Jeg har ca. 2500 LPer, masse CDer og et oppegående anlegg, men er blitt temmelig hektet på Qobuz selv om vinylspilling fortsatt er best mhp. lydkvalitet. Har også både Spotify (som nå skal avvikles fra min side) og Wimp (som følger med et Canal Digital-abonnement). Qobuz bruker jeg nesten hele tiden og så å si aldri Wimp/Spotify; det er strøken lyd/Flac fra Qobuz og på de aller fleste innspillingene som er lagt ut (tipper ca. 95%), er i Flac. Man kan, som det har blitt diskutert, krangle om man hører forskjell på Flac og mp3 (eller andre formater for den saks skyld). Det må selvfølgelig bemerkes at selve innspillingen er helt avgjørende for lydopplevelsen. Er det en møkkainnspilling, blir den seff dårlig på alt av avspilling; vinyl, CD, mp3, Flac, fett anlegg osv. Og utsendelsen i Mbps.
Dessuten er det jo svært bekvemmelig med strømming; her kan man velge og vrake og teste ut musikk man ellers aldri ville ha kjøpt.
Jeg har skrevet det i en annen tråd; jeg benytter flg: iMac > optisk > gammal Parasound DAC (1995) > forsterker. Ypperlig!
Når det gjelder musikkutvalg har Qobuz fått enn del kjeft; men det er sakte, men sikkert uberettiget. Eksempel: Nix Dylan for ca. en måned siden; nå er alt der. Terje Rypdal (selskapet hans, ECM) har alt liggende ute. Men godeste og salige Frank Zappa har ingen.
Tipper at Qobuz vinner krigen hvis ikke Spotify og Wimp snart leverer i Flac/lossless eller noe som er bedre enn det de leverer i dag.
Hvordan en strømmingsleverandør kan "konvertere" fra f.eks. mp3 til noe bedre f.eks. Flac lurer jeg på; kan dette gjøres over natten, eller er det som å gå fra HFS2 til HFS3, dvs. mye arbeid?
Uansett; å gå bort til platespilleren, gidde å snu Polyvinylskiva;
hvis du ikke orker det lenger, da er bo-, service- og behandlingshjem bedre. Og der får du ikke fet HiFi.
Jan Fredrik