Qobuz vs Tidal

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.431
    Antall liker
    12.527
    Sted
    Sørlandet
    Minsta bruker 15gb pr måned og går stadig vekk tom for data, hun bruker mobildata til og fra skole 27 min hver vei morgen og ettermiddag pluss at hun hører på musikk når vi er ute på tur på lørdager...... så at det det tar veldig lite data er jeg kanskje ikke helt enig i. Hun hører på musikk via Spotify gratis abo med reklame.
    Vel… som sagt - lite data.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    7.547
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Vel… som sagt - lite data.

    Aha....... jeg trodde 15gb var mye data.......... jeg har 1 gb abo og klarer meg strålende med det, har til og med spart opp så jeg har 2 gb hver måned.......... men sånn er det med steinalder generasjonen..... vi følger ikke med.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min datter går tom for mobildata så og si hver måned - hun bruker MYE tid på youtube osv. Hun har 50gb pr. mnd.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Spotify er suveren til ungdom, koner, bilbruk, festbruk, kjøkkenradio m/Spotify Connect og ellers når man er på farten. Størst musikkutvalg og masse smarte funksjoner. Ulempen er ikke-tapsfri komprimering som gir litt dårligere lyd enn Red Book (CD-kvalitet).

    Qoboz er best til stuebruk, i og med at alle filene er enten CD eller hi-rez.

    Jeg har begge.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Resten av familien bruker Spotify, jeg har en konto jeg også, men bruker den aldri, av en eller annen merkelig grunn så bruker jeg Tidal når jeg er på farten, laster ned musikk fra den appen, mens ellers så bruker jeg qobuz. (Utenom på hjemmekinoen - der går det som regel i Tidal (Atmos)).
     

    TM7

    Medlem
    Ble medlem
    01.04.2022
    Innlegg
    12
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Du kan også styre hvilken kvalitet du ønsker å streame på enten du er på Wifi eller "cellular" - fra Mp3 kvalitet og oppover, men er usikker på datamengde på MP3 da dette vil være avhengig av samplingsfrekvensen, men tenker vanlig CD drar ca 10MB per minutt, mens MP3 kanskje ligger på 1-2 MB
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    423
    Antall liker
    283
    Torget vurderinger
    4
    Dette er jo veldig enkelt å styr på Spotify!
    Har ikke Qoubuz og Tidal disse enkle innstillinger som Spotify ?
    Screenshot_2023-10-18-13-01-10-606_com.spotify.music.jpg
    Screenshot_2023-10-18-13-01-38-106_com.spotify.music.jpg
    Screenshot_2023-10-18-13-01-27-922_com.spotify.music.jpg
    Screenshot_2023-10-18-13-02-20-108_com.spotify.music.jpg
    Screenshot_2023-10-18-13-02-00-138_com.spotify.music.jpg

    Kun et utvalg av de viktigste relevante innstillinger hos Spotify.
    Det hjelper jo og lære de unge barna våre å laste ned all musikk og spillelister hjemme via wifi så bruker jo dette minimalt med data.

    Knut:)
     

    GSi-Turbo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2009
    Innlegg
    91
    Antall liker
    36
    Hei, Fikk lyst til å teste Qobuz etter å ha lest denne tråden. Og har overført spillelisten fra Tidal nå. Liker veldig godt førsteinntrykket. Virker bedre oppløst, mer microdetaljer og mer åpen mellomtone.
    Men faktisk også renere bass/bedre separasjon der bassen ikke sluker lydbildet på basstung musikk men heller ligger pent i lydbildet sammen med resten av musikken. Men er likevel renere og bedre bass. Massiv bass samtidig som den er bedre integrert i det sammensatte lydbildet.
    Uansett, dette er bare lytteinntrykk etter 1 time. mer testing må gjøres framover de neste dagene før noen konklusjon kan tas. Har heller ikke sett hvordan biblioteket er sammenlignet med Tidal sitt enda.

    Men har ett spm:
    Da jeg går inn på "tracks" og skal sortere "date added" så får jeg de eldste låtene først på lista. Og jeg har over 1000 sanger på lista. På Tidal kan du snu lista og velge om du vil ha de eldste først eller nyeste først. jeg vil gjerne ha de nyeste først. Hvordan snur jeg pila slik at jeg får opp de nyeste låtene ØVERST på lista?
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Qobuz er gode greier. (y)
    Legg gjerne ut et skjermbilde av hvor du forsøker å sortere spillelisten. Enklere å ev gi noen tips da.
     

    REman

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.11.2013
    Innlegg
    78
    Antall liker
    49
    Har, som flere andre her både Qobuz, Tidal og Spotify (til familien). Er veldig fornøyd med Qobuz og abonnerte lenge før det ble tilgjengelig i Norge. Kjører også Roon, og får opp Qobuz alternativa først der. Nå er det ikke alltid jeg ser så nøye etter om Roon må på Tidal for å finne mine valg, men jeg har en følelse av at det er sjelden. Slik sett vurderer jeg å si opp Tidal. Samtidig er jeg litt "komplettist" og ønsker å ha mest mulig tilgjengelig. Hvordan er erfaringene her - er det slik at det er på en del norsk musikk Qobuz ikke er helt der oppe med tanke på utvalg?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    35.265
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    qobuz har virkelig fått opp biblioteket sitt når det gjelder norsk musikk også, har hatt deres tjeneste siden dag en det ble lansert i Norge og det har vokst i norsk musikkkatalog så jeg tror at qobuz blir like god som Tidal der etter hvert også.
     

    staker

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2004
    Innlegg
    475
    Antall liker
    26
    Foretrekker helt klart qobuz lydmessig, men savner noen topplister med ny musikk. Gjerne med forskjellige land. Lettere å finne nye gode artister og musikk. Mye av det som blir fremhevet på qubuz er et stykke unna hva jeg foretrekker å høre på. Men noen gullkorn er det jo.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Jeg synes den er helt suveren den Radio-funksjonen som spiller sanger innenfor det Qobuz tror/mener/satser på at jeg kan like.
    -Legger stadig til en låt i mine egne spillelister som er foreslått av Qobuz. :cool:
     

    LBe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.12.2022
    Innlegg
    116
    Antall liker
    165
    Sted
    Oslo
    Bruker TIDAL men tenkte å teste Qobuz hvis bedre lyd. Noen som har et eksempel på at Qobuz gir bedre lyd enn TIDAL?
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg syns det er kjekt at jeg kan bruke Tidal connect slik at jeg kan bruke tidals egen app på begge de streamerne jeg har. Bluesound og wiim, hjemme og hytte.
    Qobuz har vel ikke støtte for connect?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn