Rørutstyr Rør-svindel

Opuspopus

Medlem
Ble medlem
15.03.2009
Antall liker
0
Jeg vil advare mot en rør-selger på eBay. Det er flere med meg som mener at en tysker ved nettnavn "musculitohifi" bedriver svindel. Hver uke legger han ut Siemens- og Telefunken-rør, samt andre rør, som har auksjonsslutt natt til mandag.
Mange ting tyder på at i hvert fall Siemens CCa-rørene er forfalsket. Selv har jeg handlet av ham i god tro. Men det var da det amerikanske nettstedet head-fi.org stilte spørsmål ved rørene hans i vår at jeg begynte å se nærmere på saken. Jeg er så sikker på at Siemens-rørene er forfalsket at jeg ikke har problemer med å påstå at vedkommende er en svindler. Jeg vil gå i dybden på hvorfor jeg mener det. Det er eskene og påskriften på rørene som avslører jukset.

1) Eskene framstår som nye. De er helt hvite på innsiden og overhodet ikke preget av å være over 50 år gammel. De har en rekke feil i trykken. Logoen er feil, det er feilstavelse i to av ordene, den tyske dobbelt-S-en er gjort om til en vanlig B, det mangler et bindestrek, osv. Disse feilene er lett å se når man sammenlikner med originale esker fra 60-tallet, som også har tekst printet på innsiden.

2) Pregingen på CCa-rørene er ikke helt lik de originale rørene. Mellomrommet mellom bokstavene er feil. Logoen er ikke helt riktig. Og ikke minst at a-en i CCa er ulik originalen. Bare se selv! Malingen virker ny til sammenlikning. Selv har jeg studert mange originale CCa-rør og sett bilde av dusinvis originale utgaver, men det er kun denne selgerens rør som har denne pregingen, selv om det er varianter av den originale CCa-skriften i både størrelse og utspacing.

I mai stilte nettstedet head-fi.org spørsmål til selgeren, som heter Besinger og bor i Berlin, om disse forholdene. Han forsøker å bortforklare saken. Bare les her:
Schiit Lyr - The tube rolling thread

Etter dette opererte han med andre nettnavn, men solgte like fullt rør på eBay. I høst kom han tilbake som "musculitohifi", og nå er CCa-rørene påført bokstavene CCa med litt større mellomrom etter at det ble påvist at bokstavene sto for tett. Men fremdeles er a-en antikva utgave, med liten mage mot venstre og en utløper over. Denne typen a har, så vidt jeg erfarer, aldri blitt preget på ekte CCa-rør fra Siemens. Det var bare Telefunken og Valvo som brukte antikva a.

Nå skal det sies at rørene er gode, de. Sannsynligvis er det E88CC-rør fra Siemens som er vasket, påført ny preging og "oppgradert" til CCa og puttet i nye, forfalskede esker. Selv påstår Besinger at rørene stammer fra et Nato-lager. Det kan godt være sant, og kanskje er de av CCa-kvalitet. Imidlertid er det vanskelig, noen vil si umulig, å skille gode E88CC-rør fra CCa-rør gjennom lytting. Studerer man den interne strukturen, er de umiskjennelig Siemens-rør. Noen av dem har også koden som forteller om produksjonbatch, -sted og årstall i behold. Men like fullt er de forfalskninger når de framstilles som CCa på denne måten.

Jeg har ikke studert Telefunken-rørene han selger, men ut fra hans suspekte virksomhet er det stor sjanse for at også disse er forfalsket.

Akkurat nå har han følgende rør til salgs:
musculitohifi | eBay

Jeg er lei av å se at mange, uke etter uke, måned etter måned, blir lurt og betaler overpris for disse rørene. Derfor går jeg nå ut og advarer mot å handle med Besinger, eller "musculitohifi" som han kaller seg.

Vedlegg

L

Lars.N

Gjest
Jeg vil advare mot en rør-selger på eBay. Det er flere med meg som mener at en tysker ved nettnavn "musculitohifi" bedriver svindel. Hver uke legger han ut Siemens- og Telefunken-rør, samt andre rør, som har auksjonsslutt natt til mandag.
Mange ting tyder på at i hvert fall Siemens CCa-rørene er forfalsket. Selv har jeg handlet av ham i god tro. Men det var da det amerikanske nettstedet head-fi.org stilte spørsmål ved rørene hans i vår at jeg begynte å se nærmere på saken. Jeg er så sikker på at Siemens-rørene er forfalsket at jeg ikke har problemer med å påstå at vedkommende er en svindler. Jeg vil gå i dybden på hvorfor jeg mener det. Det er eskene og påskriften på rørene som avslører jukset.

