Rør-effekttrinn?

R

Rojoh

Gjest
Nå var jeg så "dum" og prøvde en CJ Premier 11A i mitt lille anlegg. Ble litt inspirert kan man kanskje si. ::)

Nå har jeg også et annet anlegg på gang, men det er nok ikke oppe og går på en stund enda. Derfor begynner jeg selvsagt å lure på om jeg kanskje skulle se om det er noen hete tips til røreffekttrinn som skulle kunne gjøre litt av den samme jobben som en slik CJ. Noe KT-88 greier, kanskje? Litt godlyd i dette midlertidige(?) anlegget.

Vi snakker om noen litt lystklingende Triangle høyttalere her. Trenger noe som evner å gi litt kropp og substans til vokal (og Hammond B3 og blåserekke og ...)

Godfot, luftgitar og sensuelle damestemmer er fiine greier.;D

Mvh. Johan
 
A

Apache

Gjest
Snakk med Hallvar hos Triangle-importøren, Norsk Hi-Fi center. Han har noen røreffekttrinn (monoblokker) fra Audio Valve som visst nok skal fungere bra på Triangle. Ken Kessler har testet disse og uttalte: It's sound will blow you away.

mvh
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Likte du CJ, kjøp deg 11a fra feks. Audiogon, fås ferdig levert til Norge fra 12-15.000kr.
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, en 11A er jo prøvd ut i anlegget med suksess. Får titte litt rundt. Er jo litt uvant å skulle handle brukt fra utlandet, men det skulle kanskje gå greit?

AudioValve er sikkert bra greier, men tenkte først og fremst på noe brukt.

En ting vet jeg dog; nemlig at det er mulig å få den gode lyden ut av disse Trianglene.

Mvh. Johan
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg tror at kvaliteten på selve forsterkeren er viktigere enn om det sitter KT-88 eller 6550 i den. Når det gjelder kvaliteten på 11a, befinner du deg på trygg grunn - den er forlengst en etablert klassiker. Du har prøvd den og liker den.

All den tid du ser deg om etter alternativer, lurer jeg på om det er noe du likevel savner ved den. Det kunne være interessant å høre hva det eventuelt kunne være.
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
hvet ikke ossen impedansen er på kassene dine men jeg har hørt mye på graaf gm 20 en otl konstruksjon rask dynamisk låter kanon tror kansje du finner noe info på www.audioart.no
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har jo god erfaring med Mc275.. det er KT88-basert. Kraftig, glødende med en viss sødme i tonen, klar og detaljert men ikke så kjempesvær og ultraåpen som de beste SET300B'ene.. (på egnede høyttalere)
Om du liker KT88 så liker du sikkert den type rørforsterkere som har en søt tone, men som ikke er lullen og overvarm, forsterkere som klarer å holde en viss PRaT opp i all velklangen.
Sjekk ut Audio Research for noe av det beste innen rørforsterkeri (uten å ha prøvd "alt").

Awe; KT88 og 6550 kan (nesten) brukes om hverandre i mange konstruksjoner, og om enn lydtypen er lettere forskjellig så er de i samme "gate" så og si.. iallefall ift mer ekstreme rørkonstruksjoner, single-ended 300b, 805 osv.
Iallefall er jeg enig med deg; det er langt mer enn rørtypen på utgangen som definerer hvilke klangmessige kvaliteter forsterkeren skal ha!

Mvh Vidar P
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Jeg er totalt grønn når det gjelder rørutstyr, men har veldig tro på unison research. Hørte hybridforsterkeren unico på usher ettellerannet og det ga virkelig mersmak, så derfor måtte jeg bare nevne det ihvertfall. Kan være verdt en lytt tror jeg.



http://www.unisonresearch.com/valvolari/p30k.asp

Pen er den også :)
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Audio Research er nok et meget godt valg. Desverre nesten umulig å få tak i brukte småforsterkere herfra.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Jeg brukte tidligere Cayin A88T (integerert rørforsterker med KT88 rør) med Triangle Antal ES. Det låt meget bra!!! Masse dynamikk, nok bass og selvfølgelig en deilig mellomtone:)
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg tror at kvaliteten på selve forsterkeren er viktigere enn om det sitter KT-88 eller 6550 i den. Når det gjelder kvaliteten på 11a, befinner du deg på trygg grunn - den er forlengst en etablert klassiker. Du har prøvd den og liker den.

All den tid du ser deg om etter alternativer, lurer jeg på om det er noe du likevel savner ved den. Det kunne være interessant å høre hva det eventuelt kunne være.
Tror jeg vil kunne slå meg til ro med en 11A. Er vel litt mer tilgjengelighet jeg har i tankene siden jeg også utvider spekteret litt. Det florerer jo ikke akkurat med effettrinn på bruktbørsen. Får ta tiden til hjelp, og se om vi ikke greier å finne noe.

Ellers har jeg nevnte Mc275, ARC VS-55 eller CJ MV-60 litt i bakhodet. Unison føres jo av Maxwell, så det er kanskje mulig å få hørt noe der. Vet ikke helt hvor mye jeg skal bekymre meg om de klangmessige forskjellene disse imellom. Jeg har registrert (dvs. lest test) at f.eks. nevnte VS-55 og MV-60 låt noe ulikt, dog begge med solid ståkarakter. Litt interessant at noen har prøvd Cayin med Triangle.

Nå bruker jeg forøvrig Meridian 506.20 og NLE 11/19 linjetrinn. Disse låter samlet nokså nøytralt, eller en liten smule på den varme siden av nøytralt. Triangle Comete er en ren to-veis sak, der impedansen dipper ned mot 4 ohm. (8 nominell). 11A'en hadde absolutt ingen problemer med å drive disse. Det som virkelig var besnærende, var kraften i mellomtonen kombinert med nok kropp og tyngde.

Er jo litt gøy når denne jakt-greia våkner til liv også. ;)

Mvh. Johan
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Forsiktig nå,johan!
Begir du deg først ut på rørenes magi så er det ingen vei tilbake ;D
Jeg har desverre aldri hatt mulighet til å prøve rør i mitt eget anlegg og de demoer jeg har vært på har det stort sett vært omgivelsene som har ødelagt lytteseansen.
Mye folk,bråk og mas og ukjent musikk.

Så jeg har tilgode å høre rør på den gode måten du har gjort.
Men nå skal det og sies at jeg har et effektrinn som ifølge Sam T i Stereophile skal ha lik lydsignatur som et Set Triode rørtrinn.
Ikke vet jeg hvordan det lyder,men du kan jo låne et Musical Fidelity A3.2cr effektrinn og høre selv?
 
R

Rojoh

Gjest
Det blir værre og værre, dette her...

Ja, denne kombinasjonen jeg taler om her, har en evne til å holde en fast i godstolen leenge. Etter at 11A'en hadde spilt rundt 4 timer, og vi var nesten litt trette av å trampe takten; da løsnet hele greia og euforien var et faktum. Erindringen slipper ikke taket.

Nei, må nok ha to anlegg! Er visst besatt - av The Boogieman. ;D Har vært snill hele dette året, så jeg bevilger meg en billett på første klasse.

Mvh. Johan
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Ingen vei tilbake hører jeg :D

Har fryktelig lyst å prøve rørforsterker på mine Baby Grand!
Men er redd for at jeg da går helt av hektene og kjøper meg et Conrad-Johnson Premier 140 effektrinn.

Her er en liten beskrivelse.

How does it sound? Let me just blurt it out: glorious!" The Premier 140 "refuses to allow grain or hash to come between music and truth," making for "the truest, most lifelike sound of a piano I’ve heard from any amplifier." But "the Premier 140 propels the music forward with zest and pop" too -- "it rocks!" To sum up, "power with delicacy are effortlessly summoned across the bandwidth."

Vil ha!!!!!

Link http://www.soundstage.com/revequip/conradjohnson_premier140.htm
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg tror du skal være litt forsiktig, ja. Jeg ble skikkelig tatt på senga. Orker ikke tanken på å la en slik knallkombo gå ifra meg, da jeg har mesteparten av utstyret som trengs.

Mellom oss to: Selvsagt skal vi leke oss litt med sub/sat-systemet. Doxa 140'en er på vei. Tror det vil låte knall på MTM'ene. ;)

Mvh. Johan
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hobbyen vår er fæl,økonomisk sett :'(

Men akk så morosam.

Synd jeg bor ca 4 timers reisetid fra deg,
for ellers så skulle jeg ha tatt en tur med et av effektrinna mine så du kunne ha prøvd på Trianglene dine.
Og sammenlignet med Doxa`en
 
Topp Bunn