Radiostøydemping av interconnectkabel

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
La oss si at en har 4 (eller flere) sett interconnectkabler, alle med forskjellige lengde, og man ønsker å sette på ferritringer mot radiostøyinnstråling. Vil det da være riktig å bruke samme størrelse ferritring på alle, eller vil det være en fordel å bruke forskjellig størrelse på ringene alt etter lengden på kabelen for å få et optimalt resultat?

Mener å ha lest et sted at for å få et optimalt resultat, så skal ferritene tilpasses lengden av kabelen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Spiller ingen rolle. Det som er viktig er ferritmaterialet. Plasseringen kan også være viktig. Er du plaget med innstrålt radiostøy da? Som kommer inn via kabelen?
 

Mikkel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.01.2004
Innlegg
57
Antall liker
0
Radiostøy kan være en plage. Hadde kjempeproblemer da kortbølgesenderen var i Fredrikstad. Den slo inn på alt du kunne tenke deg. På en tid av døgnet slo den inn på platespilleren så kraftig at den spilte høyere en selve musikken. Kjenner frustrasjonen komme tilbake...

Vel vel jeg ble ihvertfal god venn med ferittstaver/ringer. Det fungerer bra! Det lønner seg å montere dem nærmest forsterkeren. Alle ledninger fungerer som en antenne, og det er forsterkeren som er mest mottakelig for slike signaler. Husker ikke hvor mange viklinger som var ideelt, jeg hadde ca 7-10 viklinger, men det er frekvensavhengig. Det er bare å prøve seg frem, bare vær klar over at for mange ikke nødendigvis er bra det heller. Husk å vikle dem så tett intil hverandre som mulig, for det gir bedre spolevirkning. Som Audiomix sier tror jeg ikke lengden på kabelen har noe å si jeg heller.


Mikkel
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Mikkel snakker av erfaring. Med en slik sender som nabo er det nesten umulig å ha glede av HiFi. Det finnes et enormt utvalg av ferriter. For forskjellige frekvensområder og effekter. Effekt er ikke noe poeng her. Vær obs på at støy like godt kan komme inn via høyttalerkabler som signalkabler. Enhver kabel virker som antenne! Dersom du må sette "smultringer" på strømførende kabler (høytaler- eller nettkabel) kan du bare tre begge lederne gjennom samme vei.
 
Topp Bunn