Røreffektforsterker

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Huldra 9 går ikkje. Denne er for ny. Dessutan er det synd å slakte noko slikt. Du kan bruke nesten kva som helst, berre det er frå før ca 1965, for då byrja transistorane å kome. På baksida brukar det å stå kva slags rør som står i. Sjå etter EL-rør og ECL-rør. Du bør sjå på innmaten også før du evt. handler. Viss nettrafoen er rusten bør du ikkje kjøpe. Då har han vore fuktig og det er sjanse for at han kan kortslutte. Er han svartlakkert er det mykje betre.
men jeg kan også finne rør hos NRHF for 20-50kr pr stk. det er jo veldig billig. men jeg får ta en tur ved neste loppemarked.

burde jeg kanskje hatt noen lettdrevne høyttalere? da hadde det vel vært litt lettere med rør?

uansett kan det tenkes at jeg selger Huldra 9 med deleradio. har jo huldra 10 og ta300..:p dessuten får jeg isåfall litt mer cash å rutte med.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Hvis det primært er lyd du er ute etter, så ville jeg helt klart spart opp 3400,- (det burde jo være mulig) og gått for kitet i linken under.

Hvis du primært er ute etter å lære om rør og bygging, så kan du gå på loppemarked. Her er jeg redd lydmessig forbedring ikke står i høysetet, og det vil sikkert ta lengre tid å få lyd gjennom en slik tilnærming enn å spare opp de pengene og bygge kitet i linken.

Du har fått endel gode tips her.
Om du kan strekke budsjettet og utelate monoblokker som er et meget fordyrende ledd. (ekstra nettrafo og kabinett) noe så finnes en flott el84 basert sak til 3400 hos audiofoni.no
http://audiofoni.no/index.php?umen=1294&id=217&tid=prod
Da har du evt. en bra forsterker og med tid og stunder kan du modifisere den selv med ny internkabling, nye kondiser, motstander etc. Gjerne nye rør også..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hvis det primært er lyd du er ute etter, så ville jeg helt klart spart opp 3400,- (det burde jo være mulig) og gått for kitet i linken under.

Hvis du primært er ute etter å lære om rør og bygging, så kan du gå på loppemarked. Her er jeg redd lydmessig forbedring ikke står i høysetet, og det vil sikkert ta lengre tid å få lyd gjennom en slik tilnærming enn å spare opp de pengene og bygge kitet i linken.
3400kr burde være mulig ja. så det er et kit altså? står jo ikke på sida at det er kit?
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
nei, det er kit eller p2p (men det var visst for vanskelig har jeg jo fått høre nå) jeg vil ha. ikke bare en integrert som jeg kan sette inn nye kondiser og slikt i..
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Da kunne man jo gå for denne ferdig bygget, slik at man kan ha rørlyd å høre på samtidig som man lærer om rør gjennom bygging med loppemarkedkomponenter. To fluer i en smekk til en overkommelig pris. Hva med å kvitte seg med den Yamaha-saken? Det kunne jo øke budsjettet betraktelig.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hva med å kvitte seg med den Yamaha-saken? Det kunne jo øke budsjettet betraktelig.
da bytter jeg den heller inn i en rørforsterker eller noe på Hifi-Huset. jeg har jo faktisk 6 måneders bytterett der. det er jo ganske praktisk ettersom man "utvikler" seg.

hovedgrunnen til at jeg ville ha røreffekt var at jeg kjøpte inn noen tandberg radioforsterkere og skal prøve de som forforsterker. jeg kan også bytte inn i en transistoreffekt på hifihuset og teste sammen med det.

jeg vet at han har en Papworth rørforsterker der. den selger han for 10000 da men.. 2x15W klasse A

kanskje jeg kunne bytta inn subwoofer og AV-reciever og DVD-spiller og fått Papworth og en brukbar cd-spiller
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.192
Antall liker
1.263
Sted
'
Hvis noen lurer på hvordan man beregner en SE rørforsterker, har jeg skrevet noen linjer:



Hvis vi tar utgangspunkt i ECL86 kan vi beregne verdiene i skjemaet. I databladet finner vi følgende kurve (se ovenfor) hvor max anodetap er tegnet inn med stiplet linje. Dette er en magisk grense som ikke bør krysses med tanke på levetid for røret. Hvis B+ er 250V ser vi at maks anodestrøm (Ia) ligger i området 35mA. Det statiske arbeidspunket leses da av som Va=250V, Ia=35mA, Ig2=~5mA og Vg=-7V. Vi kan da beregne katodemotstanden som blir Rk=Vg/(Ia+Ig2)=7/((35+5)E-3)=175ohm (nærmeste standardverdi er 180R).

Deretter kan vi leke oss med å trekke lastlinjer gjennom punket 250V/35mA. Jeg har valgt en anodelast på 7k. Maks Ia ved teoretisk 0Va blir da Ia=35+(250/7E3)=70mA. Vi har da to punkter (ved Va=0V og Va=250V) og kan trekke en rett linje som er lastlinjen.
Når det gjelder maks effekt på primærsiden, leser vi av maks strøm og spenningssving, i dette tilfellet dIa=65mA og dVa=450V, som gir Pa=(dIa*dVa)/8=~3.6W med rimelig høy forvrengning. Databladet for ECL86 oppgir 4W ved 10% harmonisk forvrengning. Det tror jeg på.

Gittermotstanden R4 velges så høy som mulig, men ikke høyere enn databladets max Rg1 (0.5M). Vi velger 470k, det høres fornuftig ut.
For å drive dette trinnet til full effekt trenger vi 7V peak. Ønsker vi en følsomhet på 1Vrms på inngangen for full utstyring, trenger vi en forsterkning på (7/1.414)/1=5x i drivertrinnet. Siden dette er mye mindre enn potensialet til triodeseksjonen i ECL86 kan vi utstyre forsterkeren med negativ feedback som lineariserer frekvensgangen og senker utgangsimpedansen til et fornuftig nivå. Utgangsimpedansen er i utgangspunket lik pentodens indre motstand (Ri) impedanstransformert via utgangstrafoen (7k:8R). Ri for ECL86 er oppgitt til å være 48k så utgangsimpedansen blir puslete 55 ohm. Jeg tror man skal lete lenge etter høyttalere som trives med en slik utgangsimpedans. Hvis vi utstyrer forsterkeren med 26dB NFB vil vi senke Zout 20 ganger, altså til rundt 3 ohm som er til å leve med.

For å beregne NFB-nettverket må vi vite open loop forsterkning eller Acl. For å finne forsterkning i utgangspentoden kan vi enten bruke kurvene eller bruke de oppgitte dataene. Hvis vi gjør det siste finner vi at steilheten S=10mA/V med en anodelast på 7k blir spenninssvinget på primærsiden lik S*Rl = 10mA/V*7k=70V/V (det stemmer ganske bra med lastlinjen på grafen). På sekundarsiden blir dette 70/sqrt(7k:8R)=2.4V/V. Drivertrioden har en forsterkning (mu) lik 100 og i kretsløsningen jeg har skissert med Ra=100k, Rk=1k2 (og Rl=470k) blir dette omtrent 55x. Total forsterkning (Acl) blir 2.4*55=132x. Med 26dB NFB vil dette bli redusert til ~7x. 1Vrms inn gir 7V i 8 ohm som tilsvarer 7^2/8=6W, noe som tilsier at følsomheten blir noe under 1Vrms for full effekt.
Feedback nettverket beregnes på følgende måte:
Acl=Aol/(1+(Aol/B)) hvor B er feedback fraksjonen bestemt av Rk/(Rk/Rfb). Siden vi har slått fast Aol og Acl og vet at Rk=1k2 blir Rfb=7k2, standardverdien 8k2 vil gi 25dB NFB.

Når det gjelder frekvensrespons vil den i første rekke være begrenset nedad av utgangstrafoen. Hammonds 125-serie har en induktans i underkant av 10H og sammen med en pentode med rimelig høy Ri vil dette utgjøre den dominate polen for LF. I utgangspunket vil dette begynne a rulle av ved: fc={(Ri*Rl)/(Ri+Rl)}/(2Pi*L) som gir i underkant av 100Hz. Grunnet hjelp av NFB vil reel grense ligge betydelig lavere.

Koblings og avkoblingskondensatorene er beregnet med en knekkfrekvens på 10Hz eller lavere.



Så med utgangspunkt i det tidligere skjemaet har vi nå en fungerende forsterker basert på ECL86 som gir rundt 4W effekt og har en utgangsimpedans på rundt 3 ohm. Det som trengs i tillegg er en strømforsyning som greier å gi 250V/85mA og effekt til gløding. Om den lar seg realisere for 1000 kroner er jeg litt usikker på, men med litt gjenbruk av komponenter fra kasserte radioer eller lignende, tror jeg det er mulig.

Jan E Veiset
 
Topp Bunn