Rør verden

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
jane skrev:
RF-7 er en lettdreven høyttaler hvis man med lettdreven tenker på lydnivå som funksjon av tilført effekt. Imidlertid består RF-7 av 2 x 10” basselementer som forsterkeren skal kontrollere og holde styr på. I praksis betyr det at forsterkeren bør ha en gitt dempingsfaktor for at resultatet skal bli brukbart. Dette er som regel ikke noe problem i en solid-state forsterker, men rørforsterkere lever i en litt annen verden når det gjelder utgangsimpedans og dempingsfaktor. Spesielt single endede forsterkere kan være vanskelige å matche mot RF-serien til Klipsch.
her er noen myter basert på synsing som av en eller anna grunn aldri forsvinner

dempningsfaktor på flere tusen blir redusert til ca 100 etter delefilter og et par meter høyttalerledning, uansett forsterker. det er altså minimalt hva denne kan gjøre.

store elementer trenger ikke mer "strøm" enn små. fasevinkler, motstand etc. har ingenting med størrelse å gjøre. det eneste man står igjen med da er følsomheten, som primært bestemmes av areal og brukt material. -store membraner er teknisk sett lettere å drive.
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Hva er viktig å sjå etter når ein skal handle rør utstyr?
Dempningfaktor, kondensator bank, Power, power supply,type rør....

mvh
Bjørn
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
BAL skrev:
Hva er viktig å sjå etter når ein skal handle rør utstyr?
Dempningfaktor, kondensator bank, Power, power supply,type rør....

mvh
Bjørn
Alt det og litt til, det lureste er nok og peke seg ut noen favoritter, for så og google etter tester o.l og finne ut hva andre folk bruker de på. Gir som oftest en grei indikasjon på hva den kan prestere.
Jeg annbefaler VTL uten tvil, men det er meg ;)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
the_eye skrev:
store elementer trenger ikke mer "strøm" enn små. fasevinkler, motstand etc. har ingenting med størrelse å gjøre. det eneste man står igjen med da er følsomheten, som primært bestemmes av areal og brukt material. -store membraner er teknisk sett lettere å drive.
Du har rett i det, men RF7 er ikke veldig lettstyrt.. ;)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.119
Antall liker
4.995
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BAL skrev:
Hva er viktig å sjå etter når ein skal handle rør utstyr?
Dempningfaktor, kondensator bank, Power, power supply,type rør....
mvh
Bjørn
Bruk ørene i stedet for å se.
Da vil budsjettet ditt holde med god margin :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
JanR skrev:
Mener å huske at Kabeldrageren bruker ett par 845 baserte blokker på sine RF-7 med stort hell.
2x18W sånn ca.

/jan
Stemmer det, ja!

Jeg liker basskontrollen til 845 framfor 300B. En solid og rørslig bass, men knivskarp kontroll er det dog ikke snakk om. Men 845-rørets musikalske basslinje skal du lete lenge etter for å (evt.) finne.

For å utnytte RF7 enes elleville dynamiske og høytspillende egenskaper må jeg mate med transistor. 2x150W er kjempemorro!!

Litt avhengig av hva en er ute etter; å la seg forføre av jazz, klassisk eller blues - velg rør ala 845 eller gjerne KT88. Er derimot f.eks. Yello livretten, må en nok trå til med transistor, helst av den typen med flere paralellkoblede utgangstrasnistorer. Som med alt annet her i verden får du ikke både i pose og sekk. Prioriteringer må til.

Jeg for min del bytter jevnlig mellom rør og transistor... alt etter humøret ;)

Kabeldragern
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
the_eye skrev:
jane skrev:
RF-7 er en lettdreven høyttaler hvis man med lettdreven tenker på lydnivå som funksjon av tilført effekt. Imidlertid består RF-7 av 2 x 10” basselementer som forsterkeren skal kontrollere og holde styr på. I praksis betyr det at forsterkeren bør ha en gitt dempingsfaktor for at resultatet skal bli brukbart. Dette er som regel ikke noe problem i en solid-state forsterker, men rørforsterkere lever i en litt annen verden når det gjelder utgangsimpedans og dempingsfaktor. Spesielt single endede forsterkere kan være vanskelige å matche mot RF-serien til Klipsch.
her er noen myter basert på synsing som av en eller anna grunn aldri forsvinner

dempningsfaktor på flere tusen blir redusert til ca 100 etter delefilter og et par meter høyttalerledning, uansett forsterker. det er altså minimalt hva denne kan gjøre.

store elementer trenger ikke mer "strøm" enn små. fasevinkler, motstand etc. har ingenting med størrelse å gjøre. det eneste man står igjen med da er følsomheten, som primært bestemmes av areal og brukt material. -store membraner er teknisk sett lettere å drive.
Nå er jeg i den situasjon at jeg har hatt Lowther horn med følsomhet ca. 100dB/w/m og RF7 med ca. samme følsomhet. Jeg må med en gang si at det er stor forskjell på "timing" og rytme på de to høyttalerne. Ved lav styrke spiller de likt, men når en drar på litt, høres det lett at Lowtherne har lettere for å henge med framfor RF7 når de blir matet med laveffekt rørforsterkere. Ikke misforstå meg, RF7 er svært dynamikk-ekte høyttalere, men det synes at de trenger litt mere strøm enn hva følsomheten tilsier...

K.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.087
Antall liker
1.091
Sted
'
the_eye skrev:
jane skrev:
RF-7 er en lettdreven høyttaler hvis man med lettdreven tenker på lydnivå som funksjon av tilført effekt. Imidlertid består RF-7 av 2 x 10” basselementer som forsterkeren skal kontrollere og holde styr på. I praksis betyr det at forsterkeren bør ha en gitt dempingsfaktor for at resultatet skal bli brukbart. Dette er som regel ikke noe problem i en solid-state forsterker, men rørforsterkere lever i en litt annen verden når det gjelder utgangsimpedans og dempingsfaktor. Spesielt single endede forsterkere kan være vanskelige å matche mot RF-serien til Klipsch.
her er noen myter basert på synsing som av en eller anna grunn aldri forsvinner

dempningsfaktor på flere tusen blir redusert til ca 100 etter delefilter og et par meter høyttalerledning, uansett forsterker. det er altså minimalt hva denne kan gjøre.

store elementer trenger ikke mer "strøm" enn små. fasevinkler, motstand etc. har ingenting med størrelse å gjøre. det eneste man står igjen med da er følsomheten, som primært bestemmes av areal og brukt material. -store membraner er teknisk sett lettere å drive.
Vel, innlegget var skrevet basert på erfaring med RF-serien og en relativ stor mengde med rørforsterkere, både PP klasse A, klasse AB, klasse AB2, diverse single ended og unity trinn.
Vi snakker ikke om dempingsfaktorer i størrelsesorden flere tusen, men DF i området 2-20. At DF i dette området har betydning for hvordan høyttalerne oppfører seg er ikke en myte men et faktum.

Jan E Veiset
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Kabeldragern skrev:
JanR skrev:
Mener å huske at Kabeldrageren bruker ett par 845 baserte blokker på sine RF-7 med stort hell.
2x18W sånn ca.

/jan
Stemmer det, ja!

Jeg liker basskontrollen til 845 framfor 300B. En solid og rørslig bass, men knivskarp kontroll er det dog ikke snakk om. Men 845-rørets musikalske basslinje skal du lete lenge etter for å (evt.) finne.

For å utnytte RF7 enes elleville dynamiske og høytspillende egenskaper må jeg mate med transistor. 2x150W er kjempemorro!!

Litt avhengig av hva en er ute etter; å la seg forføre av jazz, klassisk eller blues - velg rør ala 845 eller gjerne KT88. Er derimot f.eks. Yello livretten, må en nok trå til med transistor, helst av den typen med flere paralellkoblede utgangstrasnistorer. Som med alt annet her i verden får du ikke både i pose og sekk. Prioriteringer må til.

Jeg for min del bytter jevnlig mellom rør og transistor... alt etter humøret ;)

Kabeldragern
- en digresjon, men jeg har nylig og nettopp opplevet betydelig bass-presisjon fra EL84 via en Manley konstruksjon. Dynamikken - makro & mini er heller ikke forkastbar....
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
janb skrev:
- en digresjon, men jeg har nylig og nettopp opplevet betydelig bass-presisjon fra EL84 via en Manley konstruksjon. Dynamikken - makro & mini er heller ikke forkastbar....
Hvilken modell var dette, Mahi eller Stingray?
Selv har jeg Manley Snapper, og vi kommer til å få et langt liv sammen. Kan ikke si annet enn at bestykningen på 4stk EL34 har full kontroll. Her spilles det faktisk musikk. Vurderer å ta steget fullt ut å gå for Manley Steelhead Phonostage som pre. :)
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
janb skrev:
Kabeldragern skrev:
JanR skrev:
Mener å huske at Kabeldrageren bruker ett par 845 baserte blokker på sine RF-7 med stort hell.
2x18W sånn ca.

/jan
Stemmer det, ja!

Jeg liker basskontrollen til 845 framfor 300B. En solid og rørslig bass, men knivskarp kontroll er det dog ikke snakk om. Men 845-rørets musikalske basslinje skal du lete lenge etter for å (evt.) finne.

For å utnytte RF7 enes elleville dynamiske og høytspillende egenskaper må jeg mate med transistor. 2x150W er kjempemorro!!

Litt avhengig av hva en er ute etter; å la seg forføre av jazz, klassisk eller blues - velg rør ala 845 eller gjerne KT88. Er derimot f.eks. Yello livretten, må en nok trå til med transistor, helst av den typen med flere paralellkoblede utgangstrasnistorer. Som med alt annet her i verden får du ikke både i pose og sekk. Prioriteringer må til.

Jeg for min del bytter jevnlig mellom rør og transistor... alt etter humøret ;)

Kabeldragern
- en digresjon, men jeg har nylig og nettopp opplevet betydelig bass-presisjon fra EL84 via en Manley konstruksjon. Dynamikken - makro & mini er heller ikke forkastbar....
Mine kommentarer omhandlet rør til driving av RF7. Jeg har også opplevd knall kontroll og micro/macro-dynamikk med rør. For all del...!
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Nå har eg hatt dette quad settet i ei litta veka og eg må seia eg er totalt frelst.
Lyden blei mye betre på alle områder som eg er ute etter om det så er melua eller dimmu.
Og for ein hærlige bass :)

Rør og Klipsch, at eg ikkje prøvde det tidligere.

Takk for alle tips så langt!
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
BAL skrev:
Nå har eg hatt dette quad settet i ei litta veka og eg må seia eg er totalt frelst.
Lyden blei mye betre på alle områder som eg er ute etter om det så er melua eller dimmu.
Og for ein hærlige bass :)

Rør og Klipsch, at eg ikkje prøvde det tidligere.

Takk for alle tips så langt!
Velkommen i klubben ;)
Det er vel Pentoder (KT88/6550).?
Bare vent til den dagen du prøver Trioder.! ;D
Kjell
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Mulig jeg ikke har fulgt med i tråden, men hvilket Quad-sett endte du opp med?

Velkommen som rørfrelst, forresten! Vi begynner å bli mange.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Selv har jeg Manley Snapper, og vi kommer til å få et langt liv sammen. Kan ikke si annet enn at bestykningen på 4stk EL34 har full kontroll. Her spilles det faktisk musikk. Vurderer å ta steget fullt ut å gå for Manley Steelhead Phonostage som pre. :)
Hvilke høytalere bruker du Eros?
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Det er quad-2 forty eg sitter med.
Einaste som mangler nu er ein cd spiller, helst rør :) med volum kontroll.
Noen som har forslag? Volum kontroll e eit must!!

mvh Bjørn
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
BAL skrev:
Det er quad-2 forty eg sitter med.
Einaste som mangler nu er ein cd spiller, helst rør :) med volum kontroll.
Noen som har forslag? Volum kontroll e eit must!!

mvh Bjørn
Har du tenkt å sitte uten pre da, Bjørn.?
Er mange gode spillere der ute med volum kontroll, men vet ikke helt om jeg hadde vært foruten pre i den klassen der.........
Kjell
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Rotekroken skrev:
BAL skrev:
Det er quad-2 forty eg sitter med.
Einaste som mangler nu er ein cd spiller, helst rør :) med volum kontroll.
Noen som har forslag? Volum kontroll e eit must!!

mvh Bjørn
Har du tenkt å sitte uten pre da, Bjørn.?
Er mange gode spillere der ute med volum kontroll, men vet ikke helt om jeg hadde vært foruten pre i den klassen der.........
Kjell
Hei kjell
Skal beholde pre`en uansett, vil det vara eit problem med cd spiller med nivå regulering og pre?
Tanken er å ha mulighet å justera lyd nivået med ein fjernkontroll..
Meine å ha sitt at quad har ein cdspiller med volum regulering..
mvh
Bjørn
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
BAL skrev:
Rotekroken skrev:
BAL skrev:
Det er quad-2 forty eg sitter med.
Einaste som mangler nu er ein cd spiller, helst rør :) med volum kontroll.
Noen som har forslag? Volum kontroll e eit must!!

mvh Bjørn
Har du tenkt å sitte uten pre da, Bjørn.?
Er mange gode spillere der ute med volum kontroll, men vet ikke helt om jeg hadde vært foruten pre i den klassen der.........
Kjell
Hei kjell
Skal beholde pre`en uansett, vil det vara eit problem med cd spiller med nivå regulering og pre?
Tanken er å ha mulighet å justera lyd nivået med ein fjernkontroll..
Meine å ha sitt at quad har ein cdspiller med volum regulering..
mvh
Bjørn
Hei Bjørn..
Absolutt ikke noe problem med å justere volum med spilleren, det funker knall det ;)
Siden jeg ikke har en høvelig effekt for tiden, så bruker jeg utgangen med volumjustering selv, er lov å være litt lat til tider ;D
Bakdelen er at lyden går via en pre som ikke akkurat er av beste kvalitet, det er som regel temmelig simpel headphone pre som sitter i spillerene, så du vil nok høre temmelig stor forskjell når du henter lyden via headphone kontra RCA rett ut, jeg gjør hvertfall det på Sony XA-50ES og gjorde det på Denon DCD-2560 som jeg hadde..
På Denon spilleren så var det faktisk en del å hente ved å koble ut headphone kabelen når jeg kjørte direkte ut, det er et ganske kjent triks på de spillerene der..
Tipper at det er vol pot til headphone som kanskje er den værste synderen i slike spillere.?
Lykke til..
Kjell
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Rotekroken skrev:
BAL skrev:
Rotekroken skrev:
BAL skrev:
Det er quad-2 forty eg sitter med.
Einaste som mangler nu er ein cd spiller, helst rør :) med volum kontroll.
Noen som har forslag? Volum kontroll e eit must!!

