ptb`s vinylverden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Takker.
    Som nevnt er den egentlig strået hvassere enn behovet tilsier, men…:)
    Har kun vært ute 3 kortere turer foreløpig, og driver med litt fintilpassing av geometri. Skal nå prøve med en 5mm spacer under stem, og så litt lengdejustering av setet, så er jeg nok «der» tenker jeg. Det hadde vært noe enklere å gjøre dette med sykkelen på rulle, men jeg kommer nok i mål.
    Alternativt blir det en time justering i sammen med 3mnd servicen hos Foss.
    Vurderer også å kjøre tubeless. Dekk/felg er forberedt for dette, og ventilsett fulgte med, så det er bare rett frem å endre.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    ^ Takker.
    Som nevnt er den egentlig strået hvassere enn behovet tilsier, men…:)
    Har kun vært ute 3 kortere turer foreløpig, og driver med litt fintilpassing av geometri. Skal nå prøve med en 5mm spacer under stem, og så litt lengdejustering av setet, så er jeg nok «der» tenker jeg. Det hadde vært noe enklere å gjøre dette med sykkelen på rulle, men jeg kommer nok i mål.
    Alternativt blir det en time justering i sammen med 3mnd servicen hos Foss.
    Vurderer også å kjøre tubeless. Dekk/felg er forberedt for dette, og ventilsett fulgte med, så det er bare rett frem å endre.
    Nitrogen i slangeløse dekk er vel påkrevet?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En kjip sak med sommeren er flått.
    Ny rekord i dag med 2 knøttsmå nymfer som hadde bitt seg fast og 1 litt større som satt på et plankebit jeg skulle kutte😡
    IMG_3518.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Satser på at det går bra. De hadde såvidt fått bitt seg fast, men var så små at det var vanskelig å få tak på de, selv med skarp pinsett.
    Nå har jeg akkurat vært i dusjen og saumfart resten av kroppen, og heldigvis ikke funnet flere.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Min første, og sikkert siste konsertopplevelse med BS på fredag:

IMG_3522 (2).JPG

Skal ikke krangle med de som gav denne konserten terningkast 5. Aldri vært noe stor fan, men dette (tross litt smårusk) var en fin opplevelse, og jeg koste meg i de nesten 3 1/2 time konserten varte.
    Greit at det var gangavstand også, så jeg slapp å sloss med 50K andre om det noen begrensede kollektivtilbudet :cool:.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Min første, og sikkert siste konsertopplevelse med BS på fredag:

Vis vedlegget 932109
    Skal ikke krangle med de som gav denne konserten terningkast 5. Aldri vært noe stor fan, men dette (tross litt smårusk) var en fin opplevelse, og jeg koste meg i de nesten 3 1/2 time konserten varte.
    Greit at det var gangavstand også, så jeg slapp å sloss med 50K andre om det noen begrensede kollektivtilbudet :cool:.
    Kollektivtilbud 😳 Jeg begynte på Youngstorget og drakk meg oppover Akerselven…….og var i akkurat passende konsertmodus ved ankomst Voldsløkka 😄

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Anbefaler veldig dette lille hjelpemiddelet. Det er no’ herk å få ut hodet med en pinsett…
    Har en spesial flåttpinsett med kilespor for akkurat det der, men slike fungerer ikke på de mikrosmå nymfene som kun er omtrent 1mm "store".

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ferien har startet, og på vei til hytta svingte jeg innom en kar og plukket opp et sjeldent fint NM eksemplar av denne:
    IMG_0110.jpeg

Dette livealbumet inneholder opptak fra konserter i februar 1970 og mars 1972, og ble utgitt i 1980.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En av årets ( for min del viktigste) vinylutgivelser kommer litt utpå sensommeren/høsten:

IMG_0116.jpeg

Det er bare å krysse fingrene for at de har gjort en god jobb med produksjonen.
    Dbl LP tilsier at det muligens er snakk om 2X45, selvom jeg foreløpig ikke har sett noe om dette.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sommerferie og hytteliv kan by på så mange ulike utfordringer :) .
    På tirsdag begynte vi å kjenne en eim av litt ubehagelig lukt på terrassen.
    Trodde først det kom et drag fra søppelcontaineren, men den står så langt unna at det ikke virket sannsynlig.
    Lukten ble sterkere og sterkere, samtidig som det begynte å svirre en god del spyfluer rundt. Og, lukten var ikke til å ta feil av. Dette måtte være et kadaver:oops:.

Ganske riktig. Tok opp en liten endedel av et terrassebord, og fikk sett innunder med en speile. Joda, der lå det en stor hare.
    I går ble lukten så jæ… at vi ikke orket å bruke terrassen, og kunne heller ikke ha dør eller vinduer oppe på den siden.
    Så i dag ble det å skru opp 2 terrassebord og få fjernet den. Spadde et stort hull i ytterkant av tomta og gravde den ned der.
    I tillegg har vi hatt på ei bøtte med sterk klorinblanding der den lå.
    Problem løst:cool:.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Makrokosmos
    Lukten ble sterkere og sterkere, samtidig som det begynte å svirre en god del spyfluer rundt. Og, lukten var ikke til å ta feil av. Dette måtte være et kadaver:oops:.
    Godt å høre @ptb at det ikke var den beryktede Vinyl-killer som vært i farta! Som drar land og rike rundt på sommeren for å jakte på audiofiler med verre støygulv enn digitale kilder. 😎

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I en av salgsbodene på torget i Drøbak fant jeg en sommerhatt som var akkurat så døll at den bikket over i litt kuul.
    Ja, matcher omtrent skjeggfargen også;)
    IMG_3535.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Regnværsdag, og derfor en fin anledning til å avlegge @Hifi&Vinyl et besøk.
    Butikken bugner over av både vinyl og CD’r, selvom ingen av de jeg har på Wanted List var å finne:(.

Men, man drar jo ikke tomhendt hjem, så jeg fant et par plater jeg ikke visste at jeg «måtte» ha + et par i bedre forfatning enn de jeg allerede har. Og - et ekstra og fint ex av WYWH er alltid greit å ha i hylla:cool:.

Relativt mange kunder innom. Hertugen var «selvfølgelig» der, og et gjensyn med @vinyl-mannen ble det også:).

IMG_0118.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Etter vi fikk installert vedovn hjemme så ble det behov for mer lagringsplas til ved. Begynte derfor å snekre en vedbod til i dag.
    Reisverket er lagd av gjenbruksmaterialer, men kledningen drar jeg en tur på plankebutikken og kjøper.

IMG_0132.jpeg

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Etter vi fikk installert vedovn hjemme så ble det behov for mer lagringsplas til ved. Begynte derfor å snekre en vedbod til i dag.
    Reisverket er lagd av gjenbruksmaterialer, men kledningen drar jeg en tur på plankebutikken og kjøper.

Vis vedlegget 938481
    «Reisverket er lagd av gjenbruksmaterialer, men kledningen drar jeg en tur på plankebutikken og kjøper.»

På settningen over leste jeg følgende mentalt..:
    «Reisverket er lagd av gjenbruksmaterialer, men kledningen drar jeg en tur på platebutikken og kjøper.»…..

Forsto derfor lite før settningen ble lest noen ganger.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    En av årets ( for min del viktigste) vinylutgivelser kommer litt utpå sensommeren/høsten:

Vis vedlegget 933633

Det er bare å krysse fingrene for at de har gjort en god jobb med produksjonen.
    Dbl LP tilsier at det muligens er snakk om 2X45, selvom jeg foreløpig ikke har sett noe om dette.
    Her har visst ting gått raskere enn planlagt. Ligger klar for henting på Dipper’n :)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Etter 3 uker på hytta rakk jeg akkurat innom Dipper’n for å hente denne:

IMG_0133.jpeg

Flott gatefoldcover, men stive kartong innercover er jeg ikke like begeistret over. Vinylen ser visuelt meget bra ut, og etter en runde i Degritter i morgen blir det prøvespilling.
    Flott at de valgte dbl-lp fremfor å prøve å presse såpass lang spilletid inn på to platesider.

V

vinyl-mannen

Gjest
    Etter 3 uker på hytta rakk jeg akkurat innom Dipper’n for å hente denne:

Vis vedlegget 938983

Flott gatefoldcover, men stive kartong innercover er jeg ikke like begeistret over. Vinylen ser visuelt meget bra ut, og etter en runde i Degritter i morgen blir det prøvespilling.
    Flott at de valgte dbl-lp fremfor å prøve å presse såpass lang spilletid inn på to platesider.
    Du får bare gi beskjed, har noen forede innerposer jeg prøver å bli kvitt.:cool:

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Takker, men har. Kommentaren var mer rettet mot at produsenten burde valgt slike, og heller hatt separate inlays med tekster osv, lik der er på innercovrene.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.636
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    ^ Takker, men har. Kommentaren var mer rettet mot at produsenten burde valgt slike, og heller hatt separate inlays med tekster osv, lik der er på innercovrene.
    Jeg hev meg på fellesinnkjøpet av forede innercover for noen år siden, de er fine - men;
    platecover+stive kartong innercover+forede innercover+plast yttercover=en ganske tykk "pakke"

For min del betyr det at jeg bruker svært få forede innercover, istedet forer jeg kartong innercover med "japanske" innercover,
    funker greit, og sparer (litt) plass. 😅

Innercover, Japan..jpg

/Morten

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ja, normalt sett blir det ofte for trangt, men jeg har også en del av de tynne fra MoFi liggende, selvom de trolig må ligge ved siden av, og ikke i innercovrene.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja, slippdato er 29/9, men vi som har forhåndsbestilt har, av ukjent årsak, allerede mottatt de.
    Hentet min på BD i går, men den sto ikke fremme for ordinært salg.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    31.636
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    ^ Ja, normalt sett blir det ofte for trangt, men jeg har også en del av de tynne fra MoFi liggende, selvom de trolig må ligge ved siden av, og ikke i innercovrene.
    Det kan sikkert være en issue. Har vel brukt en to-trehundre av de og heldigvis ikke opplevd det ennå.
    MoFi sine firkantede er jo som du sier uansett for store.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Straks ferdig pakker og klar for en snau ukes tur på 2 hjul:
    IMG_0134.jpeg

Turen går til treff rett sør for Trondheim, men vi legger inn en omvei via Mora og Røros på vei opp, og en avstikker m/overnatting på vei hjem. Værmelding tilsier som «normalt» at man må forvente alle årstider på turen - men motto er som vanlig: If you need the comfort of home - stay there :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn