Quadrofonisk vinyl

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvordan var det egentlig man gjorde dette?

Jeg mener å ha hørt/lest at bakhøyttalernes signal var lagt inn som modulert høyfrekvens på plata?? FM eller AM, og at dette signalet må demoduleres på samme nåte som radio? Da må vel signalet til fronthøyttalerne gjennom et lavpassfilter? Kan disse platene i det hele tatt spilles på stereo?

Noen som vet?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Hvordan var det egentlig man gjorde dette?

Jeg mener å ha hørt/lest at bakhøyttalernes signal var lagt inn som modulert høyfrekvens på plata?? FM eller AM, og at dette signalet må demoduleres på samme nåte som radio? Da må vel signalet til fronthøyttalerne gjennom et lavpassfilter? Kan disse platene i det hele tatt spilles på stereo?

Noen som vet?
Quadrofini med avarter/varianter var kodet med en tekonolgi som likner på Dolby Prologic, dvs en fasekoding av surrerundtkanalene. Som ofte før har Wikipedia mer om temaet.

mvh
KJ
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Såvidt jeg husker så kunne de ikke spilles i stereo. Mener å huske at bakkanalene, 3 og 4 , hadde tidsforsinkelse til 1 og 2. Var en flopp men Phillips sto på hardt fdor dette dengangen. Phillips hadde egne høytakere til det, MFB.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ein del quadrofoniplater frå EMI. Desse er spelte inn i eit system som eg trur heitte CD4 eller noko sånt, og dei kan ikkje berre fint spelast i stereo, dei er faktisk heilt fantastiske. Og det irriterer meg frykteleg at eg ikkje kan høyre på dei to mystiske, ekstra kanalane.
 

arildji

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
91
Antall liker
12
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
4
Såvidt jeg husker så kunne de ikke spilles i stereo. Mener å huske at bakkanalene, 3 og 4 , hadde tidsforsinkelse til 1 og 2. Var en flopp men Phillips sto på hardt fdor dette dengangen. Phillips hadde egne høytakere til det, MFB.
Jeg har også et par quadrofoniske LP'er, og de låter helt utmerket i stereo. Ikk'no problem det.
 

quadrofreak

Medlem
Ble medlem
27.03.2006
Innlegg
41
Antall liker
5
Så vidt meg bekjent brukte EMI kun SQ(matrix 4-2-4) encoding på sine quad plater. De kan avspilles med vanlig stereo pick-up/stylus.
CD-4 ble brukt av JVC, RCA, A&M(Tildels), Elektra, Warner. Dette er et discrete system som forutsetter bruk av spesiell pick-up/stylus, en Shibata stylus. De brukte en metode hvor de la de bakre kanalene på høyfrekvente spor(opp til ca. 45 KHZ). I tillegg må man ha en demodulator for å få frem de bakre kanalene ved avspilling. Frekvensområdet er ca 100 HZ til 16 KHZ. Dersom man har tenkt til å prøve seg på CD-4 anbefales det ikke og spille av med vanlig stereo stylus. Disse platene har en tendens til å bli fort slitt; spesielt høyfrekvenssporene. Dersom man ikke har til hensikt og prøve seg på quad kan CD-4 plater fint spilles av med stereo pick-up/stylus.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.992
Antall liker
11.897
Sted
Hus
Mener å huske at en del av innspillingene fra USA var half speed mastered :D Stan Ricker fra Mobile Fidelity og JVC mastret en del slike, så lyden er god oxo.

Mvh Tom
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.954
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Shibataslipinga var ei stor nyvinning, ettersom pickupane vart i stand til å spele langt oppover i frekvensområdet. Etter kvart bana desse vegen for slike som VdH, Garrottbrødrene og Fritz Gyger. Så eg hadde prøvd, og sett korleis det gjekk.

Half speed mastering har sine sterke sider - og nokre svake....
 
Topp Bunn