Forsterkere Rør for Snell E3

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Hei!
Ryktene sier at mine Snell E3 og vinyl skal høres flott ut med rør. Jeg er fristet men lider litt av mangel på kunnskap. Kan noen gi noen tips om hva en bør tenke på når en tar steget inn? Lenker, anbefalinger av merker/modeller i prisklassen opp til ca 12’

Kort om høyttalerne:
Two-way, reflex-loaded, floorstanding loudspeaker. Driver complement: one 8" cone woofer, one 1" treated textile-dome tweeter, one 0.75" soft-dome, rear-firing tweeter. Crossover frequency: 2.7kHz, 24dB/octave slope. Frequency response: 39Hz–20kHz, ±1.75dB anechoic (response specified on-axis or up to 15° off the horizontal axis). Nominal impedance: 6 ohms. Sensitivity: 91dB at 1W (2.83V) at 1m, anechoic (sensitivity higher in a normal environment). Power requirements: suitable for use with amplifiers rated from 20Wpc to 100Wpc.
 
Sist redigert:

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2015
Innlegg
452
Antall liker
1.163
Torget vurderinger
7
Har ikke testet på E3, men hadde et par E4 som sang fint med LM 216iA en stund. Testet også Snellene med klasse-D (Micromega), og det var ikke en match made in heaven...

Hadde 216 på et par andre høyttalere også, og den synes jeg absolutt gav god valuta for pengene.

De ligger vel i prissjiktet 6-8k brukt, og således godt innenfor budsjett. Line Magnetic har jo flere forsterkere i det segmentet, og på noen av dem kan man også benytte flere typer rør mener jeg.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
RogA: Tipset herfra er å heller skape en røraktig sound med transistorforsterkning. Det er enklere enn du kanskje tror- med en større kombo fra Exposure og van den Hul i overføringa😎 Så slipper du å lure, så presise som Type E er..
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
RogA: Tipset herfra er å heller skape en røraktig sound med transistorforsterkning. Det er enklere enn du kanskje tror- med en større kombo fra Exposure og van den Hul i overføringa😎 Så slipper du å lure, så presise som Type E er..
Hei og takk for for svar. Jeg tror nok testebasillen har tatt overhånd og går mot rør uansett. Har et oppsett med transistorer i dag og er fornøyd med det. Legger derfor opp til et litt beskjedent innsteg me rørene :)
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
E3 vil vel verte skikkeleg feit saman med ein forsterkar med utgang basert på EL34-rør, meir mot det nøytrale med 6550-rør. LM har eg ikkje hatt opprigga i heimeanlegget, men det eg har høyrt utanfor heimen verkar lovande.
Hei! Dette var spennende å lese. LM audio går igjen så det virker intessant. Det virker på meg som noen modeller kan bytte ulike rør i utgangen og jeg bør vel kanskje gå den retningen for å finne den lyden som funker best.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Har ikke testet på E3, men hadde et par E4 som sang fint med LM 216iA en stund. Testet også Snellene med klasse-D (Micromega), og det var ikke en match made in heaven...

Hadde 216 på et par andre høyttalere også, og den synes jeg absolutt gav god valuta for pengene.

De ligger vel i prissjiktet 6-8k brukt, og således godt innenfor budsjett. Line Magnetic har jo flere forsterkere i det segmentet, og på noen av dem kan man også benytte flere typer rør mener jeg.
Hei! LM har jeg begynt å lese litt om og det virker som et spennende alternativ når noen av modellene kan bruke ulike rør med ulike egenskaper (som også Arve nevner under).
 

HeyHo

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.10.2016
Innlegg
1.565
Antall liker
3.099
Torget vurderinger
2
Cayin cs-55a pleier å gå for 10-11 på brukten.
Det ligger en demo Dared Uranus på torget, Moet er en av de beste i bransjen når det gjelder utlån så den ville et hatt på listen selv om det blir en tusing over budsjett.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.414
Antall liker
11.257
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fra tid til annen dukker det opp audio innovations 500 på børsen til en hyggelig pris. Fin forsterker som passer dine Snell godt.
 

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Innlegg
143
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
RogA: Tipset herfra er å heller skape en røraktig sound med transistorforsterkning. Det er enklere enn du kanskje tror- med en større kombo fra Exposure og van den Hul i overføringa😎 Så slipper du å lure, så presise som Type E er..
Mulig jeg var litt treg nå. Tenkte du å kjøre rør i en preamp og transistorer i effekttrinnet?
 
Topp Bunn