Rør og B&W803s

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.337
Antall liker
378
Torget vurderinger
14
Hei.

Er blitt meget nysjerrig på rørutstyr og kunne tenkt meg å prøvd detta ein gang.
Hvilken rør amp kunne passet med B&W803s?
Pris ca 5-15k.
Kunne PrimaLuna PL1/PL2 gjort jobben?

Har rør i utgangen på dac,en.
Takker og bukker for tips.

Mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Tviler litt på det forslaget. Da tror jeg det er bedre med rørpre og transistoreffekt.

Mvh. Johan
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.802
Antall liker
21.579
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
for guds skyld: ikke kjør en 300b-forsterker på b&w 803s!
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.802
Antall liker
21.579
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
845 da? Forsterker tips?

Mvh

her er det mange å velge mellom.
hva er budsjettet ditt?

cary 211m
cary 805c
mastersound final 845
new audio frontiers 845 se
kondo ongaku
kondo gaku-on
bel canto orfeo
bl canto set 40
nagra vpa
unison research smart 845
audion black shadow

litt vanskelig å anbefale når jeg ikke kjenner lytterommet ditt og resten av systemet.
men her har du iallfall men shortlist.
nesten alle disse har jeg hørt og går god for, resten er satt opp på reputation. (kondo-varene, new audio frontiers).

billigere, men likevel gode løsninger, finner du blant kinamikken. sjekk toppmodellene til cayin, asl og consonance.

MEN: jeg ville igrunnen holdt meg til kraftige pp-trinn med kt88 eller 6550c hvis jeg absolutt skulle hatt rør til b&w.
 
O

OivindJ

Gjest
Tviler litt på det forslaget. Da tror jeg det er bedre med rørpre og transistoreffekt.

Mvh. Johan
Stor tro på rørpre + transistor effekt sånn generelt også? Vurderer det selv.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei.

Er blitt meget nysjerrig på rørutstyr og kunne tenkt meg å prøvd detta ein gang.
Hvilken rør amp kunne passet med B&W803s?
Pris ca 5-15k.
Kunne  PrimaLuna PL1/PL2 gjort jobben?

Har rør i utgangen på dac,en.
Takker og bukker for tips.

Mvh
Jeg synes det høres ut som en utradisjonell og kanskje ikke så vanlig ting å gjøre; men jeg har ikke noe problem med å tro at et ARC forsterkersett skulle gjøre jobben kanskje? Men, det er langt over budsjett. Kanskje kan du få prøvd et hybridsett fra Counterpoint (muligens noen brukte i omløp nå), men de er også dyrere? Tror du nok uansett må litt opp i pris/kvalitet for å utnytte potensialet i 803s; de er imo for gode til rimelig elektronikk.

EDIT: rør er så mangt, hva er du egentlig ute etter? Rør for rørenes del, av nysgjerrighet, eller er det noe spesielt i lydbildet du vil endre? I så fall, hva er det, hvilke komponenter bruker du, og hvilke av komponentene er det egentlig som forårsaker den lyden du vil endre?

Mvh Vidar P
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.337
Antall liker
378
Torget vurderinger
14
Hei

Budsjettet mit er 10-20k.

Mvh



her er det mange å velge mellom.
hva er budsjettet ditt?

cary 211m
cary 805c
mastersound final 845
new audio frontiers 845 se
kondo ongaku
kondo gaku-on
bel canto orfeo
bl canto set 40
nagra vpa
unison research smart 845
audion black shadow

litt vanskelig å anbefale når jeg ikke kjenner lytterommet ditt og resten av systemet.
men her har du iallfall men shortlist.
nesten alle disse har jeg hørt og går god for, resten er satt opp på reputation. (kondo-varene, new audio frontiers).

billigere, men likevel gode løsninger, finner du blant kinamikken. sjekk toppmodellene til cayin, asl og consonance.

MEN: jeg ville igrunnen holdt meg til kraftige pp-trinn med kt88 eller 6550c hvis jeg absolutt skulle hatt rør til b&w.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.337
Antall liker
378
Torget vurderinger
14
Hei

Rein nysgjerrighet tenker eg.
Er fornøyd med lyden eg har med untak av at den skiller lett ut dårlege innspillingar. Men det har vi debatert her tidlegare.

