Qobuz - problemer med avspilling på mac

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
12.307
Sted
Interiore Simplicitate
Hei,

tester ut Qobuz nå, og av en eller annen grunn så spilles alle låter av på halv hastighet de første 3-4 sekundene, før det hakker litt og så spiller normalt. Dette er på en macbook air, på iPad mini og iPhone funker det helt fint. Klarer ikke se noe i innstillingene som kan forklare dette.

Det skjer både når jeg starter en låt direkte, og når den selv går fra en låt til neste i en spilleliste.

Any ideas?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
2.997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Håper du fant ut av det, @4-string!

Vekker denne tråden til live for å oppfordre macos-brukere til å melde inn at audio outputs burde vært håndtert bedre. Jeg bruker Qobuz på macos til å spille litt musikk mens jeg jobber. Bruker da blåtann fra mac-en til airpods max. Dette fungerer for det meste ok, så lenge det fungerer, men det er en sak som definitivt ikke fungerer og det er hvordan den håndterer outputs.

Det hender den faktisk registrerer at airpods max er riktig audio out, og da er alt i orden, helt til jeg tar airpodsene av hodet. Da velger den automatisk den outputen som står øverst på lista, og på min liste er det en skjerm uten høyttalere. Qobuz velger derimot ikke samme output som Macos, som er skrivebordshøyttalerne. Dermed blir det ingen musikk før jeg eventuelt endrer output manuelt. Den registrerer heller ikke at macos skifter output til airpods, hvis jeg tar dem på igjen, så det må jeg også endre manuelt hvis det skal bli noe lyd.

Dette kunne vært løst superenkelt, for eksempel om en kunne velge "Output: same as system". Da kan man enten velge manuelt eller la macos styre det. Jeg har meldt dette inn i et års tid, hver gang det kommer en macos-app-oppdatering og dette fortsatt ikke er tatt med.

Hvis det er flere som synes dette kunne vært en god løsning, hadde det vært fint om dere kunne sende dem en kjapp melding: https://www.qobuz.com/no-en/help/contact/

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Antall liker
12.307
Sted
Interiore Simplicitate
Heisann!

Problemet er ikke løst, men det har forandret seg. Og det uten at jeg aner hvorfor, meg bekjent har jeg ikke endret innstillingene. :)

Nå spilles alt av litt raskere enn normalt, hele tiden. :rolleyes:

Så jeg har inntil videre gitt opp hele Qobuz/Mac og bruker wiim sin app fra iPhone og iPad heller.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.626
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg opplever nå at Qobuz desktop app på mac ikke finner noen Audio Output på min Macbook, heller ikke interne høyttalere.
Det er en stund siden jeg har spilt med Qobuz app på Mac, har brukt mest web player, og det fungerer som før, også på Macbook. Men jeg skulle gjerne hatt appen til å spille igjen. Jeg har restartet og oppdatert flere ganger, logget ut og inn, men den vil ikke finne noen output device.
Screenshot 2024-11-16 at 12.16.16.png

Jeg har to Chromecast oppe og går, de fungerer med andre program, også i appen på iPhone, men de dukker heller ikke opp som før i Qobuz app på Mac.
Noen som har opplevd liknende, og har tips?

Sist redigert:

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
291
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg opplever nå at Qobuz desktop app på mac ikke finner noen Audio Output på min Macbook, heller ikke interne høyttalere.
Det er en stund siden jeg har spilt med Qobuz app på Mac, har brukt mest web player, og det fungerer som før, også på Macbook. Men jeg skulle gjerne hatt appen til å spille igjen. Jeg har restartet og oppdatert flere ganger, logget ut og inn, men den vil ikke finne noen output device.
Vis vedlegget 1075262
Jeg har to Chromecast oppe og går, de fungerer med andre program, også i appen på iPhone, men de dukker heller ikke opp som før i Qobuz app på Mac.
Noen som har opplevd liknende, og har tips?
Jeg må velge lyd utgang under innstillinger først. Dvs. før airplay vises i appendiks.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.626
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg må velge lyd utgang under innstillinger først. Dvs. før airplay vises i appendiks.
Ja, men her dukker det ikke opp valgmuligheter der heller, bare «none».
Jeg prøvde nå på en annen MacBook i huset, og der virker det fint. Det kan virke som Qobuz har problemer med nye versjoner av MacOs. Den som funker har 12, den som ikke funker har MacOS13

birk88

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2016
Antall liker
291
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ja, men her dukker det ikke opp valgmuligheter der heller, bare «none».
Jeg prøvde nå på en annen MacBook i huset, og der virker det fint. Det kan virke som Qobuz har problemer med nye versjoner av MacOs. Den som funker har 12, den som ikke funker har MacOS13
Jeg bruker nummer 14, men med siste intel prosessor.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.626
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
MacOS14 er ikke tilgjengelig for min lille Macbook. Men en oppdatering til siste tilgjengelige kan ikke skade. Så får vi se.
Screenshot 2024-11-18 at 18.59.14.png

Resultat: samme dritten.
Screenshot 2024-11-18 at 22.23.37.png

Ser ut som jeg må gi opp denne.

Sist redigert:
Topp Bunn