Rør-pre og Dig.efekt

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Lurer litt på med det og kombinere Rør-pre og digital efektforsterer. Har Mange rør-pre`er på lista, men en som frister mere en andre. " Rogue Audio Perseus"

Og Lurer på om noen har testet, prøvd TacT/ Lyngdorf SDA2175 ?? både med Transistor og/eller rør-pre??

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Har prøvd rør-pre og transistoreffekt som en god kombinasjon. Har også snust litt på digitale effektforsterkere, blant annet virker Nuforce Reference 9 V2SE som en spennende forsterker. Denne har også såkalt worldwide strømforsyning så man kan kjøpe den fra f.eks. USA og ta nytte av den lave dollarkursen. ( fra f.eks thecableco.com)

Det interessante var denne anmeldelsen :

As much as I enjoyed the presentation of the Reference 9 V2 SE amplifiers in my system with all solid-state ancillary gear, I felt that something was still missing that I couldn’t quite put my finger on.

But as it happened, one day whilst perusing the for-sale ads at Audiogon, I spied an ad for a custom-built, dual-mono 6SN7 tube preamplifier with transformer-coupled outputs—and it was going cheap! So I jumped all over that bad boy like a bum on a bologna sandwich! The rest is history.

I wasn’t sure of what to expect from the unlikely union between old-school tubes and cutting-edge digital technology, but it all worked out quite nicely. In fact, the results were shocking to me because the NuForce 9 V2 SE’s mimicked the character of the tube preamp so well that the resulting presentation was like hearing the best tube-based system I had ever experienced—only better! All of a sudden, the sound became liquid and silky smooth. Vocals had body and air, and brushed cymbals were simply mesmerizing. From his Continuum CD (Columbia 82876 79019 2) John Mayer’s breathy vocals on “Gravity” swept across the room accompanied by soulful guitar notes that peeked out from the stage and caressed my hungry ears with their genuine blues flavoring.

But perhaps the most revelatory moment came while listening to Regina Spektor’s CD, Begin to Hope (Sire 44315-2). I remember her sexy, emotive voice calling out to me as she played the piano; and the piano sounded real and vibrant in a way that I’d never heard from my system, until then. The initial key strikes were sharp and clear without any blurring or stridency and the trailing harmonics were pure, natural, and gratuitous. I thought to myself, “This is music reproduction at its finest.”

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Litt OT, men de færreste kvalifiserer til å være digitale. Klasse D er en forsterkerklasse som kommer etter a, b, ab og c.
Jeg tar på meg den røde tenkehatten (Edward de Bono) og tror Tact Millenium kvalifiserer, men at Nuforce Reference 9 V2SE "bare" er en klasse D:)

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
SDA2175 er en halv digital,/ semidigital forsterker skriver de selv, hvor det er analoge inganger men digitale forsterkning eller noe slikt.
Men Er den Klasse D, eller Digital som i ICE-blokker ?? Noen som vet mere om dett osv, Bare og forklare i vei.. Man lærer så lenge man lever,, og FY POKKER SÅ MYE DET ER IGEN OG LÆRE FOR MIN DEL 8)

jtn79

Fersking
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
0
Jeg bruker en Mcintosh C2200 rør-pre med "digitale" ice-monoblokker, PC med studiolydkort som primær lydkilde, B&W Nautilus 804 høyttalere. Føler at beskrivelsen i sitatet til Ketil stemmer veldig godt, dette høres vanvittig bra ut i mine ører!

Nuforce 9 V2 SE så forresten veldig spennende ut... skulle aldri lest testene på nettet... kanskje det blir neste investering... :D

O

omholt

Gjest
jtn79 skrev:
Jeg bruker en Mcintosh C2200 rør-pre med "digitale" ice-monoblokker, PC med studiolydkort som primær lydkilde, B&W Nautilus 804 høyttalere. Føler at beskrivelsen i sitatet til Ketil stemmer veldig godt, dette høres vanvittig bra ut i mine ører!

Nuforce 9 V2 SE så forresten veldig spennende ut... skulle aldri lest testene på nettet... kanskje det blir neste investering... :D
Har du prøvd å koble rett fra lydkortet til ICE blokkene? Hvilke lydkort har du?

jtn79

Fersking
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
0
omholt skrev:
Har du prøvd å koble rett fra lydkortet til ICE blokkene? Hvilke lydkort har du?
Creative E-MU 1820M. Har aldri prøvd å koble direkte, er redd for at noe skal gå i stykker ;)

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
belia skrev:
Litt OT, men de færreste kvalifiserer til å være digitale. Klasse D er en forsterkerklasse som kommer etter a, b, ab og c.
Jeg tar på meg den røde tenkehatten (Edward de Bono) og tror Tact Millenium kvalifiserer, men at Nuforce Reference 9 V2SE "bare" er en klasse D:)
Selv refererer Nuforce til forsterkerne sine som analog switching amplifiers :

Nuforce is not a Switching Digital Amplifier.

Switching Digital Amplifiers (commonly known as Class-D) were introduced some years ago. Right from the start, Class-D had enormous potential but some significant shortcomings. For example, they have limited usable bandwidth, and they use a fixed sawtooth waveform to modulate an audio signal. This is a source of audio pollution, because the waveform causes inevitable jittering that can mask or corrupt low-level music signals. Instead of a sawtooth digital signal, Nuforce has developed and patented a naturally occurring analog modulating signal that flows with the music and adds no noise or jitter into the system.
Rather than using imperfect off-the-shelf solutions, Nuforce has developed and patented a series of breakthrough advances that have unlocked the huge potential of switching amplifiers, without the problems that pure digital switching amplifiers have been unable to solve. In other words, the best of both worlds.

U

utgatt19288

Gjest
Triangle VS Atoll skrev:
Lurer litt på med det og kombinere Rør-pre og digital efektforsterer. Har Mange rør-pre`er på lista, men en som frister mere en andre. " Rogue Audio Perseus"
Det man bør passe på ved kombinasjon av rør-pre og en transistor forsterker (gjelder ikke bare klasse-D) er transienter ved on/off (påslag)

De fleste rør-pre er konstruert for å passe sammen med en rør-effekt fra samme firma. Rør effektrinnet er nesten alltid AC koplet. Dvs. en kondensator i serie med inngangssignalet for å dempe slike transienter.

Kombinerer du en rør-pre som ikke har kondensator på utgangen med et sluttrinn som er DC-koplet ( ikke-kondensator på inngangen) risikerer du å ødelegge inngangen på effekttrinnet.

Opplysningen om dette kan leses fra Hypex sin FAQ - der mange kunde reparasjoner skyldes en slik kombinasjon som du etterspør.

Q: Do UcD amplifiers work well with tube preamps?

A: Fundamentally there is no problem of course. However, most tube preamplifiers are designed alongside tube power amplifiers which are always AC coupled. As a result, many tube preamplifiers lack precautions against turn-on/turnoff transients. Some are liable to produce the full anode voltage at their outputs during turn-on and turn-off. We find that a large proportion of repairs are due to tube preamplifiers discharging their output caps into the UcD’s input circuit. Note that most solid state amps dislike such treatment, not just UcD.

O

omholt

Gjest
jtn79 skrev:
omholt skrev:
Creative E-MU 1820M. Har aldri prøvd å koble direkte, er redd for at noe skal gå i stykker ;)
Tror ikke du har noe å være redd for, og du kan få en veldig positiv overraskelse i forhold til lyden. Prøv! Du kan i hvert fall med sikkerhet bruke et lydkort som Lynx sammen med ICE blokker.

jtn79

Fersking
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
0
Baard skrev:
Det man bør passe på ved kombinasjon av rør-pre og en transistor forsterker (gjelder ikke bare klasse-D) er transienter ved on/off (påslag)
Mcintosh har tenkt på dette problemet. Min lyser "TUBE WARMUP" de første 30 sekundene når man skrur på forforsterkeren og det er ikke lyd/strøm i utgangene. De er sikkert ikke alene om denne løsningen? Kan være noe å tenke over når man handler inn rør-pre for bruk sammen med "digitale" blokker

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Baard skrev:
Triangle VS Atoll skrev:

De fleste rør-pre er konstruert for å passe sammen med en rør-effekt fra samme firma. Rør effektrinnet er nesten alltid AC koplet. Dvs. en kondensator i serie med inngangssignalet for å dempe slike transienter.

Kombinerer du en rør-pre som ikke har kondensator på utgangen med et sluttrinn som er DC-koplet ( ikke-kondensator på inngangen) risikerer du å ødelegge inngangen på effekttrinnet.

Opplysningen om dette kan leses fra Hypex sin FAQ - der mange kunde reparasjoner skyldes en slik kombinasjon som du etterspør.

A: Fundamentally there is no problem of course. However, most tube preamplifiers are designed alongside tube power amplifiers which are always AC coupled. As a result, many tube preamplifiers lack precautions against turn-on/turnoff transients. Some are liable to produce the full anode voltage at their outputs during turn-on and turn-off. We find that a large proportion of repairs are due to tube preamplifiers discharging their output caps into the UcD’s input circuit. Note that most solid state amps dislike such treatment, not just UcD.
Hjelper softstart mot dette problemet, eller har ikke det noe å si på slike transienter?

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
"Belia" du ktok ordfa ut fra munnen min. denne Rogue Audioen har det som Kalles Slow start turn on sequencing

Hjelper det mot av/på transienter ??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er åpenbart å tenke på å matche elektrisk; dette med avkobling er en ting som teller; men også dette med preampens utgangsimpedans i forhold til effekttrinnets inngangsimpedans. Det bør passe; om ikke kan man få svært så uforutsigbare resultater.

I min mening er det stort sett alltid best å bruke apparater som passer hverandre elektrisk.

Mvh Vidar P

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Vidar P skrev:
Det er åpenbart å tenke på å matche elektrisk; dette med avkobling er en ting som teller; men også dette med preampens utgangsimpedans i forhold til effekttrinnets inngangsimpedans. Det bør passe; om ikke kan man få svært så uforutsigbare resultater.

I min mening er det stort sett alltid best å bruke apparater som passer hverandre elektrisk.

Mvh Vidar P
Men for en amatør som meg, hvordan vet jeg/ og lester jeg meg til hva som passer elektrisk sammen??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Produsenter av forsterkere kan opplyse om slike helt sentrale tekniske parametre. Så skal du simpelthen følge med at forholdet mellom preampens utgangsimpedans og effekttrinnets inngangsimpedans er så stort som mulig. For nært og du vil kunne få svært så uforutsigbare og betydelige avvik i frekvensgangen.

Dessverre for deg, så har vel de fleste rør-forsterkere nokså høy utgangsimpedans. Det betyr at inngangen på din effektforsterker må ha ditto spesielt høy inngangsimpedans, om det skal passe optimalt.

Poenget mitt er kanskje dette; det at en preamp passer supert hos en annen person og låter glimrende, behøver ikke ha noe som helst relevans for hvordan den preampen vil låte hos deg, dersom din effektforsterker er en annen og/eller høyttalerne har en helt annen klangbalanse.

Det er i min mening slik at man stort sett alltid får veldig forutsigbare og gode resulater ved å betrakte pre- og poweramper som en enhet, og velge de to fra samme stall.

Mvh Vidar P

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Vidar P skrev:
Produsenter av forsterkere kan opplyse om slike helt sentrale tekniske parametre. Så skal du simpelthen følge med at forholdet mellom preampens utgangsimpedans og effekttrinnets inngangsimpedans er så stort som mulig. For nært og du vil kunne få svært så uforutsigbare og betydelige avvik i frekvensgangen.

Dessverre for deg, så har vel de fleste rør-forsterkere nokså høy utgangsimpedans. Det betyr at inngangen på din effektforsterker må ha ditto spesielt høy inngangsimpedans, om det skal passe optimalt.

Poenget mitt er kanskje dette; det at en preamp passer supert hos en annen person og låter glimrende, behøver ikke ha noe som helst relevans for hvordan den preampen vil låte hos deg, dersom din effektforsterker er en annen og/eller høyttalerne har en helt annen klangbalanse.

Det er i min mening slik at man stort sett alltid får veldig forutsigbare og gode resulater ved å betrakte pre- og poweramper som en enhet, og velge de to fra samme stall.

Mvh Vidar P
Teknisk data i følge Hjemmesidene til produsentene.
Rogue Audio Presus, Utgangsimpedansen:450ohm, er dette høyt??
Lyngdof SDA2175, input impedanse: 100Kohm

Vil desse funke sammen da????? På parpirene da, alt det der med match / test osv er jo en annen sak...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et forhold på over 1:200 burde være evig nok for å sikre god elektrisk match. Så spørs det da om denne preampen har nok gain ift inngangsfølsomheten på effekttrinnet; men det pleier jo å gå bra.

Mvh Vidar P

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Vidar P skrev:
Et forhold på over 1:200 burde være evig nok for å sikre god elektrisk match. Så spørs det da om denne preampen har nok gain ift inngangsfølsomheten på effekttrinnet; men det pleier jo å gå bra.

Mvh Vidar P
Her er mere info om den. angående gain, osv.
Specifications: [back to top]
- Frequency response 5Hz – 50KHz +/- 1 dB
- THD <0.1%
- Gain line stage: 12 dB
- Gain phono stage: 65 dB
- Rated output: 1.5V RMS
- Output impedance: 450 ohms
- Maxcimum output: 20V RMS
- RIAA accuracy = +/- 0.25 dB
- Dimensions 18 ”W X 4.5 ”H X 14.5” D
- Weight 22 pounds
- Power requirements 115/230V – 50/50Hz

U

utgatt19288

Gjest
Triangle VS Atoll skrev:
Teknisk data i følge Hjemmesidene til produsentene.
Rogue Audio Presus, Utgangsimpedansen:450ohm, er dette høyt??
Lyngdof SDA2175, input impedanse: 100Kohm

Vil desse funke sammen da????? På parpirene da, alt det der med match / test osv er jo en annen sak...
Det er 2 forhold rundt det du spør om:

1) Funksjonelt – virker apparatene sammen uten å ødelegge hverandre?
2) Ytelsesmessig – fungerer de elektrisk sammen mht impedans, forsterkning/gain osv som sikrer optimal ytelse.

