Rør verden

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Eg er ute etter tips og tilbud på rør monoblokker som funker med klipsch rf7.
Etter å ha hørt mc275 på rf83 så passer garantert rør meir til min musikk smak.

På disse blokkene må det også være mulighet for å montera eit bur slik at minste sjefen i huset ikkje brenne fingrene av seg.
Pris, opp til 30 000.


mvh
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Mulig at M-150 monoblokkene fra Rogue Audio ville passe. Send en mail til Audiofil og hør om prisen.
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Takk for tipset.
Dei er notert ned, men ein annen faktor er også utsende om madamen skal god kjenna dem :p

Andre forslag?
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.347
Antall liker
1.845
ARC VT 100.

2x100 watt. Drar det meste. Flott oppløsning og stort rom.

Denne ser dessuten ut som en helt vanlig forsterker.
Alt er inni en kasse. Godt beskyttet mot bl.a. barnefingre.
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Er det muligt å demotere kassen slik at rør gløden kommer frem og skapper ein romantisk stemming? ;D
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Mener å huske at Kabeldrageren bruker ett par 845 baserte blokker på sine RF-7 med stort hell.
2x18W sånn ca.

/jan
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Rf7 er lett drevne men 2x18w høres minimalt ut eller tenker eg totalt feil her..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BAL skrev:
Rf7 er lett drevne men 2x18w høres minimalt ut eller tenker eg totalt feil her..
Du må nok tenke litt nytt ja :)
Det er ikke mange watt som er nødvendig til slike høyttalere. Du vil trolig aldri spille over 1 watt tilført høyttaleren. Du må høre det for å tro det :)
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
jajaja i fra 1091x2 ( 1x500W ) til 2x18W hehehe fekk eit søkk i magen når eg fyst tenkte tanken ;D
Men dersom 2x18w er plenty er det andre ting eg må bita merke i vekt, strøm forsyning, rør typer osv...
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.347
Antall liker
1.845
Mener å ha sett en brukt for en stund siden for rundt 40 lakser.
 

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Innlegg
265
Antall liker
6
Pengvim har et par DP monoblokker til salgs. Dette er krem forsterkere med den rette pre`en. Med rf 7 vil du få discoteknivå om så gjelder. Mvh
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
gut_man selger den ene av sine 2, EAR/Yoshino 890. Den leverer 2 x 70W i reneste klasse A :)
Denne er en uvanlig "gjest" på bruktmarkedet, og jeg antar at eneste grunn til salg er at han har en til, og at denne allerede er "overkill" på hans nye Avantgarde UNO ;D
At den spiller ringer rundt det meste jeg har hørt, og ser lekker ut er jo bare en bonus.
Ingenting å si på prisen heller ;)
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
ja eg har kikket på den som gut_man har ute. Men problemet e her at det må vara monoblokker..
Har så utroligt korte HT kabler.
Diskonivå kan eg med handa på hjertet seia eg alt har med rotelane men eg vil bli litt meir sofistikert lyd veien 8)
mvh
 
R

Rojoh

Gjest
BAL skrev:
...Men problemet e her at det må vara monoblokker..
Har så utroligt korte HT kabler.
Jeg hadde da glatt vurdert lengre HT-kabler for å kunne velge fritt blant alle gode røreffekttrinn som finnes der ute. Hvis det likevel ikke blir aktuelt, så har vel PrimaLuna noen blokker i ca. den prisklassen du skisserer.

Mvh. Johan
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
sant nok, men det folk seier er at eg heller på selga anlegget før eg tenker på å få andre kabler.. AudioQuest Dragon + har eg..
 
R

Rojoh

Gjest
Nå har jeg absolutt ingenting i mot monoblokker, men muligheten til å finne den rette og beste forsterkeren øker betraktlig ved å også vurdere stereotrinn. Å bygge anlegget rundt et par HT-kabler, er etter min mening en tvilsom strategi. Dog: Det er sikkert mulig å finne riktig bra monotrinn til den prisen du skisserer. :)

Mvh. Johan
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Når du rådes til å bytte anlegget først, og kjøpe kabler etterpå, så er det uttalt av hensyn til klanglig matching BAL.
Dersom det finnes praktiske årsaker til å bytte kabler (som at de ikke er lange nok) lar man ikke det stå i veien for god lyd.
Sett sammen høyttaler og forsterker så optimalt som mulig, og let etter kabler med rett lengde etterpå.

Det var bare mine første tanker... Jeg er selvsagt helt enig med Rojoh
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Eg er enige, men det er forferdligt hardt å svelga at lednigane fere.
Noen som vett ka audioquest dragon+ går for?
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
BAL skrev:
Rf7 er lett drevne men 2x18w høres minimalt ut eller tenker eg totalt feil her..
18 watt fra en god 845 konstruksjon må høres før det menes noe om den :)

Mvh Ole
 
L

Ludo

Gjest
Sitter med 18 watt her fra en KT88-konstruksjon på høyttalere med 98dB følsomhet og det går finfint :)

SET that is ;)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Sitter med 18 watt her fra en KT88-konstruksjon på høyttalere med 98dB følsomhet og det går finfint :)

SET that is ;)
Sitter på 13W og høyttalere med 97dB følsomhet jeg. Funker fint det og. ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
AQ Dragon + har jeg eid. Flotte kabler for sin tid og sikkert veldig bra ennå, men noe særlig mer enn 1000-1500 kroner er det nok ikke å regne med at du får.

Men enig i at de kanskje burde selges...Mye fint å velge i av rør amper hvis en har lengre kabler...

Lykke til! :)
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
takker for kjappe tilbake meldingar.
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13220077&sid=xz9sedBnz6u385625&WT.svl=Link
Noen som kjennskap om disse? når det angår rør typer så er eg heilt blank..

Vil det vara stor forskjell mellom ein 20W og ein f.eks 70w med tanke på lydtrykk?
For eg har kje skaffet meg klipsch for å bare kose spille..