1) Eskene framstår som nye. De er helt hvite på innsiden og overhodet ikke preget av å være over 50 år gammel. De har en rekke feil i trykken. Logoen er feil, det er feilstavelse i to av ordene, den tyske dobbelt-S-en er gjort om til en vanlig B, det mangler et bindestrek, osv. Disse feilene er lett å se når man sammenlikner med originale esker fra 60-tallet, som også har tekst printet på innsiden.

2) Pregingen på CCa-rørene er ikke helt lik de originale rørene. Mellomrommet mellom bokstavene er feil. Logoen er ikke helt riktig. Og ikke minst at a-en i CCa er ulik originalen. Bare se selv! Malingen virker ny til sammenlikning. Selv har jeg studert mange originale CCa-rør og sett bilde av dusinvis originale utgaver, men det er kun denne selgerens rør som har denne pregingen, selv om det er varianter av den originale CCa-skriften i både størrelse og utspacing.

I mai stilte nettstedet head-fi.org spørsmål til selgeren, som heter Besinger og bor i Berlin, om disse forholdene. Han forsøker å bortforklare saken. Bare les her:
Schiit Lyr - The tube rolling thread

Etter dette opererte han med andre nettnavn, men solgte like fullt rør på eBay. I høst kom han tilbake som "musculitohifi", og nå er CCa-rørene påført bokstavene CCa med litt større mellomrom etter at det ble påvist at bokstavene sto for tett. Men fremdeles er a-en antikva utgave, med liten mage mot venstre og en utløper over. Denne typen a har, så vidt jeg erfarer, aldri blitt preget på ekte CCa-rør fra Siemens. Det var bare Telefunken og Valvo som brukte antikva a.

Nå skal det sies at rørene er gode, de. Sannsynligvis er det E88CC-rør fra Siemens som er vasket, påført ny preging og "oppgradert" til CCa og puttet i nye, forfalskede esker. Selv påstår Besinger at rørene stammer fra et Nato-lager. Det kan godt være sant, og kanskje er de av CCa-kvalitet. Imidlertid er det vanskelig, noen vil si umulig, å skille gode E88CC-rør fra CCa-rør gjennom lytting. Studerer man den interne strukturen, er de umiskjennelig Siemens-rør. Noen av dem har også koden som forteller om produksjonbatch, -sted og årstall i behold. Men like fullt er de forfalskninger når de framstilles som CCa på denne måten.

Jeg har ikke studert Telefunken-rørene han selger, men ut fra hans suspekte virksomhet er det stor sjanse for at også disse er forfalsket.

Akkurat nå har han følgende rør til salgs:
musculitohifi | eBay

Jeg er lei av å se at mange, uke etter uke, måned etter måned, blir lurt og betaler overpris for disse rørene. Derfor går jeg nå ut og advarer mot å handle med Besinger, eller "musculitohifi" som han kaller seg.

Handlet inn ei kasse med rør selv fra noen radio / tv repratører som er av den eldre sorten som nå har trekt seg tilbake som pensjonister .

Fant noen lister med priser på rør fra 1970 fra en grosist den gangen med et meget kjent navn her inne når det gjelder rør salg , ble meget overrasket å sa noe som sånt at da er iallefall ikke noe tøys med disse røra .

Da lo de godt å kunne fortelle meg at fake av rør er en gammel kunst som har pågått svært lenge , der det er penger å hente er det også svindel så det ryker etter så dette var gammelt nytt .

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dersom ikke fototeknikken lurer en, ser det ut til å være forskjell i gullbelegget på pinnene.
Nyere plating er vanligvis langt dårligere enn det som ble gjort i gode gamle dager.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.626
Sted
Holmestrand
Fonten på de eskene er klart forskjellig.
Bare det er vel ganske entydig bevis på det du sier?

T

tce-teams

Gjest
Det der lukter svindel på lang vei enkelt og se bare på rørene.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Fonten på de eskene er klart forskjellig.
Bare det er vel ganske entydig bevis på det du sier?
Esken er vel ikke så viktig.
Noen ganger er esken kaputt pga lite gunstig lagring.
Da kan det være like greit å bruke en standard hvit eske. Så lenge innholdet stemmer.
Det hjukses over en lav sko.
Har sett det stå "Made in USA" på esken. Produsenten har på et lite synlig sted skrvet at innholdet (røret) er merket med produksjonsland.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er derfor jeg synes det er så vanskelig å handle rør på ebay, bruktbørs osv. Man må nesten ha en del kunnskap for å være sikker på å få varen man betaler for. Bruker derfor å handle av butikker jeg stoler på. Men det koster selvsagt litt ekstra da.

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Hvorfor handler dere rør på Ebay ,da . Det sikreste er vel å kjøpe av Motron likevel om han er litt dyrere ,men du vet hva du får ,også vedr.reklamasjon pga skader på rør etc. Betaler heller det dobbelte av hva det koster på Ebay for rørene hos Motron istedet for å risikere å bli lurt.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
203
Torget vurderinger
1
Enig med siste "taler". Brynjar har holdt på i mange år og kjenner rørene/kodene godt. Har lært mye av ham.
En US produsent av RIAA trinn solgte ut rør som de mente støyet for mye. De opplyste at dette var rør som de ikke godkjente for lavstøy RIAA trinn, men i en Power Amp var de greie og prisen var satt ned. En stund senere kom en del av disse for salg på Hifisentralen som "målt ut" at Tempo Electric ( OK, det var Tempo ) og den Norske selgeren nevnte ingenting om at dette var rør Tempo fant for dårlige for RIAA. Noen mailer ble sendt og jeg har ikke sett disse rørene annonsert i ettertid. Til Info. Bernt

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
992
Tror ikke disse rørene finnes i sortimentet, så i dette tilfelle er det nok uansett intet alternativ!

Hvorfor handler dere rør på Ebay ,da . Det sikreste er vel å kjøpe av Motron likevel om han er litt dyrere ,men du vet hva du får ,også vedr.reklamasjon pga skader på rør etc. Betaler heller det dobbelte av hva det koster på Ebay for rørene hos Motron istedet for å risikere å bli lurt.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
bør vel ta med at det finnes seriøse selgere på ebay også, og det er noe som heter garanti på siden der også, har vel ca 500 kjøp på ebay sålangt og føler ikke at jeg har blitt lurt mer der enn på finn.no eller lignende sider, tvert imot. dette med rør blir jo som mye annet hifi utstyr, det er penger å spare på å handel utenlands, og garanti kan man faktisk få der ute også selv om det ikke fremstilles slik i tråder her inne imo

barathsec

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.05.2012
Antall liker
586
Sted
Der hvor gjøken alene galer i full Stereo
Torget vurderinger
9
meget bra at det blir advart imot useriøse selgere, har ikke kjøpt rør selv men takker for god info, synd at ebay ikke prøver å fjerne disse, har selv erfart fra annen handel på ebay hvor ergelig det er å bli lurt...! :cool:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Skal jeg ha påfyll av rør kjøper jeg enten av Brynjar K., av folk her på sentralen, eller av kjente selgere, folk som ikke har "råd" til å drite seg ut. eBay? Aldri, når det gjelder rør.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Støtt norsk næring og få kvalitet/garanti/og en du kan spørre

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Tror nok Motron klarer å skaffe disse rørene , Kwil .Har du kontaktet Brynjar da.

Opuspopus

Medlem
Ble medlem
15.03.2009
Antall liker
0
Besinger fra Berlin, som vanligvis kaller seg "musculitohifi", opererer med alternative nettnavn. Denne gangen er det "limon01". For å finne hans auksjoner senere er det bare å søke etter "siemens cca" på eBay.com ved ukeslutt og plukke ut annonsene etter samme mal han alltid bruker.
Her er denne ukes rør:
limon01 | eBay

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kjøp et og se hva som skjer:
From Germany Returns: Accepted within 14 days

Jeg har selv blitt lurt på eBay, men kom ingen vei. Ikke med eBay, ikke med tysk bank, ikke norsk heller. Og selgeren? Borte vekk.
Tenkte bare at en kanskje kunne stoppe denne fyren hvis en handlet og returnerte. Er han ekte kjeltring, ser en vel ikke noe til pengene?
Glemte å se om han aksepterer PayPal. Tyskere vil helst ha pengene utenom et slikt system.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Betaler man med PayPal på ebay, er man 100% sikret mot tap. Men jeg gjentar, du MÅ bruke PayPal. Jeg har opplevd en gang å ikke få det jeg bestilte. Åpnet sak med PayPal, og et par uker senere var penga tilbake. Tror ikke lenger det er mulig å bruke noe annet enn PayPal der. Begynner selger å mase om annen betalingsmåte, er det bare å skygge unna.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Støtt norsk næring og få kvalitet/garanti/og en du kan spørre
Et latterlig utsagn som jeg synes er bare rør... eh. De av oss som har handlet kloden rundt, og har sammenligningsgrunnlag, vet jo det.

Når det gjelder rør, har jeg førstehåndskjennskap til at det fint går ann å kjøpe like bra eller bedre rør enn hos motron, og attpåtil rimeligere. Det er en jungel der ute, men jeg synes det blir tullete å fremstille det som om det bare er hos en forhandler her på berget det går ann å handle rør.

Uten sammenheng med ovenstående, så kan jeg fortelle at mine erfaringer med å handle elektronikk/hjemmekino/hifi, går på at det er svært vennlige og ryddige folk både her hjemme og i det store utland. Lurt kan man bli overalt. Har sett mang en tråd, båd her og på AVforum, som viser at det sannelig ikke er alle som er like serviceminded eller ærlige her hjemme heller.

Sist redigert:

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
124
Torget vurderinger
14
Det er hevet over tvil at dette er en tvilsom selger på e-bay. Jeg ser noen fåreslår og handle hos Motron. Rett skal være rett. Du får rør med garanti og du kan bytte dem om det er noe galt. For denne servicen betaler man i mange tilfeller dobbelt så mye som det koster andre steder. Det som jeg ble overasket over er at Brynar til tross for sine priser plukker ut rør av gammelt utstyr og kaller det NOS.(New Old Stock) Internationalt betyr dette at det skal være originalproduserte rør som ikke har vært i bruk tidligere. Det er også slik at et rør kan kalles NOS ifølge Motron når det måler 80% eller mer av et nytt rør. Når jeg handler med amerikanske forhandlere måler NOS rørene 95-105%. Hvis ikke selges de som USED(brukt). Poenget mitt er at jeg i hvertfall har følt meg lurt også av Motron når rør som selges som NOS, kan være brukte rør som har vært montert i annet utstyr, tatt i betraktning de prisene Motron forlanger. Som kunde vet du ikke hva du faktisk får. For meg er det lureri. En sammenlignng: Om du kjøper en ny bil, og den har gått 10 000 Km. er det ingen som selger bilen med henvisning til en kompresjons test og sier at den "måler som ny" så dette er en ny bil. De fleste opplyser da om at bilen har gått 10 000 km.(jeg vet at man ikke kan jukse slik, men eksemplet illustrerer Motrons og eventuellt andre som driver med tillsvarende praksis.

Til slutt en kommentar til diskusjonen om Cca. Jeg har CCA rør fra 50 60 og 70 tallet, og det sammer er tilfelle med E-188cc rør. fra telefunken Det er da en enkel sak å høre forskjell på disse rørene og på den måten finne ut hva du har fått.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Kjøp et og se hva som skjer:
From Germany Returns: Accepted within 14 days

Jeg har selv blitt lurt på eBay, men kom ingen vei. Ikke med eBay, ikke med tysk bank, ikke norsk heller. Og selgeren? Borte vekk.
Tenkte bare at en kanskje kunne stoppe denne fyren hvis en handlet og returnerte. Er han ekte kjeltring, ser en vel ikke noe til pengene?
Glemte å se om han aksepterer PayPal. Tyskere vil helst ha pengene utenom et slikt system.
man har garanti når man handler på ebay, man må bare følge ett par enkle regler, klarer man ikke det bør man holde seg til k-kjøp lokalt :)
man finner vel like mange fislete handler på andre markeder , men da som oftest uten denne garantien, og hva er garantien verdt i norge når og hvis røra ryker etter noen hundre timer på tross av målinger oppgitt ved kjøp<? føler meg langt dummere da etter å ha appåtil betallt 5 x prisen

uansett superbra å si ifra om slike klare svindlere på nettsiden så andre kan holde seg unna akkurat han, pesonlig kjøpe jeg vel ikke mye av typen dyrere rør på ebayen, der har jeg andre kontakter rundt om

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Antall liker
219
Klarer ikke helt og se problemet med å handle rør på ebay.....

Så lenge du ikke "på død og liv" skal ha NOS rør fra Telefunken, Mullard, Brimar,Valvo, etc etc som så absolutt er attraktive å forfalske, så går det som regel bra.
Går du for rør er lite brukt og en pris deretter (hvor stor betydning utgjør 100-500 timers bruk av ett rør med en levetid på 12000 til 14000 timer ? ) og fra mindre "hypet" produsenter som for eks Sylvania og GE, så går det som regel bra er min erfaring.

Hvorfor betale 150-200 USD for et rør som selger påstår er NOS, når du kan få det samme rør for 25 USD når det selges som lite brukt ? Er vel like vanskelig å se om et rør er NOS eller brukt noen få timer, bortsett fra prisen de selges for ?

Selv så handler eg kun rør som selges som brukt, men påført resultat av måling på rørtester og fra selgere som godtar at rørene returneres ved evnt reklamasjon.
Har gjennomført mange slike kjøp på Ebay, og vil påstå at eg ikke har blitt lurt så langt (bank i bordet)
Rør eg kjøpte for under 10 USD pr stk for 2 år siden, spiller fortsatt like bra den dag i dag.
Sunt bondevett fungerer på Ebay også :)

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Det er hevet over tvil at dette er en tvilsom selger på e-bay. Jeg ser noen fåreslår og handle hos Motron. Rett skal være rett. Du får rør med garanti og du kan bytte dem om det er noe galt. For denne servicen betaler man i mange tilfeller dobbelt så mye som det koster andre steder. Det som jeg ble overasket over er at Brynar til tross for sine priser plukker ut rør av gammelt utstyr og kaller det NOS.(New Old Stock) Internationalt betyr dette at det skal være originalproduserte rør som ikke har vært i bruk tidligere. Det er også slik at et rør kan kalles NOS ifølge Motron når det måler 80% eller mer av et nytt rør. Når jeg handler med amerikanske forhandlere måler NOS rørene 95-105%. Hvis ikke selges de som USED(brukt). Poenget mitt er at jeg i hvertfall har følt meg lurt også av Motron når rør som selges som NOS, kan være brukte rør som har vært montert i annet utstyr, tatt i betraktning de prisene Motron forlanger. Som kunde vet du ikke hva du faktisk får. For meg er det lureri. En sammenlignng: Om du kjøper en ny bil, og den har gått 10 000 Km. er det ingen som selger bilen med henvisning til en kompresjons test og sier at den "måler som ny" så dette er en ny bil. De fleste opplyser da om at bilen har gått 10 000 km.(jeg vet at man ikke kan jukse slik, men eksemplet illustrerer Motrons og eventuellt andre som driver med tillsvarende praksis.

Til slutt en kommentar til diskusjonen om Cca. Jeg har CCA rør fra 50 60 og 70 tallet, og det sammer er tilfelle med E-188cc rør. fra telefunken Det er da en enkel sak å høre forskjell på disse rørene og på den måten finne ut hva du har fått.
Interessante opplysninger. HVIS det du sier stemmer, er trådens tittel en passe beskrivelse på sånt. Sammen med det at mannen ikke har hørt om internett, og at jeg er ganske sikker på at halvdårlige rør jeg har hatt selv kommer derifra, gjør det sitt til at det ikke frister å handle der.

Sist redigert:

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7

Interessante opplysninger. HVIS det du sier stemmer, er trådens tittel en passe beskrivelse på sånt. Sammen med det at mannen ikke har hørt om internett, at jeg er ganske sikker på at halvdårlige rør jeg har hatt selv kommer derifra, gjør det sitt til at det ikke frister å handle der.
hvis du tenker på det at motron selger rør som har sittet i f,eks militære radioer og slikt som NOS , så kan jeg bekrefte det. utover det vil ikke jeg kommentere kvalitet på rør derifra generellt, generellt så kan man kikke etter NOS NIB, allså new in box, helt ubrukte
det interesange dog er at i tillegg til å kreve stive priser, så skal jo gjerne andre rørselgere snx ned, og da tar det seg dårlig ut å selv selge NOS rør som faktisk ikke alltid er new old stock

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
124
Torget vurderinger
14
Jeg kan ikke si at dette alltid er tilfelle med rør han har mange av, men jeg har handlet rør av Motron for over 20 000 Før jeg lærte at det finnes andre )og for min del har dette skjedd med Siemens cca Telefunken 188cc , noe Mullard og Bremar type 12ax7/12au7 og 12at7 med ekvivalenter. Nå kan motron hevde at jeg ikke har kjøpt bremar av ham. Grunnen til det er nettopp at jeg har sett at jeg ikke har fått nos rør

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Tror ikke at det er en stor hemmelighet innen rørmiljø at en del av dagens Nos rør er tatt ut fra gammelt utstyr , tester som nye og selges som nye, begrepet NOS er utvannet, og det sitter jo nesten alltid mennesker bak som har dette som buisness

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Da burde man kanskje innføre et nytt begrep, OS eller UOS... De NOS rørene jeg nylig kjøpte, var svært godt dokumentert og kom i originale esker. At fyren hadde utelukkende positiv feedback på flere nettsteder og ga en formidabel service, hjalp også på. Når rørene så låt bedre og var mer stabile enn de gamle NOS rørene, ser jeg liten grunn til å tvile på at disse var ekte NOS.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Da burde man kanskje innføre et nytt begrep, OS eller UOS... De NOS rørene jeg nylig kjøpte, var svært godt dokumentert og kom i originale esker. At fyren hadde utelukkende positiv feedback på flere nettsteder og ga en formidabel service, hjalp også på. Når rørene så låt bedre og var mer stabile enn de gamle NOS rørene, ser jeg liten grunn til å tvile på at disse var ekte NOS.
NIB skal bety at de ikke har vært ute av esken og satt i utstyr, har kjøpt masse slike rør i org esker og slikt jeg også, som har fungert som de skal, spratt senest i går en 5 pakning med rca 6189 rør
enkellte rørselgerere på ebay har langt mer kred enn andre, selv har jeg funnet meg en del faste jeg bruker, hvor service og rør henger på greip

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.202
Torget vurderinger
96
Det er vel også et spørsmål om man vil ha rør testet og matchet. Jeg fikk spørsmål om jeg ville ha dem uåpnet eller testet, og selger fikk godkjenning til å sprette eskene å matche dem som quads.

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Det er vel også et spørsmål om man vil ha rør testet og matchet. Jeg fikk spørsmål om jeg ville ha dem uåpnet eller testet, og selger fikk godkjenning til å sprette eskene å matche dem som quads.
det er sant, men imo så er rørene forsatt nib da, poenget er vel at de ikke ha sittet i noe utstyr

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.162
Torget vurderinger
2
Dette med rør-handel er et hott tema, og hvis en handler NOS rør så skal det være "New old stock" - altså nye rør med gammel produksjonsdato. Er rørene brukt 1 eller 1000 timer så bør dette opplyses, for da er det jo teknisk sett feil å benytte NOS-begrepet.

Til tross for dette så er det nok mange som ikke tenker på at NOS betyr nye rør, og det er mange som tror at NOS er betegnelsen på rør som har gammel produksjonsdato. Ettersom begrepet fort kan misforstås, så er det vel kanskje ikke så rart at enkelte forhandlere også kaller gamle brukte rør NOS, så lenge de måler bra. Hensikten er nok ikke å lure noen, men heller å forsøke å skaffe kunden etterspurte rør. Hvis det er vansekelig å oppdrive nye gamle rør, så er jo det nest beste brukte gamle rør som måler bra.

Hvis en forhandler sier at et gitt rør måler f.eks. 80% så sier det seg jo egentlig selv at røret har vært brukt, og da har jo forhandleren gitt nødvendig informasjon. En kan selvfølgelig diskutere om det da kan kalles for NOS, men begrepet har nok blitt litt utvannet, og mere vil det bli etterhvert som gamle rør blir umulig å oppdrive.

En kan jo nesten sammenligne begrepet NOS med begrepet high-end, selv om sistnevnte har en svært svevende grense, mens førstnevnte egentlig kun burde bety splitter nye gamle rør.

Jeg skal ikke blande meg i hvor det er best å handle rør, men jeg synes en skal være litt forsiktig med uttalelser som svindel eller lureri hvis en gitt forhandler gir informasjon som er korrekt i forhold til rørets tilstand (til tross for at NOS begrepet benyttes). På dette området er mitt personlige inntrykk at Motron fremstår som en seriøs forhandler, og min egen erfaring tilsier at Brynjar oppgir den infoen han vet om de ulike rørene han selger.

