En liten oppdatering fra heimen er på sin plass. Da min dacduell fortsatt ikke er ferdig beskrevet er det på tide å
kåre en vinner.
Wyred 4 Sound Dac 2 stakk av med en knepen seier! Litt lavere støygulv, balanserte utganger, flere innganger, innebygd volumkontroll, mulighet for oppgraderinger og et display med litt info gjorde at irDAC ble forbigått. Må si at irDAC låter forbausende bra til prisen.
Over til noe helt annet. Av praktiske årsaker, les familieforøkelse og derav mulige pølsefingre i både glovarme og skarpe kjøleribber samt uerstattelige elementer, vurderer jeg å hoppe på en alt-i-ett-løsning som har dukket opp, nemlig denne:
Utrolig kjekk sak som kan brukes som tv-bord, har bluetoothtilkobling så jeg slipper kabelrot og dyre kabler, jeg behøver ikke å bekymre meg for høyttalerplassering eller solbleking av valnøttre. Prisen er ikke så ille heller, kun 25000 kr! Mye fin, rød høyglans til den prisen
Extrema kan nok ikke måle seg i hverken bygge- eller lydkvalitet.
Fra dårlig spøk til alvor, jeg vurderer sterkt å hoppe på Devialethypen og gå for et par Phantom mens pølsefingrene er som ivrigst. Et blide av romeggene:
Jeg sikler selvfølgelig på Silver Phantom, annet enn 105 dB er sjanseløst for å overdøve en illsint unge
Til dem av dere som nå skal gi meg en velfortjent overhøvling; nei, jeg skal ikke selge Extrema. De blir eventuelt pakket ned i fløyel og silke og plassert trygt unna klåfingrede barnehender, kun ventende på den dagen da de trygt kan nytes uten konstant redsel for tegneblyanter og barnegrøt.
Eneste? minuset er at det ikke finnes forhandlere nord for Trondheim, og en biltur med Leafen vil ta ca 14 dager tur/retur. At programvaren har vært mildt sagt ustabil i tester på nett ser jeg på som en gledelig utfordring. Ingenting er som driveroppdateringer og feilsøking i stedet for å lytte til musikk. Hadde ting gått smertefritt hadde det ikke vært en hobby å snakke om.
Det som faktisk bekymrer meg litt er at det til nå ikke er et eneste "seriøst" hifinettsted som har anmeldt høyttalerne. Jeg greier ikke helt å stole på 25 cm spalteplass med lovord fra The Mirror der brorparten er sakset fra Devialets promomateriell.
Heldigvis behøver jeg ikke å ta avgjørelsen med en gang, det er fortsatt litt tid igjen til avkommet vil være en seriøs trussel for Extremas liv og helse. Av hensyn til det kommende avkommet bør vel både ampen og høyttalerne bures inne av en lekegrind eller liknende i løpet av de neste 9-12 månedene.
Innspill mottas med stor takknemlighet, spesielt lytteinntrykk fra dere som har vært så heldige å hørt Phantom.
Hvis Phantom skulle låte helt krise har de heldigvis flere bruksområder
To be continued.