Politikk, religion og samfunn Radio for oss som er mer opptatt av innhold enn frekvensmodulasjon.

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
299
Som podkastleverandør har NRK Radio mye å by på.
Radioteatret. F. eks. De dødes tjern, Døde menn går i land, Dicke Dick Dickens osv.
Ellers kan jeg anbefale Historiske kjendiser og Kongerekka.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.317
Hører lite på radio i sanntid, bortsett fra morgennyhetene på vei til jobb. Før i tiden kunne jeg ha på radio i bakgrunnen, men det funker ikke lenger for min del om jeg samtidig må gjøre andre ting som krever et minimum av tankevirksomhet.

NRKs radioarkiv på nettet er derfor en gullgruve for både aktualitet og nostalgitripper tilbake, når jeg først har tid til å lytte.

Eksempelvis samproduksjonen med BBC om «Døden i Isdalen» for noen år tilbake. Proft lydspor også med alt fra regnet som kulisse på åstedet til lyden av grisling i gamle pappesker og plastposer i leting etter Isdalskvinnens levninger i arkivkjelleren under Haukeland.

Det samme gjelder en rekke internasjonale podcaster som jeg følger daglig. Sånn sett vil jeg anta at jeg bruker like mange aktive timer per uke på radioproduksjoner i dag som jeg brukte mer passivt på radiosendinger på 80-tallet.

Av alle ting som tilsynelatende var bedre før det digitale samfunn, å være begrenset til lineær radio og fjernsyn er ikke blant dem.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
12.498
Det ligger ellers en lang rekke lærerike, underholdende og spennende podcast'er på NRK. I tillegg til de gamle, gode radioteater-seriene selvsagt. Dickens, Cox og Marlowe. I just love it. :love:

Topp Bunn