R.I.P. (Musikkbransjen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Huff. Det har jeg ikke fått med meg.
    En våre beste, rufsete visesangere er borte.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    9.oktober, John Winston Lennons fødselsdag.
    Han hadde blitt 70 i da, hadde ikke Mark David Chapman villet det anderledes.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Den morgenen husker jeg veldig godt. :'(
    Jeg også. Gikk i 9.klasse da, og våknet opp med nyheten på Radio Luxenburg.
    Skrev en meget følelsesladd engelsk stil den dagen. Tentamen.
    Og hørte vel på radio Luxenburg døgnet rundt i ukesvis etterpå. Mye Lennon og Beatles.
    Har fortsatt spesialutgaven av musikkmagasinet Beat liggende-som nytt. Hele bladet viet til John Lennon.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Og hørte vel på radio Luxenburg døgnet rundt i ukesvis etterpå. Mye Lennon og Beatles.
    Har fortsatt spesialutgaven av musikkmagasinet Beat liggende-som nytt. Hele bladet viet til John Lennon.
    Jeg også. Den morgenen møtte jeg som HV-kriger opp i Lutvann leir i Oslo for å være med og pakke ca 1300 ryggsekker. En av de andre krigerne kunne fortelle om den tragiske hendelsen. Da måtte jeg innse at min drøm om en gjenforening av Beatles aldri ville bli virkelighet. :'(

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Når kom den spesialutgaven? Jeg abonnerte på Beat fra de startet opp i 1985, og en stund framover. Husker ikke når jeg sluttet med det, men husker jeg fikk en fantastisk samleplate fra Slash Records i velkomstgave. Jeg var blant leserne som følgte redaksjonen fra Puls. Var nok litt mer på linje med Tore Olsen enn Arild Rønsen.

Selv gikk jeg i åttende, og jeg hadde nettopp kjøpt en eller flere av Woman, Just Like Starting Over og Watching The Wheels på 7" over de siste ukene. Jeg hadde i alle fall alle tre, men kan ikke huske spesifikt når jeg kjøpte alle tre. Men jeg hadde Imagine på mc i tillegg, et vet jeg. Det gjorde et direkte uslettelig inntrykk å komme på skolen den dagen.

Da måtte jeg innse at min drøm om en gjenforening av Beatles aldri ville bli virkelighet.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Jeg også. Den morgenen møtte jeg som HV-kriger opp i Lutvann leir i Oslo for å være med og pakke ca 1300 ryggsekker. En av de andre krigerne kunne fortelle om den tragiske hendelsen. Da måtte jeg innse at min drøm om en gjenforening av Beatles aldri ville bli virkelighet. :'(
    Vet ikke det da. Var våken under hele Live Aid i 85. Det gikk sterke rykter verden rundt om at Beatles skulle opptre, men Julian Lennon. ENORM skuffelse :'(

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Spesialutgaven kom enten i desember 80 eller januar 81.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Vet ikke det da. Var våken under hele Live Aid i 85. Det gikk sterke rykter verden rundt om at Beatles skulle opptre, men Julian Lennon. ENORM skuffelse :'(
    Jeg var også våken da - jeg satt med den ene foten i en balje med kaldt vann, fordi jeg hadde tømt en kjele med kokende spaghettivann på den ;D Men uansett; Beatles uten John Lennon ville i min bok ikke være "ordentlig" Beatles.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    lars_erik skrev:
    Spesialutgaven kom enten i desember 80 eller januar 81.
    Da må det ha vært Puls, neppe Nye Takter.
    Sjekket nettopp.
    Puls. "Hello Goodbye "stod det nederst i venstre hjørne- siden han nettopp hadde gjort et sterkt comeback med Dobbel Fantasy. Bilde av John i flosshatt på hele forsiden. Temmelig likt avataren min :)
    Nr 1 1981

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.924
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    Steinar_Lund skrev:
    lars_erik skrev:
    baluba skrev:
    Jeg var også våken da - jeg satt med den ene foten i en balje med kaldt vann, fordi jeg hadde tømt en kjele med kokende spaghettivann på den ;D Men uansett; Beatles uten John Lennon ville i min bok ikke være "ordentlig" Beatles.
    Enig i det. Men det hadde likevel vært fantastisk :D

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag er det riktig dag å gjenta min personlige historie om John Lennon, Paul McCartney, Linda McCatney og Carl Perkins. De fleste har vel lest den før, men det er i alle fall noen jeg vet ikke var aktive på den tiden. Denne historien går som dere skjønner tilbake til den tiden jeg var så heldig å få jobbe med sistnevnte som turneleder.

