PU til Rega RP3?

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
46
Da har jeg bestilt meg en Rega RP3, som erstatter for en eldre Rega platespiller.

Får ikke bestemt meg helt for hvilken PU jeg skal gå for. Har en Goldring 1012GX liggende som ikke har spilt mye, og vurderer bare bruke denne videre. Liker'n forsåvidt godt.

Alternativt har jeg vurdert Rega's egen Elys 2 evnt ta steget å gå for Excact.

Riaa trinnet er Cambridge 640P og jeg har ingen planer om å oppgradere denne på en stund.

Noen anbefalinger i prisklassen 1500,- til 3000,-??

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Et aktuelt alternativ som såvidt kommer innenfor prisrammen er Audio Technica AT-OC9ML/II.
Den koster omlag USD400 fra b.la. LPGear http://www.lpgear.com/product/ATC01.html

Om den passer til dine preferanser er en litt annen sak.

mvh
KJ

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Kvifor ikkje kjøpe ei 1042 nål og bruke same pikupen vidare.
Den gamle nåla kan du spare til reservebruk.
MVH

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
46
Har lest om flere som bruker den Audio Technica AT-OC9ML/II, skal lese meg opp på den.

Når det gjelder 1012GX så liker jeg detaljene og punchen i denne, men synes den kan være litt hissig i diskanten på en del innspillinger. Kan dette bedres med å bytte ut til 1042 nåla?

Når det gjelder preferansene mine, så liker jeg nok det heller noe mot det varme enn mot det lyse og hissige (noe sårbar på diskant??) . Ellers bør det være presisjon, kjapphet men samtidig godt med dynamikk og detaljer. Æsj, vanskelig å beskrive hifi preferanser gitt.

S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg er veldig glad i Exact på RP3. Den har vesentlig bedre nål en sine mindre søsken (Namiki Vital) som sporer godt og er mere oppløst en f.eks Elys 2.
Hadde selv kombinasjonen RP3/ Exact en stund og det spilte storveis. Også stor fordel at den passer rett på armen uten noe justeringer av høyde etc. 3 Punkts feste til Rega fungerer også glimrende og du slipper justering nevrosen.
Liker også nye Ortofon 2M serien. Litt mindre punch i mellombassen og eksplosiv en Exact, men spiller veldig pent uten å bli overanalytisk i toppen som f.eks Goldring 1042 kan bli imo. 2M Bronze f.eks ligger i ca samme prisklasse som Exact.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
46
Takker digi. Jeg er redd 1012gx er noe hissig i toppen, men liker den og på mange måter. Hvordan står Elys2 seg mot Goldringen?

S

Stereo_Mono

Gjest
Todd skrev:
Takker digi. Jeg er redd 1012gx er noe hissig i toppen, men liker den og på mange måter. Hvordan står Elys2 seg mot Goldringen?
Har bare hatt 1042 og Exact side om side for noen år siden. 1042 sporer utrolig bra med sin Shibata nål, men jeg synes den blir for «lett» i klangen for en Rega platespiller i normal klassen. Litt små vanskelig å få justert riktig er den også.
Elys 2 er fyldigere nedover, men mangler oppløsning til 1042. Exact låter veldig likt, som Elys, men har bedre oppløsning oppover pga bedre nål. 3 punkts feste til Rega er genialt :) Tar nøyaktig 3 minutter å montere og du er ferdig med slikt til PU er utslitt.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Korleis ein goldring 1042 spelar på ein Rega kan eg ikkje seie noko om all den tid eg ikkje har høyrt denne kombinasjonen.
Har derimot hatt ein 1042 på ein AR der den spelte veldig godt og heilt uten den litt giftige toppen du skriv om.
MVH

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Heisan , jeg har en RP3 med en blå elys 2 og kunne godt tenkt med noe med mere oppløsning i toppen. Er excact en så stor forbedring ?

S

Stereo_Mono

Gjest
rocknrolla skrev:
Heisan , jeg har en RP3 med en blå elys 2 og kunne godt tenkt med noe med mere oppløsning i toppen. Er excact en så stor forbedring ?
Hvis du liker klangen ellers i Elys 2 er Exact en forbedring med tanke på oppløsning og mere energi i toppen. Exact har en mere finslipt nål som graver mere informasjon ut fra rillene. Men lyst og analytisk blir det aldri. Men Exact er klart «bedre» på det området.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Hvis du liker klangen ellers i Elys 2 er Exact en forbedring med tanke på oppløsning og mere energi i toppen. Exact har en mere finslipt nål som graver mere informasjon ut fra rillene. Men lyst og analytisk blir det aldri. Men Exact er klart «bedre» på det området.
Vel jeg kunne tenkt meg en som sporer bedre og gav mer både i bunn og spesielt i topp. Jeg har nettopp byttet riaa og selv om det var en forbedring så er jeg nok ikke i mål enda .

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Antall liker
3.028
Sted
Bergen
digiman skrev:
rocknrolla skrev:
Har en vanlig Elys som nok er moden for utskiftning.
Lurer på forskjellen/forbedring til Elys 2 eller kanskje den lyder noelunde likt?
Bør eg heller gå for Exact hvis eg ønsker en liten forandring/forbedring?
Bruker Cambridge 640p

Mvh Tg

TerryGib

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2011
Antall liker
3.028
Sted
Bergen
Då e mynten kastet:
På den den ene siden står det Exact og på andre AT-OC9ML/II
Prisen på de to e vel noelunde lik.
Har som trådstarter P3 og Cambridge 640p
Det som taler for Exact: enkel montering. Kan kjøpes på Musikk Magazinet.
Det som taler for AT-OC9ML : E nok denne eg har mest lyst/tro på.
(Men montering-handel i utlandet-usikker i forhold til 640p -trekker litt ned)

Tg

Topp Bunn