Rørutstyr Rørforsterker og subwoofer

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Hei!

Fikk låne to REL subwoffere, for evt kjøp, av en hyggelig kar. Subwofferne var rel tzero mk3.

Disse ble koblet med high level input kabler. Testet tre måter. (ble utført riktig....)

I alle tilfeller spiller de to ulike rørforsterkerne jeg brukte mye lavere med sub montert, enn uten. I tillegg begynte de å vrenge når dro på litt.

Har andre tilsvarende erfaring?
Hva kan det skyldes? Inngangsimpedansen på sub skal være 140k og forsterkeren skulle i teorien ikke merkes at de var montert.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
768
Antall liker
458
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Har du forskjellige tapninger ut av amp'en?
Om du i dag har kobla til 8ohm tapningen, prøv 4ohm tapningen i stedet.

Sub vil være i paralell med høytaleren og senke motstanden som forsterkeren ser. Vil ikke være mye siden 8ohm i paralell med 140kohm tilnærmet blir 8 ohm.
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Den ene jeg testet har tap for 2, 4 og 8 ohm. Testet 4 ohmstap til sub, 8 til høytaler, samme greia.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
768
Antall liker
458
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Har du prøvd å ha begge høytalerkablene på samme tapning? Er ikke ment å koble til høyttalerpar på forskjellige tapninger samtidig.
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Ja. Og i tillegg har jeg testet å koble sub til høytaler, skal jo være det samme, men alt ble forsøkt.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vet REL sier høynivå er "riktig", men i hodet mitt er lavnivå - altså vanlige signalkabler fra "sub out"/"pre out" det eneste fornuftige. (Hvorfor? Det bare er sånn") ;) Har du prøvd det?
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Ingen har pre-out. Den ene er et rent sluttrinn
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.284
Antall liker
9.091
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Jeg vet REL sier høynivå er "riktig", men i hodet mitt er lavnivå - altså vanlige signalkabler fra "sub out"/"pre out" det eneste fornuftige. (Hvorfor? Det bare er sånn") ;) Har du prøvd det?
Min erfaring også med REL..
 

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Bruker subwoofer og høynivåinnganger med rørforsterker her, jeg har ikke merket noe nivåforskjell med/uten sub.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Samme her. 2x Rel koblet på høynivå fra Ear 890 rør effekt på 8 ohm tapning. Null nivåforskjell på ampen med eller uten og subbene tilkoblet. Du har koblet venste sub kun på venstre terminaler og tvinnet rød og gul sammen til + og sort til - ?
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.958
Antall liker
1.296
Sted
Nadadouro, Portugal
Subwoofere er ingen last, de bare låner signalet for å lage et linjesignal, aldrig hørt om dette før.....
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Koblet opp to subber, en til hver kanal. Sort til sort og de to andre til rød (4 eller 8 ohm tap)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.628
Antall liker
4.278
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Jeg vet REL sier høynivå er "riktig", men i hodet mitt er lavnivå - altså vanlige signalkabler fra "sub out"/"pre out" det eneste fornuftige. (Hvorfor? Det bare er sånn") ;) Har du prøvd det?
Er også min erfaring med Rogue Audio(y)

M
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
..men hva kan årsaken være? Dersom det fungerer på noen men ikke på andre må det uansett være en forklaring!?!
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.035
Antall liker
1.321
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Det du skriver gir ingen mening med mindre du mener at det begynner å vrenge i subene pga for høyt volum, delefrekvens og kanskje også feil fase som utligner bassen?
Som sagt over her vil ikke forsterkeren "se" sub om den er koblet riktig pga høy impedans på sub.
Har du prøvd å skru volumet på sub ned på minimum?

Eventuelt kan du prøve å koble opp med rød ledning hengende løs, det kan gi for høyt volum på sub med gul og rød tvinnet i følge REL. Har en t5i på hytta, mener volumet står 4 knepp opp fra null volum. Delefrekvensen har jeg justert nesten på minimum, godt under avrgullingsfrekvensen til høyttalerne for å få det til å henge sammen. Blir delefrekvens og/eller volum for høyt vil det bare høres rart ut og sikkert forvrenge eller høres ut som forvregning når du drar på. En sub ødelegger lydbilde ganske dramatisk om den ikke er integrert skikkelig.

Har ikke noe bedre råd en dette dessverre:)
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Ja dette bør du sjekke. Kobler jeg av gul hos meg halveres nivået på subbene. Prøvde dette ifbm å få finjustert de , men hos meg kan jeg gå på normalt nivå med begge koblet til så endte med begge på 8 ohm utgangen som anbefalt av Rel. Man bør venne seg skikkelig til disse før man aner hva man driver med, jeg endte med 28hz og ca kl 10 volum uten at de sier noe, men dvs veldig lite på alt og gjør nå det de skal. Supplementere i bunn.
Hvilke Rel subber er det snakk om.?
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Hei!. Mange bra forslag her. For å presisere: har testet med både rød/gul og bare rød. ProAcene spiller lavere med sub koblet til. Drar jeg på litt vrenger det i ProAcene... (uten sub vrenger de ikke, de spiller bare høyere...)

Synes det er merkelig ja, men flere andre opplever også lavere volum forstår jeg.



Det du skriver gir ingen mening med mindre du mener at det begynner å vrenge i subene pga for høyt volum, delefrekvens og kanskje også feil fase som utligner bassen?
Som sagt over her vil ikke forsterkeren "se" sub om den er koblet riktig pga høy impedans på sub.
Har du prøvd å skru volumet på sub ned på minimum?

Eventuelt kan du prøve å koble opp med rød ledning hengende løs, det kan gi for høyt volum på sub med gul og rød tvinnet i følge REL. Har en t5i på hytta, mener volumet står 4 knepp opp fra null volum. Delefrekvensen har jeg justert nesten på minimum, godt under avrgullingsfrekvensen til høyttalerne for å få det til å henge sammen. Blir delefrekvens og/eller volum for høyt vil det bare høres rart ut og sikkert forvrenge eller høres ut som forvregning når du drar på. En sub ødelegger lydbilde ganske dramatisk om den ikke er integrert skikkelig.

Har ikke noe bedre råd en dette dessverre:)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hva slags rørforsterker er det snakk om? Jeg har hatt forsterkere som har reagert på subber koblet standard REL, switchmode transistor.. :)
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Audio Innovations the first


Hva slags rørforsterker er det snakk om? Jeg har hatt forsterkere som har reagert på subber koblet standard REL, switchmode transistor.. :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Du sier to sub'et. Du koblet hver av de kun til hver respektive kanal ut på forsterkeren? Altså høyre sub kun på høyre høyttalerutgang på forsterkeren.
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig. Det var koblet opp riktig. Forklaringen ligger et annet sted...

Du sier to sub'et. Du koblet hver av de kun til hver respektive kanal ut på forsterkeren? Altså høyre sub kun på høyre høyttalerutgang på forsterkeren.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Audio Innovations the first
Du sier at du har testet med to ulike forsterkere ? Uansett gir det ikke menig med lavere output med sub koblet til. Har du målt output med et dB meter og hva er det jo konkret snakk om?
 
S

Syncrolux

Gjest
Selvfølgelig. Det var koblet opp riktig. Forklaringen ligger et annet sted...
Måtte bare dobbelsjekke. Uansett virker dette veldig veldig snålt.

Bare for å eliminere eventuelle jordsløyfer - kan du prøve å koble alle apparater til ujordet kontakt?
 

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.035
Antall liker
1.321
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Synes det er merkelig ja, men flere andre opplever også lavere volum forstår jeg.
Da tror jeg du misforsto. Men overlappende frekvenser spilt i motfase kan jo bli noe i nærheten av hva du beskriver. Sub koblet slik du gjør krever en avrullingsfrekvens under eller lik avrullingsfrekvensen på høyttalerne. Dine høyttalere er antakelig portet, og da har du allerede to faser å krangle med i bassen. Å justere inn sub med øret som verktøy kan være en krevende øvelse.

Ved hvilken frekvens ruller du av subene?
Ved hvilken frekvens ruller proacene dine av nedover?
Hvor på skalaen har du satt volumet?

Om du skrur volumet på subene helt ned, så reagerer forsterkerne dine allikevel på at du har koblet til disse speacon kablene ved å miste effekt, eller at lyden i Proac blir lavere og forvrenger mer? Det gir ingen mening. Kan jo være jordsløyfer som Syncrolux nevner.
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Testen er over, subwoofere er levert tilbake til eier. Får ikke testet mer.

Kan nevne at selv med volum av på subber spilte forsterker lavere.

Enkelte andre i tråden her nevner liknende erfaring, enten gjør vi en feil i tilkoblingen eller så er noen forsterkere kanskje ikke egnet å benytte i et slikt oppsett?

Om det siste er riktig, hvorfor?
 
S

Syncrolux

Gjest
Kunne du tatt deg bryet med å tegne opp hvordan det ble koblet? Det er av generell interesse å finne ut av dette her synes jeg.
 
S

Syncrolux

Gjest
Dette vil være riktig når man har EN subwoofer. Men her var det snakk om to stk.
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Ble koblet opp ihht RELs anbefalinger, fra manual og youtube...


Kunne du tatt deg bryet med å tegne opp hvordan det ble koblet? Det er av generell interesse å finne ut av dette her synes jeg.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.412
Antall liker
1.558
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har 2x Rel S3 og har hatt flere forsterkere (alle AB) og har aldri hatt sånne utfordringer.

En Db-måler i sitteposisjon og så er det å justere inn en og skru den av. Justere inn den andre, og så skru på begge for å justere inn x-over og volum.
Om noe er i motfase så høres det ganske greit :)

Jeg kunne flyttet rørforsterkeren jeg har i stua ned i kjellerstua, men det får bli en annen gang.
 

rupa

Medlem
Ble medlem
17.02.2009
Innlegg
42
Antall liker
16
Sted
hjemme
Torget vurderinger
1
Hei! En godt bekjent av meg bekrefter min erfaring og mener, sitat: "Utgangstrafoene lastes på en måte som den ikke trives med. Merkes oftest godt på små røramper."

Forsterkerne jeg testet hjemme var på hhv 7,5 og 10W.
 
Topp Bunn