Høyttalere QLN Prestige 3 -Respons Ratio Auream-Dynaudio Heritage Special - Inntrykk og meninger

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Er i ferd med å innrede en kjellerstue på ca 20 kvm. I den forbindelse leker jeg meg med tanken om nye høyttalere til det rommet. Akkurat i dag er det de tre høyttalerne i overskriften som frister mest å forsøke. I morgen kan listen fort være lengre😉 QLN har jeg hørt mye på, og de likte jeg veldig godt! De to andre frister basert på tester jeg har lest, og at jeg tenker størrelsen kler rommet. Har 5-6 ulike alternativer på forsterkerfronten, så der burde det være dekket. Har og et par Rel alternativer om det skulle være ønskelig å fylle ut noe i bunn.

Forventer ikke at mange har sammenlignet alle tre høyttalerene, men hadde vært moro om noen med kjennskap til disse hadde villet dele noen synspunkter☺👍
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.281
Antall liker
9.088
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
3 spennende høyttalere.. :)

Ut fra det jeg har LEST(har ikke hørt noen av dem) så hadde jeg vel tatt sjangsen på QLN selv.. :)
 
M

MusicBear

Gjest
Veldig, veldig interessante alternativer, selv om den ene av de tre er gulvstående. Litt avhengig av hvilke REL du har, ville jeg siklet veldig på å prøve danske-alternativet med disse. Samtidig som QLN alternativet du nevner formelig oversvømmes av superlativer - er selv stor fan av «gamle» Prestige One som selv før siste oppgradering spilte særdeles «naturlig.» Dersom ditt eget tenkesett er i samme bane - noe jeg tror - med utgangspunkt i de tre du etterspør. Er også stor fan av gamle Dynaudio Special Twenty-four, hvor jeg tenker at siste skudd Heritage Special umulig kan være dårligere. En annen ting, Dynaudio sine nye subber som «leser» hvilke egne høyttalere som kobles til de, er sikkert gull i tilfelle du tenker dansk men etter hvert vil ha mer kvalitets-bass. Lykke til - du kan ikke bomme på noen av de tre du har fokus på.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.833
Antall liker
2.810
Torget vurderinger
1
Kunne tenkt meg å hørt på akkurat disse tre jeg også. Man blir ganske flink til å 'tenke seg til' hvordan ting lyder ut fra tester og omtaler etter hvert som årene går. Og like sikkert som at man mener seg i stand til å komponere et anlegg etter ønsket smak på forhånd - like sikkert er det at man med stor sannsynlighet går på snørra i møte med det virkelige liv....

Disse tre høyttalerne får tester som stort sett sier det samme så det er i realiteten kun prøvelytting av alle tre i eget anlegg som kan si trådstarter noe fornuftig om hvorvidt en eller flere av disse er det han søker.

Så dyrt som hifi har blitt og så lett det er å handle inn feil: det er virkelig synd at hjemlån (gratis eller mot en grei ukeleie) bare unntaksvis tilbys av bransjen.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Har en 212 SE og et par av de små Zero mkii.
Har hatt Prestige 3 hjemme i stua mi, og vet at de leverer. Hadde jeg ramlet over lillebroren til en veldig god pris hadde den blitt vurdert, men utover det føler jeg det er Prestige 3 som frister mest.

Regner med både Respons og Dynaudio skal slite med å levere den bassen Prestige 3 gjør- de presterte langt over hva jeg forventet av en såpass liten høyttaler.

Får se om jeg kan få rigget meg en demo på
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Kunne tenkt meg å hørt på akkurat disse tre jeg også. Man blir ganske flink til å 'tenke seg til' hvordan ting lyder ut fra tester og omtaler etter hvert som årene går. Og like sikkert som at man mener seg i stand til å komponere et anlegg etter ønsket smak på forhånd - like sikkert er det at man med stor sannsynlighet går på snørra i møte med det virkelige liv....

Disse tre høyttalerne får tester som stort sett sier det samme så det er i realiteten kun prøvelytting av alle tre i eget anlegg som kan si trådstarter noe fornuftig om hvorvidt en eller flere av disse er det han søker.