Jeg spurte rett og slett Perkins om hvordan forholdet mellom John og Paul var i virkeligheten. Han sa at det stemte at de ikke hadde noe særlig kontakt i en periode, men at de hadde gjenopptatt kontakten igjen. Lenge etter Johns død (det må ha vært før 1986) sendte Carl som sedvanlig en demo til Paul. Samme dag som den ankom England, ringte Linda til Carl. Hun fortalte at hun hadde sett Paul gråte for første gang siden John døde. Tittelen på låten var eksakt de siste ordene John Lennon hadde sagt til ham på telefonen, kort tid før drapet: Think about med now and then, old friend. :)

Takket være den forbannede Chapman kan jeg fortelle historien like før jul også. :mad:

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Husker godt den dagen John Lennon ble skutt og drept.8/12-80.Gikk i sjette klasse og vi skulle ha norsktime.Læreren droppet den planlagte timen og vi fikk en innføring hva Lennon hadde betydd for popmusikken.Husker ikke hvem som sa det,men Lennon ble omtalt som 'et menneske som var for godt for menneskeheten'.Forleden tok jeg bussen og hørte 'plastic ono band' på i-pod'en.Du verden for et sterkt album det er !

mvh. s

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    mikefish skrev:
    Husker godt den dagen John Lennon ble skutt og drept.8/12-80.Gikk i sjette klasse og vi skulle ha norsktime.Læreren droppet den planlagte timen og vi fikk en innføring hva Lennon hadde betydd for popmusikken.Husker ikke hvem som sa det,men Lennon ble omtalt som 'et menneske som var for godt for menneskeheten'.Forleden tok jeg bussen og hørte 'plastic ono band' på i-pod'en.Du verden for et sterkt album det er !

mvh. s
    Det var eneste plate jeg tilfeldigvis hadde med til Kanariøyene i fjor. Sterk nok til å tåle daglig lytting i en uke, ingen tvil om det. Fantastisk album, og deilig om natten når plastmusikken på vannhullet skulle glemmes. ;)

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Har ikke vært så mye i syden,men det er opplagt en "øde øy-plate".Man hører smerten når Lennon synger/skriker : 'mother'.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Det var han med "kongestolen" på scena ?

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.079
    Torget vurderinger
    2
    Trist nyhet. Minnes med en av hans beste.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Triste saker, men det ser ut som om han har tatt godt for seg av livets goder i løpet av sine 70 år. Det er vel ikke alltid lengden indikerer kvaliteten til et liv.

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Snubla gjennom 14 sider med tåredryppende lesing...
    Snakk om trist tråd...
    Men, fant ingenting om en av Vesterålens store sønner som døde 12. juli 2007...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    tråden er opprettet er opprettet 11. November 2008..........
    Det var da for pokker ikke Burås skyld at vi ikke var forutseende nok til å opprette tråden tidligere? Fy skam på oss, ehmm...
    Når jeg tenker meg glemte vi pinadø både John Lennon, Elvis og Marley. For å ikke snakke om Åkras store sønn, Pirion.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    R.I.P. Maurice Murphy

Principal trompeter i London Symphony Orchestra fra 1977 til 2007.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    emotikon skrev:
    R.I.P. Maurice Murphy
    Principal trompeter i London Symphony Orchestra fra 1977 til 2007.

En av de virkelig store i messing-blåsernes rekker. Han blåste fletta av alle.
    Både som orkester-trompeter, og før det som kornettist i den mer folkelige brassband-tradisjonen.

De virkelig store har noe å tilføre også i moden alder.
    Tillat meg:
    Messingblåsere, hold kjeft og lytt

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    baluba skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Det var da for pokker ikke Burås skyld at vi ikke var forutseende nok til å opprette tråden tidligere? Fy skam på oss, ehmm...
    Når jeg tenker meg glemte vi pinadø både John Lennon, Elvis og Marley. For å ikke snakke om Åkras store sønn, Pirion.
    Hey...
    Var ikke meningen å trå noen på tærne..
    Jeg bare konstaterte at han ikke var der.
    Lennon er nevnt, og siden jeg er mere knyttet til Madrugada enn Marley, var det veldig naturlig å nevne Robert Burås :)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ansepe74 skrev:
    baluba skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Hey...
    Var ikke meningen å trå noen på tærne..
    Jeg bare konstaterte at han ikke var der.
    Lennon er nevnt, og siden jeg er mere knyttet til Madrugada enn Marley, var det veldig naturlig å nevne Robert Burås :)
    Man må nok enten sende inn søknader i god tid i forveien, eller så må søknaden være mer aktuell og tidsriktig. Her er ingen tråkket noen steder, så slapp helt av. Men jeg synes nok ikke Burås er en så fryktelig viktig musiker i det store og hele at han er naturlig med i en begrenset R.I.P.-tråd. Det er nå bare min mening, i all respekt for Madrugada-fans som selvsagt ser på han som et svært sentralt element i deres verden.

Når det gjelder Lennon, så sendte han inn søknaden såpass tidlig at det har vært tid for adskillige jubileer av diverse art, samt fornyet interesse med Beatles-remastrene. Når det er gått ti år etter Burås sorti, så er det nok på sin plass å minnes mannen offisielt. Eller neste gang han ville fylt et rundt år.

Men dette er bare tull å diskutere. Han har ikke vært aktuell å nevne enda, men den dagen kommer hvis bare tråden lever lenge nok.
    :) :( :)

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    ...vel...
    Har sett at det er folk som har dødd 3-5-7år tilbake som har blitt nevnt i tråden din, uten at de på noen måte har påvirket musikkhistorien noe vesentlig.
    Synes det er en unødvendig, og unnskyld meg, sippete språkbruk Baluba for noe som jeg kaller en liten filleting.
    Selv om det er nicket ditt så trenger du ikke å leve deg 100% inn i det :-*

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Handler ikke om å tråkke på tær, men de fleste har vel fått med seg at Elvis eller Beethoven har daua for å si det sånn.
    Var vel mer tenkt som en tilnærmet nyhetstråd over nylig avdøde med evt. minneord og anekdoter enn som en oppramsing av alle avdøde musikere. (den lista er lang) Enkelte finner den sikkert både smakløs, mørk og makaber, jeg for min del informativ.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ansepe74 skrev:
    ...vel...
    Har sett at det er folk som har dødd 3-5-7år tilbake som har blitt nevnt i tråden din, uten at de på noen måte har påvirket musikkhistorien noe vesentlig.
    Synes det er en unødvendig, og unnskyld meg, sippete språkbruk Baluba for noe som jeg kaller en liten filleting.
    Selv om det er nicket ditt så trenger du ikke å leve deg 100% inn i det :-*
    Uff da. Det var ikke meningen å tråkke deg på tærne, ansepe74. Jeg skal være litt mer forsiktig med deg, uten at jeg helt vet hva jeg har sippet om. Det var ikke meningen å bagatellisere din gitarhelt, bare å rasjonelt forklare hvorfor han ikke har vært nevnt tidligere. Jeg synes ikke det er så sippete, og er helt enig i at det er en filleting. Det var ikke jeg som brakte den til torgs, men jeg kunne unnlatt å kommentere den. Sorry, my bad. :)

Ps: Jeg kommer til å tillate meg å ha litt motstridende meninger om musikk og musikere som jeg også i fremtiden kommer til å lufte, men skal være litt forsiktig i forhold til Madrugada fremover. Jeg skjønner at fanskaren er stor og sterk, så jeg får holde meg til å kritisere Thomas Dybdal for å være sippete isteden. ;)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.318
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I dag er det nøyaktig (!) 193 år siden komponisten Johann Jakob Walther døde.

Dette er en strålende flott plate med musikken hans:

Men det er kanskje likevel greitt at vi holder oss til løpende dødsfall og ikke komponister/musikere som er døde mange år før tråden startet? Hvis ikke kan jeg plage dere med opp til flere postinger pr dag om musikere dere aldri har hørt om.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Men det er kanskje likevel greitt at vi holder oss til løpende dødsfall og ikke komponister/musikere som er døde mange år før tråden startet? Hvis ikke kan jeg plage dere med opp til flere postinger pr dag om musikere dere aldri har hørt om.
    Den ytringen støtter jeg 100%

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    erato skrev:
    Den ytringen støtter jeg 100%
    Nettopp. Da opphører poenget med tråden fullstendig, og få kommer til å gidde å følge med lenger. Vi har jo en verdenshistorie med døde utøvere og komponister å ta av. Dette bør egentlig være enkelt og greit å bli enige om, for det er jo ikke et spørsmål om liv eller død for andre enn den døde artisten.

Jada jada, det er da en ganske informativ og "artig" tråd imo.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Reg King, vokalist og frontfigur i det britiske modbandet The Action (aka The Boys), døde av kreft 8. Oktober.
    Muligens obskurt for de fleste, men ifølge Wiki et av favorittbandene til bl.a Phil Collins hvis noen har hørt om ham.

"Notably, they are one of the favourite bands of Phil Collins, who performed with the reunited band in 2000. "For me it was like playing with the Beatles", he later commented on the experience."

Godkjent versjon av "I´ll Keep on Holding on"

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn