Quad 57 bass-prosjekt eller?

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Jeg har et veldig bra lytterom som er stappa fullt av utstyr, vinyl, cd, høyttalere. Det er et bra rom akustisk, dvs mange ulike høyttalere har spilt fint her.

De siste 6-7 årene har jeg brukt Quad 57 og Quad 63, som høres fantastisk ut i dette rommet. Det eneste jeg savner er den laveste bassen på noe klassisk musikk. Type orgel og enkelte symfoniske verker.

Formålet med denne tråden er å få innspill til hvordan jeg kan oppnå bedre trøkk og dypbass med Quad i dette rommet (merk spesielt det ekstreme skråtaket).

For å si litt om ambisjonene, så er jeg åpen for aktiv deling med OB bass, aktiv sub, etc. DIY, halv og helfabrikat går an. Jeg er ikke ekstremist på noen områder, men håper å holde det så «analog» og minimalistisk som mulig.

Jeg ønsker å ta den meget oppløste og uanstrengte lyden fra Quad enda et steg videre, få dypbass og live-følelse av klassisk musikk.

Så hva bør jeg gjøre? Skaffe meg et par 15" og et aktivt delefilter? Innspill mottas, kjør debatt!!
 

Vedlegg

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.543
Sted
Sørlandet
Sigberg Audio har blitt benyttet med hell til Quad tidligere. Da får du DSP med på kjøpet og du kan skreddersy lyden til ditt rom og din preferanse.

Mvh
-BB-
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.111
Antall liker
1.351
Litt vanskelig å "lese" rommet ut ifra bildene, men det kan jo virke som om du sitter i enden av et naturlig horn. Hvor er lytteposisjonen i ditt oppsett. Helt inn til bakvegg, eller midt i rommet?
Steen
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Litt vanskelig å "lese" rommet ut ifra bildene, men det kan jo virke som om du sitter i enden av et naturlig horn. Hvor er lytteposisjonen i ditt oppsett. Helt inn til bakvegg, eller midt i rommet?
Steen
Bra observert. Jeg sitter i enden av et naturlig horn. Jeg sitter ikke helt inn til bakvegg, men heller ikke midt i ronmet. Taket går skrått fra gulvet og fortsetter nesten til bakvegg. Jeg tenkte at dette kunne utnyttes på et vis.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.437
Antall liker
12.543
Sted
Sørlandet
Se her:


1711718007825.png
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.111
Antall liker
1.351
Det er jo et utall sider på den store veven som omhandler lavfrekvent tilskudd til elektrostater. Alt fra rimelig enkle DIY løsninger til absurd dyre konstellasjoner med tvilsomt resultat. Rommet har (dessverre) en dominerende effekt på hvordan bassen oppleves. Det skjer alt for ofte at man først tilfører lave frekvenser, og siden bruker resten av tiden, som skulle vært brukt til musikk, til å prøve å dempe noder (og unoder 🤨 ) med akustiske tiltak.
Det kan jo være lommeboka di er stappfull, men en ganske enkel måte å sjekke om man kan få et levbart resultat, er å finne et par (identiske) gode 8 eller 10-toms aktive subber på Finn, og plassere de ute av syne bak racket, med membranene rettet til høyre og venstre. Funker det ikke kan de legges ut for salg igjen uten nevneverdig tap.
Steen
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Gradient SW57 ble jo laget for disse. Har hørt ESL63 med SW63,det låt meget bra. Trur du må gå for en dipol løsning,har ikkje trua på at det blir å henge ihop ellers. Her en tråd om det samme https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/quad-esl57-og-dipole-bass.92259/
Takk for tips, hadde ikke sett denne tråden. Men her er vi inne på noe av det jeg hadde sert for meg. Jeg må forstå hvordan jeg kan utnytte rommet og det skrå taket på en fordelaktig måte, derfor tenkte jeg uniddelbart OB, men skjønner også begrensningene mtp dypbass med en slik løsning.
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Se her:


Vis vedlegget 1010420
yes, disse er sikkert veldig bra, men litt dyrere enn jeg hadde sett for meg. I tillegg hadde jeg tenkt DIY og se på muligheter for å bruke skrptaket i rommet på en bra måte (om mulig😂).
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Det er jo et utall sider på den store veven som omhandler lavfrekvent tilskudd til elektrostater. Alt fra rimelig enkle DIY løsninger til absurd dyre konstellasjoner med tvilsomt resultat. Rommet har (dessverre) en dominerende effekt på hvordan bassen oppleves. Det skjer alt for ofte at man først tilfører lave frekvenser, og siden bruker resten av tiden, som skulle vært brukt til musikk, til å prøve å dempe noder (og unoder 🤨 ) med akustiske tiltak.
Det kan jo være lommeboka di er stappfull, men en ganske enkel måte å sjekke om man kan få et levbart resultat, er å finne et par (identiske) gode 8 eller 10-toms aktive subber på Finn, og plassere de ute av syne bak racket, med membranene rettet til høyre og venstre. Funker det ikke kan de legges ut for salg igjen uten nevneverdig tap.
Steen
Takk for tips, dette er antakelig noe jeg kommer til å forsøke. Jeg tenkte å gjøre dette på en budsjettvennlig måte.

En tanke som slo meg, er å bygge om racket til basskasse, og flytte forsterkere og høyttalere til høyre side av rommet. Aktiv deling, egen forsterker til bassene.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.111
Antall liker
1.351
En tanke som slo meg, er å bygge om racket til basskasse, og flytte forsterkere og høyttalere til høyre side av rommet. Aktiv deling, egen forsterker til bassene.
Og så var vi attende til det lærerike nittitallet for min del. Hjemmesnekring av hifi kan være rimelig kjiipt innimellom. Selv er jeg såpass imponert over visse av de nyere 10-toms aktive subber, og hvordan de bidrar lite eller ingenting oppover i frekvensområdet. To små SVS eller XTZ subber kan fås for under fem Frogner-tiere, og kan eksperimenteres med i det uendelige. Og racket ditt passer jo så jævlig godt der under skråveggen:giggle:.
Steen
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Og så var vi attende til det lærerike nittitallet for min del. Hjemmesnekring av hifi kan være rimelig kjiipt innimellom. Selv er jeg såpass imponert over visse av de nyere 10-toms aktive subber, og hvordan de bidrar lite eller ingenting oppover i frekvensområdet. To små SVS eller XTZ subber kan fås for under fem Frogner-tiere, og kan eksperimenteres med i det uendelige. Og racket ditt passer jo så jævlig godt der under skråveggen:giggle:.
Steen
He he! Skal prøve denne løsningen først, jeg lover 😂
 

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
To små SVS eller XTZ subber kan fås for under fem Frogner-tiere, og kan eksperimenteres med i det uendelige. Og racket ditt passer jo så jævlig godt der under skråveggen:giggle:.
Steen
Takk igjen for potensielt besparende og godt tips. Har du erfaring med spesifikke modeller? Hvilke skal jeg se etter: SVS pb-10 eller 12 eller andre? Siden jeg har flere forsterkere, er det noe poeng i det hele tatt å se etter passiv sub for å bruke separat forsterker til høye frekvenser på Quad (og «spare» krefter), og dermed hente med ut av både basser og elektrostater? Eller er de aktive så bra at det bare er å kjøre på og se hva som skjer ..
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.111
Antall liker
1.351
Er ikke spesielt komfortabel med å peke på noen merker framfor andre. Jeg skrev SVS og XTZ fordi jeg har hatt de sjøl i både kino og lydrom. Kinorommet er nedskalert til vanlig stue, så der står det nå en liten dobbel 6-tommer. På generelt basis vil jeg si at mine erfaringer med SVS er at de er for "heftige" for min musikksmak. Brukt XTZ er nesten latterlig billig, sikkert fordi det er så mange i markedet. I tillegg er spesielt 10-tommerne (10.16 og 10.17) utrolig gode på musikk. I ditt rom kunne to 8-tommere sikkert også tilføre litt slam.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Hva med å bygge inn et stk 18 eller 21 tommer mono sub i racket oppskalert etter Nelson Pass sin oppskrift? Så kan et stk Hypex FA501 med høynivå inngang ta i mot signalet.

Denne liggende slot loaded open baffel saken bruker gulvet som drahjelp. Kan love at det blir dyp og svær dipolbass av dette. Ikke dyrt heller. Husk at et stk 18 tom har nesten like stort membranareal som 4 stk 10 tommere (LROY) og xmax er kanskje ikke så langt unna. Dvs flytter nesten like mye luft men billigere.


IMG_9938.jpeg
 
Sist redigert:

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
39
Antall liker
51
Torget vurderinger
0
Hva med å bygge inn et stk 18 eller 21 tommer mono sub i racket oppskalert etter Nelson Pass sin oppskrift? Så kan et stk Hypex FA501 med høynivå inngang ta i mot signalet.

Denne liggende slot loaded open baffel saken bruker gulvet som drahjelp. Kan love at det blir dyp og svær dipolbass av dette.
Her snakker vi, dette rykket opp på vår/sommerprosjektlisten. Racket er stort nok, og konseptet passer bra med det jeg hadde sett for meg. Her må det leses og nerdes litt. Takk for veldig godt tips.
 
Topp Bunn