skulle vel egentlig bare mangle.

Ellers er det litt overraskende å lese at platene blir statisk ladet etter vask?
    Er dette noe du opplever like etter at platene er løftet ut av karet? Spør, for å være helt sikker på at jeg har forstått deg rett.
    Jeg kan ikke si at jeg har registrert samme problem, med de førti-femti platene jeg har vasket? Pussig at du opplever dette, ikke minst fordi en fuktig flate som regel er et effektivt virkemiddel for å nøytralisere statiske ladninger.
    Kan det være slik at "hele greia" får en statisk ladning, som også lagres i platene? Er vaskeren tilkoblet jordet stikkontakt?
    Ikke for det - jeg har ikke brukt jordet stikk under vaskeprosessene jeg hittil har gjennomført, så strengt tatt tror jeg ikke så mye på at manglende jording kan være en årsak.
    Men om du har spesielt tørr omgivelsesluft, eller om underlaget for spilleren er spesielt isolerende mtp utladning av statisk elektrisitet, så kan dette muligens være en årsak?
    Skal forsøke å ta meg tid til å forske litt mer omkring dette for egen del, men jeg har som sagt, hittil ikke opplevd dette "fenomenet".

Ellers ligger jeg omtrent på samme nivå, hva vann / isopropanol og Zalo angår.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    De hvite flekkene bekymrer ikke meg heller - det var kun en observasjon, men det hadde vært interessant å finne ut hva/hvorfor.

Jeg "forsket" litt mer på dette med statiske plater i går. Bruker ikke jordet kontakt, men kan ikke helt forestille meg at platene blir statisk ladet i karet. Jeg tror det er relatert til at luften på hobbyrommet er vesentlig tørrere (spes. i vinterhalvåret) enn nede i stua der jeg tidligere har vasket og luft-tørket plater med spin-clean. I stua har jeg begrenset/ingen statiske problemer.

Jeg reagerte egentlig litt på at platene lufttørket temmelig raskt - vesentlig raskere enn tidligere luft-tørking i stua, der jeg heller ikke har opplevd "problemer" med tiltrekking av støv etter vask. På hobbyrommet har jeg et lite akvarium som også har forholdsvis høy avdamping på denne årstiden.

Skal kjøre en test i stua i ettermiddag for å se om det samme skjer der.

Kan vel også legge til at hobbyrommet nok er det stedet i huset med mest støvpartikler - og generelt rot:rolleyes:

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Testkjørt i stua, og ingen statiske problemer etter vask og luft-tørking der:), så da er årsaken lav luftfuktighet og mye svevestøv på hobbyrommet.

Har også prøvevasket ei plate som ikke var direkte skitten i form av fettflekker o.likn, men med myyye peiskos og "støy". Etter en runde (13 min = ca. 3 hele rotasjoner) i badet vil jeg si at 98% av peiskosen ble borte. Den ble mao ikke 100% støyfri, og det pussige er at de få knitrelydene som er igjen er alle i v.kanal. Sikkert kun tilfeldig. Denne plata skal få en runde til for å se om den da blir helt tyst. Forøvrig - den ser dønn ren ut. Sort og blank som ny:)

Innledningsvis i tråden nevnte jeg vel også at jeg så for meg at alt skulle kunne oppbevares i vaskeren når den ikke er i bruk. Det er overhodet intet problem - det er godt med plass.

1.jpg

Så da kan man vel si at ptb´s USC vinylvask prosjekt mer eller mindre er et avsluttet kapittel - som prosjekt.
    To saker gjenstår forsåvidt - jeg droppet en integrert platestable-holder, så det blir en separat modul til å sette på bordet. En eller annen form for tørkestativ må jeg også lage. Da er det jo godt det var litt ekstra oppbevaringsplass i vaskeren allikevel da;)

Jeg skal heller ikke se helt bort fra at det kan bli noen små justeringer og videreforedling av enkelte ting på sikt, men det blir vel i hovedsak platevasking som vil ha fokus nå. Ca. 300 plater skal/bør vaskes, hvilket tilsier omtrent 500 minutter direkte vasking (v/8 plater i slengen) + for- og etterarbeide. Puh - godt vinter´n er lang:)

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Gratulerer! :)

Justeringer og videreforedling av ditt og datt vil det jo alltid være rom for, og godt er vel det?
    En bordplassert platestabler og en form for separat tørkestativ fungerer helt sikkert fint. Men jeg synes nå en "all-in-one" løsning fungerer vel så bra! Tør jeg si, som har en slik løsning. :p
    Ellers var det jo betryggende å lese at du høyst sannsynlig har funnet årsaken til støvproblemene. Og det kan ver stå som et lite understatement på at hobbyrom generelt, neppe er særlig godt egnet for vask av hverken det ene eller det andre...

Samtidig er det jo smart at du får plass til alt i vaskeren, det kan sikkert være praktisk om man eventuelt ønske å frakte den hit og dit.
    Men (det fremtidige?) tørkestativet kan kanskje bli en liten utfordring?
    Du får lage noe sammenleggbart, så får nok det plass også.

Igjen; godt jobba! :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt av søndagen har blitt benyttet til noe "fornuftig" > å vaske noen plater.

Da jeg har vært litt nyskjerrig på å kartlegge resultater, så ble ytterligere noen plater med noe "peiskos" tatt frem. Lyttet litt til noen spor på alle, både før og etter vask, og resultatet er entydig! Platene er støyfrie, og gullenes rene:). Den tidligere nevnte plata, som ikke ble 100%, fikk en runde til - og nå er den bra også.

Moro dette:), men jeg må se å få lagd en form for tørkeanordning, da eksisterende provisoriske løsning er litt klønete.

Jeg følger også litt med på temperaturen, da jeg har fått med meg at noen har fått veldig høy temperatur i badet. Høyeste registrerte temperatur i mitt bad har hittil vært 29 grader.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Så gøy å lese da! :)
    Strengt tatt er jeg (og sikkert flere) ikke så veldig overrasket over resultatet - som sjøl har sett og hørt dette.

Høy temperatur oppleves ikke som noe problem her heller, men samtidig er det greit å huske på at ultralydeffekten blir bedre jo hardere overflaten er.
    En LP som holder 40-50 grader, er neppe like hard som den er ved 18-20 grader, selv om det antakelig er marginaler det er snakk om her. Vel og merke hva effekten angår.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «samtidig er det greit å huske på at ultralydeffekten blir bedre jo hardere overflaten er.»

Betyr det at en bør har så kaldt vann i tanken som mulig?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    27.064
    Torget vurderinger
    24
    Nå kommer vinteren Dr. Dette kommer til å gå helt fint!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så gøy å lese da! :)
    Strengt tatt er jeg (og sikkert flere) ikke så veldig overrasket over resultatet
    Egentlig ikke jeg heller, selvom det ikke har vært selvhørt før nå de siste dagene. Men, det er jo alltid godt å få det bekreftet gjennom egen opplevelse.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det jeg har brukt har holdt vanlig romtemperatur, og den stiger da opp til 27-29 grader i løpet av prosessen (13minutter hos meg).
    Starter man med kaldere vann vil det sannsynligvis ikke oppnå like høy sluttemperatur, men det spørs om dette betyr noe for resultatet i det heletatt.

Teoretisk sett vil jo høyere temperatur bedre evnen til å løse opp/løsne urenheter - så hva som er mest pros & cons her er ikke godt å si.

Sist redigert:

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    «samtidig er det greit å huske på at ultralydeffekten blir bedre jo hardere overflaten er.»

Ja, om man blir veldig "teknisk" omkring ultralydeffekten. Som sagt; jo hardere flater.....

Samtidig nevner jo ptb "pro's & cons hva dette angår, riktig nok.
    Varme har jo aldri vært noen ulempe i en rengjøringsprosess, og avhengig av hva slags skitt man skal fjerne, kan man kanskje vurdere dette ved vasking av vinyl også.
    Utsagnet mitt gjelder eksplisitt selve ultralydeffekten på hhvis myke / hare flater.

Jeg tror i all hovedsak at det er "svevestøv" det er snakk om for vårt vedkommende, og da tror jeg ikke at varmen i seg selv er det avgjørende

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.677
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Litt platevasking i dag også:

1.jpg

Etter 3 runder med plater (24 stk) som ikke direkte så spesielt møkkete ut (6 stk var nye), blir det allikevel betydelig bunnfall:

1.jpg

1.jpg

Så at det skjuler seg litt av hvert i rillene er hevet over enhver tvil:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn