Rør-buffer + potmeter = forforsterker?

Strozzi

Medlem
Ble medlem
26.08.2005
Innlegg
35
Antall liker
3
Torget vurderinger
13
Jeg har en liten plan om å ta mitt Alps Blue Velvet potmeter og montere det i et kabinett sammen med en rørbuffer jeg kjøpte på ebay.

Jeg så for meg at dette kunne bli en slags preamp.
Holdbart prosjekt, eller bare naiv ønsketenkning?

Vil det bli "riktig" rent teknisk?
Vil det bli en passiv eller aktiv enhet?

DIY - n00b

--
(http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120475209570)

 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Ikke sikkert dette er så dumt.
Men hvis den bufferen er konfigurert som en ren buffer, 1:1 gain så vil du jo ikke tilføre noe styrke.
Det vil si mere enkelt, har du nokk output på det du ønsker skal sendes inn og det eneste du trenger er å senke volumet ikke heve det så vil dette fungere fint.

Men tipper det er litt gain der =)

Mvh
C
 

Strozzi

Medlem
Ble medlem
26.08.2005
Innlegg
35
Antall liker
3
Torget vurderinger
13
Ok, hensikten er at den kun skal "avlaste" signal fra DAC opp mot effektforsterkeren.

Har nemlig blitt fortalt at det faktisk er en viss belastning fra effekttrinn mot kilde, som en DAC ikke er beregnet for..? Derfor blitt anbefalt å ikke bruke *kun* potmeter/passiv preamp.. derav innkjøp av denne bufferen i håp om at den ville stabilisere/avlaste signalbelastningen .. :)
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
De fleste dac løsninger har en eller annen metode for å forebygge problemet du snakker om.
Det kan være å sette mange dac chipper i paralell med det resultatet at man får en sterk nokk løsning til å drive direkte fra dac chippen, + at de vil gjevne seg ut, hvis 3 av 4 dac chip sier noe og nr 4 sier litt anderledes så vinner de 3 første. Dermed får man litt feilretting med det samme.

I de dacs der det ikke sitter flere dac chiper er det veldig vanelig at det er buffret med en eller flere <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier">op-amp</a>.
Disse, kvaliteten og type kan være nøye valgt ut av designer, eller blitt valgt ut for deres prisfordeler, og kan da med fordel oppgraderes, Dette kan en selfølgelig alltid gjøre, hvis en har noen egne preferanser.

Dc-beskyttelses kondensatoren som sitter i serie på utgangen av kilden + ofte også på ingangen på pre/effekt, har også mye å si.

Hvis en ser på dette slik, vil en også se at det er litt smør på flesk å ha en buffer i tillegg til den "buffer" løsningen som allerede er i kilden, en kan kanskje dra det så langt som å si at forforsterkere uten gain, men med buffertrinn er unødvendig.
Edit la til dette: kanskje er det derfor mange sverger til passive forforsterkere, så slipper de enda et ledd, med støy å lignende.
Heldighvis er det et stort MEN fordi en ønsker ofte å påvirke klang, styrkefølelse/dreimoment, og lignende.
Det er klart at en også påvirker lyden med slike løsninger, og enten det er rør, transistorer, eller op-amper så kan en få forandring i lyden i den ene eller annen rettning etterom smaken sitter plassert.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Så jeg egentlig ikke svare på spørsmålene dine, så:

Vil det bli "riktig" rent teknisk?
jada, dette vil fungere, men du vil kanskje ikke ha noe gain, men påvirke lydens klang.
Er du uheldig kan du føle at lydkvaliteten blir mere foringet enn fordelene du oppnår med å sette inn en slik buffer i kretsen.
Men denne bufferen koster ikke all verden, test, og fungerer det dårlig finn deg noen andre rør, og test igjen =)

Vil det bli en passiv eller aktiv enhet?

Aktiv.
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Fordelen med en buffer er vel å få lavere utgangsimpedans og dermed enkelt kan drive forsterkeren. Samtidig bør den ha en høy inngangsimpedans slik at DACen får en enkel last.
Problemet med en passiv preamp /dvs bare et volum pot, er at utgangsimpedansen er høyere og signalet svakere og dermed ikke optimalt å sende langt avsted til forsterkeren.
 
Topp Bunn