I tilfellet ovenfor er tilfelle 2) sikkert OK, men 1) er usikkert ref. det jeg har skrevet ovenfor med henvisning til FAQ fra Hypex.

For å finne ut av tilfelle 1) ut må man rett og slett spørre importør/forhandler av pre og effekt da beskyttelse mot transienter ikke går fram av ytelses spesifikasjoner som du viser til.

Soft start: Usikker om dette har noe effekt på reduserte transienter ved on/off da dette er en mekanisme for å beskytte strømforsyningen og sikringer mot for høy strømgjenomgang ved påslag.

Når dette er sakt så skal vi ikke gjøre dette til en umulig oppgave - men ønsker du skal være oppmerksom på punkt 1-2 ovenfor.
Kanskje det er enklere med rør-pre fra firmaer som ikke har tilhørende rør effektrinn i sortimentet.

For eksempel Audio Vave Eklipse:
"En av Hi-Fi-verdenens best bevarte hemmeligheter" sier Ken Kessler. Perfekt sammen med transistor effektforsterkere om du vil ha rørlyd"

En slik beskrivelse bør kunne gi en god indikasjon på at man har kontroll over transienter ved on/off slik at man ikke skader DC-koplet transistor trinn.

Lykke til

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Vidar P skrev:
Dette er vel i beste Naim-tankegang?:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
belia skrev:
Vidar P skrev:
Det er faktisk ment generelt fra min side; jeg har opplevd det samme fra mange produsenter; men når det gjelder Naim er de jo litt ekstra synergiske med hverandre, bl.a pga stjernejordingen via DIN->DIN.

Mvh Vidar P

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Vidar P skrev:
belia skrev:
Vidar P skrev:
Det er faktisk ment generelt fra min side; jeg har opplevd det samme fra mange produsenter; men når det gjelder Naim er de jo litt ekstra synergiske med hverandre, bl.a pga stjernejordingen via DIN->DIN.

Mvh Vidar P
Litt OT
Lever selv for tiden i "Naim"-land med flere naboer med Naim, så jeg vet at det fungerer godt. Var vel ment som et godmodig stikk til dere Naim- og Linn-folk:)
Nå leveres det vel med mulighet for å unngå DIN?

Bruker selv Arcam pre og Klasse D effekt. Matcher bra hos meg, så jeg har derfor havnet på et fornuftig likevektspunkt.
Edit: Har ikke sjekket match på impedans. Burde kanskje det?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
belia skrev:
Var vel ment som et godmodig stikk til dere Naim- og Linn-folk:)
Nå leveres det vel med mulighet for å unngå DIN?
Ikke mellom Naim pre og power; der er det DIN og XLR fortsatt; enten direkte om man ikke har ekstern psu, eller via den eksterne psu'en til preamp. RCA går ikke mellom Naim pre og power. Og bra er det, så beholder man stjernejordingen, og kan kjøre strøm og signal i samme kabel (umulig med RCA).

Du tenker på tilkobling av kilde til pre eller integrerte, og utgang fra Naim kilde. Interface'er der det kun skal transporteres signal. Der har det i det siste blitt et valg mellom DIN og RCA. Og BNC selvsagt for lavnivå analog (riaa) og digital, av impedansehensyn.

Du må forresten spisse brodden din dersom den skal stikke særlig vondt :)

Mvh Vidar P

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Ketil skrev:
belia skrev:
Selv refererer Nuforce til forsterkerne sine som analog switching amplifiers :

Nuforce is not a Switching Digital Amplifier.

Switching Digital Amplifiers (commonly known as Class-D) were introduced some years ago......
Etter min forståelse så misforstår Nuforce i sitatet over. Svitsja digitale forsterkere er ikke klasse D. Videre tenker jeg fortsatt at Nuforce er klasse D, selv om de ønsker å markere et skille mellom (utskjelte?) klasse D og eget merke.
Hadde vært spennede å hørt Nuforce i eget oppsett.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Baard skrev:
Triangle VS Atoll skrev:

Dette sier Forhandler om Rogue Audio Perseus.
Perseus'en er AC koblet med en stor kondis, den vil klare enhver effektforsterker

Så da Burde den funke fint sammen med Transistor/digitale efekter???

R

Rojoh

Gjest
Følger du riktig prosedyre med av/påslag, så skulle det vel gå greit.

PÅ: Preamp først, og deretter effekttrinn.
AV: Først effekttrinn, og deretter preamp.

Mvh. Johan

Topp Bunn