Hvis en kjøper rør som fremstår som NOS, og hvor det ikke foreligger info om at rørene faktisk har vært brukt, så er det etter min mening ikke god nok informasjon fra selger, og da er jeg enig med Capita som indikerer at slikt vil være grunnlag for å føle seg lurt.

Jeg kan til slutt nevne at mitt forhold til Motron er kun basert på egen privat erfaring, og jeg har aldri hatt noen forretningsmessig relasjon til Motron på noen måte, verken via Hifisentralen eller eget firma.

Mvh
Høvdingen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
"Hvis en forhandler sier at et gitt rør måler f.eks. 80% så sier det seg jo egentlig selv at røret har vært brukt"

Dette er ikke noe bidrag til diskusjonen. Bare litt fakta.
Nyproduserte rør (NOS har vært nye en gang de også) skal måle mellom 80% og 120% av spec. Ut over det skal de kasseres.
Et 80% rør behøver altså ikke være "slitt". Bare et av mange som ligger ned mot nedre grense.

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
124
Torget vurderinger
14
Problemet kunne vært løst om vi hadde tatt i bruk "light use" eller "noe brukt" eksempelhvis ved måling under 90%. jeg vet om 80% praksiss.Poenget er at når vi kjøper dyre eksklusive rør er poenget at de skal ha gjennomgått kritiske tester som gjør at en 80% grense ikke blitt akseptert. Eksempelhvis 801,802 803s,cca, e188cc, 8136,37,10M osv. Da bør det ikke aksepteres at det ikke opplyses om et rør har vært brukt, eller montert eller noe annet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
"Hvis en forhandler sier at et gitt rør måler f.eks. 80% så sier det seg jo egentlig selv at røret har vært brukt"

Nyproduserte rør (NOS har vært nye en gang de også) skal måle mellom 80% og 120% av spec. Ut over det skal de kasseres.
Et 80% rør behøver altså ikke være "slitt". Bare et av mange som ligger ned mot nedre grense.

Er det da ulike priser på rør som måler 80% kontra de på 100% hos Motron når de ellers er av samme fabrikat og merke ?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Etter min erfaring, med mengder av NIB/NOS/nesten-NOS/brukte...og med erfaring fra 15+ forskjellige rør-testere, er det utrolig sjelden å finne U-BRUKTE rør som måler under 95% (enkelte testere har litt problemer med 12AX7/ECC83).
Snittet ligger på 110-125% med noen få opp i over 150% (!)
NB! Noen målinger av enkelte rør er gjerne gjort med "ekvalent"-instilling, og blir da bare et sammenliknings-grunnlag, og ikke en endelig(korrekt) verdi...

Arne K

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
dette her som tråden har kommet inn på nå er jo en av grunnene til (imo) at rør bransjen generellt krever en del mer kunnskap av kjøper enn kanskje man vet når man stikker hodet inn i rørverden første gang.
hvis vi skal ta ett tenkt eksempel så kan man f.eks kjøpe ett såkallt "pull" rør utenlands som måler 110% for en billigere penge enn hvis samme rør skulle vært fraktet til norge og testet før salg her , røret vil ha samme levetid men antagelig koste en del mer.
det å blindt ha mer tillit til en norsk selger kontra en utenlansk er naivt imo, da det finnes mer enn bare kjeltringer i utlandet også, og det er da ikke verre å kjøpe ett rør enn f.eks en kabel fra det store utland ?
Ser dog at det kan være en fordel å kunne kommunisere på norsk og ikke minst kanskje på lov til å teste forskjellige typer før kjøp her i norge
så blir det da opp til vær enkellt hva man vil gjøre, men det å blindt tro at man får NIB NOS i norge er ihvertfall ikke tilfelle, samme gjelder jo for utlandet også

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29

Er det da ulike priser på rør som måler 80% kontra de på 100% hos Motron når de ellers er av samme fabrikat og merke ?
Hvis det er meg du spør, så har jeg ikke noe svar på dette.
Jeg har ved flere anledninger her spurt hva som menes eller ønskes ved matching.
I de aller fleste tilfeller er det likheten mellom rør eller halvdeler av rør som er viktig.
De aller fleste produsenter har tettere spec enn +/-20%.
I mange tilfeller vil et rør som ligger i den nedre delen av spec gi færre problemer enn et som ligger i den høye enden.
I PP forsterkere vil de fleste avvik temmes av feed back.

• Liker
Reaksjoner: HCS
Topp Bunn