Ja, jeg har (som du vet), også opplevd dette med hvite flekker i selve ytterkanten, mer enn en gang. Hva som er årsaken til dette har jeg ikke klart å finne ut, men strengt tatt så bekymrer det meg lite. De lar seg uansett fjerne med en mikrofiberklut...
Rillene i seg selv er jo fullstendig frie for slikt - det skulle vel egentlig bare mangle.
Ellers er det litt overraskende å lese at platene blir statisk ladet etter vask?
Er dette noe du opplever like etter at platene er løftet ut av karet? Spør, for å være helt sikker på at jeg har forstått deg rett.
Jeg kan ikke si at jeg har registrert samme problem, med de førti-femti platene jeg har vasket? Pussig at du opplever dette, ikke minst fordi en fuktig flate som regel er et effektivt virkemiddel for å nøytralisere statiske ladninger.
Kan det være slik at "hele greia" får en statisk ladning, som også lagres i platene? Er vaskeren tilkoblet jordet stikkontakt?
Ikke for det - jeg har ikke brukt jordet stikk under vaskeprosessene jeg hittil har gjennomført, så strengt tatt tror jeg ikke så mye på at manglende jording kan være en årsak.
Men om du har spesielt tørr omgivelsesluft, eller om underlaget for spilleren er spesielt isolerende mtp utladning av statisk elektrisitet, så kan dette muligens være en årsak?
Skal forsøke å ta meg tid til å forske litt mer omkring dette for egen del, men jeg har som sagt, hittil ikke opplevd dette "fenomenet".
Ellers ligger jeg omtrent på samme nivå, hva vann / isopropanol og Zalo angår.