Jeg kan jo begynne her, med mitt Quad system.
I løpet av noen år nå har jeg bygget opp et system for kvadrofoni med både hardware og software. Systemet består følgende :
- Marantz 4300 receiver
- 4 stk B&W Matrix 804 høytalere
- Fosgate Tate 101A SQ decoder
- Sansui QSD-1, QS, Variomatrix decoder
- Marantz CD-400, CD-4 demodulator
- JVC CD-10, CD-4 demodulator
- Michell Tecnodeck med RB 300 arm og JVC quad PU
- Thorens TD-160B med SME 3009II arm og Shure V15 III PU
- Technics SH 3434 Quad scope.
Jeg kjøpte min første Quad receiver på 70-tallet, en Marantz 4415, som jeg fremdeles har, samt SQA-1 og SQ2-AB decodere som kan monteres i egen lomme på undersiden av receiveren.
Jeg har ikke fullstendig oversikt over alle Quad LP'er jeg har, men det kan er sikkert dreie seg om 1000+. Disse har
stort sett blitt skaffet tilveie via Ebay. Det har nok ikke vært billig da transport kostnader blir ganske store.
Systemet er vel ikke noe for HI-FI purister, men det er fremfor alt veldig artig og spesielt å lytte til. Jeg har stort sett vært heldig med de Quad-LP'er jeg har kjøpt, spesielt CD-4 som er veldig ømfintlige og må kjøres med korrekt justert PU/nål. Nålen må jo kunne taste av FM modulerte signaler i området 30-45KHZ, og feil behandling fører lett til at LP'en blir ødelagt med forferdelig mye støy som resultat. CD-4 systemet gir så absolutt den beste separasjonen, og det som lydteknikerene la i de 4 kanalene blir korrekt gjengitt dersom hardwaren er korrekt justert. Av de såkalte matrix systemene, SQ og QS, synes jeg QS systemet fungerer best med veldig god separasjon.
På klassisk musikk har det ingen hensikt å encode LP'er med ping-pong effekt, dvs. klaver i en høytaler, fiolin i en annen, men lydteknikerene var opptatt av å gi de bakre høytalerene en ambient effekt som skulle gjengi det som en lytter ville høre i en konsertsal. På rock og pop LP'er var det adskillig mer spillerom for quad-effekter. En i denne tråden nevnte Pink Floyd DSM; på "Money" kuttet vandrer lyden fra kassa apparatet rundt 360 grader. Det er også en mengde andre quad effekt eksempler på denne LP'en.
Vel, det var litt om mitt anlegg. Det hadde vært artig om andre, som eventuelt har quad utstyr på loftet eller har lyst til å anskaffe et anlegg, kunne melde seg på forumet.