Råd RCA/jording fra platespiller til phono preamp

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
196
Har kjøpt platespiller og der følger ikke med kabel til RIAA preamp. Både platespiller og preamp har kobling for jording. Ser det er ikke all verden til salgs av RCA kabler inkl. jordingskabel. Har alltid benyttet jording fra platespiller til phono preamp eller direkte til forsterker om den har phono-inngang. Noen spørsmål:
1 - Må det være jording eller kan kun RCA kabel benyttes?
2 - Dersom det kreves jording, kan en separat liten ledning brukes til det?
3- Kreves det spesielt tilpasset kabel beregnet for platespiller, eller er en standard RCA som til CD-spiller greit?

Skjermbilde (432).png

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.918
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1) Det bør være jording. RCA-kablene fører kun signal.
2) Du kan gjerne bruke en separat liten ledning.
3) Det «går» med vanlig RCA-kabel, men jeg hadde heller fått laget en fornuftig lavkapasitiv kabel beregnet på platespillere, F.eks fra Y. Tomé i Wales:

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
1
Heisann

1 Der bør være jording ja, ellers får du lett brum.
2 Egen ledning er greit
2 Det bør være tilpassede kabler for best resultat
pris begynner her og strekker seg så langt du ønsker

Lykke til, fin spiller
Edit: slått av valentino med ett minutt

Atle

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
196
Takk for svar. Har nok av helt OK vanlige signalkabler. Så det + fikse jording er den enkleste og billigste løsning. Ser det anbefales "tilpassede kabler" og "lavkapasitiv kabel". Usikker hva som ligger i det. Betyr det at phono signalkabler har en annen oppbygning med andre spesifikasjoner enn standard signalkabler benyttet til bl.a. CD-spiller?

Denne var da særdeles rimelig (men unødvendig lang..):

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.201
Sted
Ytterst i havgapet...
Alle forskjellige kabeltyper har forskjellig kapasitans, - og MM-PU's har ofte forskjelllig anbefalt kapasitiv last, - noen vil ha mer andre mindre... prøv med den kabelen du har først... ekstra jording kan være nødvendig eller ikke... det kommer an på hvilke jordingsforhold som finnes i resten av anlegget... Brummer det uten, - så prøv med jordledning.. men kan like gjerne være helt OK uten også..

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.918
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom platespilleren er gjort ordentlig (jeg vil tro det, det er en Thorens) er dens jordingsskrue koplet til armrøret og chassis.
Så vidt jeg kan se er pickupen på spilleren en AT95E. De liker en totalkapasitans lavere enn 200 pF. Jeg hadde spandert på den den fine Mogami Starquad-kabelen fra Y. Tomé som jeg lenket til. Skikkelige saker det, men du trenger ikke slike fancy KLEI-plugger som jeg hadde på min den gang da. Neutrik Rean er helt utmerket.
1739480762253.png

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.700
Synes Aurora sier det bra. Jording, og ikke minst jordingssløyfer, er ikke en eksakt vitenskap. Det som er fasit i et anlegg, kn være helt på hue i naboens. En tynn billig fleksibel kabelstump på et par meter, er ofte det som trengs for å få signalet fra platespiller tyst (uten brum), rett og slett ved å prøve alle mulige og umulige kontaktpunkter. Og ikke minst, er det allerede tyst, så ikke prøv å fixe det med jording :D

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
25.468
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Problemet er (om det er noe problem), at denne har innebyggd riaa. Velger du å bruke den, trenger du IKKE jord,
men lager sannsyligvis jordsløyfe i stedet med jordkabel.
Bruker du IKKE den innebyggde riaa´n, trenger du til gjengeld jordkabel, for å bli helt brumfri (om det er brum uten).

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
196
Har ikke tenkt å bruke innebygd riaa. Har både en Pro-Ject Phono Box E og en Vincent PHO 111. Usikker hvilken som er mest kapabel. Så går det jo også en kabel fra preamp til forsterker. Det er en helt ordinær rca a la brukt på CD-spiller. Og er vel totalen her som teller. Om den ene av disse er av høy kvalitet og den andre middels, så blir vel totalen middels. God kabel fra spiller til phono preamp behøver god kabel fra preamp til forsterker vil jeg tro. Kanskje ingen klokkeklar fasit, men noe i den lei.

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.918
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kabelen fra spiller til phonoforsterker er langt mer kritisk enn den videre.
Signalet videre er ca. 100 ganger sterkere med MM og ca 1000 ganger sterkere med MC.
Kabelforskjeller på linjenivå forsvinner ofte når man ikke ser/vet. På pickupnivå not so much.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.436
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Sannsynlegvis får du sjenerande during frå anlegget om du ikkje har jording. Det er svært irriterande, så du vil nok jorde.

2. Du må ha eiga leidning. Dersom du har separat riaa er det greitt å eksperimentere med kva som skal jordast kvar. Mellom pickuparmgods og riaa, mellom riaa og forforsterkar, eller mellom pickuparmgods og forforsterkar. Av og til fjernar du brumminga endå betre når alle tre apparata jordast saman. Det varierer, men prøv fyrst mellom arm og riaa.
3. Når det gjeld jordingsleidninga, er denne ikkje kritisk. Når det gjeld signalleidninga frå pickup til riaa, er dette den mest kritiske leidninga av alle leidningar i anlegget. Sjå elles Valentino sitt svar.

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
196
Og ikke minst, er det allerede tyst, så ikke prøv å fixe det med jording :D
Kan jording gjøre det verre da? Ser de fleste svarene går på at det BØR ordnes jording. Dette er en Thorens 402 DD spiller jeg kjøpte på finn.no i går. Har ennå ikke kommet i hus, men selger sa at kabel fra spiller til preamp riaa manglet. Tror jeg først prøver med RCA kabler jeg har liggende og så ordner en egen enkel jordingsledning. Så kan jeg evt vurderer de gode tipsene som har kommet på mer dedikerte phonokabler.

Var med to headshell/pickup på denne. Standard AT-VM95E, men så var det også med AT-VM95SH Shibata nål. Må finner mer ut av dette og oppsett/justeringer.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.918
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
To fine pickuper der. De liker begge en total inngangskapasitans inklusive kabel på mindre enn 200 pF for ikke å få en fremtredende øvre diskant. Sett derfor inngangskapasitans på phonoforsterkeren lavest mulig.
Jeg vil forundres om du får mindre støy uten jordingskabel enn med, but stranger things have happened.
Så er det også slik st MM-systemer har lettere for å plukke opp prell fra strømbrytere enn MC-systemer fordi de har høyere impedans. Sistnevnte suser imidlertid mer fordi termisk støy forsterkes ca. ti ganger mer.

Sist redigert:

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
659
Hvis du har et problem med nettbrum på platespillerinngangen, så hører du det. Så galt er det. Hvis du ikke hører det har du ikke det problemet, og du kan leve lykkelig uten å måtte løse et ikke-eksisterende problem. Det finnes noen ikke-standard platespillere som krever egne tiltak; Rega er et slikt merke.

Jeg har alltid brukt separat, tynn jordledning festet til en ganske så billig RCA-kabel. Null problem!

Topp Bunn