Rackhistorien, del 4

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Før sentralen ble hacket og var borte så altfor lenge, hadde jeg brukt etpar tråder til gi uttrykk for endel frustrasjoner med hensyn til hyller og racks, og det faktum at det ikke er lett å finne anstendige møbler til å "sette fra seg" hifi-utstyret sitt på, med mindre den store arven er på vei inn på konto. Da hadde jeg også kjøpt Finite Elemente!
Selv hadde jeg en lekker benk fra en velrennomert designer. Passet nærmest perfekt, lot anlegget spille vakkert, men tålte ikke vekta. Exit av-benk i kirsebærtre. Inn kom en benk fra Aavik. Lysten til å få anlegget opp å stå var så sterk at jeg ikke var nøyaktig nok med tommestokken. Jeg ble rett og slett litt fartsblind. Diger benk inn i stua, bare for å finne ut at den egentlig ikke var dyp nok for Dac og ikke bred nok for platespilleren. Men den gjorde gode ting med lyden. Ryddig, rett og slett. Ble hentet av en lykkelig medentusiast fra vestfold for over en uke siden. Nå rydder den opp i lydbildet hans i steden.
Dermed var det duket for en nydelig benk fra Solid Tech. Trodde jeg.
Etter en lang og usedvanlig hyggelig samtale med Paul hos PM, ble det avklart hva som skulle til. Radius Duo, nemlig. Det kom en mail med en ikke altfor avskrekkende pris. Endelig skulle anlegget på plass igjen, og freden og musikken kunne senke seg over heimen. Hifi-abstinens er fæle greier! Å slutte å røyke er bare peanøtter i forhold! Vel, det dukker opp andre ting som krever heftig innsats med kortet, og plutselig er ikke stereohyllebudsjettet det det engang var. Hørt den før?
Det var da jeg satte av to hele dager til den store rack-jakten. Telefoner til øst og vest, Kreti og Pleti. Innbitt sjekking av alle bruktbørser, importører og kamerater med mulige salgsobjekter. Resultatet var ganske nedslående, faktisk. Det er mye å få tak i, men det som tåler belastningen av tungt utstyr er enten stygt, ufattelig dyrt eller begge deler.Joda, det finnes unntak. Mange av dem er å finne langt unna, og jeg har hastverk. Jeg hadde inntrykk av at det var mye lettere å kjøpe tung hifi enn det var å få tak i en benk som tålte vekten av den. En ansatt i en høyst velrennomert hifi-butikk i hovedstaden sa til og med rett ut at "fant jeg en skikkelig benk, måtte jeg ringe" Han lette nemlig også etter en! Kanskje er jeg litt kjip som ikke er klar for å legge en fet liten bunke tusenlapper i et seriøst utformet rack, når jeg har utstyr som koster det samme som en god familiebil? Vel, det siste der handler om timing. Som så mye annet.
Løsningen ble å ta frem tommestokken (som jeg KAN bruke, på tross av tidligere fadeser!),finne ut nøyaktig hvilke plasseringsbehov jeg hadde og hvordan jeg ville det skulle se ut. En telefon til en dyktig møbelsnekker, og en perfekt tilpasset benk i massivt kirsebærtre med BCD-cones er å finne i lytterommet mitt om en drøy uke...Og det ble rimelig! Jeg har råd til mere musikk!
Nå håper jeg dette er det siste jeg kommer til å skrive om rack-frustrasjoner på en lang stund. Og joda..bilder kommer. Om noen vil se dem. :)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Her trengs det bilder, ja!

Gratulerer!

