PU Soundsmith Carmen vs. Sumiko Blue Point Special EVO III

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Jeg er i dag ikke helt fornøyd med lyden i mitt oppsett og starter med kilden.

På min Michell Gyro SE med Tecnoarm har jeg i dag en Soundsmith Carmen. Men jeg har liggende en uåpnet Sumiko Blue Point Special EVO III og spørsmålet er hvilken av disse gir den mest nøytrale og åpne lydbildet. Jeg savner et litt mer luftig åpent lydbilde.

Foruten overnevnte kan jeg nevne at jeg kjører signalene via en Tricord Dino MK II til en Densen B-250, så i Dynaudio Focus 110A.

Sikkert noen som har peiling på dette:)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Det er vanskelig å gi noe fasit her, jeg har aldri sammenlignet de to pickup mot hverandre, men jeg vil tro att Soundsmith Carmen er den beste av to på de parameter du nevner. Jeg ville vell anbefalt deg å teste ut en Audio Technica AT33ptg event ART9 de bør være gode nok til å gi ett svar på om pickup er riktig sted å hente det du savner. Ellers kan du teste ut en Trichord Diablo riia.
 
Sist redigert:

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Innlegg
211
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Har hørt en Soundsmith Carmen II, og den slo meg i hvert fall ikke som så veldig åpen og luftig. Mer tight og fokusert, litt såkalt varm, som noen liker å si. Sumiko aner jeg ikke noe om ...
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Ny PU

Ja, ja, så ble det en ny PU. Så fort man begynner å spekulere og sjekker så får man lyst på noe nytt og spennende :) Da er en Audio-Technica AT33Sa bestilt. Til opplysning så er det i dag 20 % på Platekompaniet :)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.799
Antall liker
8.114
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ja, ja, så ble det en ny PU. Så fort man begynner å spekulere og sjekker så får man lyst på noe nytt og spennende :) Da er en Audio-Technica AT33Sa bestilt. Til opplysning så er det i dag 20 % på Platekompaniet :)
Trur SA vil fungere godt saman med både armen og riaatrinnet du har. Om eg ikkje tek feil vil du oppleve eit svært ope og luftig lydbilde, men samstundes ein touch varme, realisme, og massevis av detaljar.
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Jeg håper du har helt rett i dine beskrivelser. Akkurat slik jeg vil ha det.
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Den har jeg lest flere ganger med stor interesse. Må bare takke for at dere legger ned så mye arbeid i disse testene. Grundige og gode beskrivelser.
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Har i dag montert min nye PU. Hvor mye innspilling trenger AT33Sa? Og hvilket nåltrykk er å anbefale?
 

olema

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
66
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Det går fint etter 20 - 30 timar med SA, medan stifttrykket kan godt vere 2,2 gram. Når det gjeld last: Han skal vere ok med 100 Ohm, og eg spelar gjerne på 80.
Jeg har ikke mulighet til å kjøre med annen last en 100 Ohm. Jeg har nå prøvd med med 1,5 gram nåletrykk. Kanskje jeg børe prøve å dra på litt :)
 
Topp Bunn