Rørbytte i tubebox...

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
73
Antall liker
0
Har fra før en lettere modifisert tubebox. (ble kjøpt sånn) det jeg lurer på er:

-Går det å skifte rør?
-I så fall hvordan/Hvor får jeg tak i slike rør/ Vil jeg høre forskjell?

Er i tillegg på utkikk etter en ny reim til min Project P6 plastespiller... Hvis noen kan hjelpe meg?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Rem til platespilleren din vil jeg tro du kan få fra Norsk Audio Teknikk. Står endel reservedeler til ProJect i prislista deres.
Ellers så burde jo forhandlere som Eltek, HifiCenter Kjeden osv kunne skaffe en slik...
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har fra før en lettere modifisert tubebox. (ble kjøpt sånn)  det jeg lurer på er:

-Går det å skifte rør?
-I så fall hvordan

Regner med at du bare trenger å ta av toppdeksel og ta ut gammelt rør og sette i nytt


/Hvor får jeg tak i slike rør I første omgang ville jeg tatt en tlf til Motron og førhøre meg om rør og pris.

/ Vil jeg høre forskjell?
Om du har et ok oppsett, tror jeg nok at forskjellige rør vil gi forskjellig klangsignatur

Er i tillegg på utkikk etter en ny reim til min Project P6 plastespiller... Hvis noen kan hjelpe meg?
 

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
For å komme til rørene må du skru av frontplaten. I tillegg må du løsne på den "risten" som sitter i forkant oppå, slik at du kan skyve risten bakover. Nå ser du toppen på rørene, og du kan løsne dem ved å ta tak i tuppen på dem og rotere veldig forsiktig. Du bør ikke ta i rørene med fingrene, bruk et lommetørkle eller noe slikt. Jeg er litt snobbete og har "investert" i hvite bomullshansker, koster noenogtyve kroner paret på apotek.

Når det gjelder hvor du får tak i andre rør finnes det vel en del tips i andre tråder, men Motron er vel et greit tips. Det kan nok være litt risikabelt å handle rør på eBay, men jeg var heldig og fikk tak i et par gode Mullard-rør her, av type CV4004. Forskjellen var *veldig* stor.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For å komme til rørene må du skru av frontplaten. I tillegg må du løsne på den "risten" som sitter i forkant oppå, slik at du kan skyve risten bakover. Nå ser du toppen på rørene, og du kan løsne dem ved å ta tak i tuppen på dem og rotere veldig forsiktig. Du bør ikke ta i rørene med fingrene, bruk et lommetørkle eller noe slikt. Jeg er litt snobbete og har "investert" i hvite bomullshansker, koster noenogtyve kroner paret på apotek.

Når det gjelder hvor du får tak i andre rør finnes det vel en del tips i andre tråder, men Motron er vel et greit tips. Det kan nok være litt risikabelt å handle rør på eBay, men jeg var heldig og fikk tak i et par gode Mullard-rør her, av type CV4004. Forskjellen var *veldig* stor.
Der var det en som kunne sine ting ang demontering av Tuben. Bra, for jeg har aldri sett inn i en slik.

Når det gjelder hansker, hadde jeg liggende en lite eske m 50 par bommulshansker. Skulle være til uniformen(dirigerer 2 janitsjarkorps)
Så nå har jeg til bruk sammen med rørene......noen år fremmover ;D

Vet du hva som er forskjellen mellom Mullard CV 4004 og CV 4003?
Jeg bruker CV 4003 som bufferør i preampen min.
 

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
206
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Jeg har hatt noen runder med Tube Boxen, ja. Må jo finne ut av hvordan det ser ut inni! Liker å ta bilder av innmat selv om jeg egentlig ikke skjønner bæret av hva det egentlig er. Har også "moddet" den bittelitt, har byttet ut den grusomme blå dioden med en rød. Ble nødt til dette da madammen klaget så fælt. ;D ;D

CV4004 tilsvarer ECC83/12AX7, mens CV4003 tilsvarer ECC82/12AU7.

Er ikke noen ekspert på rør, så jeg kan ikke fortelle noe særlig om dem, men jeg fant noen beskrivelser på nettet:

"The Mullard CV4003 is rugged version of the 12AU7. Made for the English Military, the CV4003 is one of the best 12AU7 variants you can use for audio."

"One of the sweetest highest quality 12AU7's, the Mullard CV4003 is a Military spec, boxed anode, super high quality tube! Recommended for Hi-Fi and for getting that sweet spot and usable gain in those tube based overdrive pedals!!"

CV-rørene er militært spesifiserte og skal derfor ha meget høy kvalitet. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med mine.
 

Vedlegg

P

paradigm

Gjest
Har fra før en lettere modifisert tubebox. (ble kjøpt sånn)  det jeg lurer på er:

-Går det å skifte rør?
-I så fall hvordan/Hvor får jeg tak i slike rør/ Vil jeg høre forskjell?

Er i tillegg på utkikk etter en ny reim til min Project P6 plastespiller... Hvis noen kan hjelpe meg?
For ny reim kan du kontakte Ljudtema:

LJUDTEMA NUF
Borgen
2040 Kløfta
Telefon: 63 98 63 70
Telefaks: 63 98 63 41
info@ljudtema.no

eller du kan kjøpe reim + andre reservedeler fra denne adressen http://www.needles-and-spins.co.uk/cat_project_6.cfm
 

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
73
Antall liker
0
Har hatt en tlf runde til diverse plasser... På Ljutema så kunne han tilby meg ny 16 volts motor med speedbox til ca 1180,-
Noen meninger om pris? det er ikke den originale 220 volts motoren, men jeg vil sannsynligvis få enda bedre lyd bruk av speedbox...

Noen som har noen meninger om saken?
 

BR

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.09.2004
Innlegg
71
Antall liker
0
Hei.
Ser at flere nettbutikker selger rør med forskjellige oppsjoner som;
-Standard Test
-Matching
-Balanced Triodes
-Low Noise and Microphonics

Hvilke av disse oppsjonene er viktige ved bytte av rør i projecten?
(jeg har overhodet ikke peiling på rør,men ønsker å prøve et bytte i min project)

B.R.
 

armaniak

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.11.2005
Innlegg
73
Antall liker
0
Jeg venter telefon fra han som har modifisert min tubebox. han har ordnet en ny pickup til meg.. ortofon rondo blue... :)
Han har sikkert noen tips..
Skal poste de i tråden her, så snart jeg har snakket med han..
 
Topp Bunn