Da har såvidt den andre delen av MC-sesongen begynt. Den som i hovedsak foregår innendørs med ulike ting som kan/skal/bør gjøres før neste utesesong starter
.
For å få noe bedre bakbrems på chopper´n må jeg ha bremsepumpe med litt mindre stempeldiameter. Kjøpte derfor ei Brembo pumpe m/12mm bore, som bør bli perfekt. "Problemet" med disse er at de opprinnelig er beregnet for å bruke med separat plast-reservoir og slange i mellom.
Estetisk en helt forferdelig og totalt uakseptabel løsning
.
Men, en italiener lager reservoir i polert alu - og en sånn ble kjøpt inn. Men, de er beregnet for en annen type bremsepumpe og overgangsnippelen som følger med passer ikke til mitt formål (alt for liten diam ned i pumpa):
Så der måtte jeg finne et emne (bolt el.likn) som kunne modifiseres til å passe. Så viste det seg at, av alle umulige gjenger å bruke, så var det M15x1,0
.
Sjekket litt rundt, og det var med all tydelighet ikke helt kurrant
.
Etter litt googling fant jeg ut at omtrent det eneste stedet den gjengen brukes (kommersielt) er på krankbolter på enkelte tråsykler - og hos Birk Sport hadde de en slik liggende, som jeg fikk
:
Så langt, alt vel. Men, jeg måtte jo gjenge opp M15x1,0 ned i bremsepumpa. Og om et M15x1,0 emne var kronglete å finne, så var det ikke noe enklere å finne en gjengetapp som kunne lånes. Hørte med "alle" mekaniske verksteder i Oslo/omegn, men - nope. Så da ble det å ty til kjøp på eBay.
Å gjenge på "frihånd" er ikke like enkelt, da det er lett å komme skjevt ut. Brukte derfor litt tid med å vatre- og spenne opp i bormaskinen for å lettere kunne styre tappen rett ned:
Når det var gjort var neste oppgave å dreie til krankbolten:
Ikke så stor utfordring, når man har dreiebenk
:
Perfect fit:
Og da gjenstår bare den kjedelige jobben med å polere pumpa:
+ div tilpasninger for montering på sykkelen da.
Custom er jo sjelden bolt-on, men desto mer moro.