hmm så det er snakk om at kablane har tapt seg så mye, blitt fortalt at ny prisen låg på mellom 10 000 - 13 000 per meter siden det er reine sølv ledere i dem.
Uansett så er dei eit stoort løft lydmessigt ifra dei eg hadde tidligere..
Men då havner dei nok bare på lager.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.195
Antall liker
10.744
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nå er det ikke lov å linke direkte til annonser her på forumet, men den du sikter til er samme som en tilsvarende fra MingDa.
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
sorry, var eg ikkje klar over. will not happen again....
Kan eg rekne med det er kvalitet ettersom det er tilsvarende mingda?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Ikke for å drive markedsføring her, men EAR 890 har vært klasse A rangert i Stereophile siden 2004. Det er det ikke så veldig mange forsterkere som klarer uten at de befinner seg i referanseanleggene til journalist staben. Og ikke noen av de andre alternativene som har vært nevnt her har klart det, så vidt jeg har fått med meg. Det finnes mange gode rørforsterkere der ute, men mange drukner i mengden. EAR forsterkere generelt får lite hype i pressen, men de gangene de blir anmeldt, er det stort sett til stående ovasjoner.. Når det er sagt, har jeg drevet både mine Ascolta Brennin (som er rimelig tungdrevne høyttalere) og nå altså supereffektive Avantgarde horn høyttalere med et 890 trinn. Jeg har hatt Rogue, VTL, Krell o.l innom her, men aldri hatt et bedre effekttrinn i hus enn 890. Og det har aldri spilt så bra som det gjør på Avantgardene. Poenget her, er at med et godt strømsterkt effekttrinn av dette kaliberet, så har du muligheter for å beholde det til tross for høyttalerbytte. Og muligheter for fremtids sikkert utstyr er ikke å forakte. Jeg er personlig så utrolig godt fornøyd med dette effekttrinnet. Jeg beholder tross alt det ene selv, og føler intet behov for å oppgradere på den fronten. Jeg betviler sterkt at du finner noe i samme prisklasse som spiller så flott som dette.. Håper ikke noen blir fornærmet her, men jeg er virkelig entusiastisk i forhold til EAR og håper flere får opp øynene for dem etterhvert. Her er linker til et par tester som er verdt å lese:
http://www.positive-feedback.com/Issue9/ear890.htm
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/404ear/index.html
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.195
Antall liker
10.744
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Godt spørsmål egentlig. Tror egentlig rf7 trives bedre med mer "guffe" enn de der. 300B blokkene fra Mingda har jeg testet. De måtte bygges om litt i strømforsyningen for å takle det norske nettet bedre (mener jeg) Låter flott og musikalsk, men ikke akkurat dramatiske i lydgjengivelsen.
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
har blitt anbefalt å sjå på annonsen din tidligere gut_man.
Og gratulera med dei avantgardane, var sjå necken forje uke å hørte på dei.
Men om du er intressert i eit innbytte eller om du har blakka deg totalt på kjøpet så kan me snakkes meir over PM. tenkte faktisk akkorat her å senda deg ein mail..
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Musikk veien er alt fra melua til dimmu, og eg håper å få alt i pose og sekk.
raffinert til brutal moro blokker...
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Ser man det, verden er ikke så stor :) Takker for gratulasjoner. Og nei, jeg har ikke blakket meg. Trenger bare ikke to effekttrinn lenger. Håper jo å finne et godt hjem for en kjær eiendel :) Bare å ta kontakt hvis du vil ha demo, eller bare har lyst å treffes for å spille musikk ;D
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
hehe ka trur du madamen min seier om eg igjen stikker ned til egersund hehe ( Rekner med det er der du holde hus ) var det på fest sjå necen du bestemte deg for dei eller var det etter ein demo?
Men om du kunne sendt meg eit bilde av bakenden av 890en din?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Tar det på PM... Skal skrive en nuh!
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Apropos Rojoh's forslag om Prima Luna. Ser at Norsk Hi-Fi Center selger ut en del forsterkere av dette merket. Blant annet monoblokker, både med KT88 og EL34
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
RF-7 er en lettdreven høyttaler hvis man med lettdreven tenker på lydnivå som funksjon av tilført effekt. Imidlertid består RF-7 av 2 x 10” basselementer som forsterkeren skal kontrollere og holde styr på. I praksis betyr det at forsterkeren bør ha en gitt dempingsfaktor for at resultatet skal bli brukbart. Dette er som regel ikke noe problem i en solid-state forsterker, men rørforsterkere lever i en litt annen verden når det gjelder utgangsimpedans og dempingsfaktor. Spesielt single endede forsterkere kan være vanskelige å matche mot RF-serien til Klipsch.

I alle tilfelle bør du prøve effekttrinnet, gjerne over lengre tid, sammen med RF-7 før du bestemmer deg for å kjøpe. Og bare for å ha nevnt det, denne typen matching er ikke noe som kan rettes opp med kabler.

Jan E Veiset
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
takk du.

Er sånt eg er ute etter å få tips om. Hva blir reknet som ein god dempningfaktor?
Og om du kan utdype hva du meiner med single ended forsterker? Eg er ikkje sikker på om eg forstår betydninga.
Noen personlige meininger om hvilke forsterkere som passer med rf7 basert på egen erfaring?
Og har tilnærmet samme musikk smak som meg.
mvh
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
Siden du nevnte MC275 så er det en veldig god match mot RF-serien. Den gir deg også de kreftene du er ute etter (hvis ikke kan du jo bruke 2 x MC275 og kjøre de som monoblokker).
Personlig ville jeg i alle fall prøvd MC275 sammen med RF-7, om ikke annet for å etablere en referanse. Finner du noe du synes låter bedre så gå for det, men personlig tror jeg du må lete en stund (basert på erfaringer med MC275 sammen med RF-5 og RF-35).

Jan E Veiset
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Kablane er av god kvalitet så d vil koste ein litten formue å få noen tilsvarende.
Meen ser at dei nok kommer til å havne på lager..
 
Topp Bunn