Jeg vet hvem du tenker påimpulse skrev:Trist, men de gir seg i det minster før de blir en patetisk liten gjeng gubber.. Det er mange som skulle ha logga ut for en stund siden, spør du meg.
Der fikk du sagt alt i en setning. Nesten, for det begynte å bli tynnslitt. Produksjonen av den siste platen viser tydelig at de har sluttet å bry seg om sluttproduktet, og har overlatt det til plateselskap og blåruss å foreta de kunstneriske valgene i postproduksjonen. Da er det bare til å rulle inn synes jeg, og takker dem heller for alt det gode de har gitt oss opp gjennom årene.impulse skrev:Trist, men de gir seg i det minster før de blir en patetisk liten gjeng gubber.
Fin liste det der. Kanskje du har rett over tid, for jeg har vel hatt den prioriteringen noen ganger jeg også. De to førstnevnte er liksom en topp i deres undergrunnskarriere, etter de mer utforskende to forut (pluss ep-en som er en del av Document). Tror jeg kommer til å velge en av de to når jeg senere føler for å høre REM. Det er liksom fryktelig vanskelig å bestemme seg for hvilken som er best, og det er kanskje fordi de er så gode at personlige erfaringer som har med tiden å gjøre spiller inn.decibelius skrev:Topp 3
1. Lifes Rich Pageant, fordi den faktisk løfta meg opp fra gjørma.
2. Document, fordi det er en klassiker.
3. Fables, fordi jeg sleit ut vinylen da jeg bodde i Asker ett år, og følte meg svært ensom.
Den EP'en du sikter til, er det Chronic Town? Er ikke den i så fall på Dead Letter Office?baluba skrev:Fin liste det der. Kanskje du har rett over tid, for jeg har vel hatt den prioriteringen noen ganger jeg også. De to førstnevnte er liksom en topp i deres undergrunnskarriere, etter de mer utforskende to forut (pluss ep-en som er en del av Document). Tror jeg kommer til å velge en av de to når jeg senere føler for å høre REM. Det er liksom fryktelig vanskelig å bestemme seg for hvilken som er best, og det er kanskje fordi de er så gode at personlige erfaringer som har med tiden å gjøre spiller inn.decibelius skrev:Topp 3
3. Fables, fordi jeg sleit ut vinylen da jeg bodde i Asker ett år, og følte meg svært ensom.
Murmur er og blir #1 for meg uansett. Det var med den jeg oppdaget bandet, og det var kjærlighet ved første lytt. Kompisen kjøpte Reckoning, så den tapet jeg av han. Fables og Lifes Rich Pageant kjøpte jeg da de kom ut på cd, men på det tidspunktet var jeg vant med sounden deres. Tror det har innflydelse på hvorfor. Jeg kjøpte Murmur da Reckoning kom ut, så jeg fikk to store album samtidig å forholde meg til. Drit i det, vi er vel enige om at deres første fire pluss Document er kongealbum, er vi ikke?
Årsaken til at jeg nevner låten Don't Go Back To Rockville var fordi vi på den tiden gikk gjennom en country-oppvåkning. Kompisen min kjøpte Reckoning med en gang den kom ut, og vi satt hos hverandre annenhver dag. Da jeg hørte platen tok jeg den opp på kassett med en gang, og hadde den på Walkman på skolen neste dag. Den omtalte låten ble dagens favorittlåt. Så var det bare å komme seg til Hot Music i Haugesund å se hva de hadde av REM, og de hadde bare Murmur i tillegg. Ikke så rart siden det var de eneste to albumene de hadde gitt ut til da. Så i løpet av den uken Reckoning kom ut ble jeg kjent med både den og Murmur. Er det rart jeg er blitt slik jeg er?
Jeg føler egentlig at jeg falt av allerede ved Green, men ikke som en som ikke likte dem lenger. Det var bare så veldig mye annet bra, så det passet meg ikke å følge dem så nøye lenger. Fikk jo med meg platene etterhvert, men ikke med samme lidenskap.
Stemmer sikkert det. Som sagt sluttet jeg å følge skikkelig med etter 1986, og Document kom vel etter det? Ikke lenge etter, men. Når det gjelder Dead Letter Office så husker jeg den tittelen også, så det er derfor jeg gir deg rett i dette. Var Document bare en ordinær utgivelse? Vet jeg har den liggende et sted, men gidder ikke rote den fram.decibelius skrev:Den EP'en du sikter til, er det Chronic Town? Er ikke den i så fall på Dead Letter Office?baluba skrev:Fin liste det der. Kanskje du har rett over tid, for jeg har vel hatt den prioriteringen noen ganger jeg også. De to førstnevnte er liksom en topp i deres undergrunnskarriere, etter de mer utforskende to forut (pluss ep-en som er en del av Document). Tror jeg kommer til å velge en av de to når jeg senere føler for å høre REM. Det er liksom fryktelig vanskelig å bestemme seg for hvilken som er best, og det er kanskje fordi de er så gode at personlige erfaringer som har med tiden å gjøre spiller inn.decibelius skrev:Topp 3
Murmur er og blir #1 for meg uansett. Det var med den jeg oppdaget bandet, og det var kjærlighet ved første lytt. Kompisen kjøpte Reckoning, så den tapet jeg av han. Fables og Lifes Rich Pageant kjøpte jeg da de kom ut på cd, men på det tidspunktet var jeg vant med sounden deres. Tror det har innflydelse på hvorfor. Jeg kjøpte Murmur da Reckoning kom ut, så jeg fikk to store album samtidig å forholde meg til. Drit i det, vi er vel enige om at deres første fire pluss Document er kongealbum, er vi ikke?
Årsaken til at jeg nevner låten Don't Go Back To Rockville var fordi vi på den tiden gikk gjennom en country-oppvåkning. Kompisen min kjøpte Reckoning med en gang den kom ut, og vi satt hos hverandre annenhver dag. Da jeg hørte platen tok jeg den opp på kassett med en gang, og hadde den på Walkman på skolen neste dag. Den omtalte låten ble dagens favorittlåt. Så var det bare å komme seg til Hot Music i Haugesund å se hva de hadde av REM, og de hadde bare Murmur i tillegg. Ikke så rart siden det var de eneste to albumene de hadde gitt ut til da. Så i løpet av den uken Reckoning kom ut ble jeg kjent med både den og Murmur. Er det rart jeg er blitt slik jeg er?
Jeg føler egentlig at jeg falt av allerede ved Green, men ikke som en som ikke likte dem lenger. Det var bare så veldig mye annet bra, så det passet meg ikke å følge dem så nøye lenger. Fikk jo med meg platene etterhvert, men ikke med samme lidenskap.
Tror nok jeg har rett for en gang skyld ja. Jeg var så langt inne i R.E.M universet på den tida, att det virker som om det har satt seg permanent på harddisken. Kan legge til att jeg også hadde permanent en periode på 80-talletbaluba skrev:Stemmer sikkert det. Som sagt sluttet jeg å følge skikkelig med etter 1986, og Document kom vel etter det? Ikke lenge etter, men. Når det gjelder Dead Letter Office så husker jeg den tittelen også, så det er derfor jeg gir deg rett i dette. Var Document bare en ordinær utgivelse? Vet jeg har den liggende et sted, men gidder ikke rote den fram.decibelius skrev:Den EP'en du sikter til, er det Chronic Town? Er ikke den i så fall på Dead Letter Office?baluba skrev:Fin liste det der. Kanskje du har rett over tid, for jeg har vel hatt den prioriteringen noen ganger jeg også. De to førstnevnte er liksom en topp i deres undergrunnskarriere, etter de mer utforskende to forut (pluss ep-en som er en del av Document). Tror jeg kommer til å velge en av de to når jeg senere føler for å høre REM. Det er liksom fryktelig vanskelig å bestemme seg for hvilken som er best, og det er kanskje fordi de er så gode at personlige erfaringer som har med tiden å gjøre spiller inn.decibelius skrev:Topp 3
Nå har jeg sjekket litt fakta, og skjønner hvorfor jeg roter de to platene sammen. Document kom ut etter 1986, som jeg antok. Mer presis i 1987. Da var allerede det mentale forfallet til baluba startet. Forvirringen oppstår nemlig i min minnebank på grunn av at Dead Letter Office kom ut nesten samtidig, bare noen få måneder tidligere. Jeg husket altså en samling som inneholdt debuten (ep-en) pluss andre rariteter. Document var det femte studioalbumet, som havnet i bakgrunnen i et turbulent år med overgang fra jobb til studier, og bytte av statsborgerskap (ble bergenser). På stående fot kan jeg ikke huske hva som kom ut det året der. Husker den ene turneen min, that's it. :Og Fantoft studentby etterhvert...
Mike Stipe hadde hår en periode på 80-tallet også......decibelius skrev:Kan legge til att jeg også hadde permanent en periode på 80-tallet![]()
Det var derfor jeg begynte å høre på klassisk musikk. Hører på Handels opera Lothario nå. ;DRune.U skrev:R.E.M var jo et stort fenomen blandt undergrunnsfolka på 80-tallet.Der det egentlig var mest om å gjøre å høre på ting som minst mulig andre hørte på. Da de endelig fikk en hit,døde selvfølgelig kred.en i det miljøet,og resten er jo historie det også! ;D
Mvh Rune![]()