rack/komponenter midt mellom HT

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Som mange andre har jeg et rack midt mellom høyttalerene med de fleste komponentene men har lest flere steder at dette er ugunstig for stereobildet. Er jo ikke så vanskelig å forstå det men det er litt slitsomt å A/B teste... Noen som har erfaring med å flytte hele stasen ut på siden eller bak lytteren? Her er et bilde av mitt oppsett (tatt med ultravidvinkel. Platespiller utenfor bildet til venstre/bak fotograf):
 

Vedlegg

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Dette er en uting for perspektivet ja. Har derfor flyttet racket mitt til side for lyttepos. istdf. å ha det midt i sånn som deg.

Det eneste ulempen ved løsningen er lengre signalkabler for min del frem til hver monoblokk. Egner seg vel best for monoblokkløsning. En vanlig stereoforsterker vil få ukurant lange HT kabler, noe som IMO VIL være hørbart (mere tap enn lange signalkabler).

Svært gode erfaringer så langt (over flere år) med en slik løsning her. Du kan jo stikke innom og se på løsningen hvis du vil (Stor-Trondheim). PM in case.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.895
Antall liker
24.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har elektronikken på siden, og høyttalerkablene er ca. 4.5m og 2.5m. Men høyttalerkablene mine er 6mm2.
Det fine er at ved å ha elektronikken på siden slik:
1) Det er enkelt å komme ut på terrassen ;D
2) Steroen gir ikke slik fæl alterfølelse.
3) Plassen i stuen utnyttes bedre.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.895
Antall liker
24.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
For noen er det slik. Det ser man lett i galleriet. Utsikt og smart møblering er viktigere for meg.

Men OS: Jeg tviler på at det racket ditt gjør mye galt lydmessig der det står. (Skulle jeg gjort noe i det rommet hadde jeg malt furupanelet. Accuphaseboksene kommer ikke til sin rett i badstumiljø. ;D)
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Takker for svar! Spørs om jeg må prøve meg på dette. Som dere ser av bildet har jeg to stereoforsterkere koblet i brokobling så jeg kan sette en ved hver høyttaler. DVD-spilleren nede til høyre i reolen kan jeg flytte til veggen bak lytteposisjon og da blir den mye nærmere projektoren også.

Noen som har ideer til DIY "monostands"?

Legger ved et bilde av andre siden av rommet også.

mvh,
OS
 

Vedlegg

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
For noen er det slik. Det ser man lett i galleriet. Utsikt og smart møblering er viktigere for meg.

Men OS: Jeg tviler på at det racket ditt gjør mye galt lydmessig der det står. (Skulle jeg gjort noe i det rommet hadde jeg malt furupanelet. Accuphaseboksene kommer ikke til sin rett i badstumiljø. ;D)
Er nok mulig det siden HT står ganske langt fremme. Ja jeg har planer om å bytte ut panelet med noe annet men vet ikke hva enda. Å male det blir vel ikke så fint?

mvh,
OS
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.895
Antall liker
24.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vi har malt 30 år gammelt furupanel en hvitfarge her. Jeg synes det er fint. Lyst blir det og.



Slik ser det ut hos meg i vintermørket, OS. Frontveggen er bjørk kryssfiner.
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
Å male det blir vel ikke så fint?
Malt panel kan bli riktig så fint hvis du legger litt tid og arbeid i det, og flikk-sparkler/fuger alle gliper og hull mellom strøkene....
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Vi har malt 30 år gammelt furupanel en hvitfarge her. Jeg synes det er fint. Lyst blir det og.

Slik ser det ut hos meg i vintermørket, OS. Frontveggen er bjørk kryssfiner.
Det der var jo riktig fint! Likte de kryssfinerplatene.

Broderen innredet nytt rom for et par år siden og han har strie som er malt lys brun. Det er veldig fint men en stor jobb å gjøre noe sånt i mitt tilfelle. Da må jeg vel fjerne panelet og legge gipsplater eller noe og så tapesere. Liker ikke gips da det er et herk å henge opp ting på veggene.

mvh,
OS
 
R

RoDa

Gjest
OS skrev:
Å male det blir vel ikke så fint?
Malt panel er flott det, se i trådene til kaap og meg, vi har begge gått fra trehvitt til malt. Mye mer delikat!

BR
R
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Racket fungerer vel som en slags diffusor, noe som burde være positivt for lydbildet? En naken vegg vil vel ikke gjøre ting noe bedre?
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg ville kansje lagt noen flere tepper på de flisene på gulvet ...


;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
slowmotion skrev:
Jeg ville kansje lagt noen flere tepper på de flisene på gulvet ...


;)
Jeg tror også det kan være en bedre løsning enn å flytte racket.

Hva er teorien bak at rack mellom høytalerne er negativt for lyden ?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
OS skrev:
Som mange andre har jeg et rack midt mellom høyttalerene med de fleste komponentene men har lest flere steder at dette er ugunstig for stereobildet.
Jeg vil nesten gå så langt som å si at dette er et ikkeproblem.

Å flytte effekttrinnene til hver høyttaler kan jo ha andre fordeler enn de akkustiske.

Støtter forøvrig "teppeteorien"
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
slowmotion skrev:
Jeg ville kansje lagt noen flere tepper på de flisene på gulvet ...


;)
Mener dere jeg skal dekke hele gulvet med tepper? De to teppene som er der nå er ganske store/tykke og lyden er faktisk veldig god. Har hatt flere forståsegpåere på besøk og de ble overrasket overhvor godt det lyder tross flisene på gulvet.

mvh,
OS
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
OS skrev:
slowmotion skrev:
Jeg ville kansje lagt noen flere tepper på de flisene på gulvet ...


;)
Mener dere jeg skal dekke hele gulvet med tepper? De to teppene som er der nå er ganske store/tykke og lyden er faktisk veldig god. Har hatt flere forståsegpåere på besøk og de ble overrasket overhvor godt det lyder tross flisene på gulvet.

mvh,
OS
Fungerer det så er det jo greit :)

Har både rack og ett stk stooort spisestuebord i mellom høytalerne. Flere som har blitt overrasket over at det fungerer ;)

/jan
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.466
Antall liker
480
Torget vurderinger
2
OS skrev:
slowmotion skrev:
Jeg ville kansje lagt noen flere tepper på de flisene på gulvet ...


;)
Mener dere jeg skal dekke hele gulvet med tepper? De to teppene som er der nå er ganske store/tykke og lyden er faktisk veldig god. Har hatt flere forståsegpåere på besøk og de ble overrasket overhvor godt det lyder tross flisene på gulvet.

mvh,
OS
Nei,dekk ikkje til de fine flisene hvis ting funker,stol på ørene dine...og øynene dine hva angår malt/umalt panel,sjøl syns æ malt er penest :) Nu fins heldigvis vannbasert maling til panel,oljemaling e jo et helv... mht til griseri,lukt,tørketid og fargeekthet(gulner ekstremt) Rommet ditt hadde blitt ennu lekrere malt helt lyst i f.eks "DUN" eller "KREM" +at flisene og resten kommer bedre frem.. Og til topic; Kan ikkje innbille mæ at racket har noen innflytelse på lyden i og med at det står et bra stykke bak høyttalerne..
mvh Filip
 
T

tst

Gjest
Valentino skrev:
Vi har malt 30 år gammelt furupanel en hvitfarge her. Jeg synes det er fint. Lyst blir det og.



Slik ser det ut hos meg i vintermørket, OS. Frontveggen er bjørk kryssfiner.
Dette oppsettet så veldig trist ut. Lyttestol mitt på gulvet?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.895
Antall liker
24.059
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg setter fram den stolen og en matchende ottoman når jeg har konsert (ellers står den i salongen sammen  med den andre). Og når jeg tar bort de hvite gardinene ser jeg 4 mil. Nitrist, virkelig.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.710
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
OS skrev:
Som mange andre har jeg et rack midt mellom høyttalerene med de fleste komponentene men har lest flere steder at dette er ugunstig for stereobildet. Er jo ikke så vanskelig å forstå det men det er litt slitsomt å A/B teste... Noen som har erfaring med å flytte hele stasen ut på siden eller bak lytteren? Her er et bilde av mitt oppsett (tatt med ultravidvinkel. Platespiller utenfor bildet til venstre/bak fotograf):
Racket ditt ser ikke ut til å være så veldig mye i veien, selv om det kan argumenteres med at det det befinner seg i grenseland m.h.t høyden totalt med forsterkerne på toppen. På den annen siden står høyttalerne et godt stykke foran racket, og det er åpenbart en fordel. Har selv racket i midten for øyeblikket, da jeg ikke helt hvor jeg ellers kan ha det, og det er meget store forskjeller i lydkvaliteten når det står en TV oppå racket eller ikke. (CRT riktignok, men den er ikke stor) Nesten så jeg må klype meg i armen og slå opp placebo på wiki..
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.466
Antall liker
480
Torget vurderinger
2
det er nok ikke placebo,har erfart det samme flere plasser..
mvh Filip
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
lark skrev:
Ja jeg fikk tips fra en annen en her på sentralen om Tema isolatororer: jeg har nå en eikeblokk på gulvet og Tema isolator mellom blokken og HT. Ingen spikes. Er det godkjent?

mvh,
OS
 
L

lark

Gjest
Vanskelig å godkjenne uten å ha hørt ;D Men mitt tips er at du merket forskjell i mellomtonen da min erfaring er at spikes på harde underlag fører til plagsomme resonanser ganske høyt opp i frekvens. Kanskje fikk du også reinere bass med mer "modulasjon" i basstonene, og litt bedre stereoperspektiv? Hvis dette var mitt oppsett ville jeg prøvd å "lime" høyttalerene til eikeblokkene med "blue tack", og plassere dempeføttene mellom eikeblokk og steingulv. Masse "blue tack" slik at bunnplata i høyttaleren får god demping. Alle kombinasjoner må utprøves :)

PS! Tror jamen jeg også hadde prøvd å feste høyttalerene rett på gulvet med bluetack. Da blir de stående urokkelig fast. Ulempen er at det blir vanskelig eksperimentere med høyttalerplassering ;)
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
lark skrev:
Vanskelig å godkjenne uten å ha hørt ;D Men mitt tips er at du merket forskjell i mellomtonen da min erfaring er at spikes på harde underlag fører til plagsomme resonanser ganske høyt opp i frekvens. Kanskje fikk du også reinere bass med mer "modulasjon" i basstonene, og litt bedre stereoperspektiv? Hvis dette var mitt oppsett ville jeg prøvd å "lime" høyttalerene til eikeblokkene med "blue tack", og plassere dempeføttene mellom eikeblokk og steingulv. Masse "blue tack" slik at bunnplata i høyttaleren får god demping. Alle kombinasjoner må utprøves :)

PS! Tror jamen jeg også hadde prøvd å feste høyttalerene rett på gulvet med bluetack. Da blir de stående urokkelig fast. Ulempen er at det blir vanskelig eksperimentere med høyttalerplassering ;)
Er "blue tack" en slags modelleire? Blir det merker i HT etter bruk?


mvh,
OS
 
L

lark

Gjest
Ingen merker i høyttalere av blue-tack. Det ligner mest på tyggegummi. Kan brukes om igjen og om igjen.
Kan kjøpes på bokhandler. Finnes også med navnet "tack-it". Det er helt utrolig hvor fast høyttaleren sitter i underlaget med dette "limet". Man skal legge en god del press sideveis på høyttaleren før det "slipper" igjen.
 
S

slowmotion

Gjest
lark skrev:
Vanskelig å godkjenne uten å ha hørt ;D Men mitt tips er at du merket forskjell i mellomtonen da min erfaring er at spikes på harde underlag fører til plagsomme resonanser ganske høyt opp i frekvens. Kanskje fikk du også reinere bass med mer "modulasjon" i basstonene, og litt bedre stereoperspektiv? Hvis dette var mitt oppsett ville jeg prøvd å "lime" høyttalerene til eikeblokkene med "blue tack", og plassere dempeføttene mellom eikeblokk og steingulv. Masse "blue tack" slik at bunnplata i høyttaleren får god demping. Alle kombinasjoner må utprøves :)

PS! Tror jamen jeg også hadde prøvd å feste høyttalerene rett på gulvet med bluetack. Da blir de stående urokkelig fast. Ulempen er at det blir vanskelig eksperimentere med høyttalerplassering ;)
Spikes under høyttalere fører til økning av resonanser på stort sett alle underlag.
Det er sikkert derfor mange liker det så godt.
 
L

lark

Gjest
slowmotion skrev:
Spikes under høyttalere fører til økning av resonanser på stort sett alle underlag.
Det er sikkert derfor mange liker det så godt.
Du verden, du kan få sagt det. Dette sitatet fortjener en plass i historien ved siden av
Martin Luther King's "I have a dream" og J.F.Kennedy's "Ich bin ein Berliner" ;D
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.440
Antall liker
2.876
Torget vurderinger
3
Hei

ville bare få si hvis du skal male panelen din husk kvist lakk over alle kvister
ellers kan de brune pigmentene i kvisten trenge igjennom da blir det ikke så pent
:)
 

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
269
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
AndreWerdenskrieg skrev:
Racket fungerer vel som en slags diffusor, noe som burde være positivt for lydbildet? En naken vegg vil vel ikke gjøre ting noe bedre?
Må si meg enig her. Alt mulig skort som bokhyller og andre ting rundt om i rommet funker jo bare som difusorer. Ut fra min erfaring ville jeg ikke bare hatt en naken vegg. La racket stå. Det er fint og det er praktisk å ha der. Symetrisk og bra! Hvis ikke alle lysene fra elektronikken er forstyrrende nå du skal se film da?

KIMs
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
OS skrev:
...
Har du peker til bilder av din stereobenk?

mvh,
OS
Det er et par bilder av den i denne tråden

Siden har jeg gjort avstanden mellom platene litt mindre med kortere benkebein i melom. Det er et par bilder av siste versjon i denne tråden.

Jeg gliser fortsatt fra øre til øre med hensyn tll resultatet av minimalt med egeninnsats.

mvh
KJ
Det var da skikkelig stilig! jeg har brukt "gjengestål" med gardinstang i rustfritt stål utenpå. Hva er det du har brukt? Skjønner det ikke helt utfra bildene og beskrivelsen.

mvh,
OS
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
OS skrev:
...
Det var da skikkelig stilig! jeg har brukt "gjengestål" med gardinstang i rustfritt stål utenpå. Hva er det du har brukt? Skjønner det ikke helt utfra bildene og beskrivelsen.

mvh,
OS
Takker.

Jeg har brukt gjennomgående M10 gjengestang og Capita benkebein fra IKEA. Benkebeina er runde stålrør med M10 mutter sveiset fast. De leveres i to størelser: 11 cm og 16 cm, lengden på stålrøra er ca 1,5 cm mindre enn "størelsen" på beina. De leveres med beslag til montering under benk som jeg har brukt under topplata med M10 skjøtemutter til gjengestanga slik at det ikke er behov for å ta hull på topplata. Det viktigste for mindel i den forbindelse var i midlertid at jeg slapp å finne en måte å "toppe"/avslutte gjengestengene på som samtidig er visuelt OK. Jeg har også bruk spikerbeslag med M10 hull under de de to nederste benkeplatene for å spre belastningen fra beina/gjengestengene.

mvh
KJ
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.697
Antall liker
12.223
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Enkelte journalister mener at ethvert rack/anlegg er potensielt sett følsomme for mekaniske vibrasjoner, som påvirker lyden i uheldig retning. De hevder at man må lede vibrasjoner vekk fra komponentene, samt at anlegget/ racket må plasseres mest mulig skjermet.
Akkurat som det fins steder i rommet som eksiterer output fra høyttalerne, så vil det finnes steder i rommet som minimerer output fra de.
Roy Gregory i Hifi+ mener at midt imellom ht er en dårlig plassering utfra slik tenkning og anbefaler 3/7 lengde langs sidevegg som et godt utgangspunkt.
Selv har jeg anlegget mitt plassert på sidevegg, men det er mest av praktiske grunner, når jeg så leste artiklene som omhandler rackplassering, så jeg at jeg tilfeldigvis hadde havnet 3/7 lanngs sidevegg. Om det har en effekt vet jeg ikke, da jeg ikke har prøvd andre plasseringer.

mvh
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
KJ skrev:
OS skrev:
...
Det var da skikkelig stilig! jeg har brukt "gjengestål" med gardinstang i rustfritt stål utenpå. Hva er det du har brukt? Skjønner det ikke helt utfra bildene og beskrivelsen.

mvh,
OS
Takker.

Jeg har brukt gjennomgående M10 gjengestang og Capita benkebein fra IKEA. Benkebeina er runde stålrør med M10 mutter sveiset fast. De leveres i to størelser: 11 cm og 16 cm, lengden på stålrøra er ca 1,5 cm mindre enn "størelsen" på beina. De leveres med beslag til montering under benk som jeg har brukt under topplata med M10 skjøtemutter til gjengestanga slik at det ikke er behov for å ta hull på topplata. Det viktigste for mindel i den forbindelse var i midlertid at jeg slapp å finne en måte å "toppe"/avslutte gjengestengene på som samtidig er visuelt OK. Jeg har også bruk spikerbeslag med M10 hull under de de to nederste benkeplatene for å spre belastningen fra beina/gjengestengene.

mvh
KJ
Ok da forstår jeg. Tror nok ditt rack er mere stødig enn mitt ja. Jeg bruker M16 gjengestang og M16 muttere på begge sider av de nederste hyllene mens toppen bare ligger oppå.

mvh,
OS
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
OS skrev:
...
Ok da forstår jeg. Tror nok ditt rack er mere stødig enn mitt ja. Jeg bruker M16 gjengestang og M16 muttere på begge sider av de nederste hyllene mens toppen bare ligger oppå.

mvh,
OS
Det kan du ha rett i, benken min er veldig stødig og sollid; det er dog en prøvelse å flytte den på egenhånd, man bør være to ... ;)

mvh
KJ
 
Topp Bunn