Mvh


Jeg synes det høres ut som en utradisjonell og kanskje ikke så vanlig ting å gjøre; men jeg har ikke noe problem med å tro at et ARC forsterkersett skulle gjøre jobben kanskje? Men, det er langt over budsjett. Kanskje kan du få prøvd et hybridsett fra Counterpoint (muligens noen brukte i omløp nå), men de er også dyrere? Tror du nok uansett må litt opp i pris/kvalitet for å utnytte potensialet i 803s; de er imo for gode til rimelig elektronikk.

EDIT: rør er så mangt, hva er du egentlig ute etter? Rør for rørenes del, av nysgjerrighet, eller er det noe spesielt i lydbildet du vil endre? I så fall, hva er det, hvilke komponenter bruker du, og hvilke av komponentene er det egentlig som forårsaker den lyden du vil endre?

Mvh Vidar P
 
R

Rojoh

Gjest
Stor tro på rørpre + transistor effekt sånn generelt også? Vurderer det selv.
Mjo... Jeg kjører rørpre og transistoreffekt nå, men har bestilt meg et rent røreffekttrinn - men da har jeg jo høyttalere som passer til denslags. Ingenting i veien med rørpre og transistoreffekt i mine ører - men dette må jo matche som alt annet utstyr som skal spille sammen.

Min innvending mht. B&W 803; er at jeg hørte PrimaLuna PL2 (40wpc/4*KT88) på et par Spendor S9e. Her klarte ikke PL2en å holde nok grep om bassen, så det ble ikke så veldig spennende å høre på imho. På et par mer lettdrevne Tannoyer fungerte PL2en mye bedre. Jeg antar at samme problem kunne ha oppstått på 803ene.

Det går selvsagt an å prøve, men jeg hadde nok lett etter noe litt kraftigere enn PL2 til 803S.

Mvh. Johan
 

Mj12

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
86
Antall liker
0
for guds skyld: ikke kjør en 300b-forsterker på b&w 803s!
Jeg har hørt singel ended 300b konstruksjoner blåse liv i kappa 9.2.

Har også brukt 300b parallel singel ended på mine 802n med meget stort hell. Så det kommer nok på hvordan konstruksjonen er.

803/802/804 til bw spiller meget bra på rør utstyr med gode strømforskyninger.
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.337
Antall liker
378
Torget vurderinger
14
Hala.
Jolida JD502RC:http://www.hifi-stasjonen.no/art/view/55
Kan den duge? Snakka med Hi-Fi stasjonen og han meinte denne kan duge.

Mvh


Mjo... Jeg kjører rørpre og transistoreffekt nå, men har bestilt meg et rent røreffekttrinn - men da har jeg jo høyttalere som passer til denslags. Ingenting i veien med rørpre og transistoreffekt i mine ører - men dette må jo matche som alt annet utstyr som skal spille sammen.

Min innvending mht. B&W 803; er at jeg hørte PrimaLuna PL2 (40wpc/4*KT88) på et par Spendor S9e. Her klarte ikke PL2en å holde nok grep om bassen, så det ble ikke så veldig spennende å høre på imho. På et par mer lettdrevne Tannoyer fungerte PL2en mye bedre. Jeg antar at samme problem kunne ha oppstått på 803ene.

Det går selvsagt an å prøve, men jeg hadde nok lett etter noe litt kraftigere enn PL2 til 803S.

Mvh. Johan
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.802
Antall liker
21.579
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hei

Budsjettet mit er 10-20k.

Mvh

for kun effektrinn, eller pre-power kombo?
ikke lett å finne gode 845-baserte saker til denne prisen, dessverre.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.802
Antall liker
21.579
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Hei

Rein nysgjerrighet tenker eg.
Er fornøyd med lyden eg har med untak av at den skiller lett ut dårlege innspillingar. Men det har vi debatert her tidlegare.