Så dyrt som hifi har blitt og så lett det er å handle inn feil: det er virkelig synd at hjemlån (gratis eller mot en grei ukeleie) bare unntaksvis tilbys av bransjen.
/QUOTE]

Er jo veldig mye bra der ute, dyrt og litt mindre dyrt.. Men; som du og sier, har disse tre stått frem som over snittet vellykkede i sin kategori når jeg har lest og hørt meg rundt

. Terje fra AudioAktøren var veldig grei å ha med å gjøre da jeg viste nysgjerrighet rundt QLN. Fikk de faktisk levert på døra da han uansett skulle til Arendal i familiært ærend. Blir ikke bedre service enn det!
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Er i ferd med å innrede en kjellerstue på ca 20 kvm. I den forbindelse leker jeg meg med tanken om nye høyttalere til det rommet. Akkurat i dag er det de tre høyttalerne i overskriften som frister mest å forsøke. I morgen kan listen fort være lengre😉 QLN har jeg hørt mye på, og de likte jeg veldig godt! De to andre frister basert på tester jeg har lest, og at jeg tenker størrelsen kler rommet. Har 5-6 ulike alternativer på forsterkerfronten, så der burde det være dekket. Har og et par Rel alternativer om det skulle være ønskelig å fylle ut noe i bunn.

Forventer ikke at mange har sammenlignet alle tre høyttalerene, men hadde vært moro om noen med kjennskap til disse hadde villet dele noen synspunkter☺👍
Hva slags musikk hører du på, og bruker du anlegget til film, tv osv?

Jeg har hørt ratio auream i eget oppsett, og det er en av de beste høyttalerne jeg noen sinne har hørt. Jeg kan ikke huske å h hørt en mer homogen høyttaler uansett pris. Det eneste aberet er dypbass. Det er rett og slett en fantastisk høyttaler, og jeg må si meg temmelig enig alt Vadseth skrev i sim omtale nå nylig.

Jeg er derimot helt uenig i RES sine betraktninger angående mindre gode innspillinger. Jeg synes den klarte seg meget bra med også dette.

Respons med sub kan bli innertier. Det eneste som stopper mwg fra å kjøpe del er "mellommodellen' som er på vei, samt at jeg ikke har veld8g lyst på super i stua.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Interessant å høre dine inntrykk av Resons Ratio.
Sendte en mail til Høium, så blir nok en demo der om litt👍

Spiller mye rart, men har de siste årene tendert mer mot jazz, blues- men og pop/rock (Springsteen, Cohen, Cave Dire Straits. Lite dødsmetall og techno☺

Er villig til å forsøke å implementere en sub eller to dersom bassen er fraværende, men har spilt mye på Ls3/5a i en stue på rundt 60 kvm de siste månedene, så er ikke så storforlangende der😉
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Bassen er på ingen måte fraværende, men heller imponerende størrelsen taatt i betraktning. Men, en stativhøyttaler er en stativhøyttaler. Med tanke på hva du skriver vil jeg tro denne høyttaleren vil tjene deg veldig godt.

Verørende qln/respons inspireres førstnevnte av sistnevte.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Takk for innspill.. helt sikker på at bassen er bra, selv om størrelsen setter noen begrensninger- som du og sier😊

Blir ikke mindre nysgjerrig på Respons dersom QLN er inspirert av Respons👍
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
469
Antall liker
506
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Qln P3 og P5 er veldig annerledes enn de større Response modellene og jeg har ikke hørt eller sett noe som kan bekrefte at Qln er direkte inspirert av Response. At begge lager glimrende høyttalere er det dog ingen tvil om. Sjekk ut begge om du får muligheten.
 

Bat78

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
368
Antall liker
436
Torget vurderinger
7
Qln P3 og P5 er veldig annerledes enn de større Response modellene og jeg har ikke hørt eller sett noe som kan bekrefte at Qln er direkte inspirert av Response. At begge lager glimrende høyttalere er det dog ingen tvil om. Sjekk ut begge om du får muligheten.
Kjenner som sagt bare til P3 etter å ha hatt de hjemme på lån- det er i alle fall noen glimrende høyttalere! Respons har jeg bare hørt et par minutter på Horten-messa. Vært litt usikker på designet på de største modellene, mulig de hadde vokst på meg om de hadde stått i stua mi. Men er nok nevnte stativutgave som er mest aktuell..
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Hadde QLN prestige3 på hjemmelån kjørte da med REL G1 mk2 sub. Utrolig bra høyttaler, homogen, engasjerende og fabelaktig oppløsning uten å være påtrengende. Endte opp med Storebroren P5 , hvor man har litt mere pondus og kan spille noe høyere. Men svarte jeg synes nesten P3 hadde en anelse mere dybdeperspektiv og kanskje ett snev bedre oppløsning.....🤔 Jeg har aldri hørt den ny kompakt ht til respons. Men Response Magna musicum har nok enda litt mere pondus i bassen, og går kanskje ett snev dypere enn både P3 og P5. Men ikke like engasjerende oppover og litt vanskeligere last enn QLN.
 
Topp Bunn