mvh Bjørn
Har du tenkt å sitte uten pre da, Bjørn.?
Er mange gode spillere der ute med volum kontroll, men vet ikke helt om jeg hadde vært foruten pre i den klassen der.........
Kjell
Hei kjell
Skal beholde pre`en uansett, vil det vara eit problem med cd spiller med nivå regulering og pre?
Tanken er å ha mulighet å justera lyd nivået med ein fjernkontroll..
Meine å ha sitt at quad har ein cdspiller med volum regulering..
mvh
Bjørn
Hei Bjørn..
Absolutt ikke noe problem med å justere volum med spilleren, det funker knall det ;)
Siden jeg ikke har en høvelig effekt for tiden, så bruker jeg utgangen med volumjustering selv, er lov å være litt lat til tider ;D
Bakdelen er at lyden går via en pre som ikke akkurat er av beste kvalitet, det er som regel temmelig simpel headphone pre som sitter i spillerene, så du vil nok høre temmelig stor forskjell når du henter lyden via headphone kontra RCA rett ut, jeg gjør hvertfall det på Sony XA-50ES og gjorde det på Denon DCD-2560 som jeg hadde..
På Denon spilleren så var det faktisk en del å hente ved å koble ut headphone kabelen når jeg kjørte direkte ut, det er et ganske kjent triks på de spillerene der..
Tipper at det er vol pot til headphone som kanskje er den værste synderen i slike spillere.?
Lykke til..
Kjell
Hei
Du har eit godt poeng der ja.
Ein aen mulighet kan vel vara å skaffe seg ein duet og bare bruke cd spiller når eg er åleine i huset. Fjernkontrollen er der som ein back up dersom hu minste finner ut at lyd nivået er for lavt. Hu er så nysjerrige på kva det er pappa trykker på alle dei fanzy lysene ;D
Men takk for hjelpa så langt.
mvh
Bjørn
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.979
Antall liker
22.115
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne Integrisspilleren som KV var halleluja over i siste fidelity er jo forforsterker også. Den er vel SS om jeg ikke husker feil, men brukes til å fore noen røreffektforsterkere (300B utgangsrør) i Integrissystemet.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
BAL skrev:
Nå har eg hatt dette quad settet i ei litta veka og eg må seia eg er totalt frelst.
Lyden blei mye betre på alle områder som eg er ute etter om det så er melua eller dimmu.
Og for ein hærlige bass :)

Rør og Klipsch, at eg ikkje prøvde det tidligere.

Takk for alle tips så langt!
cary cdp-1 hos taa import.....med volum på remoten...
 

Vedlegg

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
ixos_76 skrev:
BAL skrev:
Nå har eg hatt dette quad settet i ei litta veka og eg må seia eg er totalt frelst.
Lyden blei mye betre på alle områder som eg er ute etter om det så er melua eller dimmu.
Og for ein hærlige bass :)

Rør og Klipsch, at eg ikkje prøvde det tidligere.

Takk for alle tips så langt!
cary cdp-1 hos taa import.....med volum på remoten...
Sniff sniff......syns det lukter reklame her jeg.? :eek: ;D
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.419
Antall liker
1.128
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Flott anlegg du har der! :)
Håper Quadene holder styr på RF-7, for som noen har nevnt tidligere i tråden så er bassene i RF-7 IKKE lett å kontrollere med for svak røramp. :D
Har hørt RF-7 på Cayin sine 9084D blokker som er på 2*28 watt, har også hørt RF-7 på blokkene fra Audio Valve Baldur som er på 2*70 watt, og med Baldur så var det plutselig DYP, STRAM bass som ikke sviktet (hang etter). :D
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Flott anlegg! Pent oppsett, men RF7'erne trives enda bedre med mere luft bak de bakoverrettede bassreflekshull!

P.S. Er det ikke 2 feil i det bildet på veggen der? ;)
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Takk for det.
eg måtte plassera Ht der dei er nu grunnet madamen, hun syns absolutt ingenting om å ha dei ute på gulvet hehe
Men kan det vara ein tanke å plugge portane?

Ja stemme det, grunnet dei to feilene så fekk eg bildet til halv pris ;D

Quadene er på 2*40w, har hørt folk som bruker ned i 2*17w til å drive RF-7.
Vil seie at bassen er hurtig, og stram men den går ikkje kjellerdypt. Passer yperligt til min type musikk og ikkje så veldigt til madamens pop\rnb og hiphop greier ;)
Men hun klager ikkje så lenge hun får bruke det ;D Det skal nevnes at hun vil ha ein sub hehehe
mvh
 
M

musicus

Gjest
Det var ett spennede og flott oppsett du hadde der :) ...

mvh
 

Njord

Medlem
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
27
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Eg er i gang med utskifting av rørne i disse qadane.
Og det som er blitt funnet til nå er:
4 stk Svetlana "winged C" KT-88 - output
2 stk Golden dragon 5u4g - Rectifier
4 stk 6SH7 rca , military grade- Inlet.

Noen som har kommentarer til dette før eg setter i gang handel?
 
Topp Bunn