Sevald
Avviker.
Gratulerer med flott platespiller
Hehehehe....du kan ogsÄ holde regulator knappen for hastighet opp eller ned inne ptb.Da, etter de siste justeringer var det endelig klart for prÞvespilling.
Tok frem ei plate jeg kjenner godt og startet opp, men hvor lenge var Adam i paradisâŠ
Etter ca 10 sek fant jeg ut at her er det noe fundamentalt feil.
Frem med mobilen og opp med RPM appân - og joda den gikk dĂžnn stabilt den - pĂ„ 36,54 rpm.
Hva pokker? Typisk at det evt skulle vĂŠre noe feil.
Etter litt konf med AudioaktĂžren og litt googling fant jeg ut at motorstyreenheten ikke bare kan fin-tune hastigheten, men har et stooort spenn.
Trolig er det noen som har trykket og fiklet med hastighetsregulatorene nÄr den har stÄtt i demo i butikken, for det var vel omtrent 400 trykk pÄ - for Ä fÄ den ned pÄ 33.33.
Fant ut det jeg ogsÄ, sÄnn omtrent etter de fÞrste 100, sÄ omtrent 400 var et estimatHehehehe....du kan ogsÄ holde regulator knappen for hastighet opp eller ned inne ptb.
Du mÄ ikke trykke til fingertuppen blir sÄr.
Jeg fant ut dette helt av meg selv etter en 8-900 trykk pÄ bÄde 33.33 og 45 rpm
Snurr skiver
Ja, absolutt. Det er utrolig hva Inertia tallerken og sort topplate gjÞr med det estetiske uttrykket, kontra alu-tallerken og grÄ topplate:Ser fin ut, sober i svart.
Mht stĂžy fra drivverket til Volare.Jeg hadde dr woodpecker. Opplevde at den ikke hadde stĂžyfritt drivverk. Samme hos en kompis som hadde lik.
Jeg Þnsket bare Ä dele min lille erfaring HÞres ut som din spiller stÞyer langt mindre enn min. Den ser jo lekker og og jeg mente pÄ ingen mÄte rakke pÄ DR FeickertMht stÞy fra drivverket til Volare.
Nei, det er ikke stÞyfritt. Om jeg legger Þret helt ned mot tallerken sÄ kan jeg hÞre en svak, svak lyd, men jeg er ikke i stand til Ä si om det kommer fra lageret, motoren eller rett og slett reima (drag & drop). Med Þret 20-30 cm unna spilleren klarer jeg ikke Ä hÞre noe lyd.
Fullt akseptabelt - for min del.
Knock-test har jeg ikke prÞvd ennÄ.
En annen "utfordring" er at tonearmskabelen er mer var for innstrÄlt stÞy enn det var med kabelen til LP 12'n og den jeg har pÄ Thorens'n - som ogsÄ er Linn tonearm/kabel.
Jeg mÄ derfor route kabelen ut/inn til Riaa pÄ en annen mÄte for Ä minimere dette.
Tror ingen leste det som noe ned-rakking, men som du nevner - din erfaring, og i sÄ mÄte nyttig info Ä dele .Jeg Þnsket bare Ä dele min lille erfaring - jeg mente pÄ ingen mÄte rakke pÄ DR Feickert
Jeg har ogsÄ den platematte, men kan best lide lyden uden den. Bruger oyaide stb-msx i stedet for.Platematte.
Med, eller uten?
Jeg fikk med denne, som Feickert anbefaler, pÄ kjÞpet. Meget tynn, sÄ her vil VTA-endring med/uten spille mindre rolle enn variasjon i ulik tykkelse pÄ platene.
Aberet er at den har en "klebrig" overflate, sÄ stÞvpartikler som fester seg er en utfordring Ä fÄ vekk. Men, partiklene forblir pÄ platematta da - og forplanter seg ikke til vinylen
Bliver spÊndene at fÞlge. Du mÄ ogsÄ prÞve uden mÄtte men med clamp.^ Skal etterhvert sammenlikne mot 3 andre, i ulike materialer, som jeg har.
En "variabel" som straks skal prĂžves ut er denne:
Vis vedlegget 1060026
Hvordan- og i hvilken grad pÄvirker den lyden kontra den PSU'n som fÞlger med? Fikk lÄne den for Ä teste.
Relativt kostbar, og jeg er temmelig sikker pÄ at det vil gi mer "lydforbedring" pr krone i Ä f.eks oppgradere PU. Men, samtidig...
Det neste spm er hva denne PSU'n evt gjĂžr/tilfĂžrer/endrer som en f.eks Mascot Switch Mode PSU, til en brĂžkdel av prisen, ikke klarer.
Om noen har erfaring eller meninger om det, sÄ kom gjerne pÄ banen.
Ja, absolutt en Þvelse som bÞr prÞves. Har forelÞpig en plan om Ä levere den tilbake under Horten messa, sÄ jeg fÄr se hvor mye tid jeg har til testing til uka.Litt spennende dette.
Spill noen timer MED Feickert psu, og sÄ ta den vekk. Hvis du savner noe sÄ kan du tenke litt mer pÄ det. I noen tilfeller kan det vÊre lettere Ä danne seg et inntrykk pÄ denne mÄten, i stedet for Ä plugge inn og ut flere ganger.
Sjekket ikke det under denne testingen. Den ulokaliserte (motor, reim eller lager) stÞyen var med Linear PSU, og jeg tviler vel pÄ om den ville bli mindre med "vorta".Merker du noen forskjell fra den lille motorstÞyen du hadde?
Du mÄ fÄ deg en stÞrre Dr,Feickert platespiller ptbProppfull av forventnings-biaz om at det ikke ville vÊre noen hÞrbar forskjell mellom den originale "veggvorta" som fÞlger med spilleren og Linear PSU'n jeg har lÄnt, mÄtte jeg gjÞre en kort sammenlikning. I utgangspunktet har jeg ikke lyst pÄ en komponent ekstra - og ikke spes lyst pÄ Ä bruke mer penger enn nÞdvendig heller. Og 24v DC er i utgangspunktet 24v DC - uavhengig av hva som leverer - og den skal kun drive en el-motor.
Fant frem ei plate med relativt god lydkvalitet. Krall's The girl in the other room, og sporet Temptation.
FĂžrst en gjennomlytting med "vorta" og deretter med PSU'n. Nei, kunne egentlig ikke registrere noen forskjell. SĂ„ tilbake til "vorta" - og hmm..
Repeterte prosessen - og, jo samme opplevelse.
Byttet til sporet Stop this world og kryssbyttet igjen 2 ganger. Sammenfallende inntrykk.
Her er det selvfÞlgelig ikke snakk om store forskjeller Snarere Þr-smÄ, men det arter seg i retning i at alt fra mellomtone og opp blir klarere, ryddigere og mer definert. Som om man finpolerer en overflate eller kant der smÄ ujevnheter blir borte. Nedover i frekvens klarte jeg ikke Ä hÞre noen direkte forskjell.
Skal gjenta Þvelsen fÞr jeg konkluderer og lar meg overbevise, men inntrykket fra i gÄr stÄr forelÞpig som ganske entydig.
Om neste runde bekrefter gÄrsdagen er jeg allikevel ikke helt sikker pÄ om jeg synes forskjellen forsvarer tilleggsinvesteringen.