Mvh

innenfor dette budsjettet, synes jeg du bør gå for en pre-power kombo med rørpre og transistorpower.

det ligger en plinius sa100 mk2 på bruktbørsen nå, til den sinnsvak god pris (9500). kjøp denne, og ta det det derfra. det finnes gode rørpre alternativer til rundt 10k, og da sprekker ikke budsjettet ditt.
 
R

Rojoh

Gjest
Hala.
Jolida JD502RC:http://www.hifi-stasjonen.no/art/view/55
Kan den duge? Snakka med Hi-Fi stasjonen og han meinte denne kan duge.

Mvh
Jeg kan jo fortelle kort om noen av mine opplevelser som muligens kan kaste litt lys over denne problematikken:

Jeg har noen Patos Lyric 402 høyttalere også. Jeg koblet opp min Doxa effekt og en NLE preamp. Det låt litt tungt og treigt i bunn (bassen) og mellomtonen manglet varme, kropp og driv. Jeg lurte på om Doxaen var for svak til å drive disse Patosene skikkelig (selv om jeg tvilte på det også). Ved å skifte preamp, så ble det virkelig andre boller. Bassen ble akkurat passe og mellomtonen fikk den gløden og drivet som jeg ville ha. Moralen i det tilfellet er kanskje at at man må være litt forsiktig med å trekke konklusjoner.

På et senere tidspunkt prøvde vi disse Patosene på en Conrad Johnson MV-60SE. Det låt ikke så veldig bra. Litt slapp i bassfisken og en litt skrikende/tynn mellomtone. Hva var problemet? For lite krefter? Eller var det dårlig match? (Preampen var faktisk samme NLE som også funka dårlig sammen Doxaen). Nå er MV-60SE en ganske dyr effektforsterker (35000,-). Nå hadde vi ikke annen preamp tilgjengelig, så jeg kan faktisk ikke si om denne røreffekten hadde det som skulle til, eller om det bare var en dårlig match.

Jeg regner med at du vil risikere å oppleve litt av det samme hvis du går for røreffekt til 803ene. Et annet moment er hvor du vil med lyden. Kanskje vil rørforsterker være din greie, eller kanskje det blir skivebom? Kanskje røreffekt + andre høyttalere hadde vært din greie? Kanskje rørpre + transistoreffekt er det optimale innenfor budsjett, innenfor dine preferenser og sammen med disse høyttalerne? Jeg synes Doxa + EAR spiller veldig fint sammen, og jeg ser ikke bort fra at noe lignende kan spille bra på B&W. (Er vel en her på forumet som bruker et par Doxa 72 Signature på lignende høyttalere - husker ikke eksakt modell).

Mvh. Johan
 

Wold

Medlem
Ble medlem
23.04.2002
Innlegg
16
Antall liker
0
Kanskje litt over ditt budsjett, men kan du finne en brukt er Rogue Audio Tempest II et glimrende alternativ til 803.
Jeg byttet ut min Krell 300 il med denne og har aldri angret på det.

Gw
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Kanskje litt over ditt budsjett, men kan du finne en brukt er Rogue Audio Tempest II et glimrende alternativ til 803.
Jeg byttet ut min Krell 300 il med denne og har aldri angret på det.

Gw
Denne har jeg kikka litt på og. Fantastisk på mine 703!! Anbefales, men den er 10k for dyr da :(. Vurderer den, Rogue 90 effektforsterkern eller Rogue M99 pre ampen til sommern. 99 preampen var iallefall en innertier her, men 25k for en forforsterker blir kanskje litt mye i mitt oppsett..
 

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Innlegg
1.337
Antall liker
378
Torget vurderinger
14
Kva er prisen på denna da??

Mvh



Kanskje litt over ditt budsjett, men kan du finne en brukt er Rogue Audio Tempest II et glimrende alternativ til 803.
Jeg byttet ut min Krell 300 il med denne og har aldri angret på det.

Gw
 

Wold

Medlem
Ble medlem
23.04.2002
Innlegg
16
Antall liker
0
Den ligger vel på ca 27-28.000 ny. Bør krype ned mot 20.000 brukt eller demo??

Gw
 
Topp Bunn