Ønsker anbefaling R-core strømforsyning

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Hei, er på utkikk etter en r-core strømforsyning med 5 volt ut. Ser det er et enormt hav hvor prisene spriker veldig, på aliexpress og ebay finnes det mange som koster rundt 1000-2000 kr fra kina mens vestlige produsenter så koster de fort rundt 10000 kroner.

Skulle aller helst hatt med elektrostatisk skjold i trafoen, og ingen nettfilter.

Noen som har noen erfaring med slike strømforsyninger fra kina?
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Strømforsyning = transformator eller inkl. likeretting kondensatorer og ev regulering ? Hvor mange VA ?

Her er noen treff fra google om r-core transformatorer:

Jeg har ingen aning om kvaliteten på disse eller om de tilbyr elektrostatisk skjerm mellom viklingene (mange har en kopperfolie som er felles for viklingene).

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Ser jo etter ferdig bygd strømforsyning, ikke bare selve trafoen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Ser jo etter ferdig bygd strømforsyning, ikke bare selve trafoen.
Da er det straks flere variabler i likningen og spørsmålet om kvalitet. Det enke og generelle svaret på «strømforsyninger fra kina» er at de kommer i alle kvaliteter fra topp til bunn, og det er ikke umiddelbart lett å vurdere hvilken valør en enkelt selger leverer. Dvs det er enklere å få er konkrete svar på konkrete produkter.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Helt korrekt, men det er en jungel av dem hvis du bare søker på "r-core power supply" på eBay eller Aliexpress. Blir veldig veldig mange linker om jeg skal legge ut alle som leverer korrekt spenning.

Så i første omgang ser jeg etter erfaringer med konkrete strømforsyninger brukere her inne har i bruk, ikke bare med tanke på komponentkvaliter, men byggekvaliteten for øvrig.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Mht kvalitet så er det god grunn til å bygge selv, så vet en mer om hva en får. Det er kanksje ikke noe penger å spare med mindre en sammenlikner med de dyreste feridgsydde alternativene. Er det helt utelukket ?

mvh
KJ
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Jeg er ikke noen DIYer, ganske elendig på lodding og generelt sett veldig lite praktisk anlagt.

Men altså det må ikke være et billig kinaprodukt, tenker øvre pristak er 3000 kr.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Hvor mye effekt/strøm og skal spenningen være regulert eller uregulert ?

mvh
KJ
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
5V, 1A til DAC og en på 5V, 4A til hodetelefonforsterkeren, helst uten elektrostatisk skjold på den til hodetelefonforsterkeren. Regulert er et krav.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Ja sett på den jeg og, etter som audiophonics går god for den, så regner jeg med det er kvalitet.

Eneste er at jeg ser den har nettfilter så den kan ikke brukes på hodetelefonforsterkeren, skulle helst hatt uten nettfilter til dacen etter som jeg opplever at et filter bare forsterker støyen jeg prøver å fjerne med r-core trafo.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.363
Torget vurderinger
1
Jeg forstår ikke hva nettfilter ev. har å si for om/hvordan/hvorfor den ikke kan brukes med hodeltelefonforsterkeren. Ingen netfiltre er like og hvordan dette nettfilteret brukt i denne strømforsyningen ev treffer ift din lokale nettstøy er det ikke mulig å forutsi. Dersom nettfilteret er bøygen og blir et problem så er det ikke vanskelig å ta det ut.

mvh
KJ
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Problemet her er at de fleste filtre gjør ingen ting, de bare forsterker støy gjennom å skape en resonanse, det filteret jeg har som ikke gjør det, gjør veldig lite, men samtidig er lyden helt elendig.

Filtre legger motstand på strømmen som gjør at det blir mindre dynamikk når det brukes på hodetelefon-/effektforsterker.
 
Topp Bunn