Quad 303S restaurering.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Fikk tak i et sett Quad 33/303 for noen år siden. Etter å ha hatt inne en annonse på å prøve å selge settet, og ikke fått noe annet enn tullebud, så tenkte jeg at kanskje en liten restaurering hadde vært tingen.
Den forrige eieren kjøpte settet i 67, og da er nok alt av lytter tørket inn. Vil ikke lage et "monster", men har øket kapasitansen på lyttene på utgangen og i strømforsyningen fra 2000 mikroF til 4700mikroF. Har byttet utgangslyttene, i strømforsyningen, og lyttene på printene. Skal etterhvert sjekke resistansene, osv. Settet ser helt "nytt" ut, og jeg tenkte å ta 303-ern først, kanskje bruke et passivt trinn som preamp.
Har skjønt at min modell 303S ikke er så vanlig, for jeg har vært på forskjellige fora, men S-modellen er ikke å se andre steder. Noen som vet hva "S".en står for? Produksjonsnummer er på rundt 24000.

Vedlegg

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
660
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei, tipper S i betegnelsen betyr at det er montert DIN høyttalerkontakter istedenfor 4mm bananbøssing som vel var "normalen".
-m

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Det der ser ut som en SEMKO/NEMKO/DEMKO modell. Original har som nevnt bananplugger til høyttalerne og løs strømledning med en særlig britisk fatning (rund plugg - ikke IEC). 33/303 var for øvrig min første forsterker og den fungerte perfekt i hvert fall 15 år etter at jeg solgte den.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Jeg vil på det varmeste anbefale deg å bytte alle trimpotene i 303. I min var de originale notorisk upålitelige...
Da blir fort spenningen ut fra PSU printet gjerne veldig høy. I tillegg er det umulig å stille bias korrekt.

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Har fått noen svar på diyAudio, og det viser seg at dette nok er en modell som også ble solgt til Canada. Den hadde ikke spenningsvelger, og hadde DIN kontakter på høytalerne.
Er det noen som har en servicemanual for 303-ern? Slik at jeg får vite hvordan pot-meterne skal justeres, hvilke spenninger jeg må ha, og hvor jeg skal måle?

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.836
Sted
Holmestrand
Det der ser ut som en SEMKO/NEMKO/DEMKO modell. Original har som nevnt bananplugger til høyttalerne og løs strømledning med en særlig britisk fatning (rund plugg - ikke IEC). 33/303 var for øvrig min første forsterker og den fungerte perfekt i hvert fall 15 år etter at jeg solgte den.
Hva er en SEMKO/DEMKO/NEMKO modell?

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Har sett de fleste nettsidene som omhandler 303-ern. Også vært inne på Net.....

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Har sett de fleste nettsidene som omhandler 303-ern. Også vært inne på Net.....
Linken jeg ga deg i innlegg #7 gir deg mer info om bias- og spenningsjustering enn du vil finne i noen servicemanual. Jeg kan for øvrig ikke huske å ha sett en servicemanual til 303.

athaug

Medlem
Ble medlem
18.02.2008
Antall liker
4
Sted
Røyse
Torget vurderinger
2
Stefaan og gutta på Quad Spot er stedet å kontakte! Der får du alt av tegninger og info om original og oppgradering av 303 og alt annet Quad. Jeg har kjøpt oppgraderingspakken deres og er kjempefornøyd med 303 etter oppgraderingen. Oppgraderingene deres er mer i tråd med Peter Walkers filosofi enn Net Audios. De bygger om forsterkeren til noe annet. Hvorfor leke med Quad da og ikke like godt bygge noe nytt?

S modellen ble spesielt bygd for Skandinavia, har jeg fått beskjed fra Quad om.

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
660
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
NEMKO = Norsk Elektrisk Matriell Kontroll
-m

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Da er lytter, plastkondensatorer, pot.meter byttet ut.Har også byttet ut noen motstander som ikke så så bra ut(har vært varme, en gang i tida?) Skal gjøre litt arbeider på bakplata, blant sette inn nettkontakt, phonokontakter og andre høytaler kontakter. Så får jeg justere pot.meterne så best jeg kan. Takk for all hjelp og tips til alle sammen...

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
403
Torget vurderinger
10
Det er lenge siden jeg har justert et effekttrinn, ikke siden The End en gang på nitti-tallet..
Når jeg skal justere det enkelte pot.meter, skal jeg kortslutte inngangen, må det være tilkoblet last på utgangen(høytalere)?
bruker NET audio sin prosedyre, fått link i et tidligere innlegg.

axtl1010

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
0
Ifølge Quad i Huntingdon var 303 S beregnet på det skandinaviske marked.

Topp Bunn