Qobuz: Fransk streamingtjeneste med FLAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • perarn

    Fersking
    Ble medlem
    04.04.2011
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Har spandert et abonnement og det ser ut til å virke fint. Mye musikk å velge i. Streaming i flac 16/44.1 krever Qobuz desktop og funker kun via pc. Streaming via ipad ol. er kun i 320 kps. (Men musikken kan importeres til ipad etc i 16/44.1 og splles til anlegg via airplay f.eks.)
    Er det noen som har fått til å streame i "full oppløsning" fra mobil enhet?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Fransk streaming tjeneste med FLAC

    Lyngen skrev:
    otare skrev:
    Lyngen skrev:
    Med Apple lossless i iTunes står det 900kbps, noen ganger lavere. Normalt?
    Nokså normalt det. Ukomprimert lyd etter Red Book spec er ca 1420 kbps. ALAC og FLAC skal redusere med ca 35-40%. 900 kbps er da redusert med (1420-900)*100/1420 = 36%.
    Det kan fort bli både mer og mindre avhengig av kompleksiteten i musikken.
    Og jeg som trodde det var samme bitstrøm. Det pleier jo å sies at det til og med er bedre lyd enn fra en fysisk plate lossless.
    Det er samme innhold, men færre bits. Akkurat som zip-filer klemmer eksakt samme innhold inn i færre antall bits. Jeg unngår å kalle det filkompresjon, for da tror mangeognitti prosent at det er tale om dynamisk kompresjon av musikken, som er noe helt annet, og for det meste ikke bra, men ofte i studio ikke til å unngå, det er et håndverk som kan utøves bra eller dårlig. tapsfri reduksjon av filstørrelser er noe helt annet, og skader aldri, ved utpakking gjenoppstår det originale innholdet eksakt som før det ble pakket.
     

    mandag

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    242
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Hvordan få flac på enkleste måte fra ipad/iphone.....?

    Erik
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er det fremdeles noen her inne som aktivt bruker Qobuz? De hadde en representant på hiend messen i Munchen. Fikk med litt info, men ingenting slår 1stehånds erfaring fra brukere. Ser de har lagt til endel oversettelser for oss som satt og tegnet på pulten under fransk timene.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg gjør det. Veldig happy pga klassiskutvalget.. Greit utvalg på resten..
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Jeg har ca. 2500 LPer, masse CDer og et oppegående anlegg, men er blitt temmelig hektet på Qobuz selv om vinylspilling fortsatt er best mhp. lydkvalitet. Har også både Spotify (som nå skal avvikles fra min side) og Wimp (som følger med et Canal Digital-abonnement). Qobuz bruker jeg nesten hele tiden og så å si aldri Wimp/Spotify; det er strøken lyd/Flac fra Qobuz og på de aller fleste innspillingene som er lagt ut (tipper ca. 95%), er i Flac. Man kan, som det har blitt diskutert, krangle om man hører forskjell på Flac og mp3 (eller andre formater for den saks skyld). Det må selvfølgelig bemerkes at selve innspillingen er helt avgjørende for lydopplevelsen. Er det en møkkainnspilling, blir den seff dårlig på alt av avspilling; vinyl, CD, mp3, Flac, fett anlegg osv. Og utsendelsen i Mbps.

    Dessuten er det jo svært bekvemmelig med strømming; her kan man velge og vrake og teste ut musikk man ellers aldri ville ha kjøpt.

    Jeg har skrevet det i en annen tråd; jeg benytter flg: iMac > optisk > gammal Parasound DAC (1995) > forsterker. Ypperlig!

    Når det gjelder musikkutvalg har Qobuz fått enn del kjeft; men det er sakte, men sikkert uberettiget. Eksempel: Nix Dylan for ca. en måned siden; nå er alt der. Terje Rypdal (selskapet hans, ECM) har alt liggende ute. Men godeste og salige Frank Zappa har ingen.

    Tipper at Qobuz vinner krigen hvis ikke Spotify og Wimp snart leverer i Flac/lossless eller noe som er bedre enn det de leverer i dag.

    Hvordan en strømmingsleverandør kan "konvertere" fra f.eks. mp3 til noe bedre f.eks. Flac lurer jeg på; kan dette gjøres over natten, eller er det som å gå fra HFS2 til HFS3, dvs. mye arbeid?

    Uansett; å gå bort til platespilleren, gidde å snu Polyvinylskiva;

    hvis du ikke orker det lenger, da er bo-, service- og behandlingshjem bedre. Og der får du ikke fet HiFi.

    Jan Fredrik
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.856
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Lenke til (hovedsiden for) spalten "Analog digital".
    Litt morsomt med denne:

    BRÅK: I Dagbladets uhøytidelige blindtest av den franske strømmetjenesten
    Qobuz ble Mastodon strømmet i full cd-kvalitet klart foretrukket framfor en
    komprimert versjon, der lyden ble beskrevet som «bråkete» og «slitsom». Her
    vokalist og bassist Troy Sanders under Norwegian Wood i 2011

    Det å benytte Mastodon som utgangspunkt for det å nedskalere fra lossless til lossy er rimelig bortkastet

    Denne er fra siste skiva

    Mastodon - Black Tongue.jpg


    Ser gjerne at Wimp også begynner med et losslessformat.
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det er greit å navigere der inne. Det er jo bare å søke også kommer plata opp?
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Qobus vinner (foreløpig) p.g.a. jevnt over bedre avspillinger/gjengivelser av det materialet de har kjøpt; hør på Qobuz, det er, som sagt, skikkelig bra.

    Jeg antar at Wimp, Spotify, Qobuz oa. kjøper fra samme kilde og dermed har de alle det samme utgangspunkt, men Qobuz prøver ihvertfall med Flac. Og det har jeg spurt om i en annen tråd: hva koster (for en bedrift) det å konvertere (høres lettere religiøst ut) fra mp3 til Flac (e.l.) for f.eks. Spotify?

    Alle dere som mener at man ikke hører forskjell på Flac og mp3 med omtrent samme Kbps; skjerp dere! Dette er nesten som da fargefjernsyn skulle komme. Poenget er at vi må strebe etter bedre og bedre kvalitet og ikke krangle om Flac/mp3. Å konstatere forskjeller er greit, men det stenger ofte for fornyelser.

    Vi skal ha bedre kvalitet enn Flac og må bidra til det. Diskusjoner/oppklaringer/forkludringer bidrar slik at leverandørene skjerper seg.

    Foreløpig er det ugjendrivelig: Qobuz leder an når det gjelder lydkvalitet; de er omtrent på linje med sine konkurrenter mht. utvalg, og fortsetter de med f.eks. lydkvalitet som konkurransefortrinn, så kan de bli vinnere.

    Dette er nesten et klassisk "Case" for folk fra BI og NHH. Problemet er at de aldri har hørt om hverken Blodwyn Pig, Kevin Coyne eller Jackie Leven. Verden går allikevel svææært sakte fremover. Eller?

    Jan Fredrik
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå er alt instalert og prøvd. Gir det 14 dager med prøving og feiling før jeg evt tegner abonnement. Har en kode som jeg fikk på messen i Munchen som gir meg mulighet til å laste ned et 24/192 album som jeg også må forsøke.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg kan vel likegjerne dele koden jeg fikk på messen i Munchen. Tast inn HEMHF hvis dere ønsker å laste ned ett par utvalgte album fra Highend messen. Dette gjøres under "gavekort" kollonnenfor dere som er kjent på Qobuz sin forside. Jeg laster de nå. Er nok ferdig ila uken.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Qobuz går daglig her, strålende tjeneste. Nettsiden har språkvalg oppe til høyre, så man er ikke bundet til fransk.

    Jeg bruker Desktop Player på min Mac Mini, og styrer avspillingen med min iPad eller en laptop. Lett å finne musikk.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Hvordan styrer du programmet? Styrer du med en app tilknyttet Qobuz eller noe annet?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    På nettsidene til Qobuz, nederst, finner du nedlastingsmulighet for Qobuz Desktop. Dette bruker du til å søke etter musikk, lage spillelister, sette oppløsning og styre avspillingen. De har også en avspillings-app som jeg har lagt på iPhone og iPad, men denne styrer ikke min Mac Mini - det gjør jeg enten vha Screen Sharing på Mac, eller vha et program som gir meg Mini-skjermen på min iPad, slik at jeg kan styre den.

    Sitter i lytterommet og velger musikk uten problemer - men ville likt en app som Remoteless for Spotify, som ville gjort det mulig for meg å være direkte i Qobuz. Men det fungerer så bra at det går helt greit.

    Sånn ser Qobuz Desktop ut.

    Skjermbilde 2012-05-12 kl. 08.55.57.jpg
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har Qobuz desktop på Samsung taben min. Har lastt ned 2 24/96 album fra qobuz, men desktopen ville ikke åpne seg plutselig. Fikk en feilmelding på Fransk. Importerte de inn i J.River og det spiller som en drøm. Har lastet ned desktop på pc, men det hakker litt v avspilling. Antar den vil gjøre det frem til den er ferdig med å importere lokale filer.
     
    Sist redigert:

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.492
    Antall liker
    3.944
    Torget vurderinger
    4
    Funker den med "squezzeboks" ?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Nå har jeg forsøkt qobuz sitt dyreste alternativ ett par dager og er positivt overrasket overhvor lett det er å navigere i desktoppen. Dessuten låter det meget bra. Har hatt ett par episoder med litt lugging, men lurer på om ikke pc'en min må ta litt av skylden. Det neste nå må bli et samarbeid mellom qobuz og ex Sonos eller lignende. En remote app evt hadde heller ikke skadet.
    Tommelen opp fra meg!
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.838
    Meg oxo!

    Veldig fornøyd! Har ikke koblet opp til hovedanlegg ennå, så lurer på etpar ting: Når jeg streamer (med dyreste abonnementet) får jeg da 24/96 der det er mulig, eller må jeg laste ned (og betale) for hvert album i den kvaliteten?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Meg oxo!

    Veldig fornøyd! Har ikke koblet opp til hovedanlegg ennå, så lurer på etpar ting: Når jeg streamer (med dyreste abonnementet) får jeg da 24/96 der det er mulig, eller må jeg laste ned (og betale) for hvert album i den kvaliteten?
    Den strømmer vel bare i 16/44, så langt jeg har fått med meg.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Fant skiven og spiller den nå. Det står at det er flac 16/44. Tror nok desverre 24/96 kun er tilgjenglig som nedlastning. Hvis du skriver inn koden jeg skrev på forrige side får du 2 album i 24/96 gratis.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.838
    Det ante meg!

    Men takk for innsatsen ( og koden)
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Meg oxo!

    Veldig fornøyd! Har ikke koblet opp til hovedanlegg ennå, så lurer på etpar ting: Når jeg streamer (med dyreste abonnementet) får jeg da 24/96 der det er mulig, eller må jeg laste ned (og betale) for hvert album i den kvaliteten?
    Vanlig streaming er 16/44,1. "24/96 må du betale for. Men da bør hørselen være i svært god stand. Men, prøv.

    Har hatt Qobuz siden februar og det som virkelig er bra, i tillegg til lyd og det man kan få kjøpt av eksempelvis "Studio Masters" er at utvalget utvides temmelig raskt.

    Jeg sier det igjen; hva gjør Spotify og Wimp nå? Er svaret opplagt?

    Jan Fredrik
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Wimp skal visstnok ekspandere i første omgang. Nye markeder var visst uttrykket. De må vel få nok abonnenter til at det blir økonomi i det hele..
    Men det blir spennende å se ja. De må ikke vente for lenge.
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.224
    Sted
    Siggerud
    Wimp svarte for noen måneder siden på mail, at høyere bitrate er blant tingene de vurderer.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Jeg skulle gjerne prøvd Quobuz, men må da nedgradere til bruk gjennom PC, og foretrekker enn så lenge Wimp i Squeezebox Transporter og Touch. Får se hva som kommer først, tapsfri Wimp eller Quobuz for Logitech.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.654
    Antall liker
    3.838
    har nå prøvd qobuz en stund, og er fornøyd med utvalg og lyd. Men, jeg klarer ikke finne ut om man kan lage spilellister, slik som på spotify.

    Noen tips?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Joda, man kan lage spillelister. Enten hele album eller enkle sanger samlet som en liste. Når du finner frem et album får du 2 valg. Enten play eller "Ajuter" ( tror jeg det var ) Da kan du også velge ny spilleliste eller om du skal sette de inn i en eksisterende spilleliste.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ajouter er å legge til; Nouvelle Playlist er ny; ev. kan man bare legge et spor eller album i en man allerede har etablert.

    Skjermbilde 2012-05-29 kl. 14.20.53.jpg
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    3 - Søknaden Qobuz (beta) er i "Sonos Labs" (foreløpig bare tilgjengelig for Frankrike, vil andre land legges i de kommende ukene)...

    Er Norge allerede ett av de "andre landene"?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.018
    Antall liker
    4.139
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    I dag kom for 1ste gang, qobuz ut med en oppgradering til desktoppen. Ser ingen umiddelbare forskjeller, men jeg håper den blir litt mer stabil på min pc. Av og til svarer ikke programmet og det stopper opp midt mellom 2 sanger.
    Sendte en mail til Sonos i dag for å høre hvor langt de har kommet med å etablere qobuz til oss utenfor Frankrike. Har foreløpig ikke fått svar.
     

    inno

    Fersking
    Ble medlem
    05.05.2011
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Har Qobuz nå blitt IP blokket? Jeg fikk akkurat høre om Qobuz og tenkte å prøve men når jeg skal kjøpe abonnement så får jeg beskjed om at denne tjenesten er ikke tilgjengelig for Norge.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Oppdaget i dag at de har kommet med en helt ny lay-out/nytt brukergrensesnitt. Hva annet som er gjort, vet jeg ikke. Imidlertid søkte jeg på en artist (det er 2 søkefelt nå, av en eller annen grunn) og fikk opp de forskjellige albumene. Neste gang jeg søkte ble det bare rot. Ingenting kom opp; fikk svar om at stavemåte var feil (som den definitivt ikke var). Bare rot. Noen som har forklaringer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn