Ragwos stuer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Tomorrow, tomorrow
    I love ya tomorrow
    You're always, a day away.
    Screenshot_20250324-155542.png

Jepp, så mye gleder jeg meg at jeg bryter ut i musikal. Lover å prøve og holde det innabords neste gang. Som dere ser er det ikke store pakken, men som jeg har fått høre siden min første kjæreste; oi, den var liten det er ikke størrelsen som teller.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Til å være søster må jeg si jeg beundre din realfaglige side! Har du litt Tandbergblod i årene?
    Takker! Overmot og (u)flaks kan føre til mye rart, inkludert kanskje en fungerende platespiller.
    Angående Tandbergblod, jeg vet ikke om jeg orker å spørre min mor, dog likner jeg på.min det jeg regner med er min far.

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Håper jeg ikke jinxer det, men godt jobbet!

Du får håpe på en dårlig sommer værmessig, så Murphy holder seg hos de adelige sørpå….

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.778
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Gratulerer. :love:

Dette har jo vore ei reise nærast på nivå med Finnmarksløpet (eller, «ein vanleg tur på butikken», som eg forstår det heiter der nord). Korleis kjenst det å endeleg vera i mål? Er det ei tomheit?

Og, siste spørsmål frå NRK i målområdet: Kan du forklara korleis du fekk det til å losna? Får vi svaret no, eller må vi venta til du er gjest på Skavlan?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Her kommer sagaen om dinosauren fra Japan:
    Og det skjedde i de dager at det gikk ut et bud fra keiser Augustus at all verden skulle skrives inn i manntall. Dette var den første innskrivning, i den tid Kvirinius var landshøvding i Syria. Og alle gikk for å la seg innskrive, hver til sin by. Også Josef dro opp fra Galilea, fra byen Nasaret, til Judea, til Davids by, som heter Betlehem, fordi han var av Davids hus og ætt, for å la seg innskrive sammen med Maria, sin forlovede, som var med barn.
    Spol så ca 2024 år framover og se for dere en lettere frustrert ragwo som har gått seg fast i en ødelagt SP-10MK3, kjøpt fra solen rike på nattevakt.
    Liten oppfriskning må til:
    PXL_20240603_074531466.MP.jpg

Som dere ser var jeg en skikkelig MK3-novise som trodde at det holdt med et oscilloskop og et multimeter for å få orden på treskeverket. Så feil kunne jeg ta.

Syk av misunnelse på Kong Technics @Twsts og hans strøkne SL-1000MK3, inntok jeg internett og fant dette smykket i solens rike.
    fXGYsMNrzs.jpg

Er den ikke vakker?
    image.jpeg

Eneste aberet var at strømforsyningen ikke lot seg slå på. Det burde få alarmklokkene til å kime hos alle, men hos en gnier som meg så jeg muligheten for en easy fix selv uten å være i nærheten av å få liv i det første bomkjøpet. Å spare seg til fant var et uttrykk jeg burde ha kjennskap til etter x antall sumpspillere fra Indonesia, men jeg er kronisk tungnem og lærer aldri. Første hint om at dette var en hønsetann ser dere her i bildene fra annonsen:
    RhBA8XKR0Y.jpg

Ser dere det ikke? Det gjorde ikke jeg heller i min iver etter å gjøre et kupp. Ting som ikke stemmer er følgende:
    Innfestingen til tallerkenen er ikke lik andre MK3, og tallerkenen er lakkert.
    RhBA8XKR0Y~5.jpg

Spindelen er også ulik.
    RhBA8XKR0Y~4.jpg

Slikt bet jeg meg ikke merke i, og en heftig budrunde senere sto dette i gangen.
    PXL_20240613_092455545.jpg

Fortsettelse følger!

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    ^ Gratulerer. :love:

Dette har jo vore ei reise nærast på nivå med Finnmarksløpet (eller, «ein vanleg tur på butikken», som eg forstår det heiter der nord). Korleis kjenst det å endeleg vera i mål? Er det ei tomheit?

Og, siste spørsmål frå NRK i målområdet: Kan du forklara korleis du fekk det til å losna? Får vi svaret no, eller må vi venta til du er gjest på Skavlan?
    Tusen takk, jeg bøyer meg i hatten!
    Barneskirennet er fortsatt ikke over, har jo den andre strømforsyningen som spiser transistorer som snacks som må fikses. Har forøvrig erklært seier over Murphys gremlin sist for ca to uker siden, og tapte så det suste, så det er langt fra sikkert at dino-PSUen holder mer enn til i morgen rett etter montering i kabinettet.
    Skavlan sa forøvrig at jeg var litt for stor for hans program, og henviste meg videre til Jerry Springer show. Lite visste jeg at han parkerte tøflene for to år siden, så da blir det next best, Dr. Phil.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det nærmer seg!
    PXL_20250325_080557583.jpg

Hvis noen lurer på hvorfor det henger ut masse løse ledninger med wago i enden, kommer jeg tilbake til det i dinosagaen del to. Hvordan jeg skal få stappet spaghettien med wago og det hele inni er alt overfylt kabinett vites ei. Det som er helt sikkert er at det ikke blir elegant.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.778
    Sted
    Sunnmøre
    Eg har fullstendig mista fråden, øh, tråden. Kanskje på grunn av alle wago-koplingane.

Den skoønskja med science fiction-konsoll frampå (ja, eg elskar 1980-tals futurisme), det er både logikk for motorstyring og straumforsyning? Og no har du erstatta ca. alle aktive komponentar på printkorta for motorstyringa, og så bytta straumforsyning? :unsure:

Det hadde ikkje vore lettare om du rett og slett reimplementerte heile motorstyringa i Arduino eller noko?

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Det som slår meg er : Hvor mye stæsj trengs det egentlig for å få en motor til å gå rundt .:oops:🤭
    Tydeligvis fryktelig mye hvis det ikke er snakk om et gummistrikk. Hjelper heller ikke på at konstruksjonen er laget av ivrige japanske ingeniører som ville vise verden at de kunne gjøre det forferdelig komplisert og avansert.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Der kom Murphy på besøk! Begynner å bli nesten to dager siden sist, så det var på tide.
    Så langt kom jeg før strømforsyningen var uten strøm. Jeg fikk nesten startet på justering av pickupen.
    PXL_20250325_103413413.jpg

Hva har kjellerokkupanten stelt i stand nå?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    De skarpsindige husker kanskje fra første del av dinosagaen at den ble solgt med en strømforsyning som ikke lot seg slå på, og jeg satset på at det var en quick fix. Det var en quick fix, av/på-knappen var ødelagt. Selvgjort er velgjort, så jeg åpnet bryteren; renset, smurte opp og satt på plass deler som hadde løsnet. Jeg kan ikke ha gjort en spesielt god jobb, da den har blitt trykket inn maks 20 ganger etter min fiks, før den døde igjen. Løsningen ble deleplukking fra transistorspiseren. Denne har jeg ikke besudlet, så den funker:
    PXL_20250325_110826083.jpg

Da er dinoen på beina igjen, og jeg har en ny del på handlelisten.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Helt next level dette opplegget ditt!
    Får ikke mer moro enn man lager selv! Har forsåvidt vært i overkant festlig å bytte transistorer daglig, så tror jeg tar en liten pause fra strømforsyningsmekking nå som jeg har en som fungerer. Begynner å bli litt lei.

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Nå som Murphy har fått deltidsjobb hos Metric Halo som kunderådgiver og teknisk konsulent for @tkr, tar jeg sjansen på å skrive del to av dinosaursagaen. Del en ble avsluttet med et bilde av mye emballasje, del to starter med bilde av DOA-spilleren i all sin prakt:
    PXL_20240618_225555046.jpg

Det meste nytes best i små porsjoner, derfor demonteres alt av tekniske duppeditter etter ankomst.

Her ser dere forskjellen på dinospindelen og vanlig spindel. Dinoen først:
    PXL_20240618_224800302.jpg

PXL_20240618_224740568.jpg

Tallerken neste, dino fortsatt først.
    PXL_20240618_221322845.jpg

Merkelig festeanordning på dinosauren, og selvfølgelig fulgte ikke strammemutteren med. Den må være svakt kon med utvendige gjenger, så ikke akkurat hyllevare. Mulig 3D-printeprosjekt for noen som kan slikt? Regner med at å få dreid en slik koster mer enn det smaker. Spindelen er dog den samme på begge spillerne, men senterhullet på dinoen er smalere. Jeg har en ekstra vanlig tallerken, så kan være en mulighet å få dreid ny festeanordning til spindelen og bruke den andre tallerkenen.

PXL_20240618_213440399.jpg

Siste; bilde av noe som tilsynelatende er en ubrukt thrustpad, med andre ord en sparsomt brukt spiller.
    PXL_20240618_210234279.jpg

Del tre; elektronikk!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Dinoelektronikken viste seg å være noe annerledes sammenlignet med normalspillerne. Alle printkort virker å være forskjellige, i støree og mindre grad. Spesielt control circuit PCB er helt annerledes, og enklere.
    Først dinoasauren, så normalen.
    PXL_20240719_214624293.jpg

PXL_20240719_214632771.jpg

Det ser rett og slett ut som et prototypeprint med forenklede kretser. Det vises enda tydeligere fra toppen.
    PXL_20250324_223621768.jpg

Bedre bilde kommer, fant ikke annet i arkivet.
    PXL_20250303_181018358~2.jpg

I servicemanualen står det at man skal måle på diverse pinner på kontakt CN206. Jeg lette og lette og lette på dinoen, og lurte på om jeg var blitt akutt blind og lettere sprø, helt til jeg tok en titt på den andre PSUen.
    CN206 i rødt
    PXL_20240719_211615347.NIGHT~2.jpg

Dinospilleren mangler tydeligvis testporten.
    PXL_20240719_211522212.MP~2.jpg

Derfor måtte jeg ta den tungvinte omveien og sammenligne printbanene og lodde på kabler der de forskjellige pinnene på testporten skulle vært. Derav fargespaghettien med wagoendinger.
    PXL_20250325_080557583.jpg

Bremsesystemet er også enklere på dinoen, den har bare et enkelt bremsebånd, likt MK2, mens produksjonsmodellen har doble mekaniske bremser.
    PXL_20250209_162009075.jpg

Det var den lange historien i lengre trekk; jeg er altså den heldige vinneren av en preproduksjonsmodell/prototype av SP-10MK3, en hønsetann med andre ord. Veldig kult, men tidvis litt upraktisk.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.094
    Får du skjema bedre til å stemme mot mk2? Kanskje med ny layout, men at kretsene kan ha mer likhet med forrige generasjon?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Pakket!
    PXL_20250325_220012120.jpg

Hva kan det være som får meg til å bryte spontant ut i musikal?
    Inneremballasje?
    PXL_20250325_220207156.jpg

Diverse tilbehør?
    PXL_20250325_220248697.MP.jpg

Neida, lavthengende romkorreksjonsfrukt¹!
    PXL_20250325_220356299.jpg

MiniDSP SHD Studio til Tannoyene. De skal nå få være med inn i 2020-tallet!
    PXL_20250325_220414267.MP.jpg

Tror det skal bli en ok oppgradering fra Yamaha mm. Ingen analoge inn- eller utganger, men det trenger jeg heller ikke. At burken dukker opp som Roon endpoint er et stort pluss. Lykke!

¹ref en annen tråd her inne.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.201
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Men det var mer!
    PXL_20250325_224234455.NIGHT~2.jpg

Hva kan bananesken inneholde? Ukas prepåskequiz er herved i gang! For å gjøre det litt enklere får dere fire valgmuligheter:
    1. Bananer
    2. Noe som titt og ofte kommer til Norge i bananesker via Bamas lager i Oslo.
    3. El-avfall fra Japan.
    4. Eget forslag fylles ut her: ...........................................................................
    (Skriv på den stiplede linjen med tusj/filtpenn, ta et bilde av skjermen og post det her i tråden).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn