Radio med innebygget harddisk

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nå trenger jeg litt hjelp igjen.

Saken er den at faren min - som er 87 år gammel - er blitt lagt inn på sykehjem. Han er dessverre ikke mye tess, men savner musikken sin.

Så da tenkte jeg at det hadde vært kjekt med en radio - slik at han kan høre på det som sendes der (det er bare NRK som gjelder for ham) - men en radio med innebygget harddisk, slik at vi kunne overføre favorittmusikken hans til radioen. Evt. at man kunne koble til en liten minnebrikke eller noe slikt. Inntil videre har jeg stilt min DAB-kjøkkentradio til disposjon - og det fungerer jo greit. Bortsett fra favorittmusikken er et savn rett som det er.

CDspiller er dessverre helt uaktuelt - dette vil han ikke lenger klare å håndtere. Det er heller ikke aktuelt med noe så komplisert som en frittstående PC som man eventuelt kunne ha brukt som kilde. Ei heller må det være noe som er avhengig av hodetelefoner. Det må egentlig være så enkelt og greit at pleierne på sykehjemmet kan få dette til å virke - jeg tviler i bunn og grunn på at faren min er i stand til å lære seg dette. Ikke bare det, men han ser jo ganske dårlig også. I det hele tatt.....

Jeg ser for meg noe à la en vanlig BoomBox - bortsett fra at den henter musikken fra et internt minne, og ikke fra en PC eller fra nettet. En masse dingser som er koblet sammen, er neppe tingen.

Lydmessig trenger ikke dette å være allverden - kjøkkenradiokvalitet på lyden er mer enn godt nok - det viktigste er at det er lett å bruke, og at det er robust for feiltasting.

Er jeg på jakt etter det umulige?

G

Gjestemedlem

Gjest
Kanskje en FM/DAB radio med ipoddocking kan fungere, men en tilhørende Ipod Touch? Mange av de andre radioene har jo så lite display at det er vanskelig å lese og navigere i musikken.

Man finner jo ipoddocking på alt fra dorullholdere til rulleskøyter, så det finnes utvilsomt en grei radio som har dette også.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.066
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Det er fristende å foreslå alskens høyteknologiske løsninger, men ut fra de kriterier som gis, ser jeg ikke bort fra at en slik hadde vært det beste:

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
530
Torget vurderinger
1
en asus eee pc, ca 3k kr, ferdig konfigurert med squeezebox server, tilkoblet en trådløs ruter, og en squeezebox radio.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
coolbiz skrev:
Det er fristende å foreslå alskens høyteknologiske løsninger, men ut fra de kriterier som gis, ser jeg ikke bort fra at en slik hadde vært det beste:

Jeg har tenkt på noe slikt, jeg også. Bortsett fra at tanken på å kopiere ørten CDer til kassett på den gammeldagse analoge måten ikke frister. Men du er sannsynligvis inne på noe - må bare tenke litt mer over saken......

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.497
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nå snakker vi....

Nei, det er absolutt ikke high end vi er ute etter - men noe som kan spille vellagret favorittmusikk på sykesengen uten altfor mye styr og uten at det går i stå hele tiden.

Jeg skal lese meg opp litt på denne - den så spennende ut.

Hvis det er slik at en liten minnepinne på f.eks. 8 GB kan kobles til, er det jo utrolig mye musikk i mp3-format å hente ut på den måten.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jøgga skrev:
Det finnes masser av billige radioer som spiller musikk rett fra USB minnepinne
Philips har flere, som for eksempel denne
http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/baerbar-lyd/cdkassettradio/Philips-AZ1834(086980,3185)
Det er vel ikke kostbar highend som etterspørres her, såvidt jeg forstår.

Jeg leser at sånne radioer er mye anbefalt til gamle, syke og folk med handicap.
-søk f.eks. på "usb radio" på google.
Enig med Jøgga. Dette burde være det minste problemet vi har forsøkt å løse her i det siste. Det finnes et utall radioer med mulighet for bruk av minnepinne eller SD-kort. Det siste er kanskje det mest praktiske i og med at det er så lite og ikke synes. Jeg sjekket ikke linken til Jøgga men det produktet er sikkert helt ok. Phillips lager høyst akseptable saker i den rimelige prisklassen. Uansett så finnes det et utall forskjellige løsninger med minnepinne eller minnekort og FM (+ DAB).

Kassettspiller? Urgh. Ikke at kvaliteten ikke holder mål, men for en jækla jobb det blir å overføre musikken fra cd til kassett. Jeg har faktisk fremdeles en lignende spiller som det linkes til. Fikk den av en katolsk prest i Roma som hadde brukt den til øving på prekener, men han hadde nå fått en digital diktafon av menigheten som gjorde jobben bedre. Det faktum at det er et GE-produkt gjorde at jeg tok imot gaven med glede. Samme hvor usympatiske slike selskaper er så vil jeg alltid ære GE for å ha gitt oss 300B-røret.

Det er uansett ingen god ide å gå tilbake i tid uten at det skyldes nostalgi. I alle fall så lenge det finnes digitale alternativer som oppfyller de kravene du setter til omtrent samme pris. Skal kostnadene til taper tas med i regnestykket skal det faktisk endel til for at det blir billigere med kassett enn minnepenn/kort.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.497
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er sikkert mulig å finne noe adskillig rimeligere som også fungerer helt greit, men ikke med samme lyd som Pinelli. Men siden mono kassettspiller fra syttitallet er godt nok så skal det mye til for at noe annet låter dårlig. Er gubben glad i musikk men ikke bryr seg for mye om hifi så trenger du ikke legge ut for mye, men han er vel uansett verdt å spandere et par høvdinger på. Bare ikke får høvding, for han trenger vi selv. :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Tusen takk for engasjement og tips!

Dette er ikke noe jeg tar sjansen på å kjøpe usett - så jeg blir nødt til å finne noen butikker hvor jeg kan prøve ut alternativene i praksis. Lydmessig tror jeg det blir hipp som happ - det er veldig langt fra hifi-lyd vi er ute etter her - men det er viktig at boksen vi kjøper, har en ekstremt enkel og robust funksjonalitet. Det skal være så enkelt at "selv mor kan klare det" - no offense - men altså så enkelt at en hvilken som helst pleier på sykehjemmet der faren min ligger, kan få dette til å virke.

G

Gjestemedlem

Gjest
Grei og rimelig de der, men hvordan skal gamlefar greie å finne frem til musikken sin på en slik da? Ved å trykke seg frem et og et hakk til man gjenkjenner musikken som riktig? Og hvordan skal en pleier kunne sette på riktig musikk... Det finnes jo ikke noe display på de der, eller noen måte å navigere på utenom 'next'

Billig men dårlig løsning til dette formålet.

Eneste måtte være om man kun brukte mange men svært små minnebrikker/minnepenner med noen få album på hver av dem slik at man kunne finne frem på den måten.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner, og det er det vanskelig å være uenig i. Du bør nok kjøpe noe med display til den bruken. Hva med en bærbar DVD med en liten skjerm og minnekortleser? Da har han dvd-spiller i samme apparat, og mp3 kan jo også brennes på dvd.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Her dukker det stadig opp nye idéer, ser jeg.

Nå er det ikke veldig viktig for faren min å kunne navigere seg frem til nøyaktig den platen han har lyst å høre på. Jeg tror ikke det er mulig i hans tilstand - han er ganske svekket, både fysisk og mentalt. Jeg så for meg at vi kunne legge inn favorittplatene hans - vi snakker om 50-100 CDer - litt "random". Slik at ikke samtlige Oscar Peterson kom etter hverandre, men at vi kunne legge inn litt Count Basie, Glenn Miller, Artie Shaw, Louis Armstrong, Benny Goodman etc etc. inniblant - slik at det egentlig ikke spiller noen rolle hvor han starter og slutter. Det skal være noe som går og går - men som han kjenner igjen. Når jazzradion på NRK spiller litt for progressiv musikk for en gammel gammeljazzelsker.

Men det er klart - med en litt mer aktiv og bevisst bruk av en slik boks, stiller det seg noe annerledes.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis du bruker en vanlig Tivoli Audio radio, så er den god til vanlig radiobruk og har helt grei lyd. Den har også en aux inngang, hvis du så kobler til en mp3 spiller av et eller annet slag med strømtilførsel og strekker en ledning opp til inngangen bak på radioen, så kan man fylle spilleren med musikk og sette den på random play og ha den stående på slik permanent. Da er det bare å skru til aux på radioen så kommer den kjente musikken nermest som en radiostasjon. Kanskje man finner et par podcaster med Swing og Sweet fra Nrk's arkiver også man kan slenge innpå?

Vedlegg

Topp Bunn