råd ang kjøp av platespiller

tomkve

Fersking
Ble medlem
13.08.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
heisan

jeg er helt ny her på dette forumet, og trenger noen innspill ang kjøp av en platespiller.

jeg har akkurat solgt mitt hjemmekinoanlegg, for å kjøpe meg et vanlig stereoanlegg igjen, og har jeg tenkt å kjøpe meg en platespiller igjen, fordi jeg har endel plater liggende her, og de har ikke vært brukt på 15-20 år.

jeg vet ikke om det er alderen( på meg :D )eller den tekniske utviklingen som gjør at jeg har fallt litt av lasset når det gjelder platespillere og hvordan man kobler opp den igjen.

uansett så har jeg kjøpt meg en Arcam A 90 intergrert forsterker, og i følge de tekniske dataene på denne forsterkerene så står det

Phono Cartridge input(where fited) mm/mc optional ekstra

vil det da si at jeg kan kjøpe en platespiller, uten å kjøpe en ekstra riaa forsterker

platespilleren jeg har tenkt å kjøpe er en

Technics SL-1210MK5, og i følge nettbutikken så følger det ikke med stift og terminal, og stift var jeg klar over, men hva er terminal?

håper det er noen her som kan gi tilbakemedling om det jeg tenker er riktig og om denne platespilleren kan brukes på min nye forsterker

ha en fortsatt fin dag :)

mvh

Tom
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.228
Antall liker
9.563
Phono Cartridge input(where fited) mm/mc optional ekstra


Tom
Er det montert Phono inngang på forsterkeren? Hvis ikke, må du ha en Riaa (forforsterker for den aktuelle pickuptypen du velger)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Begrepet "terminal" har jeg aldri hørt blitt brukt før, men man kan jo anta at det dreier seg om pickup-huset, siden man snakker om "stift og terminal". Det er iallefall ikke mye annet som ikke følger med en platespiller..

Når det gjelder riaa, så er det jo uvisst om du har det. Dersom du kjøpte ny, og sa at du skulle ha platespiller, så ville jo det ha løst seg med en god forhandler.
Kjøper man brukt, så er det jo alltids mer bingo, især når man ikke kjenner produktene inn og ut.

Mvh Vidar P
 
I

ijustpop

Gjest
Er det slik på Arcam forsterkere at de kan leveres uten riaa, men kan oppgraderes med mm eller mc riaa? Dette riaa-kortet kan man vel også lett få installert senere. Om forsterken er kjøpt brukt så kan vel den forrige eieren fortelle deg om forsterkeren har riaa-kort installert eller ikke.
 

tomkve

Fersking
Ble medlem
13.08.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
heisan

jeg glemte å fortelle at forsterkeren er helt ny, og skal hentes i morgen hos Solberg Hifi i Sarpsborg, så da regner jeg med at de vet hva jeg eventuellt trenger for å få en platespiller til å fungere optimalt til denne forsterkeren


tusen takk for innspillene hittil :D

mvh

Tom
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.995
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er litt usikkert om der er riaa på forsterkaren, men det finn du ut hos leverandøren.
Terminal høyrest rart ut. Kanskje kontaktane frå pickuparmen til forsterkaren? Men dette er standard på alle Technics SL1200 eg har sett.
Treng du pickup, er eg svært godt fornøgd med SL1200-spelarar saman med Denon. Aller helst (og då må forsterkaren din ha MC og vere ganske god) ville eg hatt ein DL103, men ein DL 110, går også heilt fint, og då kan du bruke MM-inngang. (Denon førast av www.hifiklubben.no)
Ein annan, litt dyrare pickup som krev mindre av arm+spelar, er Dynavector 10x5 (www.planetsnapa.no) Elles finnest det mange fine pickupar til denne spelaren.
 

tomkve

Fersking
Ble medlem
13.08.2006
Innlegg
3
Antall liker
0
heisan

først vil jeg unnskylde for at jeg ikke har fulgt opp denne tråden jeg har startet her ???.

når jeg undersøkte saken den gangen, ble det til at jeg oppdaterte cd spilleren min til en Arcam 192, istedet for å kjøpe nye platespiller.

men nå som julelønnen kom, så fikk endelig investert i en ny spiller.

jeg kjøpte et Riaa kort til min arcam fosterker( kr 1800) og etter at jeg har lest masse her inne i det siste om forskjellige platespillere ble valget en Rega 3, som også Solberg Hifi i Sarpsborg anbefalte sterkt

så nå gjenstår det å børste støv av mine gamle lp plater, og også investere i nye plater

takk for mange fine innspill :)

mvh

Tom
 
Topp Bunn