Rabatter hos hifisjapper.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.367
Antall liker
6.766
Det er ganske morsomt når gutta på hifi-klubben prøver å forklare meg hvor heldig jeg er som ikke får rabatt hos dem.
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
janry skrev:
Hvorfor MÅ vi ha rabatt på flatskjermer og HIFI???? Hvem her er det som får rabatt på Skeidar, bohus og Rema??
Jeg har fått rabatt hos både Skeidar og Bohus jeg også. Dessuten er det ikke uvanlig at disse kjedene har tilbud som : "Alt av Ekornes -40%". Vært morsomt om f.eks hifi klubben hadde hatt et slikt tilbud på B&W et par ganger i året ::)
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
Det jeg mente var at det er veldig vanskelig å "mase" seg til rabatt på disse stedene. Rabatt som er satt på forhånd er noe annet.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
janry skrev:
Eivind E skrev:
Mange forhandlere opererer med fiktive høye priser, og alle enhver som kommer inn døra får 30%.
Forhandleren forteller da at akkurat du skal få 30% fordi han kjenner deg så godt, eller noen annen oppdiktet årsak, slik at du skal føle deg spesiell og beæret.

Dette er helt vanlig taktikk. Forhåpentligvis vil dette endre seg i fremtiden siden internett gir en viss priskonkurranse.

Ps. Jeg snakker av erfaring da jeg selv har jobbet i butikk i dette segmentet. Det var helt normalt at vi ga hvem som helst minimum 20%..
Tror egentlig ikke det er så mange som driver sånn. Jeg har jobbet med dette selv, og vil påstå at det er like mye kundene sin feil som forhandlere. Noen kan være utrolig frekke, og tro at de skal få rabatt uansett.

Det verste jeg vet er at kunder kommer i en butikk for å se/høre på produktet, for så å dra hjem og handle det billigere på nett e.l.
Jeg har også arbeidet i bransjen og opplevde vel i motsetning til deg, at det var nettopp slik mange driver. Spesielt de som er meget interessert i lydprodukter og derfor er godt informert i markedet.

Vet ikke helt hva jeg synes om det. Folk må jo selvfølgelig få handle der de ønsker, men det er uten tvil en stor utfordring for bransjen.
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Rent kroneavslag er selvsagt det som svir mest for forhandleren forståelig nok. Uten at jeg er noen kyniisk pruter så er det lettere å forhandle til seg noe småtteri til anlegget. Det er mye rimeligere for forhandleren og like greit for kunden.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Jobber selv indirekte mot det ferdigstilte salgsleddet, riktignok ikke mot Hi-Fi bransjen.Har selv erfaringer med at store kjeder innenfor interiørbransjen har såpass store påslag på innpriser at de på enkelte produkter kan gi opptil 70% og allikevel tjene penger.Butikksjefer for disse kjedene har i sin opplæringsplan av nyansatte en satt agenda hvordan den enkelte ansatte skal bruke prosentsatsene.
Prisene i markedet jeg operer i kunne lett ha vært 10-15% mindre,pluss på påslag ut ifra selve salgsleddet så mener jeg prisene er 20-40% for høy.
Hvor mye en kan klare å prute er avhengig av en selv og kommer litt ann på hvem du treffer på som selger.

Hvorfor noen her stiller spørsmålstegn og syntes kunder er frekke som forventer å få rabatt skjønner ikke jeg noe av, det er slik markedet er lagt opp.
Når det er sagt er det mange måter å få rabatt på...Ett smil under pruting gjør underverker spør du meg. :)

Måtte ha meg ny signalkabel for en stund tilbake, oppsøkte en sjappe nede i byen og spurte om de hadde signalbelen jeg var på utkikk etter.Det hadde de ikke, selvfølgelig hadde de kabelen som var hakket dyrere og siden det var elektrofilmesse skulle jeg selvfølgelig få rabatt på denne kabelen.Kabelen ble allikevel i dyreste laget så jeg takket for tilbudet og la inn ett motbud på kabelen mens jeg smilte bredt, han fortalte at da ville han ikke tjene noe penger på den.Jeg fortalte at da skulle jeg prøve å få tak i den opprinnelige kabelen en annen plass.
Idet jeg tok i butikkdøren ropte selgeren på meg..

Konklusjonen er ,,, prut ivei det skader ingen. 8)

MVH Johnny
 
Topp Bunn