PK
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
En lykkelig slutt (får en håpe og jeg krysser fingre.!) på rack-helvete for vår nye "Brødrene Dal-fortelleren"
Tipper du hadde gitt Tom M en real utfordring med dine "Hi-Fi historier" som gleder oss alle, selv om det er selveste Hi-Fi marerittet som du forteller om.!
Du er den eneste som kan fortelle en grusom historie på en jævlig flott og engasjerende måte.! ;)
(nesten så jeg gleder meg til neste problem dukker opp ::) 8))

Og kjære venn, nå syns jeg det er på tide at du legger ut noen særdeles flotte bilder av hele anlegget ditt her på sentralen, gjerne en egen bildetråd med mange detaljer.!
Du har endelig skaffet deg digital kamera og jeg syns du skal bruke det til noe veldig positivt.!
Slike flotte anlegg fortjener hederplass her på sentralen og det er nesten et must at du serverer oss godsakene du har samlet deg gjennom mange år.!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
:D Tusen takk skal du ha, Kjell. Det hjelper på frustrasjonene å skrive om dem, vet du.... :) Greit å vite når neste katastrofe inntreffer. Synd jeg ikke tenkte på det da besteveninna til datteren min rev nåla av en Grado Reference og tok med seg ti cm med Cardas internkabel i samme slengen. Jeg grøsser fremdeles ved tanken. Accidents do happen, som Elvis Costello så treffende uttrykte det.
Og mht bilder, de kommer. Må bare få benken på plass først!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Hvis noen av dere har peil, så kunne det ha hjulpet flere å linke litt til rack+priser og leverandør. Rent personlig, så er jeg også på utkikk etter et.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Godt å høre dette fikk en lykkelig slutt, Impulse. Og ja, Aavik-racket funker fint det ;) Til andre som har noe av de samme tanker, så har jeg fått tips om at møbelsnekkeriet på det berømte Costa del Hof pallesnekkeri i Vestfold, ofte er i stand til å utføre de fleste ordrer, en kollega fikk akkurat levert et enormt kjøkkenbord derfra for 6 tusen kroner, et tilsvarende går for 20 tusen på bohus ol steder. Eneste utfordringen kan være å få de til å levere i noe annet enn furu, vet ikke hvordan det ligger an. Skal vel ikke se bort ifra at andre lignende institusjoner kan påta seg samme oppdrag.
 
S

Silver_Surfer

Gjest
ER det lov å spørre om hvem som foretok byggearbeidet?
Er på utkikk etter et nytt rack selv.Har et fem hyllers Solid Steel rack som har blitt altfor lite.Utstyr står stablet i hytt og gevær for tiden.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Arbeidet utføres av en veldig rask, hyggelig og dyktig møbelsnekker som er en venn av familien. Han befinner seg i Østfold, og om du er interessert, kan jeg sende deg kontaktdetaljer på PM.
 
S

Silver_Surfer

Gjest
Er interessert ja ,så send gjerne PM , kanskje han er en dyktig subkassesnekker også.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Ellers kan jeg nevne at det på Barkåker utenfor Tønsberg, ligger et firma som heter Tønsberg treverksted, de gjorde en jobb for meg litt tilbake. Meget dyktige håndverkere som virkelig har et øye for detaljer, og som er veldig gunstige på pris og antall timer de fakturerer for. Kanskje de kan hjelpe noen også. Tlf: 33 33 17 75.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Ellers har jeg kontakt med Arild Danielsen på Ørje. Han har erfaring fra studio-innredning, så helt fremmed for å arbeide med møbler som skal brukes sammen med lydutstyr er han ikke.. :) Han kan nåes på 402 423 29.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Pokker, jeg blir jo nesten fristet til å få meg noe spesialdesignet som er enda lekrere enn Aavik-racket jeg nå :D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Pokker, jeg blir jo nesten fristet til å få meg noe spesialdesignet som er enda lekrere enn Aavik-racket jeg nå  :D
hehe...det var slett ikke meningen å få deg til å angre, da... :)
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Sett på kaffen, jeg kommer inn med det igjen ikveld ;D

hehe...det var slett ikke meningen å få deg til å angre, da... :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Du er hjertelig velkommen på en kaffekopp...om du lar racket være igjen hjemme. Det har vært mye ute og reist i det siste, stakkar... :D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.560
Torget vurderinger
4
Greit å vite når neste katastrofe inntreffer. Synd jeg ikke tenkte på det da besteveninna til datteren min rev nåla av en Grado Reference og tok med seg ti cm med Cardas internkabel i samme slengen. Jeg grøsser fremdeles ved tanken. Accidents do happen, som Elvis Costello så treffende uttrykte det.
Nok en hyggelig tråd om rack ;D Søren heller, fikk visst ikke med meg del 3 :-/
Angående stereokatastrofer...legger ved et bilde som viser hvordan jeg unngår dette. Og tro meg, hadde ikke gitteret vært der, ville denne lille "demolition girl" ha gruset annlegget på no time!! ;)

 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hehe...flott bilde, Kjoenik..Litt av et perspektiv! Det er jo ikke bare barna vi sikrer, er det vel....? ;-)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.560
Torget vurderinger
4
Det er jo ikke bare barna vi sikrer, er det vel....? ;-)
Hmm, hvilke barn er det du sikter til..?..de på innsiden eller de på utsiden av gitteret... ;)

Gleder meg fremdeles til å se bilder av utstyret ditt, og nå blir det jo ekstra spennende med custom-designet rack!
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
1
ut med bilder!

(er forøvrig snart i gang med nytt rack selv, må bare få gjort ting i riktig rekkefølge: tenke, handle!) :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.800
Antall liker
21.564
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
hahaha, genialt med det gitteret.
at jeg ikke har tenkt på det før.
så hadde jeg sluppet å stå og messe "fy, nei-nei-nei" som en idiot hver gang lilleprinsessa har stått bøyd over rørforsterkeren med bankebretthammeren høyt hevet...
rør ligner jo mistenkelig på de søylene på bankebrettet, som hun forøvrig fikk av den (fra min synsvinkel) ondskapsfulle onkelen sin.
 
K

kbwh

Gjest
Feilen, mine herrer, er at dere ikke har utstyr bekledd med ordentlig norsk sorteloksert aluminium; Tandberg 3000. ;D

Praktfullt bilde, kjoenik.
Gleder meg til å se vidunderet bære vidundrene, impulse.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.560
Torget vurderinger
4
Oioi, nå skjønner jeg hvorfor hun absolutt skulle låne hammeren... :eek: For dere som har unger, og ikke har gitter, kan det nok være lurt å sette ut bankebrett på strategiske steder i stua...som et slags "tube amplifier survival tweak" ;D
Herlig off-topic dette her. Men når vi har kommet til "...del 4", så er vel slikt lov. Eller hva, Impulse?
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Med tanke på hva venninna til hans datter gjorde med pick-up'en, så tror jeg han finner litt trøst i OT denne gangen.?

Jeg får komme med noen solstråler og noen mørke stråler jeg også da, starte med solstrålene..
Ingen av ungene har noen gang rørt så mye som en knott eller rør her hos meg, hu minste kan sitte å glo på røra og ha hodet der jeg har fingre når jeg holder på, men hu rører ikke rør eller rører noe annet..

Så til de sorte strålene, hu eldste skulle i 2004 danse litt til musikken, der sto på ene Sonusen rett ved rack og ikke skjønner jeg lyden av hva karate-roundkick har med dans å gjøre, men det ble et stygt hakk i siden på SF, de ordene som rant ut av min munn egner seg ikke på trykk her, men jeg tror nok dere skjønner tegningen.?
Hun var da 8 år og jeg burde kanskje vært litt mer obs, men det har jo gått fint før, dog uten karatekidd-spark-dans :-[

Sånn til orientering så er det nå MINIMUM 2 meter unna anlegget med dans og andre rare aktiviteter, da tordner det i stua om det skjer og jeg ser 4 hvite øyne som stirrer spørrende på meg..
Det skjer ikke så ofte, bare så det er sagt, det vet hvor plassen dems er ;)
Ellers så er jeg en snill far som ungene triller rundt lillefingren og litt til, men når det gjelder de andre barna mine, så har de respekt..

Herkules var en StBernard hanne på drøye 100 kilo, vekta til dyrlegen gikk til 100 kilo og displayet viste ERROR når vi la han på, han har også et bord som dyra ligger på under operasjoner osv, det skal løfte minst 100 kilo, vi var to som måtte hjelpe bordet opp.!
Så han veide nok sine 100+ for de som er i tvil..
Han hadde den vanen at han skulle ligge inntil høyttalerene, av en eller annen merkelig grunn, spesielt om natta når vi andre sov, da snek han seg bort og lå inntil høyttalerene..
Du skal ha temmelig tunge høyttalere om ikke et 100+ kilo beist skal flytte dem mens han sover.!

Herkules likte ikke andre hannhunder, han gikk opp på baklabbene og sparket fra, det var ikke en lett oppgave skal jeg si dere....
Men dette skal ikke bli en hundetråd, jeg skal heller fortelle to strofer om en katt som likte seg så godt på Musical Fidelity og inni Avantek Nine (stooor bassport), det var kul umulig å få han ut derfra, uansett hvor jævlig jeg spilte, så lå den inni der å sov..

Nå har jeg åpent rack kjøpt av impulse og ingen katt, så dette er ikke et problem i dag..
Herkules ble bare 5 år og hviler på de evige jaktmarker :'(
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hehehe....Takk for linken, Roda...Den tråden hadde unngått meg, av en eller annen grunn.Minner meg om tiden da min datter (som nå er ni) hadde kolikk, og det eneste som roet henne var at far satte på "Ella Fitzgerald sings the Cole Porter Songbook..."
Min egen far trodde jeg bløffa da jeg forklarte at det fungerte, helt til han ble vitne til det selv. Større hakeslepp har jeg aldri sett.... :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.560
Torget vurderinger
4
Herlige bilder RoDa ;D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Nå senker lavtrykket og de endeløse rack-frustrasjonene seg nok engang.. Etter en kort prat med møbelsnekker er prosjektet skrinlagt. Hvorfor? La meg si det sånn..Det var en avgrunn mellom kostnadene som ble antydet for en stund siden, og den faktiske prisen som forelå for etpar timer siden. Nå virker plutselig Solid Tech og Finite Elemente ganske rimelig, faktisk.....Utrolig! Jeg har fått en betimelig leksjon i hvor relativt begrepet "ikke mange tusenlappene" er. Skal man ha et rimelig og solid rack, må man tydeligvis gjøre jobben sjøl. Har man ikke tid, tålmodighet, maskiner, plass eller hva det nå er, får man bare dra kortet.
Anlegget befinner seg nedmontert, intet rack er i sikte, og jeg er tilbake på startstreken. Så om noen har noe de skal selge, er jeg lutter øre. Mer enn noen gang. Jeg vet jeg har nevnt det før, men å ha anlegget koblet ned er verre enn å slutte å røyke!
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Herregud da, det tar jo ingen ende for deg dette. Du har min medfølelse :)
Håper det ordner seg snart.
 
K

kbwh

Gjest
Det var da voldsomt!
impulse, det ligger et velansett snekkerverksted like i nærheten av der jeg bor. De lager pene ting som også har vært vist i Bonytt. Dersom du har tegninger må det vel kunne gå an å få et anbud fra Aagaards Snekkerverksted AS.
 

nlb

Medlem
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
Det finnes my lekkert og bra der ute i rackjungelen, jeg selv er glad i gale sundmøringer som tar sjansen på å utvikle ting i norsk stål og stein eller tre. Dyrt selvfølgelig, men ..... alikevel, dere har sett dem på messene audiostone. Har selv underlagsplatene under høytalerene og hvilket løft. Det jeg finner litt merkelig er at mange av oss bruker uhorvelig mange penger på utstyret men skusler litt med demping etc. Vepsebol, hodet på blokken, hva ellers?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Du kan evt høre hva disse kan gjøre, spør etter Kåre.
De har gjort en jobb for meg både rimelig og veldig bra, skal nå gi meg pris på spisebord. Var innom der lørdag, seriøs kar. Ligger på Barkåker rett før Tønsberg

http://www.ttre.no/
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
En annen "varning"!!
En billig "rack" variant som jeg vet flere bruker, er å legge Ikea sin Lack-hylle horisontalt med med ettermonterte bein. En grei og meget billig løsning. Men det er så at "platene" hylla er laget av er hule innvendig. Det som skjer er at bena kan bli trykkt inn i plata hvis det blir for tungt. Har hørt rykter om at det har skjedd, og det betviler jeg ikke. Resultat: Flatskjermer og div hifi braker rett i gulvet.
Selv har jeg montert beina (6 stk) rett under de 3 vertikale veggene. Så her er det bare å krysse fingrene :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Tusen takk for tips, adresser, medfølelse og tilbakemeldinger, de skal sjekkes ut i morgen ! , (og kommer jeg ingen vei der, blir det Solid Tech. ) Løsningen med liggende Ikeahylle ville nok blitt iverksatt her også, om ikke annet intil jeg er litt mer solvent. Desverre er den for lang, jeg har ikke plass til mer enn max 1.35 i bredden. Et scenario hvor jeg ser for meg anlegget på gulvet fordi hylla tok kvelden, står for meg som et mareritt av bibelske proposjoner......
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Og Valentino, blir det business med et snekkerverksted rundt hjrnet for deg, kommer jeg på besøk! ;-)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hadde du handlet VTI den gangen den første tråden verserte så hadde du hatt et rimelig rack som ser bra ut for lenge siden! ;D

O.
 
K

kbwh

Gjest
Å jøje, da må jeg nok rydde, vaske og gjemme kartongvinen! Hvis timingen blir perfekt kan det hende at du får en malignskost i neven til og med. Hjertelig velkommen!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hadde du handlet VTI den gangen den første tråden verserte så hadde du hatt et rimelig rack som ser bra ut for lenge siden! ;D

O.
Gjett om jeg har plaget meg selv med den tanken i det siste, Dog.....!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Nå er rackhelvetet endelig over! Min kjære samboer fant en dedikert AV-benk i kraftig kirsebærfinert MDF til salgs på nettet, og etter en ekskusjon til nordlige deler av Oslo i går kveld står den nå i stua. Her får jeg plass til alt utstyret, det er plass til Base-plattformene, og bredden på benken gir til og med rom for en mulig oppgradering (?) til monoblokker. Den har allerede fått designmessig aksept hos frua (skulle jaggu bare mangle, hun fant den! :)), og det hele ble overraskende rimelig.
Nå ser jeg endelig enden på en ganske frustrerende periode.
Vel, frustrasjonene er visst ikke HELT over enda...
Da jeg skulle få dette tunge beistet ut av bilen i går kveld, greidde jeg selvfølgelig å pådra meg en solid strekk i ryggen. Det kan slett ikke anbefales!!
Dermed står benken fremdeles tom, anlegget er spredt utover spisebordet, og jeg ligger rett ut på sofaen,drikker kaffe og ringer kiropraktor. Uten å være i stand til å koble opp anlegget..... :-(
Men,men...nå er racket i hus, i alle fall!
Takk for innspill, sympati, ideer og deltakelse til dere alle sammen! Bilder kommer...bare anlegget og ryggen er på plass.... :)
 
K

kbwh

Gjest
Grattis med møbel og god bedring, impulse! Hold deg varm, og bruk smertestillende slik at du ikke binder annen muskulatur og får følgeskader.

(Jeg har fremdeles en ledig malerkost...)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Tusen takk, Valentino! Jeg skal spise paralgin og holde følgeskadene unna! Og bare fortell meg når du trenger å få svingt en malekost,du....:)
 
Topp Bunn